Ida's nybegynnertråd

Vel, tenkte at det kommer til å komme en del spørsmål fra meg etterhvert, så det var nok like greit å lage en egen tråd

Det begynte i mars med at ene sønnen vår fikk et akvarium med oldemoren når hun skulle flytte. Det var et på ca. 30l, og vi fikk med noen Guppyer og Black Molly. Vi dro også godtroende i en dyrebutikk, og fikk med oss 1 sverddrager, 5 kardinaltetra og 1 malle. Det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at det var mye å sette seg inn i, at akvariet var aaalt for lite, og miljøet var langt fra bra. Så da ble det byttet ut denne uka, og jeg prøver å sette meg inn i alt. Legger ved noen bilder.

Akvarium:
Juwel Lido 120l

Fisk:
1 Sverddrager
1 Black Molly
1 Kardinaltetra
1 Ancistrus
4 Guppy

Målingene jeg gjorde igår viste:
Kh: 3
Gh: 4
No2: 0
Ph: 7,5

Så da må jeg i alle fall til dyrebutikken imorgen og få tak i noe til å høyne Gh-en.

Og, første spørsmål:
Hvor lenge skal jeg la den gamle pumpa være der?
Når det det stabilt nok miljø til at man kan tenke på flere fisker?
Begge de spørsmålene fikk du svar på av meg i en av de andre trådene dine. Uansett : Den gamle pumpa må få gå der til den nye er innkjørt, 6-8 uker. Etter den tid kan du begynne å tenke på flere fisk, hvis vannverdiene (først og fremst amoniakk og nitritt) er i orden (dvs. null).

Jeg advarte mot bratt læringskurve, ja...men du står virkelig på når det gjelder dette prosjektet. Veldig bra
[QUOTE=idadb]Så da må jeg i alle fall til dyrebutikken imorgen og få tak i noe til å høyne Gh-en.

Tror dessverre ikke du finner noe, eneste er og rense vannet fra krana med ro-anlegg.
Du kan godt justere pH bittelite grann, også...bruk litt vanlig natron (slik vi bruker til baking), det er KH+/pH+, i pulverform Løs opp en halv teskje i litt akvarievann, og prøv deg frem med litt av gangen til du har pH 7.5-8.

Meløy ?? Hun skal ha opp GH for å tilpasse vannet til levendeføderne.
Heheh, der kan man se. Tips, ikke ligg på senga med ett øye åpent etter 12 timer jobb, og prøve å gi tips.
Se bort fra mitt siste innlegg.
Beklager, går litt fort i svingene her..

PH-en er 7,5 så da trenger jeg vel ikke å justere den?

Fikk tak i Gh-salt idag. Der står 1 måleskje pr. 100l vann, for å få opp 1 dh. Hvor fort bør jeg gå frem for å justere den opp og hvordan? Og akkurat hva er ønskelig Gh? Mellom 10 og 20 er liksom en smule vidt :p
pH kan godt økes lite grann...nitrogensyklusen i seg selv senker pH, så en pH på 7.8-7.9 holder deg på riktig verdi lenger.

Det med GH har du også fått svar på før, minimum 10-11. Du bør øke GH langsomt, ikke mer enn 1 grad pr. dag, siden fiskene dine må ha tid på å tilvende seg dette. Du kan dosere for 100 liter, men det er nok ikke 100 liter i karet. Så kontrollmål på GH-veien oppover.
Ok, da tar jeg litt natron i ved neste vannbytte.

Ja jeg vet at det bør være minimum 10, men er 10 greit da eller bør det være nærmere feks. 20 var det jeg tenkte på.. Men greit, over 10

Ellers kan jeg gjerne få noen tips fra dere om hvilke fiskearter jeg kan ha etterhvert (nå har jeg jo skrevet opp all info om karet og fiskene jeg allerede har). Har søkt på databasen ja, men der kommer jo opp veldig mange. Kunne godt tenkt meg noen som ikke "alle andre" har, som kanskje dyrebutikken må bestille inn? Litt "eksotiske" å se på kanskje? Ikke for vanskelige å holde, er jo tross alt nybegynner :p

Og hvor mange maller vil dere si jeg bør ha? Har, som skrevet over, en liten ancistrus.
Da har jeg kikket litt på fiskearter jeg kanskje kunne ha tenkt meg. Skal høre med den lokale dyrebutikken hva de evt. får tak i.

Har dere noen meninger om disse? Skal ikke ha alle altså..

