- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Holdbarhet på frosne røde mygglarver.
Holdbarhet på frosne røde mygglarver.
Før jul kjøpte jeg frosne mygglarver, men har ganske mye igjen av pakka, og blokkene ser ikke så røde og friske ut lenger. Det har dannet seg et lag med rim inni pakningen, og selve larvene har fått en litt rødbrun farge. Fryseboksen holder ca 20 grader, og jeg tar ut bare så mye jeg trenger, og legger pakka fort inn igjen før jeg går og forer fiskene.
Jeg har mest lyst til å kaste resten og kjøpe nytt, men fiskene spiste med god appetitt av det i dag, sa jeg vet ikke helt...
Spørsmålet er altså:
Hvor lenge kan mygglarvene oppbevares i fryseren etter at pakka er åpnet første gang, og er det vanlig at de skifter farge når de blir liggende såpass lenge?
Jeg har mest lyst til å kaste resten og kjøpe nytt, men fiskene spiste med god appetitt av det i dag, sa jeg vet ikke helt...
Spørsmålet er altså:
Hvor lenge kan mygglarvene oppbevares i fryseren etter at pakka er åpnet første gang, og er det vanlig at de skifter farge når de blir liggende såpass lenge?
Postet 04.05.09 kl 20:16
Postet 06.05.09 kl 17:29
Postet 06.05.09 kl 17:50
Jeg vet ikke holdbarheten på mygglarver, men siden ingen svarer....
Har en sjelden gang opplevd at larvene lukter (mer enn normalt), da har de gått i søpla.
Nå kjøper jeg bare ett brett av gangen, i en butikk jeg kjenner, og som jeg vet har stor omsetning.
Jeg har en mistanke om at larvene kan ligge leeenge i enkelte akvariebutikker før de finner en kjøper.
Produsenten burde absolutt dato-merke pakkene. Han vil få bedre tillit i marked av det, og forhåpentlig større omsetning.
Har en sjelden gang opplevd at larvene lukter (mer enn normalt), da har de gått i søpla.
Nå kjøper jeg bare ett brett av gangen, i en butikk jeg kjenner, og som jeg vet har stor omsetning.
Jeg har en mistanke om at larvene kan ligge leeenge i enkelte akvariebutikker før de finner en kjøper.
Produsenten burde absolutt dato-merke pakkene. Han vil få bedre tillit i marked av det, og forhåpentlig større omsetning.
Postet 06.05.09 kl 17:53
EbbetoProdusenten burde absolutt dato-merke pakkene. Han vil få bedre tillit i marked av det, og forhåpentlig større omsetning.
Merkelig at ikke datomerking av dyremat er gjennomført for lenge siden. Vi som forbrukere kan kanskje gjennom forhandlerne presse på at det blir gjort.
Jeg har nå bestemt meg for å kaste det jeg har igjen, og gjøre det litt annerledes når jeg kjøper nytt. Jeg skal ta med meg to fryseelementer til butikken, og få brettet pakket inn mellom disse. Da skulle jeg vel unngå at mygglarvene er halvtinte før jeg er hjemme. Larvene var røde og fine da jeg kjøpte dem, men har blitt mer og mer brunaktige for hver gang jeg har hatt brettet framme.
Postet 06.05.09 kl 19:03
Jeg ville også kastet det du har hvis den har begynt å bli brunaktig i fargen.
Men når du skal handle nytt, har du tilgang til Dyregokjeden der du bor? De har nemlig egne forpakninger med frossentfor. Hver porsjon er pakket som i pillebrett, med sølvfolie slik at det ikke kommer luft til de porsjonene som blir igjen. Jeg har gått helt over til disse brettene, både fordi jeg tror det holder seg ferskere og fordi jeg slipper å ta på maten med fingrene, noe som er veldig lurt når det gjelder røde mygglarver (allergifremkallende) Bare å trykke ut den biten du skal ha, akkurat som med piller
Uansett samler jeg alle pakker med frossentfor i en felles pose jeg kan lukke. Det tror jeg også hjelper for å holde det ferskt lengre.
Jeg vil tro at frossen fiskemat har samme holdbarhet som fersk fisk og kjøtt i fryseren. Er ikke det sånn ca et halvt år?
Men forresten, har du fått rim på maten kan det bety at det har vært strømstans og tining eller at det er lenge siden du har avrimet fryseren
Men når du skal handle nytt, har du tilgang til Dyregokjeden der du bor? De har nemlig egne forpakninger med frossentfor. Hver porsjon er pakket som i pillebrett, med sølvfolie slik at det ikke kommer luft til de porsjonene som blir igjen. Jeg har gått helt over til disse brettene, både fordi jeg tror det holder seg ferskere og fordi jeg slipper å ta på maten med fingrene, noe som er veldig lurt når det gjelder røde mygglarver (allergifremkallende) Bare å trykke ut den biten du skal ha, akkurat som med piller
Uansett samler jeg alle pakker med frossentfor i en felles pose jeg kan lukke. Det tror jeg også hjelper for å holde det ferskt lengre.
Jeg vil tro at frossen fiskemat har samme holdbarhet som fersk fisk og kjøtt i fryseren. Er ikke det sånn ca et halvt år?
Men forresten, har du fått rim på maten kan det bety at det har vært strømstans og tining eller at det er lenge siden du har avrimet fryseren
Postet 07.05.09 kl 10:27
LisbethJeg ville også kastet det du har hvis den har begynt å bli brunaktig i fargen. Men når du skal handle nytt, har du tilgang til Dyregokjeden der du bor? De har nemlig egne forpakninger med frossentfor. Hver porsjon er pakket som i pillebrett, med sølvfolie slik at det ikke kommer luft til de porsjonene som blir igjen.
Takk for tipset. Jeg skal prøve dette dersom pakkemetoden ikke fordyrer produktet veldig. På den annen side, det er ikke noe særlig økonomisk å kaste en halv vanlig forpakning heller.
Postet 08.05.09 kl 16:26