Hvilken stimfisk ilag med discus?
Postet 24.03.08 kl 11:49
Postet 24.03.08 kl 11:52
Postet 24.03.08 kl 11:59
Ken Myrsethveldig ofte så blir små tetraer spist opp av diskusene. Så jeg og lurer på hvilken fargerik og fin stimfisk man kan ha sammen de. prøvde med kardinal jeg, de ble spist opp rimelig fort.
Det har jeg også opplevd når de er små til mellom store. Du bør enten kjøpe de store eller la kardinaltetraene du kjøp få bli fullvoksen i et annet kar før du setter dem ned til discusen, eller så blir de dyre middager for discusen.
Postet 24.03.08 kl 18:38
Hva med dolkestikktetra? Det er etter min mening en lekker stimfisk, og blir altfor stor til at discusene klarer å spise dem.
Postet 24.03.08 kl 19:29
Endret: 24.03.08 kl 19:30
bjornik[QUOTE=Ken Myrseth]veldig ofte så blir små tetraer spist opp av diskusene. Så jeg og lurer på hvilken fargerik og fin stimfisk man kan ha sammen de. prøvde med kardinal jeg, de ble spist opp rimelig fort.
Det har jeg også opplevd når de er små til mellom store. Du bør enten kjøpe de store eller la kardinaltetraene du kjøp få bli fullvoksen i et annet kar før du setter dem ned til discusen, eller så blir de dyre middager for discusen.
Som nevnt tidligere har jeg neontetra i karet nå, det funker bra ift discusen....ingen som blir spist og discusen bryr seg ikke om dem, selv om jeg vet at flere har opplevd dette.
Fint om noen kan komme med forslag til hva annet enn neon, kardinal og rødmunn man kan ha ilag med discus...
Postet 24.03.08 kl 19:30
mona oHva med [URLBLOCK1]? Det er etter min mening en lekker stimfisk, og blir altfor stor til at discusene klarer å spise dem.
Tåler den 30 grader? Det er faktisk et krav også til andre fisker i discus karet.
Det er nettopp kardinaltetraens evne til dette som gjør den mest egnet til å gå sammen med discus, men for alt jeg vet er det sikkert mange andre vakre tetrarter som tåler så høy temp.
Postet 24.03.08 kl 19:42
Endret: 24.03.08 kl 19:45
Det er en sortvanns-tetra, og gjennom naturlig utvikling i sine habitater i naturen er de tilpasset å tilbringe store deler av året i høye temperaturer. Om nøyaktig 30°C er det optimale, vet jeg ikke. Men generelt kan man si at sortvannsfisk tåler høyere temperaturer enn de som lever i klartvann.
Jeg ville uansett prøvd med denne arten som kompanjong til diskus. Jeg tror de vil passe glimrende! Hos meg synes jeg helt klart de trivdes best i sommerhalvåret, da temperaturen også steg i akvariene - til et nivå jeg ærlig talt synes var for høy etter min smak. 29°C-30°C var ikke uvanlig i det rommet akvariet stod.
Jeg ville uansett prøvd med denne arten som kompanjong til diskus. Jeg tror de vil passe glimrende! Hos meg synes jeg helt klart de trivdes best i sommerhalvåret, da temperaturen også steg i akvariene - til et nivå jeg ærlig talt synes var for høy etter min smak. 29°C-30°C var ikke uvanlig i det rommet akvariet stod.
Postet 24.03.08 kl 20:02
Endret: 24.03.08 kl 20:03
Postet 24.03.08 kl 21:08
Å? Mine var relativt rolige, det eneste de gjorde var å cruise sakte ut og inn mellom plantene i bakgrunnen, helst under den delen som var dekket av flyteplanter. Det ble fart i dem ved fôringstid, men ellers kan jeg ikke huske det var en stresset flekk på dem noen gang Det var nettopp det som var grunnen til at jeg foreslo dem, og det at de er litt "feige" og trekker seg unna så fort det blir noe oppstuss.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor Rødmunntetra og andre stimfisk som Kardinaltetraen (de to blir jo ofte brukt i selskap med diskus) som er i konstant bevegelse skulle være noe mindre stressende enn dolkestikktetraen...?
Jeg skjønner ikke helt hvorfor Rødmunntetra og andre stimfisk som Kardinaltetraen (de to blir jo ofte brukt i selskap med diskus) som er i konstant bevegelse skulle være noe mindre stressende enn dolkestikktetraen...?
Postet 24.03.08 kl 21:19
Endret: 24.03.08 kl 21:21
Postet 24.03.08 kl 21:30
Endret: 24.03.08 kl 21:31
Postet 24.03.08 kl 22:14
Ciklidestresset? Mener du med sånne små rykkninger?
Nei, med stresset mener jeg at stimen svømmer fort rundt, hit og dit og ikke er rolige så mye..... Jeg har hatt en stim slike før, da hadde jeg scalarer i lag med de, og scalarene ble også kjempestresset av de, sluttet å legge egg osv.... Ønsket er å ha en liten stim som er roligere av natur....
Postet 25.03.08 kl 07:56
Postet 25.03.08 kl 19:44
Postet 03.04.08 kl 15:52