Afrikansk sommerfuglfisk

Etter litt leting og tenking endte jeg i går opp med en afrikansk sommerfuglfisk som skal få drive rundt i toppen av akvariet mitt. Kanskje blir det enda en etter hvert også.

Det jeg lurer litt på nå er hvordan jeg skal gi den best mulige forhold så den trives.
Jeg har et 240 liters Juwel Rio med innebygd filter. Tidligere har jeg hatt utløpet fra filteret pekende opp og mot bakgrunnen for å få best mulig oksygenopptak, men dette gir mye strøm i overflata. Derfor må jeg finne en annen måte å ordne oksygenopptaket på.
Jeg har en del Pistia Stratiotes flytende i overflata, og det ser ut til at fisken liker å gjemme seg blant røttene til disse. Selvfølgelig blir et da litt kjedelig å ha den som selskapsfisk, men sånn er det bare.

Er det noen som har tips til best mulig framgangsmåte ved mating?
Disse fiskene foretrekker jo levende fôr, som f.eks. melormer og sirisser. Til sommeren får jeg sikkert fanget litt andre insekter, men akkurat nå er det jo tilgangen fra butikker som bestemmer.
Kan jeg bare slippe maten ned på overflata og vente til fisken selv bestemmer seg for å ta den, eller må jeg sørge for at den ser hva som foregår, og så lokke den til å ta maten med en gang? Melormer synker jo etter hvert, og da er det litt bortkastet å bruke opp maten bare for å forurense akvariet.

Hvis noen har erfaring med denne fisken lytter jeg gjerne.

LJ
Siden det ikke finnes folk med erfaring får jeg oppdatere med det lille jeg har funnet ut:

Melorm er bortkastet å mate med så lenge fisken ikke er skrubbsulten og føler seg trygg der og da.
Jeg har flere ganger sluppet melorm ned på vannet og sett den flyte rundt en stund mens fisken har ligget gjemt under bladene på overflata.

I dag var den mer ute i åpent vann, så jeg prøvde med en melorm rett foran nesa på den. Denne gangen fungerte det.
I tillegg var jeg i går ute og kjøpte noen sirisser. Jeg må innrømme at jeg syntes de så fryktelig store ut, så jeg hadde mine tvil til om sommerfuglen i det hele tatt ville klare å ta knekken på en, men min skepsis viste seg å være grunnløs.
En siriss ble sluppet i vannet, hvorpå den kravlet seg bort til nærmeste Pistia-blad og satte seg på det. Fisken hadde imidlertid sett hva som skjedde, og etter en stund skjøt den fart mot bladet og nappet tak i et bein som stakk ned i vannet. Etter et kort basketak var sirissen dratt under vann og delt i to, og sommerfuglfisken hadde et festmåltid med delene.
Jeg ser ikke for meg at den kommer til å bli sulten igjen på en liten stund.

Når det gjelder strøm har jeg forresten funnet ut at strømningene i overflatene skaper en bakevje i fremre høyre hjørne av akvariet, og der liker fisken seg godt. Jeg får prøve å plukke ut noen flyteplanter som gir best forhold både for fisk og tilskuer, slik at den kan få nok ly til å føle seg trygg uten at den blir helt gjemt for tilskueren på utsiden.
Resten av bladene i overflaten blir nok tynnet ut mest mulig.

LJ
Jeg hadde denne for mange år siden og er absolutt en fisk jeg kunne tenkt å prøve igjen (skal visst ikke være så vanskelig å drette heller og det kunne jo vært morsomt å prøve)

Mine tok sånne flytende pellets til ciklider og mark og div gitt med pinsett. Men prøv å få tak i bananfluer med forkrøplede vinger, de er små, men feite og sikkert noe denne fisken ville likt. Får sikkert tak i den og annen type levendefor på reptilfreaks.no, eller så har jo springhalen.dk et godt utvalg av levendefor. De er veldig hyggelig og informativ på mail hvis du ønsker å høre med dem om de kan tipse om passende for til fisk som spiser fra overflata er det bare å sende dem en mail

Flyteplanter er nok et must for denne type fisk, men på samme måte som øksefisk ville de likt å ha planter hengende over vannflata. Det er jo vanskelig å få til i et akvarium, men tenk så stilig å ha denne sommerfuglfisk i et stort paludarium! Med planter hengende over vannet. Stilig og samtidig trygt og naturlig for fisken

Lykke til med stilig fisk!
Et slags paludarium-oppsett ville jo ikke vært umulig å få til, egentlig.

SAE og botia som jeg har planer om å ha ellers er jo ikke avhengig av en veldig stor høyde for å trives.
Om jeg tapper ned vannhøyden litt og skaffer meg et hengende lysarmatur åpner det for å plassere høye planter i høyden i vannet, slik at disse kan vokse ut av vannet og henge over vannflaten.

Hmm...
Enda en ting å vurdere nå som selskapskaret skal pusses opp ...

LJ
Se der ja Kult hvis du gjør det og da må du vise det fram her! Har alltid ønsket meg et paludarium!
Jeg var litt teit, ser jeg.

Juwel-karet mitt har nemlig innvendig filter, og det er selvfølgelig avhengig av en viss vannstand for å fungere.

Da blir jeg nødt til å teste vannbytte med filteret i gang for å se hvor langt ned jeg kan tappe vannet.

Først må jeg på Biltema og kjøpe ekstra sand til slamkryperne. 34kg var ikke nok til å forme landskapet, gitt.

Work in progress ...

LJ
Du kan jo røske ut filteret og skaffe ett annet i stedet?
Veldig mange her inne mener Juwels innvendige filtre er noe dritt og jeg ble selv rådet til å røske det ut med en gang når jeg fikk 400 liter'n.
Jeg tok ut Juwel filteret og skaffet to utvendige filtre fra Eheim og Tetra i stedet.
Bare husk èn ting mens du leker med tanken på åpent akvarium : de er helt rå på å hoppe. Afrikansk sommerfuglfisk skyter ut av vannet som et prosjektil. De hopper enten fordi den er skremt eller den hopper etter f.eks. et insekt (innbilt eller virkelig).
Formen på "vingene", altså brystfinnene, gjør at den kan "fly" ganske langt når den skyter opp av vannet.

PS!
Det hadde virkelig vært stillig med et åpent akvarium i paludarium-stil
Ciklide
Du kan jo røske ut filteret og skaffe ett annet i stedet?


Selvfølgelig kan jeg det, men jeg har ikke sett noen grunn til det ennå.

Vann går greit gjennom systemet og jeg plages ikke med ammoniakk eller nitritt, og jeg ser ikke helt hva mer et slikt filter skal gjøre.

Dessuten er det veldig behagelig å ha alt som har med vann å gjøre på innsiden av karet. Med en gang noe havner på utsida er det større risiko for vannlekkasje og ødelagt hus.

LJ
Ein utrulig flott fisk som eg anbefaler. Hadde ein for noen år tilbake, men den hoppet ut av akvariet desverre Den tok alt av mat, var ikkje kresen ein plass. Om sommeren fanget eg insekter fra dammen min og det var morsomt å sjå på når han fanget dei. Vannløper var snacks Ein fisk eg definitivt skal ha igjen når forholdene blir rett for han i mine akvarium.
Jeg har et 125-liters Juwelkar med en afrikansk sommerfuglfisk og originalfilteret. Når det gjelder senking av vannstanden kan du senke det slik at det fremdeles kommer vann inn i det øverste vanninntaket på filteret. Ellers har du rett med selve filteret, så lenge du ikke velger utvendig filter (noe som er unødvendig) så er juwelfiltrene de beste på markedet grunnet den overlegne masse med filtermateriale.
Jeg har utløpsrøret skrått opp og sommerfuglisken har funnet seg et rolig hjørne i motsatt ende av karet. Fisken har også vennet seg til både flakfor og discusgranulat og får bare husfluer og andre innsekter jeg greier og fange. Jeg prøvde med en bie i fjor men den ble i største laget , og det er utrolig artig når den prøver seg på stankelbein.
Men du kan glemme alt om yngel fra annen fisk, om natta blir den en skikkelig jeger og leter etter det meste som kan spises over hele karet. Min går sammen med 3 sverd-dragerhunner og 1 hann, jeg har sett yngel, men de blir fort borte.
Jeg hadde forøvrig 2 stkr. men den ene greide og håpe ut av åpningen bak på toppdekselet der ledninger og lign. går inn og jeg fant den død dagen etter.

Jon
Takk for tips og deling av erfaring.

Nå er det forrige prosjektet nesten ferdig, og jeg kan endelig begynne på selskapsakvariet.
Vannstand må jeg eksperimentere med og se hva jeg får til, og så får jeg ta planter og slikt deretter.
Skal jeg ha noe virkelig forseggjort er jeg nødt til å lage en egen bakgrunn som planter skal stå på, og noe sånt har jeg ikke så lyst til å begynne med akkurat nå.
Hvis jeg klarer å finne planter som vokser høyt og over vannet, og som kan vokse f.eks. på røtter er det en annen sak. Da kan jeg jo kombinere røtter og lav vannstand til noe som kan ligne en grunn dam eller noe slikt.

Jeg har forøvrig også matet sommerfuglen med melorm med stor suksess nå. Det eneste jeg trengte å gjøre var å holde fast melormen med pinsett og la den sprelle litt i vannflata.
Selv en melorm på halvparten av fiskens lengde forsvinner på under ti sekunder når baugporten åpner seg.

Jeg er glad jeg ikke er en mark ...
Vanilla Ninja
Hvis jeg klarer å finne planter som vokser høyt og over vannet, og som kan vokse f.eks. på røtter er det en annen sak. Da kan jeg jo kombinere røtter og lav vannstand til noe som kan ligne en grunn dam eller noe slikt.


Hvis det er nok fuktighet over vann kan du jo prøve anubias eller javabregne.

Eller hva med å prøve Syngonium podophyllum? Hvis du tar en stikling og fester den til rota sånn at bare stilken er under vann. Den vil jo da slå røtter i vannet. Vil tro at den kan vokse rundt på røttene over vann mens planterøttene henter næring fra akvarievannet. Det er jo en veldig hardfør plante som har ganske store blader som ville gi fint overheng/skygge over vannet. Verdt å prøve

Den elefantøreplanten så morsom ut. Kanskje jeg skal prøve den.

I dag var jeg innom den lokale fiskepusheren og endte opp med å kjøpe en relativt stor rot som jeg tror kan passe som plantestativ, i hvert fall i den ene enden av karet. At den gjør seg best pekende i feil retning er selvfølgelig en liten ulempe, men det får bare våge seg.

Jeg la forresten merke til en morsom ting i sted: jeg ga fisken en melorm rett fra boksen, men denne gangen glapp jeg taket så ormen ble ført med strømmen rundt i karet. På returen fikk fisken øye på den og gikk til angrep.
Melet som lå igjen på melormen ble også med inn i gapet, men det forsvant øyeblikkelig ut gjennom gjellene. Det så ut som den slapp ut eksos.

Jeg tror det er verdt å gjøre litt ekstra for å få denne fisken til å trives i selskapskaret her.
Nemisa85
Jeg har to store afrikanske sommerfugl fisker de er helt ekstrem i lek og forskjelligt å gjømmer ser lite. har selv pisita planter flytende å de liker å være litt der men som oftest siver de rundt på overflaten. Jeg har god sirkulasjon i karet og også montert luft pumpe nylig der de liker å leke seg over bobblene:) Kjekke fisker men anbefaler å ha hvertfall to da de har selskap og leks kamerat. Ser ut som jeg har to gutter men de er ikke hissig eller aggresiv det er mer lek fra hver side og den ene er en tydelig sjef mellom dem. Jeg kjøpte dem samlet men kan ikke si hvordan det er å kjøpe en etter du har en allerede da de kan være veldig dominerente med nye og også må du fore opp den du allerede har før du setter en ny oppi karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap