- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Hvilke fisker skal jeg ha i 62liter asia?
Hvilke fisker skal jeg ha i 62liter asia?
Jeg får snart et kar på 62liter "ledig" og har lyst på et "mini Asia" og trenger derfor litt hjelp til å finne fisker som passer. Jeg har selv tenkt på Boraras brigittae/Moskito-rasbora, men der stopper det.
Jeg kunne tenke meg å holde små reker i dette karet også, så jeg ønsker meg små fine miniatyrfisker som ikke vil spise disse.
Vannverdier i karet:
PH ca 7,5, men den kan senkes
KH ca 5/6
GH ca 5/6
Temperaturen ligger på 25,5, om sommeren opp mot 27.
Jeg setter stor pris på alle forslag!
Jeg kunne tenke meg å holde små reker i dette karet også, så jeg ønsker meg små fine miniatyrfisker som ikke vil spise disse.
Vannverdier i karet:
PH ca 7,5, men den kan senkes
KH ca 5/6
GH ca 5/6
Temperaturen ligger på 25,5, om sommeren opp mot 27.
Jeg setter stor pris på alle forslag!
Postet 03.06.10 kl 18:52
Endret: 03.06.10 kl 18:53
Jeg tror egentlig jeg ville hatt kun en stim med rasboraene, også eventuelt kuhliiål hvis du vil ha annen fisk. eller kanskje en liten bettaart?
Jeg tror b. palangkaraya kunne passet sammen med rasboraene uten å spise dem, mine tar ihvertfall ikke veldig små yngel, men de tar nyklekte reker. Den er ikke så enkel å få tak i tror jeg, og jeg har ikke fått yngel på mine enda, men om du får tak i tror jeg den hadde vært fin.
Jeg tror b. palangkaraya kunne passet sammen med rasboraene uten å spise dem, mine tar ihvertfall ikke veldig små yngel, men de tar nyklekte reker. Den er ikke så enkel å få tak i tror jeg, og jeg har ikke fått yngel på mine enda, men om du får tak i tror jeg den hadde vært fin.
Postet 03.06.10 kl 19:09
Jeg tenkte faktisk å velge bort betta denne gangen (utrolig nok) og kun ha små fine fisker som går med dvergreker og muligens limnopilos naiyanetri. Har lyst til å prøve meg på rekeoppdrett med litt forskjellige reker, ikke bare kirsebær
Hvor stor er b. palangkaraya? Blir de ikke veldig territorrielle og går løs på andre fisk når de har skumrede?
Hvor stor er b. palangkaraya? Blir de ikke veldig territorrielle og går løs på andre fisk når de har skumrede?
Postet 03.06.10 kl 19:18
De er vel en 4-5 cm med halefinnen. Hmm, nå har jeg ikke holdt disse med andre fisk enn diverse bettayngel, og det har gått veldig bra ihvertfall.
Mine har vist leksdrakt og lekstendenser, og det har vært noen bobler her og der, men ikke noe man kan kalle skumrede, så jeg vet ikke. Det er ikke umulig at de blir aggressive når de passer egg og yngel, men de virker ikke særlig tøffe av seg, heller mer pysete i grunn. Yngelet får spise først selv om yngelet aldri har vært noen reell trussel for dem, de har ikke en gang prøvd seg på å jage.
Krabben var fin da, kanskje den heller kunne vært "hovedfisken" i grunn? Aner ikke noe om arten jeg da, men kan den ikke ta såppass små fisker og eventuelt reker?
Mine har vist leksdrakt og lekstendenser, og det har vært noen bobler her og der, men ikke noe man kan kalle skumrede, så jeg vet ikke. Det er ikke umulig at de blir aggressive når de passer egg og yngel, men de virker ikke særlig tøffe av seg, heller mer pysete i grunn. Yngelet får spise først selv om yngelet aldri har vært noen reell trussel for dem, de har ikke en gang prøvd seg på å jage.
