Rådasand 0,4-0,8mm.spiser kakkadueciklidene sandsnegler?torvplater vs ingen ting/sandsnegler?

Jeg har kjøpt rådasand og har ingen erfaring med denne sanden. Noen sier den er for fin for at planter klarer seg bra der, mens andre mener noe annet (mye etter erfaringer). Jeg vet enda ikke hva jeg skal ha oppi som fisk, men lurer på om kakkadue-yngel vil spise sandsnegler om det ev blir yngel og oppvekstkar? Tenkte å ha sandsnegler for å "lufte sanden" litt slik at plantene trives.

Slik som det er nå ligger det torvplater under sandeen i karet (62L), men de er enkle å fjerne enda. Jeg er litt redd for PH`n om jeg bruker de. Det tar visst lang tid før PH stabiliserer seg, men akkurat hvor lenge vet jeg ikke (noen som vet det?).
Er det noen som har erfaring med torvplater eller noen som har meninger?

Trenger litt raske svar her...

Ser at denne kunne ha blitt plasert på "nybegynner" så om den kan bli flyttet har det vært fint!
Jeg har [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2983&HKatID=]disse torvplatene [/URL]i mine kar. Vet noen har opplevd ph dropp med torvplater, men hos meg har det ikke gitt noe utslag på ph. Det eneste jeg merker er at plantene vokser veldig godt på disse platene (spesielt cryptocoryne, de er glad i torv)

Jeg bruker den fineste rådasanda oppå og mine planter vokser kjempebra. Jeg kommer til å fortsette med disse torplatene. Jeg hadde store problemer med plantene i 85 literen min. Tømte det helt og la i torvplater i bunn sammen med plantesubstrat og sand oppå der. I dette karet hadde jeg hatt algeproblemer lenge også. Plantene sprutet over all forventning og det finnes ikke alger i dette karet lengre
Lisbeth
Jeg har [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2983&HKatID=]disse torvplatene [/URL]i mine kar. Vet noen har opplevd ph dropp med torvplater, men hos meg har det ikke gitt noe utslag på ph. Det eneste jeg merker er at plantene vokser veldig godt på disse platene (spesielt cryptocoryne, de er glad i torv) Jeg bruker den fineste rådasanda oppå og mine planter vokser kjempebra. Jeg kommer til å fortsette med disse torplatene. Jeg hadde store problemer med plantene i 85 literen min. Tømte det helt og la i torvplater i bunn sammen med plantesubstrat og sand oppå der. I dette karet hadde jeg hatt algeproblemer lenge også. Plantene sprutet over all forventning og det finnes ikke alger i dette karet lengre :)

Det høres jo veldig lovende ut! Men hvilket plantesubstrat brukte du? Jeg kan ikke så mye om det... Men det med algene er jo veldig positivt Vil gjerne ha litt alger, men ikke algeproblem

Takk for raskt svar!
QUOTE]

Det høres jo veldig lovende ut! Men hvilket plantesubstrat brukte du? Jeg kan ikke så mye om det... Men det med algene er jo veldig positivt Vil gjerne ha litt alger, men ikke algeproblem

Takk for raskt svar!
Jeg har brukt PRODAC "Fertil peat plates". Det var det de hadde i butikken og de kostet 179kr!! Ser at man får de for under 50kr på nett. Lønner seg å planlegge litt bedre
Bruker selv samme sanden i mitt discus kar (selskapskar er vel egentlig den beste beskrivelsen) hovr jeg har mye planter.
Plantene vokser veldig bra her, men bruker JBL kuler i tillegg. Hadde jeg visst det jeg har funnet ut frem til idag når jeg begynte med karet, hadde jeg nok 100% sikkert brukt torv/jord i tillegg.
Skal ikke karet domineres med planter, så ville jeg nok bare lagt slik substrat der hvor jeg visste det skulle komme en plante.
Dette er jo også avhengig av hva slags planter du skal ha, da ikke alle planter henter næringen sin fra substratet, men fra vannet.

Jeg har heller ikke sandsnegler i karet (med unntak av 2 bitte små Sulawesi-snegler), og er ikke plaget med mye gass i karet.

Dersom man har planter med nye røtter, vil vel disse også sørge for "lufting" i sanden?
Bruker denne plantegjødsla, men den må altså under et godt lag med sand eller grus.
Det eneste du kan gjøre, Tørrfisk, er egentlig å se det an og måle ph jevnlig en stund før du setter fisk i karet Da vil du merke om torvplatene du har brukt har en særlig forsurende virkning på vannet eller ikke.

For at det ER stor forskjell på de ulike torvtypene og produsentene på markedet, det er helt sikkert Har brukt mye torv til ulike formål i akvariesammenheng, og det varierer stort fra merke til merke og type til type.

Enig med mona o. Test vannet en stund framover. Nå kan det hende at akkurat disse blokkene jeg har brukt fra Hobby er svake, men god nok til plantene. Men plutselig kan en annen produksjon være av sterkere type innen samme merke.
tviler på at kakaduer spiser sandsnegler.
Jeg har opplevd at voksne kakaduehanner plukker på små pestsnegler. Men jeg tror at sneglene blir fort spytta ut i de fleste tilfeller.
Bruker selv en grovere type rådasand da de ikke hadde den fine inne.
Men jeg liker den. Lett å rense, mulighet for å slamsuge, litt mørk >> man ser ikke rester av avføring og lignendes i bunnen.
Vet ikke hvor store kakaduene blir, men mine bolivianere spiser ihvertfall snegler såpass at de ikke var oppfor sanden når lyset var på.

Riktignok så hadde jeg gitt dem smaken ved å knuse en del pestsnegler og la de få spise "innholdet". Så en del ganger at de fikk tak i sneglehuset inni munnen og "sugde" ut innholdet.
mona o
Det eneste du kan gjøre, Tørrfisk, er egentlig å se det an og måle ph jevnlig en stund før du setter fisk i karet :) Da vil du merke om torvplatene du har brukt har en særlig forsurende virkning på vannet eller ikke. For at det ER stor forskjell på de ulike torvtypene og produsentene på markedet, det er helt sikkert :-) Har brukt mye torv til ulike formål i akvariesammenheng, og det varierer stort fra merke til merke og type til type.

Jeg er ikke så glad i PRODAC egentlig, så litt skptisk der...

Men har ikke brukt plantesubstrat, visste ikke at man skulle bruke det. Ingen som sa det på butikken selvfølgelig:/

Men jeg har fortsatt en mulighet (tror jeg) til å ta opp plantene og sanda for å gjøre det riktig. Er det nødvendig?

Tenker å bestille de kulene for å bruke de i tillegg
HVor store er disse torvplatene? Og hvordan er det hvis man har varmekabler?
Det med Prodac skjønte jeg ikke...? Du skrev det i sitat-svaret til meg?
Jeg avskyr Prodac, ville aldri brukt noe av det merket (det er verre enn Tetra....) Så jeg har iallefall ikke anbefalt det

Man MÅ ikke bruke plantesubstrat, nei. Det er "for spesielt interesserte", men for mange av oss vanlige akvarister så holder det å stikke næringskuler og tabletter ned i sanden i etterkant.

Jeg har prøvd med næringssubstrat under sanda, men det er et par-tre år siden sist. Og plantene vokste veldig bra, det er sant. Men det går fint uten også

Tørrfisk
Jeg er ikke så glad i PRODAC egentlig, så litt skptisk der... Men har ikke brukt plantesubstrat, visste ikke at man skulle bruke det. Ingen som sa det på butikken selvfølgelig:/ Men jeg har fortsatt en mulighet (tror jeg) til å ta opp plantene og sanda for å gjøre det riktig. Er det nødvendig? Tenker å bestille de kulene for å bruke de i tillegg:)
mona o
Det med Prodac skjønte jeg ikke...? Du skrev det i sitat-svaret til meg? Jeg avskyr Prodac, ville aldri brukt noe av det merket (det er verre enn Tetra....) Så jeg har iallefall ikke anbefalt det :-) Man MÅ ikke bruke plantesubstrat, nei. Det er "for spesielt interesserte", men for mange av oss vanlige akvarister så holder det å stikke næringskuler og tabletter ned i sanden i etterkant. Jeg har prøvd med næringssubstrat under sanda, men det er et par-tre år siden sist. Og plantene vokste veldig bra, det er sant. Men det går fint uten også :-) [QUOTE=Tørrfisk] Jeg er ikke så glad i PRODAC egentlig, så litt skptisk der... Men har ikke brukt plantesubstrat, visste ikke at man skulle bruke det. Ingen som sa det på butikken selvfølgelig:/ Men jeg har fortsatt en mulighet (tror jeg) til å ta opp plantene og sanda for å gjøre det riktig. Er det nødvendig? Tenker å bestille de kulene for å bruke de i tillegg:)

Mente at det var en av de dårlige merkene, og jeg har torvplatene til Prodac
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap