Mitt første akvarium og mine erfaringer.

Jeg gjør nesten alle feil en nybegynner kan gjøre...
1. Burde lest mer FØR jeg kjøpte utstyr og innhold, men tar det igjen nå.
2. Angrer på at jeg kjøpte en nybegynnerpakke - Filtret og pumpa som følger med er ikke godt nok etter min mening.
3. Jeg har satt opp et akvarium med høy hardhet og ligger på 11-12 på GH. Dette skyldes grus som substrat - så fint ut i butikken, men er helt feil for det jeg kunne tenke meg å gjøre nå.
4. Butikken burde ha stoppet meg, kjøpte feil og for lite utstyr, en god selger hadde solgt mer og riktig utstyr til meg.
5. Oppstart av akvarium er kjempespennende, og mer omfattende enn jeg trodde.
Men nå lar jeg det stå til som det er på dette akvariumet, og kjøper da heller fisk som passer inn i miljøet man skaper fremfor å tilpasse miljøet, føler det må bli enklere.
6. Det tar 4-6 uker før du kan ha fisk i vannet.

Så... akvariumet ble satt opp 22.12.2012 - siden den gang har jeg brukt noen timer på nett hver kveld for å lese meg opp.

Her er noe av det jeg har lært:
I små akvarium som mitt på 55 liter er sand en bedre løsning enn grus. Kjøper du grus må du være obs på at enkelte sortere øker hardheten på vannet = mindre alternativer av fisk du kan ha i.

Det tok meg en uke før jeg skjønte at det å kun ha i en bakteriekultur ikke er nok for å få syklusene i gang. Det er anbefalt å ha i litt fiskefor, eller bruke salmiakkmetoden. For meg som nybegynner høres salmiakk skremmende ut, fordi man forbinder det med rengjøring og ikke akvariekultur. Men nå prøver jeg det da, har i en halv ml pr dag nå, ca en halv teskje. Måler vannet annenhver dag for å følge med. Tror ikke annenhver dag er helt nødvendig, men jeg er i en læringsfase og synes det er nyttig for egen læring.

Utstyr du trenger:
Anbefaler dråpetester - Jeg kjøpte dråpetest fra Tetra: God pris, det du trenger og enkel bruksanvisning. Kjøpte et sett + amoniakktest.
http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1876&pageId=425

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1727&pageId=425

I tillegg trenger du Nitridac - dette er en bakteriekultur som skal være i akvariet ditt. Og så trenger du salmiakk fra Lilleborg. Den inneholder ikke stoffer som kan være skadelige.

Du trenger en bøtte til å bære vann - den bør være ny og ikke brukt med såper. Hov, temperaturmåler, noen målesprøyter, greit å ha til å måle vann, salmiakk osv når man holder på med ml som måleenhet. Tålmodighet. Slange til å bruke som hevert når man bytter vann. Et solid bord som tåler vekten.

Jeg skal komme mer tilbake til fremgangsmåte for oppstart etterhvert som jeg gjør mine erfaringer.

Men det viktigste av alt: 1. Finn ut hvilken fisk du vil ha først, så bygg akvariet optimalt etter fiskens behov. Det er lettere å tilpasse akvariet enn fisken.

Men alternativ to er: Bygg akvariet som du ønsker det, og kjøp da fisk som passer inn i det du har skapt. Kan fort begrense utvalget. Kan være nyttig å lese opp på forskjellige klimaer og hva som hører sammen av planter og substrater, vannverdier osv..

Kommer til å dele mine erfaringer nå som jeg går over til å ha salmiakk i akvariumet.


Blir spennende og følge med her. Et tips er engangssprøyter til nøyaktig oppmåling av salmiak,næring etc. Får du på apoteket,selv om de alltid ser litt skeptiske ut. Lykke til videre
Beundringsverdig at du har tatt dette så seriøst og virkelig går inn for å lære Jeg tror det kommer til å bli en knakandes god akvarist av deg snart! Hehe
Stå på!

PS! Står det noe spesielt under innholdsfortegnelse på Nitridac flasken? Jeg er litt skeptisk til at den virkelig inneholder de bakteriene, levende, som trengs...? Jeg har aldri hørt at det Nitridac middelet skal funke for noe, men kanskje andre har hørt noe?
Det "vanlige" problemet med slike kulturer er at ja, de inneholder nitrifikasjonsbakterier....men disse er gjerne formert fra kulturer som kommer fra industrielle vannrensingsanlegg. De inneholder derfor neppe de bakteriene vi vanligvis finner i akvariet. Jeg har heller ikke hørt noen si at en flaskekultur har gjordt særlig forskjell i oppstarten
mona o
Beundringsverdig at du har tatt dette så seriøst og virkelig går inn for å lære:) Jeg tror det kommer til å bli en knakandes god akvarist av deg snart! Hehe:-) Stå på! PS! Står det noe spesielt under innholdsfortegnelse på Nitridac flasken? Jeg er litt skeptisk til at den virkelig inneholder de bakteriene, levende, som trengs...? Jeg har aldri hørt at det Nitridac middelet skal funke for noe, men kanskje andre har hørt noe?
- Står ikke noe om hva slagt bakterier...

"Giftfri bakteriedyrking med en høy væskekonsentrasjon (40 millioner med bakterier pr. ml). Disse bakteriene er valgt spesielt på grunn av dere store evne til å fordøye organiske stoffer og omdanne ammoniakken som er tilstede i akvariene. "

- Det jeg stusser på når jeg leser den lille lappen (skulle ha arvet leselupa til bestefar) men det står at disse bakteriene er spesielt beregnet til å bryte ned ammoniakk for å hindre at det dukker opp giftige nitritter "og deretter nitrater" sitat fra vedlegget.

--- nå har ikke jeg mye lærdom og har kun 9 dager med fartstid her.. Men vil ikke det da si at Nitridac er med på å bryte syklusen ettersom ja, nitritt er giftig, men den omdannes til nitrat som er næringsmiddel for planter og dyr? Er man ikke avhengig av å ha en kultur som klarer å rotere detter til enhver tid? Så slik jeg har forstått det da, så vil kun Nitridac eliminere amonikk uten å lage nitrittt? Eller er bare papirvedlegget dårlig oversatt - for jeg har også forstått det sånn at amoniakk blir nitritt når det brytes ned... kan det brytes ned til å ikke bli noe? :P
Begynner å svare meg selv nå... hobbyen gjør meg sprø allerede...

Men googlet litt og fant dette på produsentens hjemmeside:

A liquid high concentrate of non-toxic bacteria (40 million bacteria per ml) carefully selected for their capacity in breaking down organic matter and for transforming ammonia in aquariums. This product can be used in new or existing fresh and saltwater aquariums to transform highly toxic ammonia into nitrites and nitrites into nitrates. Nitridac actually causes the rapid degeneration of organic compounds reducing the build up of sediment or mud, restores aquarium walls and beds preventing the formation and growth of algae and also prevents an increase in nitrites.


Her er jo teksten litt forskjellig fra vedlegget, så min antagelse om dårlig oversettelse eller feil der stemmer trolig. Så Nitridac skal da bekjempe amoniakk og nitritt... da virker det jo mer etter hensikten i henhold til syklusen... men om det virker har jeg ikke peiling på - annet enn hun på butikken sa "det må du ha"
Høh...de i dyrebutikken sier alltid "dette må du ha". De lever jo av å selge stæsj til folk som stort sett ikke har peiling de heller.

Som sagt, det er mye mulig det fins nitrifikasjons-bakterier i dette, men jeg stiller meg mer tvilende til både om det er de rette bakteriene for et akvarium, og om de faktisk vil slå seg ned filteret permanent.
Et værre scenario ville være om flaskebakteriene faktisk kan gjøre det vanskeligere for de riktige bakteriene å etablere seg. I så fall kan man lures til å tro at alt er i orden, for så å oppleve at alt går til H... når man slutter med nitridac. Siden jeg ikke vet akkurat hvilke bakterier det er i produktet, blir dette kun en strøtanke.

Faktisk har jeg lurt litt på å sende produsenten et direkte spørsmål om hva produktet egentlig inneholder, så har man noe mer håndfast å gå etter.
Dette burde jo gå an å teste om noen satt opp to små testkar, kjenner jeg får lyst til det selv, men har ikke to kar til å teste i :P men om man tar to små kar med oppstart etter salmiakk-metoden kan man jo ta ett med og ett uten nitridac og se hva som skjer? Hadde vært et spennende prosjekt det.
Fører journal
Jeg har ført journal siden oppstarten, får når jeg er ferdig formulere en artikkel som jeg kan legge ut her som erfaringsutveksling...

Nå har jeg fått igang mengden av Ammoniakk og venter på mine første utslag av Nitritter, men jeg har en egen tråd om vannmålinger for den som ønsker å følge den prosessen mer nøye: Klikk her.

Note to self...
...husk å test fall i PH ved første vannbytte... siden det er 9 i karet og lavere i springen... siden den høye PH'en trolig kommer fra grusen... kanskje jeg burde kjøpe litt grus å ha i ei bøtte - tappe vannet som skal byttes i bøtta dagen, eller to dager før... hmm høres ut som noe som må testes og PH-måles...
Steinkoking...
Har i dag vært i hjemtraktene for å plukke litt stein. Kjøpte rådasand til 159 kr for 25 kg så det holder jo en stund.. nå har jeg nettopp vandret oppe i "grushålå" som vi sier her og funnet meg litt stein som jeg skal ha som dekorasjoner. Plastikktingene skal ut og naturlige produkter skal inn.... har også vært å sjekket ut Lileaopsis Mauritiana som jeg kommer til å kjøpe inn til karet ser det ut som... Må begynne å sette meg inn i planteverden også
Nå begynner morroa fremover. Skal se dette blir veldig bra. Og må si at du tar dette virkelig seriøst. Det er utrolig morro å se. Har fulgt med på vannmålingene dine hele veien og stum av beundring.
Takk :)
Jeg har gjort en del feil - og startet litt i feil ende, men føler jeg har rettet meg godt inn igjen. Nå blir det innkjøpt endlers i dag. Det er den guttungen ville ha ut av de alternativene som var tilgjengelige. Tror han skal læres opp til at dette blir "hans" akvarium på sikt, så kan far kjøpe seg noe større og starte opp på rett måte

Men det har vært ufattelig lærerikt og moro.

Fisken er holdt av på butikken og kommer i akvariet i kveld Bilder kommer selvsagt.
Endlers er fine. Dog litt høy ph som guppy og platy også. Men så har jeg ekstremt lav ph i vannet da. Men med litt triks har det latt seg øke.

Alle gjør vel feil i en eller annen grad ved oppstart. Men det er jo også det man lærer av da. Og som du sier, neste gang kan du jo starte opp på rett måte
11 små endlers
3 hanner og 8 hunner
[External Image]

Da har fisken kommet på plass Nå er det bare om å gjøre å ikke overfore
Gratulerer! Dette ser jo flotters ut.
Den første døde... :(
Fiskene ser friske og fine ut, og vannverdiene er perfekte. Men i dag savnet jeg nr 11 og den fant jeg igjen bak pumpa, så ut som den har satt seg fast. Men resten ser ut til å kose seg videre.
S**t happens...klarte den å komme seg mellom boksen og ruta ?
Har du vurdert å skifte ut boksen ? Tror jeg har samme kar som deg på innkjøring nå...tok det som karantenekar og kjøører inn "fra bånn" uten gugge bare for å sammenligne. Er på dag 10 nå og har skyhøy nitritt men lite nitrat ennå. Jeg har liksom ikke helt tilliten til den boksen, brøt opp kullbeholderen og dyttet den full av smågrus isteden. Men lurte på å bytte til noe utvendig...
Blir nok utvendig på meg neste gang, kullfiltret fjernet jeg og byttet ut med grovt blåfilter som jeg klippet til. Moro med "nybegynnerpakker". Vil ha noe mellom 160-250 liter neste gang, kanskje en fin aktivitet til høsten igjen tenker jeg.
Setter nok inn min gamle Eheim 2222 i første omgang, litt overkill men koster bare noen nye pakninger. Får bare strupe den ned.
Du har planer om å utvide, skjønner jeg...hadde nesten regnet med at litersyken hadde tatt deg allerede, jeg.. *G*
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap