- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Har kjøpt 260l med malawi,ka slags malawi???
Har kjøpt 260l med malawi,ka slags malawi???
Har nettopp kjøpt et akvarie der eg kjøpte malawifiskene som var oppi også...men så syns ej det e litt vanskeli å finne ut navna på alle!!
Legger ut litt bilder.... dei som er orange med noken prikka på finnen bak/nede er første kull etter viltfanga malawi opplyste han eg kjøpe dei med! så dei måtte eg "passe ekstra godt på"... men ka fisk e d då???
Å so e der en kvit golden oxo? stemmer det?
Og det siste bildet? ka slags artig kar e det??=)
Trenger igrunnen å få vite/bekrefte navn på alle....
Ellers så har dei nå en ph på 8-8,5...og en Gh på 15... temp 27...hørest det passelig ut?
Takk for alle svar/tips!
Legger ut litt bilder.... dei som er orange med noken prikka på finnen bak/nede er første kull etter viltfanga malawi opplyste han eg kjøpe dei med! så dei måtte eg "passe ekstra godt på"... men ka fisk e d då???
Å so e der en kvit golden oxo? stemmer det?
Og det siste bildet? ka slags artig kar e det??=)
Trenger igrunnen å få vite/bekrefte navn på alle....
Ellers så har dei nå en ph på 8-8,5...og en Gh på 15... temp 27...hørest det passelig ut?
Takk for alle svar/tips!
Postet 08.10.08 kl 12:16
De orange er Rød zebra. De gule flekkene på finnene er eggflekker.
Den hvite golden(?) du har ser ut til å ha søte små på vei (du ser dobbelhaken hun har).
Den siste er en aulonocara, men jeg klarer ikke se hvilken. Den er trolig ikke utfarget enda.
Den hvite golden(?) du har ser ut til å ha søte små på vei (du ser dobbelhaken hun har).
Den siste er en aulonocara, men jeg klarer ikke se hvilken. Den er trolig ikke utfarget enda.
Postet 08.10.08 kl 13:05
Den hvite er en Laidochromis caerules Nkali white. Dette er samme art som golden, men den finnes kun i Nkali. Altsa kun på et bestemt sted i malawisjøen.
Det er ei hue du har der, og den dominante hua blir helt hvit slik som din. Hannen er større med grå/svarte tverstriper.
Disse er sjeldne i handelen, så ta godt vare på dem
Hvis det er tilfelle at hua di har egg i munnen, så er dette yngel du enkelt for solgt videre hvis du velger å mate dem opp i eget kar. Populær art.
Det er ei hue du har der, og den dominante hua blir helt hvit slik som din. Hannen er større med grå/svarte tverstriper.
Disse er sjeldne i handelen, så ta godt vare på dem
Hvis det er tilfelle at hua di har egg i munnen, så er dette yngel du enkelt for solgt videre hvis du velger å mate dem opp i eget kar. Populær art.
Postet 08.10.08 kl 13:14
Postet 08.10.08 kl 13:16
Åjj åjjj....;)
Ooohhh kor spennande me den kvite hoa...=)..men ka skal ej gjer no då??? Skal ej fange ho med en håv ha ne i et eget yngelkar?slik ho fe vere aleine???? Ej he et på 40liter eller et på 60 liter ho kan få aleine=) Tenkte at dersom ho fe yngel i 260l so kansje dei andre spise dei...??
-og må ej ta mora ut etter at ynglane blir "slept ut" eller passa ho på dei...?
Som sagt....ej hekje våre borti malawi før....he hatt karret i 1 veke snart:P
-og må ej ta mora ut etter at ynglane blir "slept ut" eller passa ho på dei...?
Som sagt....ej hekje våre borti malawi før....he hatt karret i 1 veke snart:P
Postet 08.10.08 kl 13:49
Ta hua over i eget kar, gjerne 60 literen. La henne gå alene der til du ser yngelen svømme fritt. Da kan du flytte henne tilbake til hovedkaret.
Yngelen kan du mate med knust flakfor eller hva du har, så lenge du får det smått nok.
Hun setter nok pris på en liten hule hvor hun kan gjemme seg i 60 literen. Det enkleste med oppforing av yngel er et kar uten sand eller grus. Enklere å fjerne dritt når du tydelig ser det på glassbunnen. En pumpe i dette karet er også viktig. Hvis pumpa ikke er innkjørt fra før er det ekstremt viktog at du bytter vann ofte. Hver dag helst, gjerne 20%. Yngel bør jo mates ofte og da blir det mye drit.
Lykke til
Yngelen kan du mate med knust flakfor eller hva du har, så lenge du får det smått nok.
Hun setter nok pris på en liten hule hvor hun kan gjemme seg i 60 literen. Det enkleste med oppforing av yngel er et kar uten sand eller grus. Enklere å fjerne dritt når du tydelig ser det på glassbunnen. En pumpe i dette karet er også viktig. Hvis pumpa ikke er innkjørt fra før er det ekstremt viktog at du bytter vann ofte. Hver dag helst, gjerne 20%. Yngel bør jo mates ofte og da blir det mye drit.
Lykke til
Postet 08.10.08 kl 14:43
Endret: 08.10.08 kl 14:44
Og så lurer eg på ka namne på denne lyseblå er? den har en "skarpere" farge enn på bilde.... men sånn ca
Og så denne gul/blå flekk/stripete....den har bare fått meir å meir farge siste dagene ka den heite?
Og sist men ikkje minst....ken e pappaen til den kvite golden då?? Slik ej ser so e det 2 gulfarga golden....men he en del gråaktige fiska ej ikkje veit ka e.....
Og i tilleg,noken av fiskane he litt "innover"mage...akuurat som at dei e litt for tynne..... børr eg fore dei oftare,for å "feite" dei opp litt?? e det normalt me "innover" mage??
Takk for all hjelp.....spennande me malawi..!!!!=)
Og så denne gul/blå flekk/stripete....den har bare fått meir å meir farge siste dagene ka den heite?
Og sist men ikkje minst....ken e pappaen til den kvite golden då?? Slik ej ser so e det 2 gulfarga golden....men he en del gråaktige fiska ej ikkje veit ka e.....
Og i tilleg,noken av fiskane he litt "innover"mage...akuurat som at dei e litt for tynne..... børr eg fore dei oftare,for å "feite" dei opp litt?? e det normalt me "innover" mage??
Takk for all hjelp.....spennande me malawi..!!!!=)
Postet 08.10.08 kl 14:54
Postet 08.10.08 kl 14:59
Postet 08.10.08 kl 15:02
Postet 08.10.08 kl 15:04
Postet 08.10.08 kl 15:12
Inaktiv bruker
den ligner veldig på den jeg linket..
Postet 08.10.08 kl 15:13
Hei og gratulerer med malawi
Jeg tror ikke den blå er M. callainos. Mine callainos har litt annen kroppsform og din har litt antydning til loddrette striper (noe mine aldri har). Vil nok tippe på at det er en blå "Rød zebra" heller.
Prøv å se på tennene: På bildet her av en halvblind callainos så ser du at den har rødlige tenner i rader. Har din det?
Den på bilde 5, med gule finner, tror jeg er en ung han av Lab. "Hongi".
Callainos:
Jeg tror ikke den blå er M. callainos. Mine callainos har litt annen kroppsform og din har litt antydning til loddrette striper (noe mine aldri har). Vil nok tippe på at det er en blå "Rød zebra" heller.
Prøv å se på tennene: På bildet her av en halvblind callainos så ser du at den har rødlige tenner i rader. Har din det?
Den på bilde 5, med gule finner, tror jeg er en ung han av Lab. "Hongi".
Callainos:
Postet 08.10.08 kl 18:54
jUliakvafil: Ej he en 60l me fluval2+ filter ....der er noken sebrafisk å snegla...men ej kan flytte dei over i et anna kar....tømme ut all grus....og ta vatn i fra malawikarret...... bygge litt med stein...og bruke fluval2 filteret!! d skulle vel gå greit??
Dette vil gå meget godt 4 steiner som danner tre vegger og tak er alt som skal til for at hua skal få seg en trygg plass.
Postet 08.10.08 kl 20:34
Postet 08.10.08 kl 20:47
No he den kvite golden jenta komt oppi et kar aleine....drive å svømme rund å tygge...ho har 2 hole å søke dekning i....=) ho e so søt atte!!! Blir veldig spennende å følge med,fordi ej he ikkje aning på kor langt ho e på vei!!=)=)
Ellers,så lurte eg på om noken har et tips på å få fram malawi som har hoppa over bakgrunnen i akvarie.(260l)..og blir der....der e no temli smalt,og ikkje so kjekt å vær.....(fremdeles i akvariet asso..)
Fekk fram eine ista mens ej holdt en bit frossen artemia litt under vannoverflata,og tok hi handa å "vippa" han tilbake i resten av akvarie.....
Men den siste røde sebraen vil ikkje.......... å hadde håpt å slippe tømme heile driten for å få fram fisken liksom....;/
Ellers,så lurte eg på om noken har et tips på å få fram malawi som har hoppa over bakgrunnen i akvarie.(260l)..og blir der....der e no temli smalt,og ikkje so kjekt å vær.....(fremdeles i akvariet asso..)
Fekk fram eine ista mens ej holdt en bit frossen artemia litt under vannoverflata,og tok hi handa å "vippa" han tilbake i resten av akvarie.....
Men den siste røde sebraen vil ikkje.......... å hadde håpt å slippe tømme heile driten for å få fram fisken liksom....;/
Postet 08.10.08 kl 22:50
Hurra for tyggende hvit Labidochromis Jeg ser at akvafil har svart deg, og han er en grei kar og flink akvarist. MEN, hvem er pappaen til ynglene den hvite har i kjeften? Humre, synes så vidt jeg har skimtet en GUL golden-hann i bakgrunnen på et bilde?
Da er nok den rakker´n pappaen. Labidochromis-arter er ganske virile, og den siste rampepåfunnet jeg har hørt om fra den kanten er hvit Labidochromis-hann som har fått Firefish-hunner i lek!!! Nope, det ble rasemix og ubefruktede egg - men gul og hvit golden vil blande seg - i fangenskap og gi gulhvite avkom.
HÅPER du har en hvit hann (med sorte vertikalstriper?) i karet ditt, hvis ikke, si ifra når du skal på Oslo-tur en gang, så skal jeg skaffe deg en! XXX
Da er nok den rakker´n pappaen. Labidochromis-arter er ganske virile, og den siste rampepåfunnet jeg har hørt om fra den kanten er hvit Labidochromis-hann som har fått Firefish-hunner i lek!!! Nope, det ble rasemix og ubefruktede egg - men gul og hvit golden vil blande seg - i fangenskap og gi gulhvite avkom.
HÅPER du har en hvit hann (med sorte vertikalstriper?) i karet ditt, hvis ikke, si ifra når du skal på Oslo-tur en gang, så skal jeg skaffe deg en! XXX
Postet 11.10.08 kl 17:09
Endret: 11.10.08 kl 17:11
Postet 11.10.08 kl 19:45
Postet 11.10.08 kl 23:23
Endret: 11.10.08 kl 23:23
Postet 12.10.08 kl 20:48