Mitt rekeakvarium +

For en liten stund tilbake ble jeg nødt til å kvitte meg med mine 2kjære akvarier. Et 60l og et 92l. Det var en sørgelig dag, men måtte dessverre gjøres

For noen uker siden da jeg krabbet meg gjennom boden fant jeg noe kjært jeg ikke hadde klart å kaste. Mitt akvariet på bedrøvelige 17l.

Etter en del om og men ble jeg enig med megselv om at det hadde vært kult å ha på det nye sminkebordet mitt

Så da ble akvariet født på ny. Frem med filteret, fint den funket. Men hva? Hadde jeg kastet varmekolben ? :O Så da bar det en tur til dyrebutikken, de hadde bare 50W. Så da bestemte jeg meg for å vente, men tok heller med meg et par planter. Da jeg kom hjem så jeg til min store lykke, at jeg hadde jo ikke kastet varmekolben likevel. "JIPPI" Jeg la forsiktig filteret og varmekolben på sminkebordet. Jeg helte derretter oppi grov sand fra biltema og puttet mine to planter oppi. Snur ryggen til og hører plutselig et brak. Det har gått 5min siden jeg oppdaget varmekolben, og nå ligger den på gulvet. Knust. Jaja, fikk vel kjøpe en ny en likevel.

Vel satt opp (uten varmekolbe) skulle vi gå for og legge oss. Det viste seg nå at filteret hadde sluttet og funke. "Å nei" jeg begynte å bli redd for at det ble flere utgifter enn jeg hadde håpet på. Heldigvis har jeg en handyman til samboer så dagen etter var filteret oppe å gikk

Helt til forrige fredag har jeg bare passet på at det ser greit ut og at plantene ser ut til å trives. Nå med en varmekolvbe som står på 24grader. Da ble filteret satt på tvers på bakruta i akvariet. Det er litt for stor strøm og virvler opp en del sand i høyre hjørnet i front. Litt usikker på hvordan jeg skal løse det. Neste blir å tre en strømpe over filteret slik at den ikke fanger med seg mine tilkommende reker. Har både hørt og lest at dette kan være en billig løsning istedet for å bytte ut hele greia med noe "rekesikkert". Kan hende det er feil, men det finner jeg fort ut av.

Planen min videre blir å lese meg opp på reker, vurderer sterkt kirsebærreker eller sakura. Men er så utrolig mange fine og kule reker og velge mellom. Selv for en nybegynner.

Jeg vet også at mange der ute vil protestere vilt med at jeg er nybegynner og går løs på en 17l. Jeg vet risikoen og vet hva jeg har i vente.

Forrige fredag ble det imidlertidig kjøpt inn Ph, Kh og NO2 dråpetester fra Tetra. Var disse mannen bak Webzoo anbefalte i første omgang. Han mente at jeg ikke ville rekke å sjekke amoniakk før fisken begynte å dø :S Slik ble ihvertfall resultatene:

Ph: ca 7,7 (har ikke en test som teste nøyaktig)
Kh: 6 (testet med 5ml så ikke hundre prosent den heller)
No2: Her var nitritt nivået ihvertfall på topp. Den var så rød at jeg tror den toppet skalaen.

Siden nitritten var på fjelltur så valgte jeg å sjekke idag også.

Ph: 7,5
Kh: 5,5 (testet denne gangen med 10ml vann)
No2: Gult er kult. Nede på null allerede

Nå ser jeg frem til å innrede akvariet mitt

Så loong
Nå har jeg tredd en brun penstrømpe over filteret, da ble problemet med for mye sirkulering borte Det ble imidlertidig ikke så veldig pent :/ Men blir sikkert bra når jeg får satt en rot eller fler foran

Neste blir å kjøpe Gh test og et lite termometer.

So looong
Til min store glede fant jeg ut i dag morges at filteret nå har sluttet å bruke så mye. Lagde et alvorlig rulveleven igår etter at jeg hadde tatt på strømpa og satt filteret ned i vannet igjen. Heller ingen krater eller fjelltopper i sanda så alt ser bra ut foreløpig. Etter jobb tar jeg meg en tur til dyrebutikken i asker og ser om de har Gh test og termometer.

Må bare overtale min samboer til å kjøre til porsgrunn så blir det nok en del planter fra akvariekjellern.


So looong
Da har jeg vært en tur innom dyrebutikken i Asker. Spurte og gravde om alt mulig rart. Så endte med at jeg mest sannsynlig kommer til å spesialbestille red bee og black bee der, kommer litt an på pris.

Med fra butikken hoppet det oppi 3 små mangroove-røtter, bitteliten slamsuger, en pitte liten hov (in case of..) og Gh tester.

Synes selv det ble mer liv i karet allerede nå. Men den stygge brune strømpa ødela veldig helhetsbilde så jeg fant en svart ødelagt strømpe og prøvde med den istedet. Resultatet ble så utrolig mye bedre

Fikk endelig testet Gh og hvis jeg målte riktig så er det 5dh, etter en måling i 10ml vann.
Er forøvrig ikke helt sikker på om testen ble gjort helt nøyaktig og riktig. Men fått en indikasjon ihvertfall

Jeg har nå bestemt meg for å anskaffe meg red bee og black bee og ha de sammen. Og kun det, ingen fisker (kanskje det kommer en snegle tuslende en gang i fremtiden, men ellers).

Bare synd jeg ikke (hittil ) har funnet noen som selger disse. Lett mest på forumet her så er mange steder å utforske enda
På det siste bildet på forrige post og dette bildet her har jeg byttet strømpe. Og man ser den ikke engang Så forøvrig at etter bare noen få minutter at røttene har gitt fra seg farge. Man kan se det på bildene også.
Siden jeg har lest meg opp på at mangroove røtter senker ph verdien, testet jeg den idag. kl 22.00. Som sagt visste jeg at den vil synke, men nå målte jeg 5 (kan godt være mindre også, men skalaen går ikke lenger ned :P ).

Får søke litt rundt her på om verdiene stabiliserer seg selv etterhvert eller om jeg kanskje evt gjør et lite vannbytte. Her i krana er det ganske så nøytralt vann.

For øvrig blir det et bitte lite plantekjøp i sandvika. Skal møte en som selger gullerot gress fra rubrikkannonsene her inne. Det blir spennende

Og kanskje jeg faktisk klarer å anskaffe meg det termometeret jeg skulle kjøpt her i går. Innredningen ser fortsatt fantastisk ut (i mine øyne). Men jeg ser jo også hvordan jeg vil ha det når plantene kommer på plass. Tenkte også på å anskaffe meg en bitte liten keramikkpotte, knuse den og innrede som en hule. Det blir knall (i hodet mitt ihvertfall).

Jeg har lovet megselv å ikke anskaffe noen levende vesener i karet før mars. Men jeg kjenner jeg begynner å bli litt utålmodig (eller mer ivrig) med hvordan resultatet blir seendes ut. Heldigvis er det mange ideer og masse innredning igjen. Så har jeg noe å finne på i mellomtiden =) Men synes også det er veldig gøy å se karet under utvikling. Har aldri gjort så mye forberedelser og innredning som i den lille 17litern. Men det føles godt å være klokere og jeg blir mer selvsikker på at selvom dette er forholdsvis "vanskelig" akvarie (grunnet str). Føler jeg har en viss peiling på hva jeg driver med, og det føles alltid godt.

So looong
Husk at reker krever veldig godt innkjørt kar for å overleve og bee-rekene krever mer enn vanlige Kirsebærreker.

Litt synd hvis rekene krepere etter noen dager
Jeg vet det Sølvi Kommer ingenting annet levende enn planter før slutten av mars. Og jeg satte opp karet 1februar. Så det håper jeg og tror går veldig bra Takk for innspill. Vil at alt skal gå så smurt som mulig
Møtte Henrik L fra forumet her. Skulle kjøpe gullerotgress av han, men jeg fikk en veldig god bunt helt gratis. Tusen Takk =D

Fikk endelig kjøpt et termometer og det var ca 31grader. Var klar over at det var ganske varmt, men greit å sjekke så jeg kan kontrollere nedgangen. Varmekolben sto på 24grader og er nå senket til 23grader.

Det var ikke så lett å plassere plantene da de kom litt sammenklemt. La de i akvariet og lot de "piffe" seg litt opp før jeg prøvde så godt jeg kunne å plante de i sanda. Siden det var røtter overalt var det altså ikke det letteste. Og jeg er ikke kjent for å ha så veldig grønne fingre heller.

Jeg er dessverre ikke noe nærmere svar angående Ph verdi og mangroove røtter, men har ikke hatt tid til å sjekke det ut.

Drar til Bergen inatt så pakking har stått høyest på listen. Og siden jeg først er i Bergen blir det en tur til akvariet =D Et must

So looong
Hei
Da var jeg tilbake etter en tur i Bergen. Da jeg var på besøk i akvariet var det også utstilt en del vanlige akvariefisk. Jeg var overrasket over mengden og type fisk i forhold til str de hadde på akvariet.. Til ettertanke.

Etter noen dager borte og jeg lot min samboer stå for på og avslukking av lys kom jeg tilbake til et akvariet som hadde steget i temperatur. Grrr. Tror det er fordi min kjære samboer elsker å ha det glovarmt inne.

Siden temperaturen nå hadde steget til 33grader har mine kjære planter begynte å visne Har skrudd varmekolben helt ned til 20grader. Håper det hjelper. Sto på 22grader før jeg skrudde ned. Vet man bare bør skru ned 1grad av gangen, men siden plantene er i fare med å dø velger jeg å gå litt drastisk til verks:P

Siden det er en stund siden sist valgte jeg å teste vannet igjen. Alle verdiene er heldigvis stabile. Eneste problemet her er at de ikke er riktige i forhold til det jeg skal ha i karet :P

Jeg tar et lite vannbytte og ser om Ph øker litt. Tror jeg teste ganske fort etter jeg har byttet. Greit og interessant å vite hvor stor innflytelse vannbytte gjør med Ph verdien. Kjekt å vite i etterkant Vil ha en Ph på 6,5. Ellers er Kh og Gh og ikke minst NO2 helt fint. Så er da Ph og temp jeg skal få riktig.

So looong
Jeg byttet mellom 1/4 og 1/5 vann fra springen. Kaldt vann som jeg lot renne ihvertfall 5minutter.

Tenkte at jeg samtidig kunne få ned temperaturen. Det klarte jeg, men hadde aldri drømt om at den skulle falle med 10grader. Den sank ummidelbart til 22,5grader. Litt engstelig nå, men håper at varmekolben gjør jobben sin og får stabilisert tempen på rundt 24grader.

Jo mer jeg leser her inne, jo mer overbevist blir jeg på at mitt valg av reker er feil. Ihvertfall i oppstartsfasen. Tror jeg heller vil satse på kirsebær eller sakura reker i første omgang. Bli kjente med arten reker før jeg evt satser på red og black bee. Selv om disse er noen fantastisk fine reker virker det som om jeg er litt for nybegynner for disse. Jeg vil jo at de som lever i mitt hus (katt, kanin eller fisk/reker) skal ha det optimalt.

Vannet ble også umiddelbart mye klarere. Ph verdien later til å ha steget nesten umerkelig. Den er fortsatt ganske gul, men med tydelig grønnskjær. Det har det ikke vært tidligere. Det vil si at Ph`n nå antagelig ligger på rundt 5,5.

Mens jeg har skrevet her har allerede tempen steget en halv grad. Så tror dette går bra

Håper bare plantene får tilbake gløden om et par dager.

So looong
Inaktiv bruker
For et flott kar du har der, jeg skal begynne å følge med her. Jeg skal nemlig også snart
anskaffe meg reker=)
Takk Ildhalen =) Dessverre tar det nok litt tid før det kommer noen reker oppi der =( Men gleder meg til å anskaffe meg disse morsomme skapningene =)

Sliter veldig med temperaturen. Har skrudd varmekolben helt ned. Helt til den lille tappen så nå går ikke hjulet lenger:P Men av en eller annen grunn blir det fortsatt bortimot 27-27grader oppi karet =/

Ellers mistrives dessverre mine planter. De visner sakte men sikkert bort Litt desperat, vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å holde dem i live.

Gh og Kh har sunket til 4 etter et kraftig vannbytte. Er det som er i springen her. Og siden vannet her er mer eller mindre nøytralt så steg ihvertfall Ph verdien til 6=)

Så her er det mye å henge fingrene i. Må vel ut å kjøpe Gh+ og Ph+ når enn det blir =/

So looong
Varmekolben må stilles etter et termometer. Sikkert vanskelig i et lite kar om den har mange watt. Selv har jeg kolbe på 300watt i et 50 liter (fordi jeg hadde den) og da holder temp seg på 25 når den er stilt på 21 grader. I et 54 liter har jeg kolbe på 50watt og da holder temp seg på 25 grader når den er innstilt på 28 grader. F.eks sakurareke som jeg har trives helt ned til 18 grader så mange bruker ikke varmekolbe om rommet har jevn temp. Det sies av noen at den lever lenger i litt lave temp.

Plantene visner kanskje fordi de ikke har noe næring når du ikke har reker eller forer med noe eller så kan de ha blitt ødelagt av den høye temp. I mine nyinnsatte akvarier begynte ikke plantene å vokse før det kom fisk i karene. Håper det ordner seg i karet.
Takk for flott svar Asbjørn =) Jeg har et termometer hengende fast i glasset, men temperaturen stiger fortsatt helt opp til 28grader. Problemet er at min samboer og jeg "krangler" om det skal være kaldt eller varmt i leiligheten. Derfor blir det heller ikke helt jevn temperatur. Skrudde ned varmekolben for 2dager siden. Kanskje jeg er utålmodig, men trodde det ville blitt lavere temp til nå.

Lurer nesten på om den gir ut for mye varme ifht hva den egentlig skal. Hadde tilsvarerende varmekolbe i dette karet før. Og da hadde jeg ikke samme problemet. Måtte selvfølgelig stille den lavere ifht egentlig temp, men klarte jo å få jevnt 25grader i karet på 18grader på varmekolben.

Da spørs det om plantene overlever til det kommer noen reker =/ Får vel bare vente og se.

Kanskje jeg skal prøve å ta ut varmekolben over helgen og se om temperaturen holder seg jevn.

Takk igjen for innspill. Setter stor pris på det =)
Da var varmekolben tatt ut. Den sank ganske fort til 26grader så til 25grader igår. På morgenen idag etter en natt uten lys og et vindu som har stått åpent siden igår kveld, har vannet endelig sunket til 22grader =) Håper bare at jeg klarer å holde den stabil her =) Og finnes jo alltids en måte. Er det noe man lærer her er det at man må prøve seg frem, feile, og prøve en gang til.

Det virker som at når akvariet lyset står på er det ca 24grader, men på morgenen etter lyset har vært av i flere timer synker det til 22grader.

Litt usikker på hvordan jeg skal klare å stabilisere det. Kanskje finnes det noe annen type lys til aquabox.

So looong
Hei, husk at det er viktig at varmekolben er omsluttet av vann. Vist ikke kan du risikere at termostaten blir stående uten vanndekning og dermed vill ikke den virke, varmekolben blir stående på hele tiden.
Ut fra det ene bilde av varmekolben kan det se ut som dette kan ha vært problemet ditt.

Mvh Terje
Hei,
veldig bra at du prøver å få inn så mye info som mulig om kravet av forskjellige rekearter. Det er ikke alltid at akvarister gjere det FØR de kjøpe seg spesielle reke- eller fiskearter. Tommelen opp for deg!
Ang. rekehold og temp. er 22 til 24 grader optimalt for de fleste arter (unntak Kardinalreker og evt. Grønne reker). Kirsebærreker og Tigerreker tåler kanskje litt meir varme men under 25 grader er veldig bra. Du trenger ikke varmekolbe. Hvis temp. varierer med 2 grader (dag/natt) er det ikke noe dumt egentlig . Så bare ikke bryr deg om varmekolbe.
Red Bee og Black Bee kan være meir vanskelig enn alle andere typer. Disse typene sliter med miljø, bakterier, stabilitet og evt. overforing meir enn andere reketyper. Ikke avklart korfor det er slik, men de er meir anbefalt for akvarister som har allerede litt erfaring med reker. Anbefaler akvariet IKKE under 60l for Red Bee og Black Bee.
Kirsebærreker og andere Neocaridina (Sakua, White Pearl, osv.) skal være uproblematisk. Eg har erfaring at de liker litt KH og hos meg går de ikke bra hvis pHen er under 6,5, men hos andere akvarister går de veldig bra under nesten alle forhold.
Tigerreker er ett alternativ til Neocaridina og etter min mening en enklere Caridina-type enn biereker. Blå Tiger og Svart Tiger er ganske attraktive rekearter og de er ikke vanskelig med forutsetning at akvariet er stabil.
Stabil akvariemiljø rekker du ikke bare med å vente 3 til 6 veker. Det er mikroklimaet som må utvikle seg. Alger og mikroorganismer er en enhet og det må være en god balanse. Man kan se hvis ett akvariet er godt balansert. Vannet får en egen "glans" og algevekst er minimalt og plantene vokser. Så lenge plantene visner er det noe feil i systemet ditt. Det er rett at plantene vokser lite uten gjødsling, men samtidig er gjødsling ikke helt ufarlig for rekene hvis man ikke vet kva man gjere. Uansett skal plantene ikke visne far en dag til den neste.
Når du kjøper planter må du være veldig OBS at mange arter er behandlet hos grossisten med midler som er ufarlige for fisk men kan drepe rekene dine ganske effektiv :o også over laaaang tid. Anbefaler derfor å kjøpe planter privat fra andere akvarister.
Når du har kjøpt en liten gruppe med reker vær veldig forsiktig med foring. Det er fort gjort å fore for mye og da sliter rekene over kort eller langt.
Før du kjøper deg reker er det evt. ett tiltak å sette inn sandsnegler. Du kan begynne å fore litt, sneglene vil spise og mijøet kommer fortere i gang.
Lykke til!
Micha
Tusen takk for kjempe fint innlegg Michael =)
Så fint at du sa det med at temperatur og at det ikke gjør noe at den synker og stiger litt =) Varmekolben kommer ikke tilbake. Mange fine rekearter du nevner. Skal lese meg opp på alle disse og se hvem som passer best. Tenker jeg prøver å finne en som har omtrentlige verdier som vannet i springen her, så slipper jeg å gjøre så mye med det. Vil tro at det er det beste.

Har allerede slått fra meg red og black bee, men visste ikke at de trengte så mye større plass :O Da får de lov å slippe mitt lille kar ihvertfall =)

Plantene mine visnet mens jeg var noen dager borte og fikk ikke holdt øye med temp eller planter =/ Og siden jeg kom hjem og temp var over 30grader så er det ikke så rart at plantene tok kvelden.

Nå har temp ligget på ca 21grader på kvelden og opptil 24grader på dagen. Idag hadde den bare steget til 23grader =)

Vil absolutt ta rådet ditt om sandsnegler, men kommer ingenting oppi der før jeg karet har stått en uke til. Har endelig fått stabile verdier og vil være sikker på at de forblir sånn særlig siden jeg har hatt litt "problemer".

Jeg er blitt veldig flink til å søke i rubrikk her på akvaforum og kommer nok til å fortsette med det Og både reker, snegler og fremtidige planter blir nok kjøpt der så sant det er mulig =)

Og kan gledelig meddele at nå som temp er stabilisert så blir plantene friskere og friskere for hver dag =)

Til og med den lille planten fra dyrebutikken som nesten var helt borte, har begynt å smile og bli grønn igjen =) De trives generelt bedre =) Tjohoo, har aldri klart gjenopplivning på plantene mine før. Så dette var en stor bragd =P

Nå ser jeg frem til noen spennende sandsnegler som første beboere. Blir dessverre en stund til. MEN alt må jo ligge til rette for mine leietakere =)

So looong
Hei igjen.

Jeg har vært veldig heldig siden mine vannverdier har vært stabile fra oppstart.
Selv om de har vært litt lave =P

Idag fikk jeg kjøpt PH/Kh+ og Gh+ i dyrebutikken på CC i drammen. Veldig hyggelig fyr bak kassa =) Synd det er et lite stykke unna (30min, ikke så langt da, men dog).

Nå har mine første beboere flyttet inn i karet =) 5 sandsnegler. Kanskje litt mange, men det finner jeg fort ut av =) Det tok bare noen sekunder før de begynte å grave seg ned i sanda hos meg så tror de fant seg godt til rette.

Har også puttet en liten klype av Ph+ og Gh+. Så blir spennende å se.

Sneglene ble forøvrig kjøpt litt utenfor Drammen fra rubrikkannonse her inne =) Veldig kjekk den rubrikkannonsen =)

So looong
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Sliwon
Reklame for plussmedlemskap