- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Aqua teens
Aqua teens
Vi er to jenter, Eila og Tale, f. -97 og -99. Vi har et akvarium på 250 liter. Vårt første akvarium var på 60 liter.
I adventspakken fikk vi 250 literen ilag med masse akvariepynt. Pappa laget oss glasslister slik at vi fikk satt inn HMF filter i akvariumet.
Jeg har i de siste dagene fulgt nøye med på ei av Platy damene, hun har virket litt pusk.
I dag oppdaget jeg at hun ikke så bra ut, tror hun har fått sopp og det så ut som at en liten del av halefinnen var borte. Vi har satt henne i isolat og medisinerer henne med Esha. Jeg holder øye med akvariet for å se om det er flere som er syke.
Oppi alt styret oppdaget jeg Platy unger, jeg så seks stykker. De gjemmer seg blandt plantene og vi håper noen vokser opp.
-Eila
I adventspakken fikk vi 250 literen ilag med masse akvariepynt. Pappa laget oss glasslister slik at vi fikk satt inn HMF filter i akvariumet.
Jeg har i de siste dagene fulgt nøye med på ei av Platy damene, hun har virket litt pusk.
I dag oppdaget jeg at hun ikke så bra ut, tror hun har fått sopp og det så ut som at en liten del av halefinnen var borte. Vi har satt henne i isolat og medisinerer henne med Esha. Jeg holder øye med akvariet for å se om det er flere som er syke.
Oppi alt styret oppdaget jeg Platy unger, jeg så seks stykker. De gjemmer seg blandt plantene og vi håper noen vokser opp.
-Eila
Postet 06.01.12 kl 13:40
Gratulerer med egen tråd! Levendeføderdamer kan bli litt lurvete i tøyet etter fødsel, enten fordi alt ikke er på stell i akvariet, eller fordi de har født så mange ganger at de rett og slett blir utslitt. Platymadammer blir ikke så veeeldig gamle...
Så det kan godt gå helt bra det der, bare følg nøye med på vannverdiene framover og skjem henne bort litt. At hun får gå i fred for aktive friere til hun har kommet seg er helt sikkert smart så lenge hun har plass nok ;o)
Så det kan godt gå helt bra det der, bare følg nøye med på vannverdiene framover og skjem henne bort litt. At hun får gå i fred for aktive friere til hun har kommet seg er helt sikkert smart så lenge hun har plass nok ;o)
Postet 06.01.12 kl 20:56
Jo takk :d
HeHe.. Vi bytter en gang i uken, men vi har altid trodd hun var tjukk.. men nå viste det seg at hun ble gravid.. Jeg tror det er første gang hun har født.Vi har no enda ei som venter unger, men har venta, å venta, å venta.. Gleder meg så fryktelig til de kommer
Fisken vi hadde satt i isolasjon døde natt til mandag Men på søndag så oppdaget vi at den ene finnen hennes var ødelagt, så hun sank til bunns når hun sluttet å svømme, da vi flyttet akvariet på bade på søndag så var vi ikke klar over en ting: Når mamma å pappa gikk å la seg så skrudde de av lyset på badet, da Tale våknet i 2 tiden på natten så hørte hun ingen dur (det var derfor vi flyttet akvariet på badet for det bråkte fælt) så skrudde ho på lyset å da begynte pumpa å gå igjen, så ho døde enten av at pumpa hadde sluttet å gå eller før at hun rett å slett var sliten.
-Eila-
Fisken vi hadde satt i isolasjon døde natt til mandag Men på søndag så oppdaget vi at den ene finnen hennes var ødelagt, så hun sank til bunns når hun sluttet å svømme, da vi flyttet akvariet på bade på søndag så var vi ikke klar over en ting: Når mamma å pappa gikk å la seg så skrudde de av lyset på badet, da Tale våknet i 2 tiden på natten så hørte hun ingen dur (det var derfor vi flyttet akvariet på badet for det bråkte fælt) så skrudde ho på lyset å da begynte pumpa å gå igjen, så ho døde enten av at pumpa hadde sluttet å gå eller før at hun rett å slett var sliten.
-Eila-
Postet 11.01.12 kl 18:16
Siden sist.
Siden sist så har jeg fått 3 nye Platyer i akvariumet mitt Nå har jeg bare Platy i akvariet og er veldig fornøyd Ynglene har enda ikke kommet å lurer på når de kommer... Har en Platy dame som jeg synes er merkelig, etter at hun fikk fiskeunger(de er sannsynligvis blitt spist opp) så ble hun tynn, men hun ser rett å slett fæl ut, det ser ut sånn at hun sliter å svømme, hun er tynn som en tjukk tallerken, hun spiser ikke mye, er litt bekymret.. Noen tips til hva det kan være???
Postet 30.01.12 kl 18:32
Fiskeyngel?
Hei Hei!
No lurer jeg på om jeg har fått platyyngelen min, ho Gabba(fisken som er gravid) er blitt tynnere, men ser ingen tegn til fiskeunger.. Hmm
JaJa, håper jeg finner noen så putter jeg de i ynglekaret)
No lurer jeg på om jeg har fått platyyngelen min, ho Gabba(fisken som er gravid) er blitt tynnere, men ser ingen tegn til fiskeunger.. Hmm
JaJa, håper jeg finner noen så putter jeg de i ynglekaret)
Postet 04.02.12 kl 11:47
Inaktiv bruker
Det er mest sannsynlig at den har ynglet, men det skjer ofte at yngelen blir frokost, lunch og middag. :/ Lykke til neste gang.
Postet 08.02.12 kl 10:18
Ny algespiser:)
Hei igjen! Jeg har fått meg ny algespiser også to nye platyer Mamma fikk lånt akvarieplass i mitt akvarium til sine ti neontetra siden de enda er så småe, at den ene fisken i 300 literen spiser opp for små fisker! HeHe Dama, Platyen som svømte merkelig har mamma avlivet, mamma sa hun pintes, hun var skjev og slet me å svømme=( Jaja, men no pines ho i hvertfall ikke.. Å godt er det=D
Har funnet en liten fiskeunge og satt i en sånn yngel boks, eller hva det no er..
Sånn man har i akvariet i stedet for å sette opp et isolat..
-Eila Kristin-
Har funnet en liten fiskeunge og satt i en sånn yngel boks, eller hva det no er..
Sånn man har i akvariet i stedet for å sette opp et isolat..
-Eila Kristin-
Postet 10.02.12 kl 23:04
Inaktiv bruker
Eila KnutsenHei igjen! Jeg har fått meg ny algespiser også to nye platyer:) Mamma fikk lånt akvarieplass i mitt akvarium til sine ti neontetra siden de enda er så småe, at den ene fisken i 300 literen spiser opp for små fisker! HeHe:) Dama, Platyen som svømte merkelig har mamma avlivet, mamma sa hun pintes, hun var skjev og slet me å svømme=( Jaja, men no pines ho i hvertfall ikke.. Å godt er det=D Har funnet en liten fiskeunge og satt i en sånn yngel boks, eller hva det no er.. Sånn man har i akvariet i stedet for å sette opp et isolat.. -Eila Kristin-
Platy og Neontetra passer dårlig sammen, da disse skal ha helt forskjellig vannverdi.
Et lite tips er å lese om vannverdi og hvilke fisker som passer til hvilke verdier før man kjøper fisker.
Få mamma en din til og kjøpe et vannteste sett, så finner du og mammaen din ut hvilke fisker som passer i karrene deres før dere kjøper flere, da er ste større sjanse for at de trives og lever lenge. Jeg vil anbefale JBL sitt dråpe sett, utrolig enkelt og veldig nøyaktig.
LINK
Postet 10.02.12 kl 23:26
Hei Spock :0)
Det er jeg som er mammaen til Eila *Smile*
De skal bare bo der en liten uke eller to, da jeg må være helt sikker på at de er store nok til å ikke bli mat i mitt akvarie. Tror ikke Regnbuleabeoen spiser dem... Men det kan fort bli dyr mat... Så jeg vil være på den sikre siden :0) Det taes en daglig vurdering av flytting til stor karet.
Vi er klar over forskjellige vannverdier og derfor fikk hun mine to hann Platy i dag. Hun skal etterhvert øke gh med gips da den er for lav til Platyen. Alle andre verdier er OK.
Og vi har JBl sitt test sett, jeg holder på å lære henne hvordan hun tester selv *Smile*
En riktig god helg til deg!!
Det er jeg som er mammaen til Eila *Smile*
De skal bare bo der en liten uke eller to, da jeg må være helt sikker på at de er store nok til å ikke bli mat i mitt akvarie. Tror ikke Regnbuleabeoen spiser dem... Men det kan fort bli dyr mat... Så jeg vil være på den sikre siden :0) Det taes en daglig vurdering av flytting til stor karet.
Vi er klar over forskjellige vannverdier og derfor fikk hun mine to hann Platy i dag. Hun skal etterhvert øke gh med gips da den er for lav til Platyen. Alle andre verdier er OK.
Og vi har JBl sitt test sett, jeg holder på å lære henne hvordan hun tester selv *Smile*
En riktig god helg til deg!!
Postet 10.02.12 kl 23:47
Inaktiv bruker
Så koselig! ^^ Kjenner at jeg fikk gåsehud.
Jammen da så, da er det jo ikke noe problem. En skal tidlig krøkes!
Dette blir så bra så. Gleder meg til oppdatering.
Lykke til og GOD helg begge to.
Jammen da så, da er det jo ikke noe problem. En skal tidlig krøkes!
Dette blir så bra så. Gleder meg til oppdatering.
Lykke til og GOD helg begge to.
Postet 10.02.12 kl 23:53
Takk takk:)
Jørg1 AKA SpockSå koselig! ^^ Kjenner at jeg fikk gåsehud. Jammen da så, da er det jo ikke noe problem. En skal tidlig krøkes! :D Dette blir så bra så. Gleder meg til oppdatering. :D Lykke til og GOD helg begge to. :D
Ja, takk, takk, du og
Postet 11.02.12 kl 12:39
Hei Eila og Tale.
Dere er jammen heldige som har en mamma med akvarium, og slipper å gjøre alle de feilene som andre nybegynnere ofte gjør. Moren deres er forresten like heldig, som har akvarieinteresserte døtre Nå oppdaget jeg tråden til moren deres her om dagen, og skrev en kommentar i den, så da får jeg følge med her også. Jeg synes det er morsomt at dere har laget dere en helt selvstendig tråd. Lykke til begge to.
Dere er jammen heldige som har en mamma med akvarium, og slipper å gjøre alle de feilene som andre nybegynnere ofte gjør. Moren deres er forresten like heldig, som har akvarieinteresserte døtre Nå oppdaget jeg tråden til moren deres her om dagen, og skrev en kommentar i den, så da får jeg følge med her også. Jeg synes det er morsomt at dere har laget dere en helt selvstendig tråd. Lykke til begge to.
Postet 11.02.12 kl 17:22
Takk:)
Tove HHei Eila og Tale. Dere er jammen heldige som har en mamma med akvarium, og slipper å gjøre alle de feilene som andre nybegynnere ofte gjør. Moren deres er forresten like heldig, som har akvarieinteresserte døtre :) Nå oppdaget jeg tråden til moren deres her om dagen, og skrev en kommentar i den, så da får jeg følge med her også. Jeg synes det er morsomt at dere har laget dere en helt selvstendig tråd. Lykke til begge to. :)
Tusen takk
Postet 11.02.12 kl 20:30
Alger!
Hei er plaget med alger! Mamma plages ikke med alger, nettopp fått meg en Ancistrus, men må skrubbe algene av glasset, er det noe jeg gjør galt eller? Veldig kjekt med tips.. Er veldig plaget med alger, skal skifte vann i akvariumet i dag og no har eg skrubbet glasset (MED EN BLÅ SKRUBB) HeHe, elsker blå, men tilbake til poenget...
Jeg vet ikke om det er noe jeg gjør galt eller hvorfor jeg plages med alger? Kan noen hjelpe meg? Hadde vært til stor hjelp
-Eila Kristin-
Jeg vet ikke om det er noe jeg gjør galt eller hvorfor jeg plages med alger? Kan noen hjelpe meg? Hadde vært til stor hjelp
-Eila Kristin-
Postet 12.02.12 kl 14:08
Inaktiv bruker
Algeproblemer kommer at ting som for mye mat, at du mater for mye eller at lyset er på for mye. 9-11 timer lys holder. Det kan også komme om det står ved et vindu der lyset utenfra kommer inn. Om du kjøper deg en Eplesnegle så har du en kjempeflittig algespiser eller Amano reker er også et godt hjelpemiddel, men mange fisker synes at de er god snacks. :/
Postet 12.02.12 kl 14:12
Takk for tipset:)
Hei, har Amanoreker også lyset slår seg på klokken 11.00 og av klokken 21.00
Har også sandsnegler og posthornsnegler(var det det de het?) Jaja, uansett. Jeg skal inrømme at jeg kanskje gir litt mye mat Skal ta å gi litt mindre og se om det blir mindre alger Takk for tipset
Har også sandsnegler og posthornsnegler(var det det de het?) Jaja, uansett. Jeg skal inrømme at jeg kanskje gir litt mye mat Skal ta å gi litt mindre og se om det blir mindre alger Takk for tipset
Postet 12.02.12 kl 14:43
Det er veldig vanlig med alger i nyoppsatte kar, og alger på glasset er ikke det verste. Følg rådet du har fått over her med forsiktig mating og kortere lystid. Det er også viktig med riktig lys, som plantene kan utnytte. Alger er nemlig lite kresne på lyskvaliten. De vokser bra i lite lys. Dersom du har god plantevekst, vil plantene bruke opp det meste av næringen, og det blir mindre igjen til algene.
Postet 12.02.12 kl 15:48
Takk for tipset:)
Tove HDet er veldig vanlig med alger i nyoppsatte kar, og alger på glasset er ikke det verste. Følg rådet du har fått over her med forsiktig mating og kortere lystid. Det er også viktig med riktig lys, som plantene kan utnytte. Alger er nemlig lite kresne på lyskvaliten. De vokser bra i lite lys. Dersom du har god plantevekst, vil plantene bruke opp det meste av næringen, og det blir mindre igjen til algene.
Takk for tipset
Postet 12.02.12 kl 16:47
Idol miin
Hei og god søndag
Platyen min Idol ligger på bunnen ok puster tungt (ser det ut som)
Han ser ut som om at han e svimmel også har han problemer med å svømme, kan vanne ha noen virkning på det? Burde han få slippe å leve lenger (avlive ham) eller sette ham i isolat? Er jo så glad i han sia han var min første Platy
Platyen min Idol ligger på bunnen ok puster tungt (ser det ut som)
Han ser ut som om at han e svimmel også har han problemer med å svømme, kan vanne ha noen virkning på det? Burde han få slippe å leve lenger (avlive ham) eller sette ham i isolat? Er jo så glad i han sia han var min første Platy
Postet 19.02.12 kl 10:10
Postet 19.02.12 kl 13:24