- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Dødsdømt paroonhai
Dødsdømt paroonhai
Uff jeg føler meg nesten litt slem.
Det er noen som har prøvd å ringt meg i hele dag som jeg ikke aner hvem er, å nå viser det seg at det er kjæresten til ei jeg (såvidt!) kjenner som hadde fått snusen i at jeg hadde akvarium.
Han hadde flytta fra Trondheim nylig og hadde hatt med seg sin 540 liter med en Paroonhai i.
Selvfølgelig hadde akvariet sprunget lekk og han hadde ingenting å ha den i.
Kort fortalt var telefonsamtalen hans stille rop om hjelp etter noen til å ta over haien, ettersom han selv skulle ut på arbeid å ikke ville skaffe ett nytt stort akvarium. (tror lekkasjen skremte han litt).
Jeg takket selvfølgelig nei.
Jeg har hverken plass eller erfaring med disse store fiskene.
Hans fisk var allerede 30 cm og det største akvariet jeg har er 400 liter OG inneholder Discus og Scalarer som det blir UAKTUELT å blande haien med!
Han ble skuffa stakkar. Spurte om jeg ikke hadde andre akvarier. For nå gikk fisken i en dunk på 60 liter å trivdes trolig ikke noe særlig.
Jeg sa at jeg har alt for små akvarier som dessuten allerede er befolket med fisk, å at jeg ikke vet om noen andre heller som har mulighet til å ta over en så stor fisk. Det er jo strengt tatt ikke en fisk for stueakvariet dette.
Jeg tipset han forøvrig om dyrebutikken Buddy i Molde, fordi jeg vet at de har en 720 liter i butikken som det har gått noen svære maller i tidligere.
Men fikk SMS fra han nå om at Buddy hadde takket nei siden det gikk mye smått i det akvariet for tiden å de ikke hadde plass til den.
Så han sa at han sikkert kom til å kakke fisken i kveld siden han skulle opp tidlig å reise på jobb i morgen.
Uff stakkars fisk! Heh føler meg nesten som en morder her jeg sitter! :P
Han hadde nok regna med at jeg ville ha fisken.
Jeg tipsa han om TAM Lade også. De har jo ett svært akvarium som jeg tror jeg har sett Paroonhai i, men har ikke fått svar på om han har snakket med dem ennå.
Håper han finner noen som kan ta fisken. Ville vært leit å måtte avlive en slik fisk.
Det er noen som har prøvd å ringt meg i hele dag som jeg ikke aner hvem er, å nå viser det seg at det er kjæresten til ei jeg (såvidt!) kjenner som hadde fått snusen i at jeg hadde akvarium.
Han hadde flytta fra Trondheim nylig og hadde hatt med seg sin 540 liter med en Paroonhai i.
Selvfølgelig hadde akvariet sprunget lekk og han hadde ingenting å ha den i.
Kort fortalt var telefonsamtalen hans stille rop om hjelp etter noen til å ta over haien, ettersom han selv skulle ut på arbeid å ikke ville skaffe ett nytt stort akvarium. (tror lekkasjen skremte han litt).
Jeg takket selvfølgelig nei.
Jeg har hverken plass eller erfaring med disse store fiskene.
Hans fisk var allerede 30 cm og det største akvariet jeg har er 400 liter OG inneholder Discus og Scalarer som det blir UAKTUELT å blande haien med!
Han ble skuffa stakkar. Spurte om jeg ikke hadde andre akvarier. For nå gikk fisken i en dunk på 60 liter å trivdes trolig ikke noe særlig.
Jeg sa at jeg har alt for små akvarier som dessuten allerede er befolket med fisk, å at jeg ikke vet om noen andre heller som har mulighet til å ta over en så stor fisk. Det er jo strengt tatt ikke en fisk for stueakvariet dette.
Jeg tipset han forøvrig om dyrebutikken Buddy i Molde, fordi jeg vet at de har en 720 liter i butikken som det har gått noen svære maller i tidligere.
Men fikk SMS fra han nå om at Buddy hadde takket nei siden det gikk mye smått i det akvariet for tiden å de ikke hadde plass til den.
Så han sa at han sikkert kom til å kakke fisken i kveld siden han skulle opp tidlig å reise på jobb i morgen.
Uff stakkars fisk! Heh føler meg nesten som en morder her jeg sitter! :P
Han hadde nok regna med at jeg ville ha fisken.
Jeg tipsa han om TAM Lade også. De har jo ett svært akvarium som jeg tror jeg har sett Paroonhai i, men har ikke fått svar på om han har snakket med dem ennå.
Håper han finner noen som kan ta fisken. Ville vært leit å måtte avlive en slik fisk.
Postet 06.01.09 kl 17:39
Postet 06.01.09 kl 17:49
Postet 06.01.09 kl 18:19
Inaktiv bruker
Tam dikeveien har de 25000 l, men det er kansje litt langt..
Postet 06.01.09 kl 18:36
Inaktiv bruker
De som skaffer seg en slik fisk må ha misset betydelig info om størrelsen på disse fiskene.
Maks størrelse på fisk: 300 cm!
Min størrelse på kar:
300 cm
3500l
Er nok ikke mange som har et slikt basseng hjemme tror jeg.
Maks størrelse på fisk: 300 cm!
Min størrelse på kar:
300 cm
3500l
Er nok ikke mange som har et slikt basseng hjemme tror jeg.
Postet 06.01.09 kl 22:27
Endret: 06.01.09 kl 22:28
kairoDe som skaffer seg en slik fisk må ha misset betydelig info om størrelsen på disse fiskene. Maks størrelse på fisk: 300 cm! Min størrelse på kar: 300 cm 3500l Er nok ikke mange som har et slikt basseng hjemme tror jeg.
Det som er latterlig er at de selges som akvariefisk i det hele tatt, jeg blir helt kvalm når jeg ser de små søte i butikkene. Fatter ikke at de fortsatt er i handelen! Meeen det er jo en helt annen diskusjon...
Postet 07.01.09 kl 09:24
Postet 07.01.09 kl 09:38
Postet 07.01.09 kl 10:13
It's just the facts of life...
For hver paroonhai som blir kjøpt, må omlag 0,999 paroonhaier dø en unaturlig død.
Jeg skjønner heller ikke hva paroonhai gjør i zoohandelen. Jeg tolker det som ett av mange tegn på at noen grunnleggende holdninger eller kunnskaper om dyrevelferd mangler i zoobutikk-bransjen, i hvert fall i den delen av bransjen som har med fisk å gjøre.
(Og før noen begynner å mase om at det er kundenes feil og ikke butikkenes: Man kan prøve å endre holdningene til flere millioner potensielle akvarister, eller holdningene til noen få tusen profesjonelle akvarie-selgere. Hva er mest realistisk? Hva vil være mest effektivt? Jeg lar svarene stå ubesvart som en øvelse til leseren.)
For hver paroonhai som blir kjøpt, må omlag 0,999 paroonhaier dø en unaturlig død.
Jeg skjønner heller ikke hva paroonhai gjør i zoohandelen. Jeg tolker det som ett av mange tegn på at noen grunnleggende holdninger eller kunnskaper om dyrevelferd mangler i zoobutikk-bransjen, i hvert fall i den delen av bransjen som har med fisk å gjøre.
(Og før noen begynner å mase om at det er kundenes feil og ikke butikkenes: Man kan prøve å endre holdningene til flere millioner potensielle akvarister, eller holdningene til noen få tusen profesjonelle akvarie-selgere. Hva er mest realistisk? Hva vil være mest effektivt? Jeg lar svarene stå ubesvart som en øvelse til leseren.)
Postet 07.01.09 kl 11:00
Inaktiv bruker
KampfiskIt's just the facts of life... For hver paroonhai som blir kjøpt, må omlag 0,999 paroonhaier dø en unaturlig død. Jeg skjønner heller ikke hva paroonhai gjør i zoohandelen. Jeg tolker det som ett av mange tegn på at noen grunnleggende holdninger eller kunnskaper om dyrevelferd mangler i zoobutikk-bransjen, i hvert fall i den delen av bransjen som har med fisk å gjøre. (Og før noen begynner å mase om at det er kundenes feil og ikke butikkenes: Man kan prøve å endre holdningene til [I]flere millioner potensielle[/I] akvarister, eller holdningene til noen [I]få tusen profesjonelle[/I] akvarie-selgere. Hva er mest realistisk? Hva vil være mest effektivt? Jeg lar svarene stå ubesvart som en øvelse til leseren.)
jeg hvet,jeg hvet, jeg hvet, ååååå la meg svare de.....
er det å endre holdningene til akvarie-selgerne, som er mest realistisk? hehe
*måtte bare*
Postet 07.01.09 kl 11:33