Krabben var fin da, kanskje den heller kunne vært "hovedfisken" i grunn? Aner ikke noe om arten jeg da, men kan den ikke ta såppass små fisker og eventuelt reker?
Postet 03.06.10 kl 19:26
Postet 03.06.10 kl 19:33
Postet 03.06.10 kl 19:50
Ja veldig søte Jeg har ingen erfaring med de, har bare sett de i butikk, og ble veldig sjarmert. Etter de hadde spist hadde de søte små kulemager. De var ikke dyre, tror de kostet 39 kr stk (?). Minnet meg om avlange coryer der de bartet rundt i sanden, men litt mer aktive og smidige.
80-literen min er jo nesten et asiakar, med Moskito-rasbora, kampfisk og dvergreker. Men så har jeg en stim med Corydoras på bunnen. Da jeg så disse smerlingene tenkte jeg at om coryene en vakker dag skal flyttes på må jeg få meg en stim med disse små i stedet
Hilsen en annen Maren
80-literen min er jo nesten et asiakar, med Moskito-rasbora, kampfisk og dvergreker. Men så har jeg en stim med Corydoras på bunnen. Da jeg så disse smerlingene tenkte jeg at om coryene en vakker dag skal flyttes på må jeg få meg en stim med disse små i stedet
Hilsen en annen Maren
Postet 03.06.10 kl 20:19
Du kunne jo hatt en microrasbora-art. Men tror ikke du kan ha så mange reker sammen fiskene.. Selv mine micorasbora som ikke blir mer enn 2cm store, liker å spise rekeyngel..
Postet 03.06.10 kl 20:25
turnipsJa veldig søte :) Jeg har ingen erfaring med de, har bare sett de i butikk, og ble veldig sjarmert. Etter de hadde spist hadde de søte små kulemager. De var ikke dyre, tror de kostet 39 kr stk (?). Minnet meg om avlange coryer der de bartet rundt i sanden, men litt mer aktive og smidige. 80-literen min er jo nesten et asiakar, med Moskito-rasbora, kampfisk og dvergreker. Men så har jeg en stim med Corydoras på bunnen. Da jeg så disse smerlingene tenkte jeg at om coryene en vakker dag skal flyttes på må jeg få meg en stim med disse små i stedet :) Hilsen en annen Maren ;)
Hei navnesøster!
Tror absolutt disse skal på listen! Prisen er jo ikke akkurat avskrekkende heller, så da kan jeg kjøpe en gjeng. Tenker å ha et godt beplantet kar, så det passer jo disse fiskene bra også, så de er lissom ment too be der!
Spiser Moskito-rasboraen rekene dine?
edit: Jeg leste kanskje litt feil... hva betyr: "elver fullpakket med tett akvatisk vegetasjon"?
Postet 03.06.10 kl 22:19
Endret: 03.06.10 kl 22:25
Kine KristineDu kunne jo hatt en [URLBLOCK1]. Men tror ikke du kan ha så mange reker sammen fiskene.. Selv mine micorasbora som ikke blir mer enn 2cm store, liker å spise rekeyngel..
Takk for tips!
Det var kun Stjernedanio som passet i forhold til temperatur, men jeg tror jeg må tenke litt på den. Har den i bakhodet fra før, men har liksom ikke falt for den enda.
Postet 03.06.10 kl 22:22
Hei igjen
Hvis Moskitoene mine spiser reker er det i alle fall ikke merkbart... Har veldig mye planter i karet, bla masse ferskvannstang der rekeyngel nok kan vokse opp helt trygt.
Etter at en storkjeftet kampfisk flyttet inn har tilveksten av reker blitt mindre, så han spiser nok en del, men de 20+ Moskitoene jeg har har jeg aldri sett prøve seg på reker.
Hvis Moskitoene mine spiser reker er det i alle fall ikke merkbart... Har veldig mye planter i karet, bla masse ferskvannstang der rekeyngel nok kan vokse opp helt trygt.
Etter at en storkjeftet kampfisk flyttet inn har tilveksten av reker blitt mindre, så han spiser nok en del, men de 20+ Moskitoene jeg har har jeg aldri sett prøve seg på reker.
Postet 03.06.10 kl 22:27
Postet 03.06.10 kl 22:38
Endret: 03.06.10 kl 22:40
MaretardDe er vel en 4-5 cm med halefinnen. Hmm, nå har jeg ikke holdt disse med andre fisk enn diverse bettayngel, og det har gått veldig bra ihvertfall. Mine har vist leksdrakt og lekstendenser, og det har vært noen bobler her og der, men ikke noe man kan kalle skumrede, så jeg vet ikke. Det er ikke umulig at de blir aggressive når de passer egg og yngel, men de virker ikke særlig tøffe av seg, heller mer pysete i grunn. Yngelet får spise først selv om yngelet aldri har vært noen reell trussel for dem, de har ikke en gang prøvd seg på å jage. Krabben var fin da, kanskje den heller kunne vært "hovedfisken" i grunn? Aner ikke noe om arten jeg da, men kan den ikke ta såppass små fisker og eventuelt reker?
Beklager, overså dette innlegget jeg....
De virker jo mye "snillere" enn splendenstypen i alle fall og ikke så store. Den krabben vet jeg egentlig ikke om jeg kan hak, har edderkoppfobi!! Jeg synes den ligner en edderkopp da, bare se filmen her
<embed src="http://www.youtube.com/v/nStZDJdPiU4&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Postet 03.06.10 kl 23:00
Jeg må høre med Dahls ang de sebrasmerlingene, de vil jeg gjerne ha Tror det må bli moskito-rasbora også og kanskje en mosevegg!?! Hadde vært gøy med kanskje en liten art til og dvergreker. Nå har jeg 0 peiling på reker, så det må bli en egen tråd det også:p
Tar gjerne imot flere tips med stor takknemlighet!
Tar gjerne imot flere tips med stor takknemlighet!
Postet 03.06.10 kl 23:04
Postet 03.06.10 kl 23:40
Postet 04.06.10 kl 00:36
Postet 04.06.10 kl 08:34
Postet 04.06.10 kl 08:44
MarenBDen krabben vet jeg egentlig ikke om jeg kan hak, har edderkoppfobi!! Jeg synes den ligner en edderkopp da
Hi hi, ja den ligner absolutt på en edderkopp! Men jeg syns den er stilig. Kanskje du kunne fått vekk edderkoppfobien med å ha noen sånne? For disse trenger du vel ikke være redd for skal klatre ut, de må jo ha vann?
Postet 04.06.10 kl 09:01
Sølvi:
Jeg har mistet litt lysten på flere coryer etter så mye sykdom, så denne gangen tror jeg at jeg går for noe annet. Takk for tipset likevel!
Turnips:
Jeg har tenkt på kirsebærreker, men ønsker å "avansere" litt til en annen farge. Jeg ser du har blå-reker, hvordan er disse i forhold til kirsebærreker?
Lisbeth:
Skulle likt å vite om de tar rekene ja, spes om de er storspisere!:p
Jeg fant en annen fisk som ser veldig fin ut, Danio tinwini
Jeg har mistet litt lysten på flere coryer etter så mye sykdom, så denne gangen tror jeg at jeg går for noe annet. Takk for tipset likevel!
Turnips:
Jeg har tenkt på kirsebærreker, men ønsker å "avansere" litt til en annen farge. Jeg ser du har blå-reker, hvordan er disse i forhold til kirsebærreker?
Lisbeth:
Skulle likt å vite om de tar rekene ja, spes om de er storspisere!:p
Jeg fant en annen fisk som ser veldig fin ut, Danio tinwini
Postet 04.06.10 kl 11:28