Falsk coydoras på tam alna

Var innom der i dag og fikk øye på noen nydelige corydoras. Siden jeg ikke fant noe navn med pris på karet måtte jeg spørre hva slags cory det var. Og det var jo ingen cory men Aspidoras pauciradiatus !

Det er første gang jeg har sett falsk cory og jeg falt pladask! Veldig pen fisk! 39 kr syns jeg heller ikke var dyrt. Jeg driver og skal sette opp et par 54 litere med reker og tenkte jeg kunne ha en stim med disse fiskene i det ene karet. Men er det noen som har prøvd disse sammen med små reker? Jeg går ut i fra at disse falske coryene er like dårlige til å fange kjappe rekeyngel som ekte cory?
Det er ikke Aspidoras som er falske Cory, men Corydoras som er falske Aspi.
den var jo søt da, med de tegningene lignet de nesten trillene mine :p
den fisken må jeg nesten skrive ned bak ørene til en senere anledning
Trygve Lillefosse
Det er ikke Aspidoras som er falske Cory, men Corydoras som er falske Aspi.:-)


Hva mente du med det?

Den kalles vel False Corydoras fordi den feilaktig ble klassifisert som en Corydoras da denne Aspidoras-arten ble oppdaget, og så opprettet man senere istedet et eget genus, Aspidoras? Så den var ikke lenger en Corydoras, men en "falsk Corydoras" (ligner, men er ikke den ekte)
mona o
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Det er ikke Aspidoras som er falske Cory, men Corydoras som er falske Aspi.:-)


Hva mente du med det?


Bare at en Aspidoras er en Aspidoras og en Corydoras er en Corydoras.

Må inrømme at jeg ikke kjenner til tidligere navngivning. Men liker i utgangspunktet ikke begrepet "falsk" i populærnavn, som om det er en dårlig kopi.
Lro
Var innom der i dag og fikk øye på noen nydelige corydoras. Siden jeg ikke fant noe navn med pris på karet måtte jeg spørre hva slags cory det var. Og det var jo ingen cory men [URLBLOCK1] ! Det er første gang jeg har sett falsk cory og jeg falt pladask! Veldig pen fisk! 39 kr syns jeg heller ikke var dyrt. Jeg driver og skal sette opp et par 54 litere med reker og tenkte jeg kunne ha en stim med disse fiskene i det ene karet. Men er det noen som har prøvd disse sammen med små reker? Jeg går ut i fra at disse falske coryene er like dårlige til å fange kjappe rekeyngel som ekte cory?


Jeg har faktisk et gavekort på TAM Alna som jeg enda ikke har brukt! På tide og ta en tur, skjønner jeg, hehe!
Aspidoras kunne jeg selv tenkt meg, de er artige og søte. De har et litt "flatere" nese- og hodeparti enn Corydorasenes mer høyreiste skalleform. Aspidoras er lette å kjenne igjen pga sine mer "spade-formede" hoder *knegg* (jeg bruker mange rare ord når jeg skal forsøke å beskrive noe, men jeg håper du skjønte hva jeg mente. hehe) I tillegg har de lavere og slankere kroppsform enn Coryene.
Så dem her om dagen jeg også, veldig fine De hadde igrunnen en del cory der nå, bla. noen digre virgineae, tror jeg det var. Har ikke sett såpass store cory før (kun brochis), hadde nok tatt noen sånne hvis jeg hadde hatt plass
QUOTE]

Jeg har faktisk et gavekort på TAM Alna som jeg enda ikke har brukt! På tide og ta en tur, skjønner jeg, hehe!
Aspidoras kunne jeg selv tenkt meg, de er artige og søte. De har et litt "flatere" nese- og hodeparti enn Corydorasenes mer høyreiste skalleform. Aspidoras er lette å kjenne igjen pga sine mer "spade-formede" hoder *knegg* (jeg bruker mange rare ord når jeg skal forsøke å beskrive noe, men jeg håper du skjønte hva jeg mente. hehe) I tillegg har de lavere og slankere kroppsform enn Coryene.

Jeg likte den lange kroppen de hadde, og på bildene jeg har sett på ser det også ut som bartene er lengre. Men det ser kanskje bare sånn ut siden panna er flatere, bartene kommer vel bare lengre ut pga det
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje Brudevold
Reklame for plussmedlemskap