Røde mygglarver uegnet til noen av disse fiskene?

Kjøpte i dag røde mygglarver som jeg tenkte å gi palettciklidene mine (som nettopp har lagt egg for første gang). Og tenkte på om det er uegnet til noen andre av fiskene i akvariet mitt? Så lenge det ikke er farlig/giftig/dødelig for noen av de andre er det ikke noe problem, de får annet for samtidig.

Mine fisker;
Palettciklider
guppy
platy
ancistrus
SAE
Fantomtetra
Betta Splendens (kampfisk) er i annet kar.
Eplesnegler

Det er tørkede røde mygglarver.

Et spørsmål til:
Siden de er tørkede så flyter de jo, kommer palettene mine til å komme opp å hente etterhvert, de er jo helst nede ved egghulen sin? Hvordan få mygglarver ned til dem?

Ingen av dine fisker som bør ha noe problem med røde myggiser:P
Shlush
Kjøpte i dag røde mygglarver som jeg tenkte å gi palettciklidene mine (som nettopp har lagt egg for første gang). Og tenkte på om det er uegnet til noen andre av fiskene i akvariet mitt? Så lenge det ikke er farlig/giftig/dødelig for noen av de andre er det ikke noe problem, de får annet for samtidig. Mine fisker; Palettciklider guppy platy ancistrus SAE Fantomtetra Betta Splendens (kampfisk) er i annet kar. Eplesnegler Det er tørkede røde mygglarver. Et spørsmål til: Siden de er tørkede så flyter de jo, kommer palettene mine til å komme opp å hente etterhvert, de er jo helst nede ved egghulen sin? Hvordan få mygglarver ned til dem?

Hva mener du med tørkede mygglarver? På boks?

Personlig er jeg ikke spesielt begeistret for å gi røde mygglarver så jeg har kuttet det ut. Spesielt for min egen del, jeg synes det er ekkelt og hvis du leser på amerikanske nettsider om røde mygglarver så er det veldig OBS! OBS! OBS! noen mennesker kan få alvorlige allergiske reaksjoner ved hudkontakt med røde mygglarver - og som det sies, en vet ikke i utgangspunktet hvem som får det, så man skal ALDRI ta i de med fingrene/få de på huden. Alltid bruke hansker osv.

Jeg har gått over til frossen Artemia. Fiskene elsker det, bryter bare av en rute, legger den i hoven og legger hoven i vannflaten til den er tint, tar et par minutter. Så tar jeg hoven ned i vannet og brer det utover. Det faller ganske raskt ned.
Går kjempe fint det.
Frossene røde myggiser er snadder for de aller fleste fisker det.

Bruker selv aldri hansker ved kontakt med røde myggiser, og får ikke noe reaksjon på det.
Det store flertall av oss mennesker kan fint håndtere røde myggiser uten hansker. men mennesker med forskjellige allergier bør nok være forsiktig.

Mater selv med store mengder røde myggiser til alle fiskene våre. Og de digger det.
2nelise
Personlig er jeg ikke spesielt begeistret for å gi røde mygglarver så jeg har kuttet det ut. Spesielt for min egen del, jeg synes det er ekkelt og hvis du leser på amerikanske nettsider om røde mygglarver så er det veldig OBS! OBS! OBS! noen mennesker kan få alvorlige allergiske reaksjoner ved hudkontakt med røde mygglarver - og som det sies, en vet ikke i utgangspunktet hvem som får det, så man skal ALDRI ta i de med fingrene/få de på huden. Alltid bruke hansker osv.

Bare å bruke hansker det, og eventuelt en pinsett eller noe, så går det helt greit.
Har ikke hørt om noen her inne med allergiske reaksjoner, (og her inne fòrer MANGE med Røde Mygglarver) når det kommer til om det er ekkelt eller ikke, jèg synes heller ikke det er stas å fòre med død frossen mark, men det synes tydeligvis fiskene!
De blir aldri så glade som når de får mygglarver.

Å det er jo verdt det dersom de bli glade er det ikke? ^^
Ken Myrseth
Går kjempe fint det. Frossene røde myggiser er snadder for de aller fleste fisker det. Bruker selv aldri hansker ved kontakt med røde myggiser, og får ikke noe reaksjon på det. Det store flertall av oss mennesker kan fint håndtere røde myggiser uten hansker. men mennesker med forskjellige allergier bør nok være forsiktig. Mater selv med store mengder røde myggiser til alle fiskene våre. Og de digger det.

Vær litt forsiktig da med å si at de fleste mennesker kan ta i røde mygglarver uten hansker! Mennesker uten kjente allergier kan få kraftig allergisk reaksjon av disse. Det er bedre å være "føre var enn etter snar".

En annen ting å tenke på er at hvis du har sår på hendene og såret kommer i kontakt med røde mygglarver så kan du få en meget kraftig betennelse og bli veldig syk. Du dør ikke av det, men kan bli veldig syk.

Tørka er noe ganske annet enn frosne da. Mine likte de tørka også, de er forøvrig også i JBL Gala "flakfor", tetraene liker det. Men dvergciklidene gidder ikke svømme opp og hente mat. Frosne myggiser er uansett noe helt annet. Delikatesse på et annet nivå
Jeg gir mine fisker røde mygglarver ca. en gang i uken og jeg knekker først av en rute neddi posen (FinaFisken) og tar den ut med pinsett. Er forsiktig her, for det er som nevnt før i tråden bedre å være føre var.

Det står at man ikke trenger å tine det før man mater, men jeg liker å gjøre det. Da får jeg spredt maten mer rundt i karet og øker sjansen for at alle får en del. Alle fiskene mine elsker det!!!
Og som det står der, denne type allergi er sjelden og sees kun hos de som hånterer mygglarver ifbm. mating av fisker.

Så bare vær forsiktig - det er alt jeg sier. Ta forhåndsregler og bruk hansker.
Det er litt myte det der med røde myggiser på mange måter, det kommer ifølge min research mest av at de har hatt noen ganske mye dårligere sorter i USA enn de vi har her nå, med masse bakterier og drit, samme som de mener om tubifex f.eks. som mange forer med.

Men som 2nelise sier så vil folk som har lett for å få allergier, selv om de ikke har noen de vet om, være utsatte for dette. Selv bruker jeg pinsett og har foret i plastpose så jeg tar aldri i det, og tar ikke i karet rett etterpå heller. Uansett er jeg nøye med vask før og etter jeg tar i karet.
Men hvilke fisker er det som ikke tåler/bør få røde mygglarver da ? mener å ha hørt noe om sommerfuglciklide, gjelder det i så fall den bolivianske også ?
biXen
Det er litt myte det der med røde myggiser på mange måter, det kommer ifølge min research mest av at de har hatt noen ganske mye dårligere sorter i USA enn de vi har her nå, med masse bakterier og drit, samme som de mener om tubifex f.eks. som mange forer med. Men som 2nelise sier så vil folk som har lett for å få allergier, selv om de ikke har noen de vet om, være utsatte for dette. Selv bruker jeg pinsett og har foret i plastpose så jeg tar aldri i det, og tar ikke i karet rett etterpå heller. Uansett er jeg nøye med vask før og etter jeg tar i karet.

Vel, nå var dette eksemplet i Spania. Og medisinske forskere kom frem til det allergenet i røde mygglarver som kan gi allergiske reaksjoner, og i dette tilfellet var det jo svært alvorlig. Norge importerer jo myggisene.

Uansett, jeg oppfordrer bare folk til å være forsiktige det er det hele...

Jeg mener ikke å være en "bedreviter", for min del så må da folk gjøre akkurat hva de selv vil. Spise mygglarvene selv om så hehe. Jeg skal ikke legge meg oppi hva andre gjør eller ikke gjør.