-Hvit/sølv og gul Molly, gjerne lyrehaler.
-Platy Hi Fin Rainbow
-Limia Tridens
-Palettciklide
-Ancistrus sp. L144/ Black eyed yellow bristlenose (type max 15 cm lang, om den kommer i ulike lengder)
-Stjernedanio
-Otocinclus Cocama/ Sebraotocinclus
Etter innkjøringen er ferdig burde du tenke på å skaffe litt fler av de fiskene du bare har en av, før du setter inn mange nye typer. F.eks. kardinaltetraen din trives nok ikke så godt alene. Se i fiskebasen på de som bør være i stim/grupper.
Ida Helene Austnes
Etter innkjøringen er ferdig burde du tenke på å skaffe litt fler av de fiskene du bare har en av, før du setter inn mange nye typer. F.eks. kardinaltetraen din trives nok ikke så godt alene. Se i fiskebasen på de som bør være i stim/grupper.

Har gitt bort den til en venninne som har flere.
Guppyene er 4, og de andre er ikke stimfisker.
Har lest mye i fiskebasen, og har da funnet de jeg nevnte i forrige innlegg. Som jeg også skrev, skal jeg ikke ha alle de typene, men velge et par typer. Lurte derfor på om noen hadde noen for og imot- råd å komme med.
Ok, da så Det sto ikke noe om at du hadde gitt bort tetraen her, så trodde du fortsatt hadde den.
Uansett passer ikke tetraer i det vannet.
Ellers kan du forsåvidt holde de fleste fiskene på listen. Men du har allerede Black molly, og da blir det litt feil å blande inn andre farger/typer. For mange arter blir også veldig rotete. Velg en hovedfisk og ha en god gruppe av dem, f.eks. kan Limia tridens være flott.

Vil heller ikke anbefale deg å ta inn palettciklider, de vil lage uro i karet og jage de andre når de hevder revir. Bunnen i en Lido 120-liter er heller ikke så stor, så med noen ancistrus er det vel nok bunnfisk.

Otocinclus vil nok heller ikke trives så godt i vannet ditt, de vil gjerne ha litt mer surt og bløtt vann.

Når du planlegger dette karet, så tenk på at flere av artene kan produsere en god del yngel, så karet kan raskt bli fullt nok !
Ida Helene Austnes
Ok, da så :) Det sto ikke noe om at du hadde gitt bort tetraen her, så trodde du fortsatt hadde den.

Nei glemte å skrive det, så skjønner den
SilverShaded
Uansett passer ikke tetraer i det vannet. Ellers kan du forsåvidt holde de fleste fiskene på listen. Men du har allerede Black molly, og da blir det litt feil å blande inn andre farger/typer. For mange arter blir også veldig rotete. Velg en hovedfisk og ha en god gruppe av dem, f.eks. kan Limia tridens være flott. Vil heller ikke anbefale deg å ta inn palettciklider, de vil lage uro i karet og jage de andre når de hevder revir. Bunnen i en Lido 120-liter er heller ikke så stor, så med noen ancistrus er det vel nok bunnfisk. Otocinclus vil nok heller ikke trives så godt i vannet ditt, de vil gjerne ha litt mer surt og bløtt vann. Når du planlegger dette karet, så tenk på at flere av artene kan produsere en god del yngel, så karet kan raskt bli fullt nok !

Var nettopp derfor jeg gav den vekk og ikke kjøpte flere

Takk for tips ellers
Forresten så var synspunktet på Mollyene estetisk? For de passer vel sammen mtp. miljøet og sånt..?
Jada, de passer vannmessig....men krysningene blir ofte veldig "grumsete" og rare i fargen.
SilverShaded
Jada, de passer vannmessig....men krysningene blir ofte veldig "grumsete" og rare i fargen.

Ok.. Har veldig lyst på 2 svarte og 2 hvite, men får se hva det blir til...

Hvis man får mye yngel og de overlever og vokser seg store, hva gjør man med de når man ikke har plass til flere? Tar dyrebutikker imot, eller må man gi de vekk/ selge de privat?
Kan ikke svare på om "dine" dyrebutikker tar imot yngel...det må du nesten finne ut selv. Noen gjør det, andre ikke.

Å selge privat (eventuelt gi bort) er det de fleste tyr til.
SilverShaded
Kan ikke svare på om "dine" dyrebutikker tar imot yngel...det må du nesten finne ut selv. Noen gjør det, andre ikke. Å selge privat (eventuelt gi bort) er det de fleste tyr til.

Ok, da får jeg høre med de om det blir aktuelt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap