Betta sp. ”palangkaraya”

Jeg var så heldig , for 4 uker siden, å få en helt nyoppdaget Betta-art fra den “norske” ekspedisjonen som var på Borneo i mai/juni.

Fisken kalles (foreløpig) Betta sp. ”Palangkaraya” (det pågår spennende diskusjoner om slekstskap og identitet), og ser slik ut:

Hannen:

[External Image]

[External Image]

Og hunnen:

[External Image]

Basert på fiskens utseende ville jeg forventet at den var et medlem av Betta-foerschi-complexet, og en munnrugende art. Mange likheter med bl.a Betta mandor og Betta foerschi.
Men: hannen laget seg raskt et lite skumrede I vannflaten, og jeg kunne etter et par dager se ham slynge seg rundt hunnen under redet, akkurat som de vanlige skumredebyggende artene gjør. Arten tilhører derfor antakelig Betta-coccina-complexet.

De nølte ikke med å formere seg; allerede i dag, litt over en måned etter at de forlot jungelen, kan jeg se noen få lange haler som henger ned fra skumredet:

[External Image]

[External Image]

Dette er de største (lengste) Betta-yngel jeg noen gang har sett.
Og ganske overraskende: hunnen tillates også å foreta korte visitter opp under redet ”for å hilse på ungene”.

Så får vi håpe at flere klekker i løpet av natten, og at noen av de vokser opp…….
.
De var jo bare nydelige da ,grattis med yngel også
Nydelig fisk!

Du er virkelig heldig som kan reise rundt å fange fisk selv.

Du resier nedover og kan velge mellom tusenvis av fisk, og vi andre må gå på dyrebutikken og handle kjedelige fisk av dårlig kvalitet.

Var selv i Thailand for et år siden. Da reiste vi "ut på landet". Da kom jeg over en ganske stor kulp med vann. Der såg vi mest sansynlig Pygmègurami. Det var jo litt stilig da, men å komme over en fisk som på bilde med så fine farger må være en opplevelse. Har lest alle innlegene fra turene du har vert på, du er utrolig flink til å ta bilder, skrive og fange fisk

Takk, begge to!

Magnus: Denne ekspedisjonen var jeg dessverre ikke med på selv, jeg var så heldig å få noe av det de hadde fanget da de kom hjem.
Grattis!

Jeg har disse selv, men har ikke sett noe skumrede i den tettplantede 19-literen de går i. Livlig, nysgjerrig og ikke er særlig vrang i matveien er min erfaring så langt.

Hvordan holder du dine?
Humunuku
...Hvordan holder du dine?

Paret alene i en 45 liter, fin sand med noen hauger eikeløv, masse planter, torvfiltrert, bløtt vann med pH på ca. 5,0 og temp p.t. på 26-29 grader C, samt nyklekket artemia og litt frosne, sorte mygglarver.
Fy flate! For en nydelig betta med det sort/blå metallik!
Krysser fingrene og ønsker deg lykke til med oppveksten av de nye småtrollene!
Flotte bilder som vanlig, Tom
Her er bilder av mine.
Jeg mistet hannen etter ganske kort tid, men fikk fatt på en ny som har farget ut fint. Hunnen har stort sett vertikalstriper som på det ene bildet, men har ved et par anledninger hatt horisontalstriper slik som Toms.

Mine holdes i en 19-liter med torvfiltrert vann som jeg blander opp med litt kranvann pluss katappa-blader og -esktrakt. Mine tar flakfor og granuler i tillegg til nyklektartemia, frossenartemia, cyclops og en og annen levende dafnie.

Tom, hvor høy vannstand har du i karet?
Humunuku
.....Tom, hvor høy vannstand har du i karet?

Dine var flotte de også!
Jeg har sånn ca. 16-17 cm vannstand. Noe høyt kanskje?

Litt merkelig, nå driver de og leker og legger egg under redet igjen, til tross for at det fortsatt henger nyklekket yngel der....
Det har muligens klikka litt for dem

Selv om redet er fullt av yngel (de første som klekket har allerede forlatt redet)

[External Image]

fortsetter de å putte nye egg i det:
(dere ser kanskje alle halene som henger ned fra redet)

[External Image]

.
Jaja, det ser ut til at du kan gjøre storbedrift ut av så parringsvillige fisker Kjempepene var de. Ser de ut til å spise yngelet? Lykke til med de små iallefall!
Litt spennende å se disse bildene, Tom, for det ser ut til at hos denne Betta arten så deltar hunnen i noe yngelpass? Det ser ut til at hun får lov å delta, og ikke blir jaget vekk av hannen?
mona o
...... det ser ut til at hos denne Betta arten så deltar hunnen i noe yngelpass? Det ser ut til at hun får lov å delta, og ikke blir jaget vekk av hannen?

Hun deltar nok ikke i noe yngelpass, men hun blir ikke jaget bort når hun oppsøker hannen under redet. Der tar de en kjapp hyrdestund hvorpå noen nye egg ender opp i redet. Så svømmer hun litt vekk igjen.
Men det er forbausende få yngel rundt i karet i forhold til alle de jeg har sett svømme vekk fra redet, så jeg mistenker sterkt madammen for å forsyne seg grovt av disse......

Ble det noe yngel fra første redet (11 dager siden) og har de ev sett noe til at de er i fremdeles er i karet?
Jeg ser ihvertfall noen yngel rundt i karet. Når de er fra vet jeg ikke, men de største jakter på artemia nå:

[External Image]
For en nydelig betta, trekker gjerne kølapp for å få kjøpt et par av deg etter hvert
Hei Liv. Kølappen din er registrert (hadde du postet 6 minutter tidligere hadde du hatt nr. 1)

Jeg ser stadig hunnen tilsynelatende på jakt etter yngel, men ser også endel yngel. Vi får se hvordan dette går.....

Hvordan går det forresten med dine Aphyosemion bivittatum ? Mine yngler som kaniner....
Melder meg også til å kjøpe en gang hvis det blir mulighet for det. Hadde vært spennende å drettet disse.
Det gikk ikke så bra dessverre, den dama må være en "maneater", også denne hannen takket for seg mens damen lever videre som den glade enke.

Nr. 2 kølapp høres bra ut Har avlet en stund på betta channoides, hvis de er noenlunde like så blir det ikke mange yngel som klarer å komme seg unna sultne foreldre. Skikkelige rovfisk de bettaene De har egenheldig (munnig) utrydda to velvoksne rekestammer i tillegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap