Plantvariumet

Da er det på tide med en egen akvarietråd! Egentlig litt også for min egen del slik at jeg vil se endringene i akvariet over tid!

Egentlig pga. flytting så tenkte jeg det var greit å begynne fra skrætsj igjen.

Det må sies at flytting er noe ¤#"%¤& når man har et akvarie!

1 - Få ut plantene.

2 - Tømme det for fisker. Noen fisker er lettere å fange enn andre, og jeg må si at rainbow shinersene var helt turboville når det kom til dette.

3 - Tømme for reker. Rekel er enkle å fange, men det viste seg å ha formert seg til enorme mengder! Da tar det fort litt tid å få med hver eneste rekesjel inni der!

4 - Få ut dritten. Må helt ærlig innrømme at substratet (som hadde blitt rent mudder) luktet dritt og var et kjør å få ut.

Når allt var tatt ut, ble dyrene og plantene fraktet til et midlertidig og mindre akvarie kalt "Farmen". Farmen er et hyggelig hotell for plantevekster og fisk hvis man ser bort fra anarkiet som hersker der.

Bilde av det opprinnelig akvariet (før flytting):

[External Image]

Og "Farmen":

[External Image]
Oppsett av nytt akvariet
Først, noe jeg har hatt lenge lyst på, er sort bakgrunn!

Etter å ha lest litt så skal dette fremheve litt av fargene? Og egentlig så var jeg litt lei sist å se rett gjennom til veggtapeten på baksiden

For å male brukte jeg vanlig rull og vanlig akrylmaling. Det tok ca. 2-3 lag før det ble uten hull

[External Image]

Som maling brukte jeg vanlig helt sort akrylmaling fra Flügger, som har "20" i glans - hvor på en skala 0 er helt matt, og 100 er überglinsende.

[External Image]
Aquascaping - planlegging
Til det "nye" akvariet så fikk jeg en trang til å ha et fjell inni der. Vet ikke helt hvorfor, men hadde ikke det sist så det kunne kanskje vært gøy å prøve noe nytt.

Enten så blir det bra ellers så blir det elendig.

Skulle det gå at skogen, så har jeg alltid akvariet "Farmen" i bakhånd som dyrene og plantene kan flyttes over til - dersom det skulle komme en dundrende redisign om noen måneder!

For å kunne bygge et fjell/haug av grus/sand så må dette støttes opp på en eller annen måte, ellers synker hele greia til å bli en liten dump over tid! I tillegg føles det litt tryggere at tunge steiner står på et fundament av noe slag

Løste dette ved ta en tur på maxbo og kjøpe to stk grusarmeringsplater. Hvis du lurer på hva i huleste grusarmering er for noe, sjekk ut dette:

Grusarmering

Jeg visste ikke det fantes før jeg fant det!

Klargjøring av arbeidet:

[External Image]

Dette begynner jo å ligne på noe?

[External Image]
Og da er:

Grusarmeringen lagt på plass.
Helt inn Tropica bunnsubstrat over hele grunnen (inkl. grusarmeringen).
Helt inn grus.
Laget en haug, og en mindre haug av grusen.

Og etter en velfortjent drikkepause dundret opp i vann.

[External Image]

Er litt usikker på om dette er noe fint så lar det stå noen dager og se om jeg skal flytte på steiner. Ser jeg har noen fine plasser til planter i fjellet og rundt omkring der.

Helt foran til venstre kommer det en mindre rot som blir det "mindre" fokuspunktet (var planen). Roten er for øyeblikket i klorbøtta for algefjerning.
Fiskedød
Da er jeg tilbake fra en herlig uke med sommerferie og fikk en real overraskelse.

Fikk høre at det var skikkelig varmt i Oslo så begynte å bli redd for at det kom til å bli for varmt, ettersom leiligheten jeg bor i har en vill drivhuseffekt.

Kom hjem til at stort sett allt i Farmen er død. Bunnen dekt av fiskelik og evig med døde reker.

Eneste overlevende er noen få kirsebær reker (noen veldig småe) og alle jegersneglene (tror det er rundt en 50 stk)

¤%&¤%&¤

Synd med livet i karet ditt! Ellers ser det ut som et spennende prosjekt du har ?? Karet du "flyttet fra" var iallefall veldig fint. Om jeg skulle komme med noen tips ville jeg ha bryte noe mer med farger, slik at ikke det meste er lyse grønt... Gleder meg til og følge tråden din ??
Er helt enig med det med fargene i forrige kar! Jeg hadde en staugogyne repens der jeg skulle ha byttet ut med noe rødt slik at kontrastene kom fram. Manglet også litt mørkegrønt der synes jeg selv!

I denne omgangen tenkte jeg å bruke litt andre planter. Får se litt underveis hvordan dette utarter seg! Har bare hatt noen idéer men ikke helt fått allt på papir.
Da har jeg endelig fått ut alle døde fisk og reker og byttet bare hele vannet i Farmen. Det har ikke vært en morsom dag for å si det slik.

De eneste overlevende er 3 små kirsebærreker av reke-klubben og 50 snegler. Ellers er alt borte

Trodde ikke man kunne bli glad i fisk men faktisk så blir man jo litt glad i dem merker jeg. Noen av fiskene har vært med helt siden starten, og hadde gjort mitt beste for at de skulle ha det bedre enn bra!

Når det kommer til det nye prosjektet så ser det likt ut som før ferien:

[External Image]

Det ligger en "eim" av noe greier. Tipper dette er ting fra substratet ig evt. ting fra grusen som har løst seg opp i vannet og lagt seg ved bunnen:

[External Image]

Hardscapen sett fra en annen vinkel:

[External Image]
Kjøling av akvarie
Noen som vet hvordan man kjøler ned akvarier lavere enn romtemperaturen?

Problemet mitt er at drivhuseffekten hvor jeg bor er meget stor. Det er selve romtemperaturen som er problemet ser jeg. Enten så innser jeg at hvis jeg vil at dyrene skal overleve neste sommerferie (for jeg får nok nye fisk igjen før den tid), så må det settes akvarie i kjelleren/boden hvor de flyttes over til, eller innkjøp av airconditioning (som er litt sært her i Norge ) eller finne på en løsning å kjøle ned vannet på. Litt engineering...

hmm...

hva med å lage en varmeveksler (vil heller si "kuldeveksler") av innmaten til et gammelt, mindre kjøleskap (et barskap for eksempel - slike man har på hotellrom som regel)?

Altså et kjøleskap består jo av kompressor og rør som er snirklet (i en lukket sløyfe). Hva med å legge et vannbad rundt rørene og sirkulere dette vannbadet? Dette vil jo kreve at rørene er rustfrie.
Hastigheten en sirkulerer dette på vil bestemme den umiddelbare effekten av "kjølingen".

(tenker litt høyt her)
Co2
Da er CO2 anlegget testet ut og satt opp.

Jeg bruker et CO2 brannslukkingsapparat og har på denne en TMC V2 pressure regulator.

Brannslukkeren:

[External Image]

(og ja - brannslukkeren har med stigerør! )

Har lest uttallige ting om at man burde fjerne stigerøret dersom man skal bruke brannslukningsapparat, men får man det teknisk og teoretisk ikke til å henge på grep? Har ikke regnet på det, men rent intuisjonsmessig så brude det gå bra med en veldig god margin?

[External Image]

Her er trykkregulatoren, med magnetisk av/på ventil fra TMC. Er forresten fornøyd med denne da denne klarer å justere CO2 gjennomstrømning i de små områdene med god nøyaktighet Eneste jeg har lagt merke til er varmeutviklingen i magnetventilen (men dette er da egentlig industriellt slett ikke uvanlig og har lite å si på holdbarheten).

[External Image]
Og diffusoren ble kjøpt i en turbovill akvariebutikk i London. Denne ser veldig fin ut.. Men desverre så bedrar synet. Denne bråker som en måke! Uansett, siden samboeren er på jakt etter en undulat vi skal ha så tror jeg undulaten kommer til å bråke mere!
Cornelar
Noen som vet hvordan man kjøler ned akvarier lavere enn romtemperaturen? (tenker litt høyt her)


Ikke noen dum tanke, fikk en liten brainspark nå og skissa ned en meget grov skisse for noe som kanskje kunne virke, ihvertfall konseptet. Se tegning.

Dette konseptet burde kunne lages ganske enkelt ut av billige og lett tilgjengelige deler

Kjøleboks

Spørsmålet er om den kan kjøle nok til at det vil hjelpe.
Den burde ganske lett kunne forbedres ved å demontere kjøleboksen og lage et mer kompakt og bedre isolert design. Eventuelt kan vannet kjøles i flere bokser.

Sånn jeg ser det er også et lukket vannsystem best, så slipper man å tenke over fiske-sikkerheten/renslighet.

Konseptet vil også kunne brukes med et kjøleskap som kjøler istedet for kjøleboksen.


[URL=http://www.elkjop.no/catalog/hvitevarer/no_kjoleskap/kjoleskap?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26ContextCategoryUUID%3D5rKsGQV5M8YAAAFDD0g2st6B%26discontinued%3D0%26online%3D1%26ProductListPrice%3D%253C%2B2000%26%40Sort.ProductListPrice%3D0&PageSize=45&ProductElementCount=&searchResultTab=Products&CategoryName=no_kjoleskap&CategoryDomainName=store-elkjop-ProductCatalog]Som feks noe av dette [/URL]


Til beholder/varmeveksler inni skapet/boksen tenker jeg noe så enkelt som en spylerveske dunk/bøtte kunne gjøre jobben, så kan man bare legge en pumpe oppi og en returslange oppe og feste slangene så mangler man bare en termostat som slår på pumpen når tempen i akvariet er over den innstilte grad.

Kjølemontøren og elektroingeniøren i meg ble litt gira av dette, så det kan være jeg vil lage et prosjekt ut av det innen neste sommer. Blir det noe av så vil jeg også dokumentere fremgangsmåte og effekt i en DIY tråd, så andre kan ha glede av det.
Forresten veldig flott akvarie du hadde, og begynner å få igjen. Likte godt den ideen med sandarmeringen. Suverent med sånne ting i plast
Kjølesystem
Takk for nydelige innspill Peter!

Har selv noen idéer på slep men det krever et demontert kjøleskap. Men etter et raskt søk på nettet fant jeg også en fyr som påstod at allt man trengte var noen vifter ved vannoverflaten. Jeg er litt skeptisk om det virkelig fungerer bra, men man skal vel aldri si aldri

Skal komme med noen skisser når jeg begynner. Begynner nok ikke med en gang ettersom i arbeidsdagen har jeg så sykt mange andre ikke hobby ingeniør ting å balle med!
Plantvariumet = algvariumet
Etter å ha puttet noen planter opp i akvariet for en uke siden,. så har det alga seg til de grader!

For å si det slik så tror jeg "plantvariumet" burde heller ha hetet "algvariumet"!

Dette kom ikke som noe overraskelse da det er ganske vanlig helt på starten. Det er masse næring i vannet etc.

Uansett så har jeg ikke latt meg stoppe. Har ikke hatt tid til å passe så godt på algebestanden etter jeg var bortreist i noen dagen angende vill arbeid, og var i Sverige på herregårdsbryllup (det var turbovillt)

Algvariumet:

[External Image]

En liten patch av HC Cuba bobler blant algene i fjellet:

[External Image]

[External Image]
Hvite alger og hvorfor de er blitt hvite :=)
På bildene ser algene ut som hvite slimalger

I realiteten så er dette brune slimalger alger (eller noe sånt) som jeg har spot behandlet med hydrogen peroksid da jeg ble lei av å fjerne slimet og ikke fikk det av hendene. Jeg antar at om noen dager er disse døde og borte.

Nå har jeg en liten plante armé inne i der som også skal gå imot algene, og hvis det skulle feile behandler jeg med h2o2 igjen. Iallefall gir det et forsøk!

Kjørte, bleike alger som har sett sine siste dager (muhahaha - dø bleikalger - dø!):

[External Image]

Et litt stygt akvarie:

[External Image]

Det ser litt kaos ut med plantinga og alger inni der foreløpig, men faktisk så ligger det en plan bak. Ikke alle plantetyper er inni der heller enda!

Når det kommer til den treklossen som ligger inni der så har jeg enda ikke satt den på plass! (den ligger og tar til seg vannet foreløpig!)
Uv lys
UV lyset er også nå installert - bruker en TMC Vecton 600. Denne er plassert bak pumpa (dvs. utstrømingen ut fra pumpa går inn i UV lyset før det går ut i akvariet).

[External Image]

UV lyset er dimensjonert for nok et dobbelt så stort akvariet enn jeg har men det er bare bra tenker jeg Blir rene drikkevannskilden dette her!

[External Image]

Her er pumpa og "styringen" (hovedsaklig timere). Lyset er bare på fra midt på dagen til midtnatt, UV lyset bare om natten, og CO2 en time før lyset skrur seg på til en time før det skrur seg av.

Husker ikke helt hva timerne stod på - og orker ikke å lobbe meg bort for å se pga er for godt plantet i sofaen med laptoppen..
Sneglehunt i farmen!
I farmen er det for øyeblikket vill action - i sneglefart riktignok, menmen:

I dag så introduserte jeg en Hydrocotyle plante der og tror det kom med en snegle på den fra butikken...

Ja en stakars snegle.

[External Image]

Føler litt synd på den, ettersom jeg tror ikke helt - slik den så fredelig beveger seg på det bladet - har blitt klar over at han må dele plassen med hele 50 sultne jegersnegler:

[External Image]

Og disse jegersneglene har vært veggisser et par måneder for lenge!

[External Image]
Noen bilder fra i dag!

Tror det ikke er lenge til jeg skal få inn noen fisker her og

Bilde av hele akvariet, med fortstt litt algeproblemer:

[External Image]

Bilde av fjellet:

[External Image]

[External Image]
Bacopa Compact:

[External Image]

Dette er den eneste staurogyne repens som fortsatt lever. Av en eller annen grunn så døde alle i farmen, og fikk reddet denne lille knotten og plantet røttestumpen her

[External Image]

Nå vokser de ganske tregt da, men håper jo at denne over tid blir flere nok slik at disse skal innta forgrunnen foran fjellet

Limnophelia Aquatica:

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap