Alenquer barra manas!

Alenquer Barra Mana er av mange røde varianter av Symphysodon haraldi. Dette er F1 foreldre.

Har nå et par som som har gitt to kull. Det første er det ca 50 unger i og det andre som svømte fritt i dag og spiser nå sekret på foreldrene.

Dette er foreldrene med det første kullet!
så artig! Det var jo ett NYDELIG discus par da!
Nydelig discus - selv for en sånn som meg, som ikke har holdt diskus noensinne

Herlige, dype farger
Alenquer paret med unger dag 2!
Fikk tatt et bilde av foreldrene med unger i dag som viser ungene som spiser hudsekret på foreldrene.
Har du lest dette, bjornik, og hva er din mening om den tommelfingerregelen?

Siterer:
"Discus skal ha et øye som står i forhold til kroppen. Øyet skal være1/7 del stort i forhold til lengden på den sorte stripen som øyet sitter i. Hvis F.eks.øyet ligger på ca. 1/ 5 del størrelse av lengden på den sorte stripen er dette en " gammel " fisk i forhold til størrelsen. Dette betyr at fisken sannsynlig har vært syk en periode når den var liten, da slutter fisken og vokse, men øyet vokser fortsatt."
Har du begynt med discus nå?
bjornik
Har du begynt med discus nå?

Nei, jeg spør deg Siden du har holdt på med dem så lenge.
Kansjke du da kan henvende deg til Kai Hansen som du refererer til. Han kan sikkert svare deg bedre enn meg.

Forstår ikke hvorfor du spørr meg? Det er ikke jeg som har skrevet dette om tilvekst på discus!
Hvorfor dette ampre svaret? *klø meg i hodet*

Vi som ikke driver med discus selv kan være interessert i å lære mer/ få større innsikt i discusverdenen likevel.
bjornik
Kansjke du da kan henvende deg til Kai Hansen som du refererer til. Han kan sikkert svare deg bedre enn meg. Forstår ikke hvorfor du spørr meg? Det er ikke jeg som har skrevet dette om tilvekst på discus!

Da forstår ikkje eg heller..

Mvh Kjartan
Liz H
Hvorfor dette ampre svaret? *klø meg i hodet* Vi som ikke driver med discus selv kan være interessert i å lære mer/ få større innsikt i discusverdenen likevel.

Forstår ikke at du oppfatt mitt svar ampert!

Hva Kai Hansen skriver om kan ikke jeg svare på! Jeg har ikke lest hva han skriver.

Jeg driver og setter meg inn i det Heiko Bleher skriver om discus. Han er verdens fremste biolog og utforsker av tropefisk. Han har som spesialitet discus og jeg lærer noe nytt på hver side jeg leser.

Discus skal i løpe av et år i naturen være fra 14 – 15 cm. Denne vekstperioden kan grovt inndeles i to. Den første fra 0 – 10 cm i løpe av regntiden med rikelig tilgang på friskt regnvann fra Andes fjellene. I den perioden stiger vann nivå opp til 18 meter. Discusen går opp i trekronene og leker. Det er over 80% av de di spiser vegetabilske proteiner. Ungene lever den første tid utelukket av sekret fra foreldrene. Vegitabilseke og andre foremner finfordeler foreldrene etter hvert til ungene som begynner å spise dette. Når vannstanden er sunket til lav vanns nivå blir de som har overlevd, en del av en stor discus flokk som holder til nær elv bankene blant røtter, og nedfalls griner. Da er ungene ca 10 cm og nå fortsetter de fleste discus typer med å være 80% vegetabilske etere, mens den blå og brune variant blir neste 50% animalsk eter. De animalske proteiner består av nedfalls insekter, vann og jord insekter, mark og insekter som lever i treverk under vann.
Det viktigste for tilveksten i regntiden er den enorme tilgang på friskt vann som trigger veksthormonene i fisken. Dette er en naturlig kamp mot tiden for at fiskene skal bli så store at de kan finne sin plass i discus flokken ved lavvann. Under tørketiden skjer en mer dempet tilvekst, men ved ett års alderen er de 14 - 15 cm ved starten på den neste regntid. De finner seg en partner om neste generasjon er på gang.

For meg blir derfor dette med normal tilvekst for øye en 1/7 av den brune stripe ved øye for discus et mål jeg aldri har sett så nøye på.

Jeg har sett discus par 7-8 cm som har lekt og har hatt unger. Disse er feilutviklet og gir aldri unger som lever lenge.
Jeg har nå et par alenquer Barra Manas som er kjøpt som unger fra Stendker. De var 4-5 cm da de kom til meg. De burde nå ha vært 14 - 15 cm, men er 13 og 11 cm. Det kan jeg takke sist høst da jeg ikke fikk gitt fiskene det stell de skulle ha hatt pga jeg måtte en periode neste legge ned hobbyen. Dette er F1, dvs unger av viltfanget fisk. Disse har dannet par hos meg og har nå gitt to kull. Genmaterialet i fiske er i orden også for foreldrene. Discus vokser til de er 2 til 2,5 år. Så det er fremdeles mulig at de blir større. Om dette størrelese forholde er 1/6 eller 1/7 er ikke så viktig for meg. Det viktigste er at det avkomme de gir får rett utvikling. Dette er en stor utfordring for meg, fordi jeg vil søke å finne over tid mer vegetabilske foremner til discus jeg har.

Discus som fores mye med mat som for eksempel kalkun og oksehjerte, får en ekstra sterk til vekst i fra den kraftige animalske protein. Mange sverger til dette. Om dette er rett for et dyr som eter 80% vegetabilske proteiner i naturen er jeg ikke så sikker på. Jeg tror dette endrer de fysiologiske betingelsene hos dyret.

Likevel det viktigste er uten tvil rikelig med vannskifte. Hvordan få til dette er for meg en meget stor utfordring, hvert fall når du ikke har sluk eller vann i det rommet discusene går.
Dette er den største utfordring for med og jeg tenker ikke så mye på dette 1/7 forholdet med øyet.

Jeg lykkes brukbart med dette i 90 årene da jeg drev med oppdrett av discus. Nå 12 år etter har jeg igjen kull av discus, men jobber med å få vannskifte til å fungere bedre slik det gjorde i 90 årene.
Interessant lesning, dette.
Om det er snakk om discus eller andre ciklider, så er jo dette med øyestørrelsen noe som av og til kan fortelle om fiskens tidligere livsvilkår/ oppvekst eller liknende.

Jeg har en gruppe Biotodoma cupido, hvor én av fiskene er mindre enn de andre, men har samme størrelse på øynene som de andre - dette forteller meg jo f.eks at denne fisken på en eller annen måte har levd under forhold som ikke har vært gunstige for tilveksten. Men på denne sikliden som ikke har samme stripemønster som discus naturligvis, er det ikke like lett å med det blotte øye vudere størrelsesforholdet øye:kropp. Feil proporsjoner kan nok bli senere oppdaget da.
Merker meg også at du har erfaring med at "veksthemmede individer" ikke får barn som har normal levedyktighet - det var jeg ikke klar over.

At jeg feiloppfattet svaret ditt som ampert beklager jeg. Det var ordvalg og utropstegn som gjorde det. Men som sagt - beklager at jeg misforsto.

Håper du fortsetter å poste bilder av discusene du huser - og særlig disse nydelige alenquer'ne
Fortsett også gjerne å skrive om andre aspekter ved discushold (slik som f.eks det du skrev om foring) som du tror kan være verd å dele med oss andre
Liz H
Merker meg også at du har erfaring med at "veksthemmede individer" ikke får barn som har normal levedyktighet - det var jeg ikke klar over. :)

Det har jeg ikke personlig men en venn av meg som er biolog på akvariefisk. Han fortale meg om et slik par han hadde.
Takk for svar, Bjornik.
Det var interessant lesning. Spesielt det du skriver om vegetabilsk protein istedenfor animalsk protein, som nesten alltid er det som gis til oppdrettsdiskus i vekst. Det var faktisk en lettelse å se noen som har drevet så lenge med diskus som du, være litt motstander av dette med oksehjerte som er så utbredt som fôr til diskus.

Jeg kaster muligens inn en brannfakkel her siden jeg, som ikke engang eier diskus, uttaler meg... det pleier å bli litt krig av sånt, så jeg beklager på forhånd, det er ikke meningen å starte noen krig
Men det er så mange diskus-eksperter som mener diskus MÅ ha oksehjerte for å bli den "ruslebiffen" man som oftest ser i fangenskap. Men jeg har aldri helt fått det til å stemme, logikken i det hele, det at man "må" gi diskus-fiskene så mye animalsk protein, altså kjøtt fra pattedyr... blir ikke det litt feil vekst?? Man presser veksten til det ytterste, fisken sprengvokser på en kost den aldri ville spist i det fri.. ikke sant?

Jeg lurer veldig på hvem som først sa dette med at øyet skal være 1/7 av den sorte øyestripens lengde? Hvor kommer dette fra? Dette er jo ikke tilfelle med fisken du viser bilde av og de er jo viltfanget, er de ikke? Og de viltfangede diskusene burde jo være målet man jobber ut fra? Det er det jeg mener. Og det var veldig interessant at en som har drevet med diskus så lenge som du, faktisk også mener det Det var derfor jeg spurte deg, fordi du har holdt på så lenge med diskus.

Jeg håper ingen diskuseiere tar det ille opp det jeg har skrevet her. Det er overhodet ikke meningen. Blir nesten nervøs, og litt fristet til å slette alt
mona o
Jeg håper ingen diskuseiere tar det ille opp det jeg har skrevet her. Det er overhodet ikke meningen. Blir nesten nervøs, og litt fristet til å slette alt:-)

God ide Mona.

Jørn
God idè å slette det, mener du?
mona o
God idè å slette det, mener du?

Mona; du burde starte med discus, tror dette er en fisk du hadde fått bra til..... :o) Du vet jo så mye og så mangt om discus....
mona o
Jeg håper ingen diskuseiere tar det ille opp det jeg har skrevet her. Det er overhodet ikke meningen. Blir nesten nervøs, og litt fristet til å slette alt:-)

Tror ikke du bør være nervøs for det. Det er riktig å være kritisk!

Jeg har alltid vært meget skeptisk til foring med proteiner fra okse og kalkun. Kanskje spesielt kalkun som er et dyr i oppdrett for raskest mulig slakt for salg. Det må være lov og spørre seg om dette er animalske proteiner som er riktig som for til fisk.
Hos bufe gies det kraftfôr med innhold ikke jeg kjenner helt, men har forstått at dette inneholder beinmel (dvs. oppmalt deler fra annet bufe). Jeg har videre forstått det slik at det er trukket paralleller mellom bruk av beinmel og kugalskap. Med dette i bakhode er ikke mine tanker om disse typer animalske proteiner særlig gode.

Videre er det rapportert om at overdrevet bruk av kalkun og oksehjerte gir fysiske missdanninger hos discus, den kjøttfulle delen overhode på fisken sprekker på grunn av for rask tilvekst. Det er funnet store konsentrasjoner av animalske fett avsettinger i levra på død discus som er overdrevet foret med dette.

Enkelte av disse ”ruslebiffene” du henviser til har meget små øyner og kan se ut som hormonbehandlet belgisk storfe. Det vender seg i meg når jeg ser slike.

Jeg har sett annen foring av discus gjennom tiden som akvarist og alltid vært meget skeptisk til bruk av varmblods animalske proteiner i foret til discus. Det må her skilles mellom de naturlige animalske proteinkilder fisken finner i naturen og kjøttfiber fra varmblods dyr. Vi etter aper i akvariet med animalske proteiner med alle de tradisjonelle vanninsekter og mark. Dette mener jeg er rett.

Der jeg trådte mine barnesko i akvariemiljøet i Trondheim, forsto jeg tidelig at alt egentlig kunne benyttes som for til akvariefisk, men ikke kjøtt fra varmblodsdyr. Fiskene får ikke til å fordøye disse kjøttfibrene sa mine mentorer den gang.
Jeg har levd under denne regel som akvarist helt til 1986. Da fikk jeg av min discus venn Ivar fortalt at han hadde funnet info om å lage oksehjerte blanding. Han laget dette og begynte å bruke dette som for til sine discus. Jeg var og ble meget skeptisk til dette foret og prøvde det noen få ganger. Han mente det var derfor jeg ikke fikk til oppdrett.

I 90 årene da jeg oppdrettet mye discus kan jeg ikke huske at jeg foret med oksehjerte. Da gikk det i store mengder levendefor, det var spesielt daphiner, vårfluelarver, sorte mygglarver, hvite mygglarver og mysis jeg fanget og ga til fiskene.

I 2006 da jeg komt tilbake til hobbyen ble det kjøpt oppdrettvarianter av discus. Foret ble for det meste oksehjerte og røde mygglarver fra Fina Fisk. Så meldte den gamle kritisk holdningen til dette med animalske proteiner hos meg etter hvert som akvariehobbyen begynte å bli viktig for meg igjen.

Ser likevel i dag at oksehjerteblanding kan brukes, og i meget forsiktig grad. Ikke kalkunhjerte.
Geir Kristiansens oksehjerte oppskrift er meget bra: Jeg bruker den som basis men jeg har i mer spinat, fisk og reker. Jeg forer med dette 3 – 4 ganger pr uke som tilskudd til f.eks røde mygglarver.

Jeg bruker for lite vegetabilske proteiner, så dette er en utfordring jeg må jeg rette på. Har nå et kull alenquer discus som jeg har satt ned rot med alger, flyteplanter og en stor Amazonas plante i en krukke. Dette går di å nipper å spiser på hele tiden. De finner enten små mikro alger eller plante deler de kan spise. Skifter minst 20% vann så nå er tilveksten god.

Jeg tror en kombinasjon av artemia og alger kan være en meget god start for små discus unger. Skal prøve på dette i neste kull.

Jeg tror mange har sett seg blind på at okse/kalkunhjerte er det viktigste discus for, men i naturen er de minst 80% vegetabilsk eter året rundt. Unntaket er S. haraldi, dvs brun og blå discus. Alenquer er en rød variant av den blå. De er i høyvannstiden 80% vegetarianer og i tørke tiden 50% animalsk protein eter.

Jeg tror den overdrevet bruken av animalske proteiner fra varmblods dyr som for til discus forandrer fisken som dyr og gir det andre fysiologiske egenskaper. Blant annet at de er så mye lettere å oppdrette.

Discus har opprinnelig små mager som er beregnet på fortløpende opptak av mat over tid. Et biff måltid endrer denne magen og også dyret.
Om man skal latterliggjøres eller hånes for sine meninger og det man tror på kommer vi innen sted i verden.

Jeg bygger mine betraktninger på boka til Heikio Bleher. Kanskje den største discus kjenner i verden gjennom tidene.
Jeg har vanskelig for å la meg fascinere av akvarister uansett hvor flink de er med discus når de trekker fram animalske proteiner fra varmblods dyr som det primære foret til discus.
Dette skaper en discus jeg kaller for Tekno-Discus, med atferd og farger jeg ikke ser er naturlig. Det kan være mange årsaker til det, men jeg tror feil foring er den viktigste.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap