Blanding av stimfisk i selskapskar, forslag?

Heisann!
Jeg har atter en gang satt opp 240 literen min og koser meg med å bestemme fiskearter. Jeg skal ha sommerfuglciklider og corydoras pygmeus. Så videre vurderer jeg Kuhliiål. Men når jeg har hatt sommerfugler tidligere har jeg bare hatt kardinaltetra og ikke misforstå meg. en stim med 30 kardinaltetraer er et flott syn men jeg lurer på om jeg skal blande litt mer denne gangen.

Så jeg trenger noen tips til hvilke arter jeg kan ha sammen som blir fine sammen for jeg er opptatt av at det ikke skal se rotete ut. også er det viktig at de ikke blir for store for sommerfuglene skal være hovedfisken, så jeg vil ikke ha feks sverddrager. Hvor mange arter av stimfisk syns dere jeg kan blande uten at det blir rotete? Karet er oppsatt med røtter og godt beplantet med anubias, sverdplanter og noen andre typer.

Jeg har tenkt på rødmunnstetra også. Det er ikke så viktig at de stimer så veldig (tror jeg) bare det blir en interessant selskapskar som det er morsomt å se på

Så hva tenker dere?
Kardinal tetra er en fin fisk men du kunne og blandet neon tetra og blir ikke rot da HAHA
Ikke akurat stimere, men Cherrybarber er jo livlige og morsomme. De er høyt og lavt og alle steder imellom. Problemet med dem blir jo at Sommerfugl-eggene aldri blir til yngel......
Rosentetra og rødmunn er flotte sammen
Lurer fryktelig på hvorfor denne ble postet under goby. det var virkelig ikke det jeg prøvde på. jaja tror jeg skal holde meg unna barber. har ikke kjempestor tro på sommerfugl yngel hvis jeg skal ha en del andre fisker der men det er jo lov å gi dem en liten sjans rosentetra har jeg aldri heelt fått sansen for. vet ikke hvorfor for de er jo egentlig en fin fisk men hmmm... hvordan tror dere det ville være med noen guppy eller endlers?
Jeg syns det blir rot med flere stimfisker i et kar på 250L. Ikke plass nok til at de kan stime hver for seg.
Men hvis de skal skille seg merkbart er det kanskje lurt å velge to helt forskjellige størelser? Og helt forskjellig sjikt i karet. Øksefisk lever i overflata, så de vil jo ikke blande seg med kardinaltetraene.

Hvis du vil de skal blande seg er det sikkert lurt å velge samme størelse og så nært beslektet som mulig. Har du allerede kardinaltetra vil de sikkert stime sammen med glødebåndstetra og neontetra feks
Guppyer er ganske fine fisker oppi store kar men du kunne hatt sååne slørhaler de er fine synes jeg men de er litt store det er litt domt hadde jeg vært deg hadde jeg hat en stim oppi akvarie og noen guppe og ancistrus og noen corydos
Øksefisker syns jeg var en god ide, i tillegg til kardinaler.

Guppy vil ha helt andre vannverdier enn sommerfugler og kardinaler...
Stian Gangstø
Guppyer er ganske fine fisker oppi store kar men du kunne hatt sååne slørhaler de er fine synes jeg men de er litt store det er litt domt hadde jeg vært deg hadde jeg hat en stim oppi akvarie og noen guppe og ancistrus og noen corydos:D

Verken guppy eller slørhale er stimfisker, og de skal ha hardere vann enn de fiskene h*n har fra før
Mine favoritter når det gjelder stimfisk i mine kar er Iriatherina Werneri (Dragefinne).Flinke stimere og veldig morsomme og se på når de svømmer rundt og "flasher" finnene mot hverandre.
Disse er gjerne veldig små og kjedelige og se på i butikk, men når de kommer i et trivelig selskapskar så går det ikke lange tiden før de begynner og vise seg fra sin vakre side. Anbefales.
Lisa-S
Mine favoritter når det gjelder stimfisk i mine kar er [URLBLOCK1](Dragefinne).

Godt forslag, dette er fantastisk flott fisk

Eneste er at de siste par åra har vært klin umulig å få tak i hunner, er bare hannene som blir importert... Hannene er penest, men man mister mye av "energien" i stimen uten dem syns jeg..

Jeg fikk tak i 20 stk, både hanner og hunner, rett før de sluttet å få inn hunner. Fantastisk flott å se hvordan hannene lurer med seg damene inn i buskaset, flasher og holder på
Lisbeth
Jeg fikk tak i 20 stk, både hanner og hunner, rett før de sluttet å få inn hunner. Fantastisk flott å se hvordan hannene lurer med seg damene inn i buskaset, flasher og holder på :)

Ååååå, jeg vil og ha hunner.. Har en stim med bare hanner, men de flasher villig da, både til hverandre og til rekene i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap