- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Tonje_r`s akvarier.
Tonje_r`s akvarier.
Da var tiden inne for å opprette en personlig tråd.
Har hatt akvarier i 10år, begynnte med at mine foreldre hadde et 600liters akvarie i fabrikken vår og de ønsket at dette skulle få litt nytt liv. At disse fiskene klarte seg var et under, eg hadde jo ingen erfaring med akvarier og tenkte jo ikke så langt at eg kunne finne informasjon i bøker og på internett. Begynnte da med guppy og en l-malle som jeg selfølgelig ikke viste navnet på. Fant ut mange år senere at dette var en gibbi, den lever enda og har blitt stor og fin.
Merkelig nok forsvant guppiene når eg skaffa meg nye fisk, som da var 2 juvel ciklide og 4 blå acara
Juvelcikliden som ble en gretten gammel gubbe mistet eg desverre under totalrenovering av akvariet i fjord da den hoppet ut av transportkassen eg midlertidig oppbevarte den i.
Nå går det noen større ciklider i dette akvariet.
Den virkelig store interessen begynnte våren 2008 når mine Vieja zonatum la egg og fikk yngel. Fikk tak i et 20liters akvarie av en veninne og tok noen yngel med meg hjem. Fant fort ut at eg måtte ha større.
Valget ble da et Juwel rio 240. I dette akvariet begynnte eg med SA ciklider og kjøpte for mange på en gang, alle sammen dagen etter akvariet ble kjøpt. Dette først selfølgelig til noen problemer, men som nybegynner så kom jo problemene som perler på en snor. Fiskene overlevde og hadde det fint.
Det var da eg fikk høre om AF, og har bare slukt informasjon siden.
Fikk gitt ciklidene tilbake til dyyrebutikken da det var kaos i akvariet.
Det var etter dette eg fikk øynene opp for små fisk
Liter syken fulgte også med hobbyen, så noen mnd etter første akvariet ble kjøpt kom nr 2 i hus, denne gangen et Juwel record 54liter. Og for noen mnd siden kom akvarie nr 3 i hus, et Juwel 64liter.
Labyrintfisk og corydoras er de små øyesteinene mine, de har en sjarm som få andre fisk har.
Har hatt akvarier i 10år, begynnte med at mine foreldre hadde et 600liters akvarie i fabrikken vår og de ønsket at dette skulle få litt nytt liv. At disse fiskene klarte seg var et under, eg hadde jo ingen erfaring med akvarier og tenkte jo ikke så langt at eg kunne finne informasjon i bøker og på internett. Begynnte da med guppy og en l-malle som jeg selfølgelig ikke viste navnet på. Fant ut mange år senere at dette var en gibbi, den lever enda og har blitt stor og fin.
Merkelig nok forsvant guppiene når eg skaffa meg nye fisk, som da var 2 juvel ciklide og 4 blå acara
Juvelcikliden som ble en gretten gammel gubbe mistet eg desverre under totalrenovering av akvariet i fjord da den hoppet ut av transportkassen eg midlertidig oppbevarte den i.
Nå går det noen større ciklider i dette akvariet.
Den virkelig store interessen begynnte våren 2008 når mine Vieja zonatum la egg og fikk yngel. Fikk tak i et 20liters akvarie av en veninne og tok noen yngel med meg hjem. Fant fort ut at eg måtte ha større.
Valget ble da et Juwel rio 240. I dette akvariet begynnte eg med SA ciklider og kjøpte for mange på en gang, alle sammen dagen etter akvariet ble kjøpt. Dette først selfølgelig til noen problemer, men som nybegynner så kom jo problemene som perler på en snor. Fiskene overlevde og hadde det fint.
Det var da eg fikk høre om AF, og har bare slukt informasjon siden.
Fikk gitt ciklidene tilbake til dyyrebutikken da det var kaos i akvariet.
Det var etter dette eg fikk øynene opp for små fisk
Liter syken fulgte også med hobbyen, så noen mnd etter første akvariet ble kjøpt kom nr 2 i hus, denne gangen et Juwel record 54liter. Og for noen mnd siden kom akvarie nr 3 i hus, et Juwel 64liter.
Labyrintfisk og corydoras er de små øyesteinene mine, de har en sjarm som få andre fisk har.
Postet 02.10.09 kl 23:16
Postet 04.10.09 kl 15:07
Endret: 04.10.09 kl 15:11
Postet 04.10.09 kl 15:19
Postet 04.10.09 kl 18:38
Postet 04.10.09 kl 21:59
Postet 06.10.09 kl 18:29
Endret: 06.10.09 kl 18:34
Postet 06.10.09 kl 18:41
Postet 06.10.09 kl 20:59
Postet 08.10.09 kl 20:27
Flott, da er du i gang med egen tråd
Hvis du har funnet ut hva slags lakris du har må du få sendt inn bildene til basen her. Der trengs det sårt noen bilder. Noen bilder som faktisk viser hvordan de ser ut. De bildene som ligger (etter hva jeg husker akkurat nå i alle fall) der nå er av veldig bleke og puslete fisk. Virkelig urettferdige bilder av så nydelige guramier
Hvis du har funnet ut hva slags lakris du har må du få sendt inn bildene til basen her. Der trengs det sårt noen bilder. Noen bilder som faktisk viser hvordan de ser ut. De bildene som ligger (etter hva jeg husker akkurat nå i alle fall) der nå er av veldig bleke og puslete fisk. Virkelig urettferdige bilder av så nydelige guramier
Postet 08.10.09 kl 20:35
Postet 09.10.09 kl 14:42
Tonje_RVar på dyrebutikken i dag og kjøpte 6 VF C.rabauti. Legger ved et bilde av mine C.adolfoi som ligger å venter på mat:)
Nyyydelige Adolfoi du har der! Søtt hvordan de lå på rekke og rad bortover
Rota di ble jo kjempefin og. Tøft hvordan du dekket den med Javamoose.. Må prøve noe slikt jeg og
Gratulerer med ny tråd, blir spennende å følge med!
Postet 09.10.09 kl 15:21
Endret: 09.10.09 kl 15:24
Har stirret på pc skjemen til øye ble stort og vått i flere daer ang å prøve å finne ut hvilken lakrisgurami eg har kjøpt meg.
For første gang i mitt liv er eg glad for at eg hadde tysk på skulen, fant en side der de beskrev forskjellige guramier ganske godt.
Det nærmeste eg kommer mine lakriser er Paroshromenus bintan.
Noen som er enig?
For første gang i mitt liv er eg glad for at eg hadde tysk på skulen, fant en side der de beskrev forskjellige guramier ganske godt.
Det nærmeste eg kommer mine lakriser er Paroshromenus bintan.
Noen som er enig?
Postet 09.10.09 kl 21:25
Postet 09.10.09 kl 22:38
Postet 10.10.09 kl 21:57
Postet 10.10.09 kl 23:22
Fikk gitt bort alle ciklidene i 600literen. Så nå er det komt planter i akvariet, noe som ikke var mulighet til å ha når ciklidene var der. Noen nye fisker flyttet også inn. Ene arten som flyttet inn var 3stk perlegurami, måtte nesten ha gurami i dette akvariet også, og 5stk praktbarbe. Skal ha flere fisk etter hvert. Bilder kommer.
Postet 10.10.09 kl 23:30
Postet 13.10.09 kl 21:18
Postet 04.11.09 kl 21:40
Måtte tilbake til dyrebutikken med B.brownorum hunnen min i dag, den har ikke blitt mer aktiv den tiden eg har hatt henne og de småsårene ho hadde har bare blitt større.
Eg fikk kjempeservice ikke et spørsmål om vannprøve eller noe, eg fikk med meg en ny hunnfisk hjem, denne har allerede begynt å utforske karantene karet fra topp til bunn
Hannfisken har funne seg tilrette i flyteplantene og kikker ut av og til før den trekker seg litt tilbake og bruser med finnene
Eg fikk kjempeservice ikke et spørsmål om vannprøve eller noe, eg fikk med meg en ny hunnfisk hjem, denne har allerede begynt å utforske karantene karet fra topp til bunn
Hannfisken har funne seg tilrette i flyteplantene og kikker ut av og til før den trekker seg litt tilbake og bruser med finnene
Postet 06.11.09 kl 21:01