Algefrie akvarium? Vi søker akvarier for utprøving...

Ønsker å komme i kontakt med folk her på Akvaforum som ønsker å motta en prøve til testing i eget akvarium. Produktet blandes ikke i vann men brukes på glasset. Ufarlig for organismer i vann. Sender så langt lageret rekker.

Mvh
Fairfax
Er muligens intresert, men kan du fortelle litt mer om det?
Som hvordan det påførest? Må akvariumet tappes ned?

Samme her Men være sikker på at det ikke er farlig for fisk osv!
Karet må være tomt og rent ja. Det følger med en glassrens som brukes før produktet påføres i svært små mengder - for deretter å poleres. Hinnen blir ekstremt tynn og glatt - dette er ikke en algedreper men hindrer altså algene i å feste seg. Som sagt, vi trenger testresultater av flere brukere der ute, med 100% positive tilbakemeldinger før vi lanserer.
Hei Maren. Produktet er ikke farlig for fisk. Kan gi deg et lite eksempel: (husk at produktet skal sitte på glasset) Om du blander det direkte i vannet så må det fremdeles 40 ganger så mye til før det er giftig for alger.
Eg er intresert.
Skal sette opp en 120L om 1 til 2 veker.
Så berre skriv meg på listen
Jeg har ikke anledning til å tømme noen karr, så da kan jeg desverre ikke delta.
Men må man som testpanel kun påføre middelet på glasset? Jeg har noen huler jeg veldig gjerne vil teste dette på. De er nesten hvite -og porøse så algene setter seg kjapt og sitter godt..

Bilde av før og etter.....
Hei lisbeth
Kan du si meg hva disse hulene er laget av, er det keramikk, stein, plast??
Lisbeth
... Bilde av før og etter.....

Nå vil vel noen hevde at denne type alger på etter bildet bare gjør seg godt....
Høres spennende ut, men problemet mitt er rødalger og penselalger på BTN-bakgrunn og annet innventar...
Først etter at algene er godt etablert på bakgrunnen så begynner de å gro på glasset.
Har prøvd det meste, men vanskelig å bli kvitt det så lenge det er algesporer i filtermaterialet...
Ebbeto
[QUOTE=Lisbeth] ... Bilde av før og etter.....

Nå vil vel noen hevde at denne type alger på etter bildet bare gjør seg godt....

He he, ja men de "noen" er ikke meg

De er laget av leire
Jeg føler at jeg er berettiget å være skeptisk når du er så hemmelighetsfull.

Hvilket grunnlag har du for å si at dette ikke er farlig for fisk.
Kan du gjøre rede for hva dette produktet egentlig er? F.eks. datablad.
Jeg har et tomt 120 liters som jeg sikkert kunne prøvd det på, men jeg vil høre mer om det... Har du testet dette selv på noen måte? Synes det på glasset? Og hvor lenge holder det?
Mr.secret:)
Jeg har ingen hemmeligheter med dette naturligvis. Men å gå ut med produktnavn før det er skikkelig testet er ikke slik vi gjør det. Stoffet er ikke synlig på glasset nei. Vår dokumentasjon stammer fra Norsk Institutt For Vannforskning NIVA. De tar utgangspunkt i "worst case scenario", dvs at man tømmer produktet rett i vannet - ikke på glasset. NIVA anslår at man må bruke rundt 40 ganger så mye av produktet - og blande det direkte i akvariet - før det er giftig for ALGER...
Effektperiode er ennå ikke testet...men vi anslår minimum 6 måneder.
Fairfax
Jeg skal sette opp et nytt kar. Er interessert i og teste dette.
Tenkte aldri på produktnavn, men nok om det.
Du kan kanskje si om det er kjemiske eller mekaniske egenskaper som fører til at algene ikke vil feste seg?
Er det f.eks. algefiendtlige stoffer som avgis over tid eller dannes det en fysisk hinne med "glatt/dårlig feste"?
Kanskje et dumt spørsmål, men hva med fisk som vanligvis suger seg fast på glasset, som ancistrus. Vil de kunne slite i stykker belegget, eller evt. ikke klare å suge seg fast?
Fairfax
Effektperiode er ennå ikke testet...men vi anslår minimum 6 måneder.

6 måneder hjelper jo fint lite. Jeg tapper ikke ned akvariet 2 ganger i året........

Med småfisk kan man tappe ned ganske mye, men med større fisk vil dette medføre mye stress dersom de må legge seg på siden for å holde seg under vann.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap