Dverggurmai.

Hei alle sammen.

Er det noen som vet om dvergguramien er med sensitiv for kaldtvannsbytter enn annen fisk?
For noen mnd siden tok eg et kaldtvannsbytte ca 1/6, og eg mistet to av mine dverggurami degen etter. Sluttet med kaldtvannsbytter etter dette. Men på søndag glømte eg meg og tok et kaldtvannsbytte ca 1/6 denne gangen også. Mandags morgen var en dverggurami død.
Er det noen som har erfart dette før?

Takker så mye for svar
Vet dessverre ikke noe om dette, men fint å vite for en som har dverggurami selv. Men la meg prøve meg på et resonnement. Et kaldtvannsbytte vil avkjøle vannet og minske fordampingen slik at luften over vannet også trolig blir kaldere. Og med en stor temperaturforskjell mellom vann og luft vil fisken lettere bli syk. Kanskje det er årsaken?
Dt er mulig, men synes bare det er rart at fisken skal reagere med død når vannets temp bare synker med et par grader. Eg har også honninggurami og kampfisk i samme akvariet og de reagerer ikke.
Jeg skjønner (og jeg har også honninggurami). Jeg kan dessverre ikke hjelpe mer.
Labyrinter er nok litt følsomme for brå temperatursvingninger, de liker å ha det varmt. Jeg tok alltid kaldtvannsbytter før, men etter at jeg begynte med labyrinter har jeg kutta det helt ut. Fyller på nytt vann med samme temp som akvariet.
Lisbeth
Labyrinter er nok litt følsomme for brå temperatursvingninger, de liker å ha det varmt. Jeg tok alltid kaldtvannsbytter før, men etter at jeg begynte med labyrinter har jeg kutta det helt ut. Fyller på nytt vann med samme temp som akvariet.


Varmer du opp vannet på noen måte før du har det i karet? Jeg bruker bare vannet som jeg har stående til mellomlagring (på badet da riktitnok) uten noe mer nik nak...
MarenB
Varmer du opp vannet på noen måte før du har det i karet? Jeg bruker bare vannet som jeg har stående til mellomlagring (på badet da riktitnok) uten noe mer nik nak...


Ja men da bruker jo du temperert vann, ikke kaldt

Jeg tapper temperert vann rett fra krana... jeg skulle helst ha mellomlagra men det har jeg ikke plass til Derfor er jeg veldig flink til å bruke vannbehandlingmiddel (jeg bruker [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367901+*+367902+*+367903+*+367904&t=temartic_e&userid=h2KEVYymMS0OyxwFhUB3O2ARYGyXXnYB4Da]ab Aqua Medic aqualife [/URL]som er MYE drøyere enn aquasafe som selges så mye av i dyresjappene)
Lisbeth
[QUOTE=MarenB] Varmer du opp vannet på noen måte før du har det i karet? Jeg bruker bare vannet som jeg har stående til mellomlagring (på badet da riktitnok) uten noe mer nik nak...


Ja men da bruker jo du temperert vann, ikke kaldt

Jeg tapper temperert vann rett fra krana... jeg skulle helst ha mellomlagra men det har jeg ikke plass til Derfor er jeg veldig flink til å bruke vannbehandlingmiddel (jeg bruker [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367901+*+367902+*+367903+*+367904&t=temartic_e&userid=h2KEVYymMS0OyxwFhUB3O2ARYGyXXnYB4Da]ab Aqua Medic aqualife [/URL]som er MYE drøyere enn aquasafe som selges så mye av i dyresjappene)

Det blir romtemperert, ca 25 grader. Karrene har rundt 27. Jeg bruker også Aqua medic aqualife + vitaminer
MarenB
[QUOTE=Lisbeth] Jeg bruker også Aqua medic aqualife + vitaminer:)


Og den funker! Mine C. habrosus klødde alltid etter vannbytte, men ikke etter at jeg begynte å bruke Aqua medic aqualife
Tonje_R
Dt er mulig, men synes bare det er rart at fisken skal reagere med død når vannets temp bare synker med et par grader.


Akkurat der du heller vannet oppi synker de ikke bare med et par grader, der er det akkurat så kaldt som fra springen inntill vannet blander seg med det tempererte
Det er sant, men det var liksom litt rart at bare dvergguramiene reagerte og ikke de andre guramiene.
har akvarium med dverg-gurami.. Har ikke mistet noen av mine fisker, men jeg tempererer vannet sånn ca hver gang. Er jo tross alt bare å legge termometeret i bøtta å sjekke sånn ca før du tømmer i vannet... Fort gjort.
Jeg tror, det er en god idé ved vandudskiftning, at holde sig fra varmtvandshanen, hvis vandinstallationen er udført af kobberrør. Ofte i nyere huse er både koldt- og varmtvandsrørene udført i kobber, men kobberindholdet er højere i vandet fra varmtvandsledningen. Mit råd skulle være, at anvende vand fra den kolde hane, og så lade det stå natten over i et kar, og derved nærme sig temperaturen i akvarievandet.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap