Hvor har du karene dine?
Jeg vurderer et stort kar, vi snakker 500 - 700 liter
Det har jeg lyst til å ha i stua. Vi har en stor stue i L form og der har vi spisestue, sittestue og tv.stue plassert
Huset er i tre etasjer og skulle noe skje med dette karet så får vi renovert to hele etasjer omtrent da kan du si :S
Hvor store kar har dere i oppholdsrommene deres?
Hvor i det hele tatt står karene deres?
Er det mange som har 600 - 700 - 800 og større kar stående i stua si? Og oppover i etasjene i huset?
Det har jeg lyst til å ha i stua. Vi har en stor stue i L form og der har vi spisestue, sittestue og tv.stue plassert
Huset er i tre etasjer og skulle noe skje med dette karet så får vi renovert to hele etasjer omtrent da kan du si :S
Hvor store kar har dere i oppholdsrommene deres?
Hvor i det hele tatt står karene deres?
Er det mange som har 600 - 700 - 800 og større kar stående i stua si? Og oppover i etasjene i huset?
Postet 03.10.10 kl 19:30
Jeg har en firkantet stue på 7x5 meter. Der har jeg et 540 liters på den ene korte veggen, og 160 liters på siden av på den ene langveggen.
Bor i lavblokk i 2.egt.
Jeg tok dette opp med forsikringsselskapet før jeg kjøpte det.
Det jeg måtte ha var superinnbo forsikring, vist det skulle skje noe som gjør at 0.5 tonn med vann kom fossende ned til naboen :p
Da føler jeg meg trygg nok til og ha stort akvarium i 2.egt i blokk.
Bor i lavblokk i 2.egt.
Jeg tok dette opp med forsikringsselskapet før jeg kjøpte det.
Det jeg måtte ha var superinnbo forsikring, vist det skulle skje noe som gjør at 0.5 tonn med vann kom fossende ned til naboen :p
Da føler jeg meg trygg nok til og ha stort akvarium i 2.egt i blokk.
Postet 04.10.10 kl 00:52
He he, må si det er tøft gjort alikavel jeg da...håper du har et greit forhold til nabo`n under
Vi har forsikringer som dekker vi også, sjekket ut det vi og før vi tok 375 liter`n i hus
Men det virker alikavel ganske dramatisk når jeg ser for meg f.eks.720 liter utover stuetarketten :O
Er vel ikke alle som har plass til slike store kar heller kanskje, det krever jo litt plass...sånn hvis det skal se pent ut i allefall
Har besøkt en familie som hadde et 720 liter i stua, men det var mye høyere enn normalt så det virket ikke så veldig stort egentlig
De hadde faktisk to akvarer til i stua, og selv om det ikke var ei veldig stor stue så så det faktisk veldig greit ut
Har plass til et vi da, hvis det ikke skal se rotete ut, men blir det større enn 6/700 liter så må det ommøbleres en del
(375 liter`n står i kjellerstua, det er poden sitt og han "bor" der)
Vi har forsikringer som dekker vi også, sjekket ut det vi og før vi tok 375 liter`n i hus
Men det virker alikavel ganske dramatisk når jeg ser for meg f.eks.720 liter utover stuetarketten :O
Er vel ikke alle som har plass til slike store kar heller kanskje, det krever jo litt plass...sånn hvis det skal se pent ut i allefall
Har besøkt en familie som hadde et 720 liter i stua, men det var mye høyere enn normalt så det virket ikke så veldig stort egentlig
De hadde faktisk to akvarer til i stua, og selv om det ikke var ei veldig stor stue så så det faktisk veldig greit ut
Har plass til et vi da, hvis det ikke skal se rotete ut, men blir det større enn 6/700 liter så må det ommøbleres en del
(375 liter`n står i kjellerstua, det er poden sitt og han "bor" der)
Postet 04.10.10 kl 05:14
Jeg har et 750 liter i stuen. Etter litt ommøblering, har vi funnet en fin plass til det.
Vi har også en superinnboforsikring som skal dekke utgifter dersom det skulle skje noe med karet. I tillegg har vi sjekket bjelker i gulv og vært i kontakt med en tømrer for å forsikre oss om at huset skal tåle vekten. Vi bor i en enebolig der det er kjeller under stuen. Det var derfor viktig å forsikre oss om at vi ikke fant akvariet i kjelleren en vakker dag ...
Er helt i oppbyggingsfasen på dette og vi gleder oss til nå å kunne innrede ... har jo litt plass å boltre oss på. Det eneste minuset jeg har funnet med et så stort kar, er at det blir veldig høyt. Selv når jeg står på en krakk rekker jeg (med mine kommodearmer) ikke ned i bunnen. Må har hjelp av Sambo til alt som heter planting osv. Men samtidig blir jo dette et flott møbel i stuen
Lykke til med ditt akvarium moni69
Vi har også en superinnboforsikring som skal dekke utgifter dersom det skulle skje noe med karet. I tillegg har vi sjekket bjelker i gulv og vært i kontakt med en tømrer for å forsikre oss om at huset skal tåle vekten. Vi bor i en enebolig der det er kjeller under stuen. Det var derfor viktig å forsikre oss om at vi ikke fant akvariet i kjelleren en vakker dag ...
Er helt i oppbyggingsfasen på dette og vi gleder oss til nå å kunne innrede ... har jo litt plass å boltre oss på. Det eneste minuset jeg har funnet med et så stort kar, er at det blir veldig høyt. Selv når jeg står på en krakk rekker jeg (med mine kommodearmer) ikke ned i bunnen. Må har hjelp av Sambo til alt som heter planting osv. Men samtidig blir jo dette et flott møbel i stuen
Lykke til med ditt akvarium moni69
Postet 04.10.10 kl 06:45
Du kan jo bla litt i denne tråden hvor folk legger ut bilder av hvordan det ser ut hjemme hos dem
Jeg er den siste som har lagt ut bilder. Hvis du ser på det bildet av 2 kar under trappa; det er en 450L. 1,5 m langt. Er ikke for stort å ha i en liten stue syns jeg
Jeg er den siste som har lagt ut bilder. Hvis du ser på det bildet av 2 kar under trappa; det er en 450L. 1,5 m langt. Er ikke for stort å ha i en liten stue syns jeg
Postet 04.10.10 kl 08:25
Endret: 04.10.10 kl 08:41
Jeg synes et stort vellfungerende akvarium i stuen pynter opp jeg.
Fint og klart vann er viktig, og ikke algeproblemer for stueakvarium. (det kan være en utfordring i lengden)
Men nå er jeg kankje unormalt fasinert av akvarium og alle de rare fiskene/vesener/planter og skalldyr man kan ha oppi vann hjemme i stuen. Og for og ikke snakke om innredning der høyre hjernehalvdel aldrig kan bli enig med venstre hjernehalvdel om hvordan jeg skal innrede karene mine.
Jeg har også en egen stol til akvariumtitting :p hehe... Blir som en stor widescreen HD TV
Akvarium i stue liker jeg, så lenge plassen tillsier det da.
Fint og klart vann er viktig, og ikke algeproblemer for stueakvarium. (det kan være en utfordring i lengden)
Men nå er jeg kankje unormalt fasinert av akvarium og alle de rare fiskene/vesener/planter og skalldyr man kan ha oppi vann hjemme i stuen. Og for og ikke snakke om innredning der høyre hjernehalvdel aldrig kan bli enig med venstre hjernehalvdel om hvordan jeg skal innrede karene mine.
Jeg har også en egen stol til akvariumtitting :p hehe... Blir som en stor widescreen HD TV
Akvarium i stue liker jeg, så lenge plassen tillsier det da.
Postet 04.10.10 kl 14:12
Dette blei en spennende tråd Jeg skal titte i tråden jeg ble anbefalt
Er også enig i at et pent akvarium er helt fantastisk å ha i stua. Kan huske vi hadde 375 liter da førstepoden min var helt liten, han satt i sånn gynge/hvilestol foran akvariet og tittet, og tittet og tittet
Har faktisk tenkt på det jeg også, at de største akvariene blir høye for mine korte armer....og jeg vil IKKE la noen husbond ordne for meg...det vil jeg gjøre sjæl
Hmmm...en del bading fremover da kanskje :S
Vi får se når jeg ender opp med akvarie da...koser meg jo veldig med podens 375 så lenge da
Er også enig i at et pent akvarium er helt fantastisk å ha i stua. Kan huske vi hadde 375 liter da førstepoden min var helt liten, han satt i sånn gynge/hvilestol foran akvariet og tittet, og tittet og tittet
Har faktisk tenkt på det jeg også, at de største akvariene blir høye for mine korte armer....og jeg vil IKKE la noen husbond ordne for meg...det vil jeg gjøre sjæl
Hmmm...en del bading fremover da kanskje :S
Vi får se når jeg ender opp med akvarie da...koser meg jo veldig med podens 375 så lenge da
Postet 04.10.10 kl 16:30
Postet 04.10.10 kl 17:33
vi bot i en ca 60 kvadrat stor leilighet, og har en 400liters, en 120 og en 30 liter i stua "oppholdsdelen" og så har mannen en 70 liter saltvann nærmere kjøkkendelen, og et lite rekekar i delen mellom stua å kjøkkenet.
herregud, når man skriver det ned høres det jo helt sykt ut, vi har jo mer vann enn vi har areal, stort sett..
det er fint altså, lover!
herregud, når man skriver det ned høres det jo helt sykt ut, vi har jo mer vann enn vi har areal, stort sett..
det er fint altså, lover!
Postet 10.10.10 kl 22:34
Moni69Har faktisk tenkt på det jeg også, at de største akvariene blir høye for mine korte armer....og jeg vil IKKE la noen husbond ordne for meg...det vil jeg gjøre sjæl ;) Hmmm...en del bading fremover da kanskje :S Vi får se når jeg ender opp med akvarie da...koser meg jo veldig med podens 375 så lenge da :)
He, he... Har noen bilder av dama som jobber i en Trigon350, men de får jeg nok ikke vise fram...
Ellers er det kar nesten overalt her i leiligheten min på 72kvadrat...
Prosjekt reol tar form, 6 av 8 kar der er oppe og går. Ferdig blir det 10 kar på stua, 1 på gangen, 3 på kjøkkenet og 1 på rommet til småen...
Postet 10.10.10 kl 23:08
Postet 10.10.10 kl 23:17
Ha det på badet
Vi hadde et 128 liter stående på badet i den forrige leiligheten vår, en 70m2 3-roms. Praktisk med vanntilførsel og sluk, og det var plassert i ene enden av badekaret. Må si dette var veldig bra. Forsøk på å lese en bok i badekaret falt i fisk for å si det sånn
Nå har vi flytta til et større hus og har hatt det på badet her en stund også, men badekarutsikten er dessverre ikke mulig å gjenskape her så nå er akvariet på vei inn i stua. Må sjekke ut forsikringa. Selvom 128l ikke er allverden om noe skulle skje så kan det potensiellt gjøre en del skade.
For 20-25 år siden (fy f... er det så lenge siden?) hadde jeg et 250 liter med utvendig filter stående på gutterommet. Der fant slangen som førte vann fra akvariet til filteret ut at den ikke hadde lyst til å sitte fast i filteret lenger, hoppet av og hevertprinsippet førte lett og friskt et par hundre liter vann ut på gulvet. Selvfølgelig passet det på mens vi var på ferie. Ikke noe særlig å komme hjem da. Det varte ikke lenge før akvariet var solgt og akvariehobbyen en saga blott. Inntil for 6 år siden når en ledig plass i enden av badekaret bare skrek etter et akvarie. Denne gangen med innvendig filter.
Nå har vi flytta til et større hus og har hatt det på badet her en stund også, men badekarutsikten er dessverre ikke mulig å gjenskape her så nå er akvariet på vei inn i stua. Må sjekke ut forsikringa. Selvom 128l ikke er allverden om noe skulle skje så kan det potensiellt gjøre en del skade.
For 20-25 år siden (fy f... er det så lenge siden?) hadde jeg et 250 liter med utvendig filter stående på gutterommet. Der fant slangen som førte vann fra akvariet til filteret ut at den ikke hadde lyst til å sitte fast i filteret lenger, hoppet av og hevertprinsippet førte lett og friskt et par hundre liter vann ut på gulvet. Selvfølgelig passet det på mens vi var på ferie. Ikke noe særlig å komme hjem da. Det varte ikke lenge før akvariet var solgt og akvariehobbyen en saga blott. Inntil for 6 år siden når en ledig plass i enden av badekaret bare skrek etter et akvarie. Denne gangen med innvendig filter.
Postet 10.10.10 kl 23:27
Moni69Dette blei en spennende tråd :) Jeg skal titte i tråden jeg ble anbefalt Er også enig i at et pent akvarium er helt fantastisk å ha i stua. Kan huske vi hadde 375 liter da førstepoden min var helt liten, han satt i sånn gynge/hvilestol foran akvariet og tittet, og tittet og tittet :D Har faktisk tenkt på det jeg også, at de største akvariene blir høye for mine korte armer....og jeg vil IKKE la noen husbond ordne for meg...det vil jeg gjøre sjæl ;) Hmmm...en del bading fremover da kanskje :S Vi får se når jeg ender opp med akvarie da...koser meg jo veldig med podens 375 så lenge da :)
Er nå ferdig med mitt 750 liters kar, og det gikk faktisk helt greit å både legge sand, plante og ellers alt annet som skulle til med mine korte armer. Slapp å dirigere sambo
Tar av amatur og topp når jeg slamsuger + steller med plantene, og da går det helt supert
(Jeg rager 1,57 over bakken, så da sier det seg selv at armene er ikke særlig lange ... )
Postet 08.11.10 kl 21:01
Endret: 08.11.10 kl 21:02