Hva er så stas med viltfanget?

Hei er rett å slett bare nyskjerrig på hva folk mener om dette!
det virker som vf er så stas, hvorfor? Skjønner at noen arter kun er vf, så hvis man ønsker seg disse.. Men er det ikke mer "humant" å holde fisk som er vokst opp i akvarium? som ikke har blitt revet ut av en fri tilværelse.. Hm skjønner også at det kan være behov for "nytt blod" i fiskestammer, men med litt organisering burde det kanskje vært mulig uansett. hmm
Det er stas å ta ett dyr ut fra sitt naturlige habitat hvor den har levd hele sitt liv og plassere den på en ganske liten plass. Det må du vell skjønne?

*ironi*

Jeg ser poenget med innlegget ditt og er veldig enig.
Jeg tror ærlig talt ikke fiskene tenker så langt Det å tenke abstrakt og sammenligne før og nå er jo en slik ting som vi antar bare mennesker gjør.

Genetikken er vel det viktigste. Det er ikke system, hvor mye man enn skulle ønske det, så et viltfanget par er en glimrende sjanse til å starte friskt ut med gode fisker uten å slå krøll på slektskap, få sykelig fisk so knekker sammen for det minste hint av smitte i karet.

For mange er det vel så viktig at flere arter har vært drettet så mye at de ser ulike ut fra viltformen, så et viltfanget par kan gi en muligheten til å tilbakeføre stammen i akvariet til noe som er nærmerer orginalen.

I tillegg er flere av de viltfangede fiskene veldig flotte eksemplarer, sissimor forteller meg stadig hvor store og flotte de viltfangede coryene er sammenlignete med de drettede som hun hadde fra før av samme art.
Ser ikke helt det grusomme å ha VF kontra oppdrettsfisk, så lenge de tilbys gode levekår i et akvarium.

Kan jo også tenke på at ved å bli fanget og satt i akvarium, så blir fisken beskyttet mot predatorer, tørke, flom, avlusing ved parasittangrep og regelmessig mat. Og får de ikke dette oppfylt, så er det like ille å holde oppdrettsfisk som VF.

Tror heller ikke fisken tenker så mye på om den er i et akvarium eller i sitt rette habitat, så lenge den har et tilnærmet naturlig miljø og et akvarium som er tilrettelagt for at fisken skal ha det bra.

Vet ikke om der er gjort noe registeringer på alder på VF fisk i vill tilstand kontra i fangenskap, men vet at villhester lever mye kortere enn tamhester i snitt Tamhester blir beskyttet mot vær og vind, får nok mat med rett næringsinnhold, ormekur og medisiner om nødvendig.
Et poeng for min del med å kjøpe viltfanget fisk er at jeg kan være sikker på at fisken har kommet til verden på en naturlig måte.

Oppdrettet fisk kan være født av foreldre som stimuleres til lek på en kunstig måte med stereoider og andre uhumskheter. Oppdretterne er jo ute etter å tjene penger og da gjelder det å få fisken så produktiv som mulig. Avkom kan ta skade av dette og oppvise unaturlig oppførsel. F.eks. har jeg et par grupper med Nannostomus beckfordi (oppdrettsfisk) hvor hannene er "klin gærne" og kun fokuserer på å fighte med hverandre, mens de jager bort hunnene. Dette er i følge andre innlegg på dette forumet veldig overdrevent i forhold til det de gjør i naturen og man antar dette er pga. bruk av stereoider. (Man vet at stereoider faktisk benyttes i oppdrett, i hvert fall i Asia, men hvordan dette påvirker avkommet er det vel ikke gjort noe seriøs forskning på. Dermed synser og antar vel folk litt her, men det virker rimelig synes jeg.)

I tillegg synes jeg det er nok å vise til hvordan hunderasene har utviklet seg etter hundrevis av år med "oppdrett". Her har vi helt unaturlige "kreasjoner" som ikke klarer å puste uten hjelp, som har store problemer med diverse kroppsdeler. Det samme ser vi til dels i akvarieverdenen. En del slørhale-varianter er jo så vidt de klarer å bevege seg gjennom vannet! Andre arter er blandet og triksa med på en mildere måte så de har farger og utseende som ikke finnes i naturen, og sikkert også adferd som ikke finnes i naturen.

Jeg vil at akvariet mitt skal vise et utsnitt av naturen. Grunnen til at jeg driver med akvarie er at jeg vil lære litt om hvordan fisk faktisk oppfører seg, lever og forplanter seg i naturen. Derfor kjøper jeg gjerne viltfanget fisk.
Men nå brukes jo også gift for å slå villfisk i svime ved levendefangst, og det kan også ha langtidsvirkninger på fiskens helse. Og da veier jo det litt opp for disse stereoidene.

Personlig er jeg overhodet ikke interessert i oppdrettsvarianter som skiller seg merkbart fra naturvarianten. Fordi jeg nesten aldri har sett en eneste oppdrettsvariant som kommer i nærheten av sitt naturlige opphav når det gjelder fargeprakt eller eleganse i verken proporsjoner eller bevegelser.

Men jeg føler meg uansett "mer etisk" når jeg kjøper oppdrettsfisk kontra VF. Jeg har fundert litt på å blande ulike oppdretts-linjer; i teorien skal slik blanding av gener gjøre at avkommet på mange måter går "tilbake til" viltformen. Dermed får man et (nesten?) like godt resultat, uten å verken belaste populasjonene i naturen, eller frakte fiskene lange veier på fly, med de konsekvenser det har for både fisken og atmosfæren.

Men i praksis er jeg ikke så bevisst som jeg kanskje skulle ønske. Og det er gjerne ikke dem jeg kjøper fisk av heller; det vanligste svaret jeg får i akvariebutikker når jeg spør om denne eller denne fisken er VF eller oppdtrett er "aner ikke". Godt at de er ærlige i hvert fall.

Enden på visa er at jeg kjøper fisk som ser naturlige ut for meg, og er stort sett fornøyd med det.
Det er ikke alle fisk som drettes i så stor skala at oppdrettet selges i butikker.
Sjokoladegurami feks ville ikke vært lett å få tak i hvis man ikke fanget dem inn fra naturen.. En del fisk har man heller ikke fått til å reprodusere seg i fangenskap og ville vært helt umulig å få tak i uten fangst. Ettikken i det kan jeg nok ikke si jeg kan stå helt for...

Men, noen arter mister nå rett og slett sine levesteder i naturen, pga at mennesket trenger plassen for å dyrke, drive med dyr til matproduksjon, tømmerhogst osv. Fiskene blir utryddet.

Kan nevne feks lakrisguramier. Noen ildsjeler har satt i gang et prosjekt for å redde og avle på dem i fangenskap før de er helt borte i naturen. Dette vil vi nok se mer av framover med andre arter også.

Så her går vi faktisk inn og redder fiskene ved å fange dem, før vannpyttene de lever i blir fyllt med dyrkbar jord (eller hva det nå måtte være) av menneske.

(men da er det jo også viktig at de drettes og ikke bare kjøpes inn som prydfisk uten mulighet til å forøke seg...)
Å få viltfangede fisk til å stråle i fargeglans og å leke (legge egg) i fangenskap er en utfordring, og en utfordring jeg setter pris på

Før i tiden, da jeg var ny på dette med akvarium, tenkte jeg også litt likt som start-innlegget i tråden, men etterhvert som jeg ble mer erfaren gikk jeg helt bort fra det. Kanskje hadde jeg et litt amatørmessig syn på saken før i tiden De fleste som har drevet med akvarium en stund (noen år) vil etterhvert få lyst til å ta utfordringen med å holde vf fisk også.

Jeg innreder mine akvarier for fiskenes del og jeg tilpasser vannverdiene etter deres behov. De må ikke ta til takke med vannet i krana og den ph det måtte ha (som er helt feil). Jeg kjøper ikke kunstig juggel som plastikk-skipsvrak og "pynteslott", men bruker ekte mangroverøtter og ekte planter som plantes i sand i akvariene mine. Tilføyer catappablader og eikeløv for å gi vannet en tilnærmet "jungel-feeling".

Kan nok aldri få det helt likt som de har det i naturen der de kommer fra, men jeg gjør mitt beste for å etterligne det. Og det er det som gir meg en god følelse når de viltfangede fiskene viser at de setter pris på anstrengelsene mine, ved å legge egg og ved å spise det jeg gir av fôr med hjertelig appetitt. Dette betyr at jeg har lykkes. Jeg har viltfangede fisk som trives så godt at de formerer seg, og jeg har gitt dem et beskyttet miljø fritt for rovdyr og med alltid god tilgang på føde og rent vann.
Jeg har også tenkt i de baner som trådstarter, så derfor kjøper jeg så mye som mulig privatdrettet. Men om valget står mellom VF og fisk fra oppdrettsfabrikker i Asia, så velger jeg definitivt viltfanget.
Ser det er mange gode argumenter både for og (noen) imot her, og jeg er enig i mye. Som jeg sa i starten skjønner jeg godt en del av argumentene for, særlig dette med nytt blod, det med hunderaser er et veldig godt eksempel, det er fælt med disse overavlede sykelige individene, men det er jo også avl som har skaffet oss så mange forskjellige fine raser. Ja man kunne ønsket seg et godt avlssystem for fisk! Jeg stemmer alt.3 på avstemningen, og det er viktig at fisken er funksjonsfrisk!! Hvis avl av vf bidrar til å redde en fiskerase så er jo dette kjempebra! Blir noen satt tilbake til naturen?
Jeg er helt klar over at jeg ilegger fisk for mange menneskelige egenskaper men det er jo helt klart at fangst og transport osv er stressende for fisk. Og hva ”tenker” de når ferden plutselig blir stoppet av en glassvegg? jeg synes i hvert fall holdt av disse vf burde være forebeholdt akvarister med peiling på hva de gjør! Jeg skal ikke si at jeg aldri kommer til å ha vf fisk, men akkurat nå passer det ikke for meg, mest på grunn av erfaringsnivå men også litt pga samvittigheten
Det heter ikke "fiskeraser". Det heter fiskearter
Unnskyld Drevet endel med hund og hest å da blir det sånn hehe. men alle skjønte nok hva jeg mente
Hildee
Blir noen satt tilbake til naturen?

Hvis de kan tilbakeføres så, men det er vel ikke noe stort poeng å gjøre det i kloakk og oppdemmede elver fisken ikke kan leve i...

Det er ikke få arter som nå utelukkende går i akvarier på grunn av menneskelig dumhet, biotoper raseres i høyt tempo. Rio Xingu for eksempel er snart ødelagt av Belo Montedammen.

Foreninger som Poecilia.org jobber bevisst for å opprettholde rene stammer som en dag kanskje kan tilbakeføres. Så alt akvariehold er ikke elendighet for moro skyld ;o)
Her er en film, og hva som egentlig skjer med våre kjære fisker fra Amazonas...

http://www.youtube.com/watch?v=Melq7VA7FjY
Jeg antar ALL FISK i utgangspunktet er VF en gang i sin tid. Ingen fiskeart er blitt til i et akvarium. For min del er ca 50% av mine apistogramma VF.

Synes det er en større bragd å få oppdrett på mine VF enn oppdrettsvarianter. En vet også da at en holder arten ren, derfor også mer gøy. Hvem klarer vel ikke å få oppdrett på f.ek oppdrettsvarianten av apistogramma cacatuoides. Det er like enkelt som å få ancistrus eller Guppy yngel. Men f.eks med apistogramma sp "oregon", borellii, barlowi og commbrae for å nevne et par... må en "jobbe" litt mer.

Som andre har nevnt her, foretrekker også jeg å kjøpe (om jeg vil ha oppdrettsfisk) fisk hos private drettere, gjerne F1. Hovedsaklig er det to grunner til dette:

KVALITET OG PRIS
Skrekkfilm Elisabeth. Men når jeg nå først linket til Poecilia Scandinavia, disse står på lista over fisk folk tar vare på, kasnskje du finner nytt blod til dine der inne?

Zoogoneticus tequila Akvarieform,

Zoogoneticus tequila Rio Teuchitlan, Ameca Basin, Jalisco. Mexico,

Zoogoneticus tequila Rio Teuchitlan, Ameca Basin, Jalisco. Mexico, 1990
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap