Reker eller ikke?

Jeg har et kar på 54 liter som har stått tomt i et års tid. Har ikke helt visst hva jeg skulle ha gjort med det, selge det...hmm, nei. Så jeg lurte litt på om jeg skal prøve meg på reker. Må si...at jeg er fullstendig blank på disse kreaturene, men jeg fikk se de hadde endel inne på dyrebutikken og stilige er de jo! Noen forslag til hva sand, planter etc spør jeg da dere som har erfaring...

I artikkelsamlingen ligger flere artikler om div reker, du kan kanskje starte med å se på de?

Artikler
Reker trenger akkurat det fisk trenger De er faktisk mer ømfintlige for dårlig vannkvalitet enn det fisk er.

reker tåler ikke kobber, så er du usikker på vannet dit anbefaler jeg å mellomlagre vannet, samt tilsette en dæsj aquasafe eller lignende. reker tåler også langt mindre ammoniakk og nitritt enn fisk gjør, og tåler også mindre nitrat enn fisk. nitrat bør nok ikke gå over rundt 15 mg/l der det er reker.

Poenget er ikke å skremme deg, men understreke at det er viktig med et godt innkjørt kar, og stort nok filter til å håndtere balansen. I tillegg må filteret være rekesikkert (rekebarn er 2 mm lange og svært smale, så det er ikke mye som skal til før de suges inn i et filter).

Det jeg har erfart er at mine reker ser ut til å trives best på sand. Altså finkornet bunnlag. Av planter og annen innredning står du egentlig like fritt som med fisk, bortsett fra at reker elsker mose. Så jeg vil absolutt anbefale javamose eller annen type mose i karet

Håper du velger reker, de er kanskje små, men veldig morsomme å se på.
Inaktiv bruker
jeg vil anbefale deg og prøve reker, de er ikke vanskelige og ha med og gjøre, og fasinerende og sitte og se på!
det vi har i våres rekekar er fin biltema blåsesand, ett par små røtter, litt stein og en stor dott med javamose. virker som rekene elsker javamose!

var det dyrebutikken på kuben de hadde mye reker? hvet du hvilket slag?
Det høres greit dette da (håper jeg)
De er fasinerende må jeg si. Sto og kikket lenge på de, der de drev rundt i karet på dyrebutikken.

ElinH: Hva slag pumpe skal jeg velge da tro? Den jeg har vet jeg blir for kraftig. Den blåser no grådig og det er en innvendig gammel Eheim, fungerer altså opptimalt, men det er ingen justering på utblåsinga på den

stian&line: På kuben her i Hønefoss? Er det dyrebutikk der, i såfall har ikke jeg fått med meg det jeg.....enda jeg bor her *gulp* Jeg så rekene på Hønefoss Akvarium, ligger nesten rett ved kuben forresten. Jeg aner ikke hva slag det var, men fine...ja

Blir vel kanskje like hekta på dette som med mine fisker og gubben vil bare riste på hue og si: kjærringer altså...finnes det håp? Hihi
SKal du bare ha reker (anbefales, siden de aller fleste fisk tar minst rekeyngel, og i mange tilfeller voksne reker også), så holder det med en aquaclear powerhead med påmontert filterpatron.

bruker slike selv Filterpatronen er hul, så der kan du (for å øke filterkapasiteten) for eksempel kjøpe en boks ehfisubstrat og fylle patronen med det.

Reker spiser ikke stort, så avfallsmengden er forholdsvis liten. Derfor trengs ikke all verden. I tillegg er denne patronen helt yngelsikker
Reker spises av andre akvariefisker
Jeg så i det siste innlegget at det ble nevnt i parantes at selv voksne reker kan bli spist av andre akvariefisker. Det har jeg dessverre opplevd for egen regning. Jeg kjøpte fem reker på lørdag, og når jeg våknet på søndag så klarte jeg bare å finne to. Første tenkte jeg kanskje at de hadde gjemt seg, men etter å ha vært ute mye av søndagen kom jeg tilbake å kunne bare finne en reke. Derfor begynte en snikende mistanke om at de kunne ha blitt spist å snike seg inn. Derfor var det forsåvidt godt å lese at det er et kjent problem. Men da er jeg litt sur på Tam Alna på Alnabru i Oslo for han som betjente meg sa at det ikke var noe problem å ha reker sammen med de øvrige fiskene mine; bl. a. dverggurami.
Roy-terje Simonsen
Jeg så i det siste innlegget at det ble nevnt i parantes at selv voksne reker kan bli spist av andre akvariefisker. Det har jeg dessverre opplevd for egen regning. Jeg kjøpte fem reker på lørdag, og når jeg våknet på søndag så klarte jeg bare å finne to. Første tenkte jeg kanskje at de hadde gjemt seg, men etter å ha vært ute mye av søndagen kom jeg tilbake å kunne bare finne en reke. Derfor begynte en snikende mistanke om at de kunne ha blitt spist å snike seg inn. Derfor var det forsåvidt godt å lese at det er et kjent problem. Men da er jeg litt sur på Tam Alna på Alnabru i Oslo for han som betjente meg sa at det ikke var noe problem å ha reker sammen med de øvrige fiskene mine; bl. a. dverggurami.

Jeg har fersket mine knurregurami på rekejakt og rekespising. De er helt rå! Dette er små gurami og de tar de voksne kirsebærrekene mine. Jeg mistenker derfor dine dverggurami. Hvilke andre fisk er det du har og hvor godt beplantet er karet ditt? Skal rekene ha noen sjangs på å overleve må de ha masse gjemmesteder. Gjerne tettte finbladede planter og javamose.
Javamose
Hei Lisbeth!
Jeg har kikket litt rundt på forumet, og jeg har lest flere steder at det er lurt å ha javamose når man har reker i akvariumet. Jeg så forresten at de to siste rekene mine levde og trivdes. Så får jeg se hvordan rekeprosjektet utvikler seg. Hvis det går seg til så vil jeg vurdere å øke antallet reker på sikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap