Hvordan flytte en allerede oppsatt 720l
Etter at alt er oppe å går skal fruen ikke ha karret der det står i stua....!!!
Noen som har flyttet et så stort karr..? Regner med at det må tappes ned så det er 5-10cm vann igjen for så å prøve å løfte det i ene enden å legge et glatt teppe under. Løfte i andre enden og enda et glatt teppe. Det er parkett på gulvet. Så får vi prøve å dytte. Hedigvis skal det ikke over noen dørtreskler..
Noen som har andre forslag?
Noen som har flyttet et så stort karr..? Regner med at det må tappes ned så det er 5-10cm vann igjen for så å prøve å løfte det i ene enden å legge et glatt teppe under. Løfte i andre enden og enda et glatt teppe. Det er parkett på gulvet. Så får vi prøve å dytte. Hedigvis skal det ikke over noen dørtreskler..
Noen som har andre forslag?
Postet 19.11.09 kl 10:50
Endret: 19.11.09 kl 10:59
Postet 19.11.09 kl 14:20
Hadde det vært meg det var snakk om ville jeg nok først prøvd å si "ærlig talt!" osv til fruen. Hvis ikke det funka, ja det var det bare å sette i gang da.... Tappe ut alt vann, ha fiskene i en egnet stamp, fjern mesteparten av sanden, finn et par sterke hjelpere, løft karet ned på gulvet, flytt bordet til sin nye plass, sett karet oppå igjen, sanden bør skylles litt før den has oppi igjen om den har rukket å bli særlig skitten, fyll oppi vannet igjen (minst 50% av det gamle vannet), tilvenn fiskene langsomt igjen.
Husk at filteret må holdes i gang om du tenker bruke mer enn en time eller så på denne jobben.
Og for guds skyld: la fruen få delta i alt dette - ho veit neppe hvor stor en jobb hennes forlangende innebærer.
Lykke til!
Husk at filteret må holdes i gang om du tenker bruke mer enn en time eller så på denne jobben.
Og for guds skyld: la fruen få delta i alt dette - ho veit neppe hvor stor en jobb hennes forlangende innebærer.
Lykke til!
Postet 19.11.09 kl 14:28
Liz Hløft karet ned på gulvet, flytt bordet til sin nye plass, sett karet oppå igjen, sanden bør skylles litt før den has oppi igjen om den har rukket å bli særlig skitten, fyll oppi vannet igjen (minst 50% av det gamle vannet), tilvenn fiskene langsomt igjen. Og for guds skyld: la fruen få delta i alt dette - ho veit neppe hvor stor en jobb hennes forlangende innebærer.
Jeg ville skaffet nok bærehjelp til at noen kunne stå og holde akvariet oppe, mens noen andre kjappa seg å sette bordet på plass. Glass er tungt og glatt, ikke lett å få opp av gulvet når det er på den størelsen der... Jeg ville tømt akvariet helt. Et så stort kar er så tungt i seg selv at det vil vel være tullete å prøve å bære det med enda mere vekt.
Jeg vet heller ikke hvor enkelt det er å ta vare på 50% av vannet i en 750L, hvem har plass til å oppbevare nesten 400L et eller annet sted...
Når jeg flytta alt fra 250L til 450L fikk jeg ikke tatt vare på noe vann. Måtte derfor bare satse på vann rett fra springen, justere vannet til samme verdier som det var i akvariet, godt vannbehandlingsmiddel og satse på at filterbakteriene fra den gamle pumpa var nok for at fiskene skulle klare en så brå flytting. Det gjorde de alle sammen
Ellers veldig enig i at du absolutt bør ta med fruen på dette prosjektet! Hun kan ikke være klar over hva hun faktisk ber deg gjøre
Postet 19.11.09 kl 14:43
Endret: 19.11.09 kl 14:45
Å bare bytte 50% av vannet betyr ikke nødvendigvis å ta vare på 400 liter. Man kan f.eks ta vare på 150-200 liter og fylle på tilsvarende mye. Ikke nødvendig å fylle karet helt opp med det samme. Vi fikk tak i egnede tønner til vann på det lokale meieriet.
Det går selvfølgelig an å fylle opp akvariet med bare nytt vann også, men da må man som Lisbeth sier justere vannverdiene mest mulig til det man hadde fra før (inkludert temperaturen). Brukes det mye klor i vannet der trådstarter bor, er dette en mindre heldig ide.
Det var for øvrig en god ide å la noen holde akvariet mens noen andre kjappet seg å flytte bordet (og vatre det opp).
Det går selvfølgelig an å fylle opp akvariet med bare nytt vann også, men da må man som Lisbeth sier justere vannverdiene mest mulig til det man hadde fra før (inkludert temperaturen). Brukes det mye klor i vannet der trådstarter bor, er dette en mindre heldig ide.
Det var for øvrig en god ide å la noen holde akvariet mens noen andre kjappet seg å flytte bordet (og vatre det opp).
Postet 19.11.09 kl 14:57
Jeg har en 350l stående ved siden av 720litern. Jeg kommer til å fylle dette med vann i fra 720litern slik at jeg kan fylle dette tilbake når det er flyttet. Blir da om trent som et 50-60% vannbytte.
Jeg hadde planer om å flytte karr og bord i en opperasjon. Løfte opp ene enden og legge teppe under. Løfte opp andre enden og teppe under. Så skyve hele dritten bortover parketten.
Jeg hadde planer om å flytte karr og bord i en opperasjon. Løfte opp ene enden og legge teppe under. Løfte opp andre enden og teppe under. Så skyve hele dritten bortover parketten.
Postet 20.11.09 kl 11:49
Hvis bordet ditt er helt stabilt og ikke bøyer seg i det hele tatt om du løfter i den ene enden, ville jeg gått for din metode.
Er det et Porsabord, er dette neppe noen god løsning. Da ville jeg lagt under to stk 2"*6" på høykant langsetter på innsiden av bena, en 2"*4" under dem igjen i den ene enden og brukt en jekk for å løfte tilstrekkelig til å få lagt under teppebiter (glatte!) og gjentatt prosedyren i den andre enden og til sist for å få teppet bort igjen.
Du har kanskje allerede flyttet karet, eller overtalt den andre halvparten av eksteskapet til å la karet bli stående? I alle fall hadde det vært fint å høre hvordan det gikk, kan være nyttig for flere å ha en god løsning på et slikt problem
Er det et Porsabord, er dette neppe noen god løsning. Da ville jeg lagt under to stk 2"*6" på høykant langsetter på innsiden av bena, en 2"*4" under dem igjen i den ene enden og brukt en jekk for å løfte tilstrekkelig til å få lagt under teppebiter (glatte!) og gjentatt prosedyren i den andre enden og til sist for å få teppet bort igjen.
Du har kanskje allerede flyttet karet, eller overtalt den andre halvparten av eksteskapet til å la karet bli stående? I alle fall hadde det vært fint å høre hvordan det gikk, kan være nyttig for flere å ha en god løsning på et slikt problem
Postet 28.11.09 kl 19:13
Har du prøvd å regne ut hvilken vekt karet har når det skal flyttes? Mitt 900 liter tipper jeg veier 120-150 kg tomt. 10 cm vann utgjør 1/6 del, altså 150 kg. Sand har en egenvekt på hva? 1,8? 5 bcm sand og stein tilsvarer da ca 10 cm vann til. Da er du på en vekt på 3-400 kg. Og karet oppleves som nesten tomt. Dersom det skal bli håndterbart bør du greie å fordele tyngden på 6-8 mann. Kan du få manøvrert hele greia slik at du kan sette en 2x4 på tvers under både kar og stativ/bord, så løfter hver mann 50 kg og har et så noenlunde grep.....
Tror ikke at du greier å dra det over gulvet, nei...
Regn på vekta først, tror jeg.....
Tror ikke at du greier å dra det over gulvet, nei...
Regn på vekta først, tror jeg.....
Postet 28.11.09 kl 20:52
Ps
Hva med å kappe opp noen kosteskaft og trille det på.....? ) Hvis du får det ned på gulvet, da....
Postet 28.11.09 kl 21:03
Ha erfaring med å flytte et 400l kar med substrat 2-3 cm vann, og det er helt på grensen av hva som er mulig å håndtere. Skal det flyttes en gang til, så skal alt ut. Har aldri hatt så lange armer noen sinne, selv om vi var 4 sterke karer.
Mister man karet, kan det erstattes, men jeg har ikke sett armer og rygger til salgs enda.
M.a.o. ikke tenk på å flytte det uten å tømme det. Og ta fruen med på arbeidet, så tenker hun seg nok om to ganger før hun foreslår noe lignende.
Postet 29.11.09 kl 08:15
Postet 29.11.09 kl 13:20