Jeg ville bare komme med et velment råd.
juvel
Men hvilke fisker er det som ikke tåler/bør få røde mygglarver da ? mener å ha hørt noe om sommerfuglciklide, gjelder det i så fall den bolivianske også ?

Noen tåler det, andre ikke. Det heter at de bolivianske sommerfuglene er sterkere og tåler mer.

Malawi fiskene skal man ikke fòre med røde mygglarver.

Hvorfor skal en egentlig fòre med røde mygglarver som kan gjøre både folk og fe syke? Hvorfor ikke hvite og sorte, samt frossen artemia?
Amerikanerne mener jo at alt er farlig...

Forøvrig har jeg bestandig brukt hansker.
Ikke pga frykt for allergi, men pga at hvis du først får det greine der på fingrene så lukter det helt jævelig. Å det går flere dager før du får det av.
Uansett hvor mye du såper og vasker hendene!
Hehe..
Ciklide
Amerikanerne mener jo at alt er farlig... Forøvrig har jeg bestandig brukt hansker. Ikke pga frykt for allergi, men pga at hvis du først får det greine der på fingrene så lukter det helt jævelig. Å det går flere dager før du får det av. Uansett hvor mye du såper og vasker hendene! Hehe..

Amerikanerene mener IKKE at alt er farlig. De er bare mye mer påpasselig med advarsler enn i norge grunnet faren for å bli saksøkt. I norge ville du neppe få en advokat til å representere deg i en "fillesak" som i USA kunne gitt millionerstatning. Så å henge ut en hel nasjon slik blir litt feil. I hvertfall hvis du egentlig ikke vet hva du snakker om men bare synser...
2nelise....

sukk.. Jeg henger ikke ut en hel nasjon...
Ciklide
2nelise.... sukk.. Jeg henger [B]ikke[/B] ut en hel nasjon...

Jo Ciklide. Jeg synes det. Når du slenger ut en slik påstand: "Amerikanerne mener jo at alt er farlig".

Veldig mange ting er farlig. Det er, etter min mening mye bedre å få en advarsel i forkant og ta forhåndsregler enn - slik som i norge, ingen advarsel, blir du syk/skadet "too bad - so sad". Skjønner du hva jeg mener?

juvel

jeg mater mine bolovianske sommerfugl ciklider med røde mygglarver, og har ikke hatt noe problem med det.
2nelise
[QUOTE=Ciklide]2nelise.... sukk.. Jeg henger [B]ikke[/B] ut en hel nasjon...

Jo Ciklide. Jeg synes det.

Vel det synes ikke jeg.
Men du får ta det akkurat slik du vil.
Dersom du mener at jeg henger ut en hel nasjon, ja så er det bare du å gå rundt å tro det.

Jeg står uansett for det jeg sier. Til og med en liten fillesetning som "Amerikanerne mener jo at alt er farlig"...

Jeg har masse familie i Canada/USA.

I 1987 var jeg gravid med mitt første barn og reiste til norge for å føde. Jeg ville og skulle ha en baby bilstol til han. Det fantes ikke å få kjøpt i barneutstyrbutikkene i norge. De måtte bestille til meg!

Hvorfor? jo, fordi i amerika så hadde jeg lært at det er FARLIG å ha ungene løs i bilen. Til og med sikkerhetsnett måtte bestilles.

I norge var det da, på den tiden ikke vanlig og ikke så nøye. Det var ikke det at det ikke var farlig å ha ungene løs i bilen i norge - vi var bare ikke gjort tilstrekkelig oppmerksom på det ennå.

Folk syntes jeg var teit som brukte ekstra penger på dette.

Nå i dag så er det påbudt å sikre ungene tilstrekkelig i bil. Hovrfor? - jo fordi det er farlig å ha de løs.

Så veldig mange ting er farlig. Og veldig mye kommer senere til oss i norge enn i utlandet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap