Sier dere ifra om dyreplageri på finn.no?
Altså, noen ganger blir jeg så opprørt av annonser på Finn. Og da tenker jeg ikke på salg av gullfisk i bolle, men tilfeller som dette, hvor overskriften "Fisk med akvarium rundt" synes å passe. Bør man si ifra? Sende melding til selger og be pent om at fisk og kar selges separat? Dette er ikke første gang jeg ser sånt der inne. Kan vel riktignok hende at pirayaen bor i det litt større karet, og er flyttet over av en eller annen grunn, men syns ikke det er så sannsynlig.
Litt på siden, men jeg så en gang bilder fra en leilighet til salgs hvor det stod en diger, varanliknende skapning på gulvet rett foran balkongdøren. Tviler på at dyret var utstoppet, da ville det nok ikke vært plassert sånn. Angrer litt i etterkant på at jeg ikke meldte fra.
Noen synspunkter på dette?
Litt på siden, men jeg så en gang bilder fra en leilighet til salgs hvor det stod en diger, varanliknende skapning på gulvet rett foran balkongdøren. Tviler på at dyret var utstoppet, da ville det nok ikke vært plassert sånn. Angrer litt i etterkant på at jeg ikke meldte fra.
Noen synspunkter på dette?
Postet 10.09.08 kl 19:11
Dette eksempelet skylde desverre uvitnhet, og det er det nok av i verden.
Er ingen selvfølge at alle vet hva en piraya krever, og butikkansatte i gjennomsnittlige butikker har som regel for liten kunnskap om det de selger.
Trist og se slike tilfeller, heldigvis er denne til salgs. Kansje neste eier har god plass og kan gi den et godt hjem.
Er ingen selvfølge at alle vet hva en piraya krever, og butikkansatte i gjennomsnittlige butikker har som regel for liten kunnskap om det de selger.
Trist og se slike tilfeller, heldigvis er denne til salgs. Kansje neste eier har god plass og kan gi den et godt hjem.
Postet 10.09.08 kl 19:21
akvafilheldigvis er denne til salgs. Kansje neste eier har god plass og kan gi den et godt hjem.
Er vel like sannsynlig at den havner hos en like uvitende person som skal ha piraya fordi det er "driiiitkult!" og egentlig gir beng i hvordan den bør holdes.
Er selvsagt enig i at dette skyldes uvitenhet, men spørsmålet er om man bør prøve å opplyse dem litt?
Postet 10.09.08 kl 19:26
Det kan da ikke skade?...
Det kan da ikke skade å opplyse selgeren litt, da slipper han/hun å gjøre flere feil senere... Pluss at man kan be selgeren skrive inn på annonsen at den bør være i et større akvarium pga fiskens størrelse og behov.
Kan umulig bli værre vertfall.
Kan umulig bli værre vertfall.
Postet 10.09.08 kl 19:32
Postet 10.09.08 kl 19:46
Postet 10.09.08 kl 19:56
Postet 10.09.08 kl 20:36
Inaktiv bruker
Jeg snakket med henne før i dag ang det ene akvariet. Det er nok uvitenhet ut å går her. Hun er nå fullstendig klar over det. Hun vil nå selge fisken før hun selger akvriene.
Postet 10.09.08 kl 23:06
jeg snakket med henne med det samme annonsen var ute..
vi har hatt en fin dialog..
hun fikk fisken og akvariumet dumpet i fanget av en som skulle utenlands..
så det var ikke noe hun ba om..
jeg tipset henne om å ta kontakt med tam tropehagen, og det gjorde hun,
de kunne ta imot fisken..
hun hadde null peiling, ga henne linken til fisken som står her på af, hun takket så meget for hjelpa..
ikke skyt først og spør etterpå....
vi har hatt en fin dialog..
hun fikk fisken og akvariumet dumpet i fanget av en som skulle utenlands..
så det var ikke noe hun ba om..
jeg tipset henne om å ta kontakt med tam tropehagen, og det gjorde hun,
de kunne ta imot fisken..
hun hadde null peiling, ga henne linken til fisken som står her på af, hun takket så meget for hjelpa..
ikke skyt først og spør etterpå....
Postet 10.09.08 kl 23:17
itt på siden, men jeg så en gang bilder fra en leilighet til salgs hvor det stod en diger, varanliknende skapning på gulvet rett foran balkongdøren. Tviler på at dyret var utstoppet, da ville det nok ikke vært plassert sånn. Angrer litt i etterkant på at jeg ikke meldte fra.
øh.. mener du at å holde reptiler er dyreplageri?
Personlig ville jeg ikke meldt i fra dersom jeg visste om folk som holdt reptiler, forbudet er teit og basert på uvitenhet uansett.
Men ja, jeg sier ifra dersom jeg ser eller hører om dyreplageri både på nettet og i real life.
Postet 11.09.08 kl 03:29
Mvjnzøh.. mener du at å holde reptiler er dyreplageri? Personlig ville jeg ikke meldt i fra dersom jeg visste om folk som holdt reptiler, forbudet er teit og basert på uvitenhet uansett.
Neida, mener ikke det, og det med reptilen på bildet kom litt på siden av "dyreplageri"-temaet (noe jeg også skrev). Men denne skapningen jeg så var ikke en søt liten firfisle, men en SVÆR øglesak som må ha vært over en meter lang og ga meg assosiasjoner til Kommodo-varan. Kan ha vært hvasomhelst, jeg har ikke peil på reptiler. Ville nok ikke reagert slik på en liten skilpadde, men denne her var nok ingen av de "vanlige men ulovlige" reptilene. Ikke spes smart å legge ut bilde av den i en boligannonse. Uansett: tenkte ikke dyremishandling der, men mer varsling av politi/rett myndighet eller ikke.
Postet 11.09.08 kl 09:10
Endret: 11.09.08 kl 09:11
Hildrum76Ikke skyt først og spør etterpå....
Denne tråden var ikke ment for uthenging av noen eller for å "Skyte først og spørre etterpå". Jeg startet den mest for å få igang en prinsipiell diskusjon på om det var noe poeng å prøve med litt opplysningsarbeide, eller om det var å anse som litt i overkant innblanding. Skulle kanskje ikke lagt ut link til annonsen som fikk meg til å tenke på saken, men den var litt illustrerende i forhold til typen tilfeller jeg tenkte på.
Fint at vedkommende forsto at kombinasjonen ikke var noe særlig
Postet 11.09.08 kl 09:16
Jeg synes spørsmålet ditt om hva man gjør i slike tilfeller er helt kurrant. Det kan jo faktisk være til hjelp for dem det dreier seg om dersom man tar kontakt direkte på en vennlig måte, og forteller at alt ikke er som det burde.
Men, og det er et stort men: vær forsiktig med å legge ut link til slike annonser på nettet.
Selv om du ikke mente det som uthenging, så har du ingen kontroll over hvordan andre reagerer på dette.
Resultatet kan være at hun får mail-storm fra velmenende, og i værste fall sinte folk, noe som er svært ubehagelig.
Dersom hun ble kontaktet på forhånd, og blitt gjort oppmerksom på "feilen" så ville hun fått sjangsen til å slette eller endre annonsen.
Men, og det er et stort men: vær forsiktig med å legge ut link til slike annonser på nettet.
Selv om du ikke mente det som uthenging, så har du ingen kontroll over hvordan andre reagerer på dette.
Resultatet kan være at hun får mail-storm fra velmenende, og i værste fall sinte folk, noe som er svært ubehagelig.
Dersom hun ble kontaktet på forhånd, og blitt gjort oppmerksom på "feilen" så ville hun fått sjangsen til å slette eller endre annonsen.
Postet 11.09.08 kl 09:27
Postet 11.09.08 kl 09:53
AggiMen, og det er et stort [B]men[/B]: vær forsiktig med å legge ut link til slike annonser på nettet. Selv om du ikke mente det som uthenging, så har du ingen kontroll over hvordan [B]andre [/B]reagerer på dette.
Enig der Aggi, det var nok dumt av meg. Hensikten var jo ikke å henge ut noen men å få en diskusjon, så eksempelet var unødvendig.
nubbemen å dra dette fram i et stort forum, ligner egentlig ikke grisen
Som jeg skrev over så er jeg enig i Aggis innvendinger og tar selvkritikk. Men din karakteristikk er kanskje litt voldsom?
Postet 11.09.08 kl 10:12
Henriflette[QUOTE=Aggi]Men, og det er et stort [B]men[/B]: vær forsiktig med å legge ut link til slike annonser på nettet. Selv om du ikke mente det som uthenging, så har du ingen kontroll over hvordan [B]andre [/B]reagerer på dette.
Enig der Aggi, det var nok dumt av meg. Hensikten var jo ikke å henge ut noen men å få en diskusjon, så eksempelet var unødvendig.
Bra du tar det såpass fint. Som jeg antar du allerede har forstått, så var det jo ikke kritikk mot deg. Jeg har sikkert gjort lignende selv, men jeg er mer klar over effekten av slikt nå, og ville bare informere.
Ting har det med å eskalere til uante dimensjoner så snart det blir lagt ut på nettet.
Postet 11.09.08 kl 10:39
Uthengt
Hei Henriflette. Det var meg som fikk en storm av sinte mail for å ha annonsert en piraija på finn. To av mailene var veldig hyggelige og gjorde meg oppmerksom på at karet var for lite til fisken jeg hadde. Resten startet slik: DYREPLAGERI-AT DET GÅR AN- osv.
Det er fint at noen bryr seg og sier ifra til sånne som meg,som ikke vet hvordan en sånn fisk skal ha det. Fisken ble ikke kjøpt i butikk,så det fulgte ikke med noe beskrivelse på hvordan den skulle ha det. Min erfaring med fisk er guppy og gullfisk.
Denne fisken var det en narkoman som hadde med seg til et behandlingssted i Trondheim der min svoger arbeider. Den narkomane forsvant og fisken ble stående igjen på stedet. Det var ingen som ville ta ansvar for og passe på den så den ble med hjem til min søster. De bor veldig trangt og hun ga da bort fisken til en felles venn av oss. Nå har han startet på skole i Danmark og fisken havnet hos meg sammen en boks med pellets. I og med at jeg ikke har noe erfaring med denne type fisk fant min søster og meg ut at vi ville selge den. Jeg har foret den med mygglarver og reker,som jeg fikk anbefalt på en dyrebutikk.
Jeg synes det er i orden at noen sier ifra når de oppdager lignende tilfeller,men det er ikke nødvendig å være så sint og arrig. Jeg ble lei meg da jeg leste de sinte mailene. Jeg er oppvokst med dyr og har for tiden 3 hunder. De er trent etter klikkermetoden og har ALDRIG blitt rykka i båndet. Jeg tar også avstand fra dyreplageri og sier bestandig fra når jeg ser annonser hvor kattunger skal gies bort for tidlig ol. Jeg er bestandig høflig og opplysende,så jeg ikke sårer noen. Tenk deg litt om neste gang du får lyst til å fyre løs. Det er bestandig en historie bak,og det er ikke sikkert den er som du tror.Fisken har nå fått et 100l akvarium å bo i. Mvh Kristin 47år
Det er fint at noen bryr seg og sier ifra til sånne som meg,som ikke vet hvordan en sånn fisk skal ha det. Fisken ble ikke kjøpt i butikk,så det fulgte ikke med noe beskrivelse på hvordan den skulle ha det. Min erfaring med fisk er guppy og gullfisk.
Denne fisken var det en narkoman som hadde med seg til et behandlingssted i Trondheim der min svoger arbeider. Den narkomane forsvant og fisken ble stående igjen på stedet. Det var ingen som ville ta ansvar for og passe på den så den ble med hjem til min søster. De bor veldig trangt og hun ga da bort fisken til en felles venn av oss. Nå har han startet på skole i Danmark og fisken havnet hos meg sammen en boks med pellets. I og med at jeg ikke har noe erfaring med denne type fisk fant min søster og meg ut at vi ville selge den. Jeg har foret den med mygglarver og reker,som jeg fikk anbefalt på en dyrebutikk.
Jeg synes det er i orden at noen sier ifra når de oppdager lignende tilfeller,men det er ikke nødvendig å være så sint og arrig. Jeg ble lei meg da jeg leste de sinte mailene. Jeg er oppvokst med dyr og har for tiden 3 hunder. De er trent etter klikkermetoden og har ALDRIG blitt rykka i båndet. Jeg tar også avstand fra dyreplageri og sier bestandig fra når jeg ser annonser hvor kattunger skal gies bort for tidlig ol. Jeg er bestandig høflig og opplysende,så jeg ikke sårer noen. Tenk deg litt om neste gang du får lyst til å fyre løs. Det er bestandig en historie bak,og det er ikke sikkert den er som du tror.Fisken har nå fått et 100l akvarium å bo i. Mvh Kristin 47år
Postet 12.09.08 kl 00:07
Endret: 12.09.08 kl 00:09
Hei Kristin og velkommen til Akvaforum Fint at du tar det såpass pent. Tror mange hadde blitt litt småforbanna.
Til dere andre.... Bruk "rapporter innlegg" knappen slik at vi får slettet disse trådene så tidlig som mulig. Vet at det ikke var ont ment av Henriflette, men det som skrives i et forum har ofte reelle konsekvenser.
Til dere andre.... Bruk "rapporter innlegg" knappen slik at vi får slettet disse trådene så tidlig som mulig. Vet at det ikke var ont ment av Henriflette, men det som skrives i et forum har ofte reelle konsekvenser.
Postet 12.09.08 kl 00:38
Hei. Ble bare lei meg. Blir nok ingen fast bruker av dette forumet . Meldte meg bare inn for å gi en forklaring på hvordan saken var da jeg fikk høre at jeg hadde blitt et diskusjonstema. Jeg driver med jakt og ettersøkshunder og holder meg til det,for det er noe jeg vet og kan mye om. Men for all del si ifra,men gjør det på en hyggelig måte. Jeg tror faktisk man kommer mye lengre med det. Mvh Kristin
Postet 12.09.08 kl 01:18
Hei Kristin!
Tusen takk for at du tok deg jobben med å registrere deg for å påminne oss om at virkeligheten har flere sider. Det er så lett å sitte bak skjermen sin å være besserwisser - og så er det en historie foran vi ikke kjenner til i det hele tatt.
Du har faktisk tatt det første skritt på veien for et mye bedre liv for fisken du nærmest fikk i fanget , men opplever å bli skjelt ut og tillatt hensikter du absolutt ikke hadde. En vennlig, opplysende mail hadde vært mere egnet, som du sier.
Du har gitt oss en viktig påminnelse, Kristin. Takk
Tusen takk for at du tok deg jobben med å registrere deg for å påminne oss om at virkeligheten har flere sider. Det er så lett å sitte bak skjermen sin å være besserwisser - og så er det en historie foran vi ikke kjenner til i det hele tatt.
Du har faktisk tatt det første skritt på veien for et mye bedre liv for fisken du nærmest fikk i fanget , men opplever å bli skjelt ut og tillatt hensikter du absolutt ikke hadde. En vennlig, opplysende mail hadde vært mere egnet, som du sier.
Du har gitt oss en viktig påminnelse, Kristin. Takk
Postet 12.09.08 kl 11:40