- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Cory som henger i vannflata. er det normalt?
Cory som henger i vannflata. er det normalt?
Postet 19.03.09 kl 09:21
Postet 19.03.09 kl 09:26
Får min del virker det som du har lite Co2 innhold i vannet ditt
Hvor mange fisk og hvordan fisk har du i akvariumet ditt?
Og hvor stort er akvariumet?
Nei Corydoras skal ikke henge i vann overflaten.
Dette er jo et bunn fisk.
De jeg har hatt har værtfall aldri gjort noe slikt.
De var bare litt stressa de 2-3 første dagene.
Og svømte opp og ned fort på glasset, Men dette er gangske normalt har jeg hørt.
Hvor mange fisk og hvordan fisk har du i akvariumet ditt?
Og hvor stort er akvariumet?
Nei Corydoras skal ikke henge i vann overflaten.
Dette er jo et bunn fisk.
De jeg har hatt har værtfall aldri gjort noe slikt.
De var bare litt stressa de 2-3 første dagene.
Og svømte opp og ned fort på glasset, Men dette er gangske normalt har jeg hørt.
Postet 19.03.09 kl 10:30
Postet 19.03.09 kl 11:24
Postet 19.03.09 kl 11:39
Det er ikke vanlig at en Corydoras henger i overflaten, nei. Det tyder på at noe er galt. Når en bunnlevende malle søker opp til overflaten og blir hengende rundt der, tyder det ofte på at den har litt vanskeligheter med å puste lenger nede i vannet. Vannet er mer oksygenrikt nær overflaten, og derfor ser man denne atferden.
Hvis Coryene er nyinnkjøpte, kan den ha fått problemer med gjellene under transporten pga forurensning i posevannet. Kjøpte du flere samtidig? Var de pakket alle i samme pose?
Hvis Coryene er nyinnkjøpte, kan den ha fått problemer med gjellene under transporten pga forurensning i posevannet. Kjøpte du flere samtidig? Var de pakket alle i samme pose?
Postet 19.03.09 kl 12:03
Her ble det mange spørsmål, så jeg skal svare så godt jeg kan!
1. Akvariet er 62L. 10 Ildtetra 8 sterbai
2. Fluval 205 ble satt opp i går. Har i tillegg fluval 2+ og et mindre filter av ukjent navn med blåsvamp. Akvariet har en kant rundt øverst på karet, så det er vanskelig å få noe særlig sirkulasjon i overflata. Kan en luftsten hjelpe her?
3. Krana er testet tidligere... Rart om det skulle være noe pluselig da det bare var en fisk?
4. De ble importert fra sverige og var kanskje på reise ett døgn. Hvordan de da var pakket vet jeg ikke? Når jeg fikk de av selger kom de 2 og 2 sammen i posene med mye vann. 4 poser var det .De ser friske og raske ut, men jeg har jo hatt de siden tirsdag.. I tillegg så er dette en ukjent art for meg så jeg har ikke så mye kunnskap enda.
Jeg har vært borte i noen timer og fisken henger i alle fall ikke i overflata lengere. Jeg vet ikke akkurat hvordan av de det var, så det er litt vanskelig å følge med akkurat den for å se hvordan det går.
1. Akvariet er 62L. 10 Ildtetra 8 sterbai
2. Fluval 205 ble satt opp i går. Har i tillegg fluval 2+ og et mindre filter av ukjent navn med blåsvamp. Akvariet har en kant rundt øverst på karet, så det er vanskelig å få noe særlig sirkulasjon i overflata. Kan en luftsten hjelpe her?
3. Krana er testet tidligere... Rart om det skulle være noe pluselig da det bare var en fisk?
4. De ble importert fra sverige og var kanskje på reise ett døgn. Hvordan de da var pakket vet jeg ikke? Når jeg fikk de av selger kom de 2 og 2 sammen i posene med mye vann. 4 poser var det .De ser friske og raske ut, men jeg har jo hatt de siden tirsdag.. I tillegg så er dette en ukjent art for meg så jeg har ikke så mye kunnskap enda.
Jeg har vært borte i noen timer og fisken henger i alle fall ikke i overflata lengere. Jeg vet ikke akkurat hvordan av de det var, så det er litt vanskelig å følge med akkurat den for å se hvordan det går.
Postet 19.03.09 kl 13:54
Postet 19.03.09 kl 14:06
Tørrfisk3. Krana er testet tidligere... Rart om det skulle være noe pluselig da det bare var en fisk? .
Men er de vannverdiene kun fra kranvannet? Har du ikke testet verdiene i akvariet? Unnskyld at jeg maser om det, men klarer ikke helt forstå hva du mener med de vanntestene du har tatt
Du har vel flere fisk i karet en den ene som henger i vannflata?
Postet 19.03.09 kl 14:18
Endret: 19.03.09 kl 14:19
Lisbeth[QUOTE=Tørrfisk] 3. Krana er testet tidligere... Rart om det skulle være noe pluselig da det bare var en fisk? .
Men er de vannverdiene kun fra kranvannet? Har du ikke testet verdiene i akvariet? Unnskyld at jeg maser om det, men klarer ikke helt forstå hva du mener med de vanntestene du har tatt
Du har vel flere fisk i karet en den ene som henger i vannflata?
Ingen fare, du maser så absolutt ikke!
Vannverdiene er fra akvariet. Jeg har 8 C. Sterbai og 10 Ildtetra + 2 reker.
Den fisken har jeg ikke sett i vannflata siden jeg dro ut og har etterpå vært hjemme i 1 times tid. Så jeg vet ikke helt hva dette er? Blir jo bekymret når jeg fikk de på tirsdag og jeg ikke har mye kunnskap om dem!
Postet 19.03.09 kl 14:38
Postet 19.03.09 kl 14:59
Postet 19.03.09 kl 15:19
Tørrfiskav og til fyker de rett opp til overflata og ned igjen.. Dårlig tegn?
Det kan være det samme som jeg nevnte tidligere.
Men nå er det ikke unormalt at Corydoras suser opp og tar et gulp med luft en sjelden gang. Det er når det skjer hyppig, flere ganger om dagen og hver dag og man ser at mange av dem driver med det, at alarmklokkene kan plinge littegrann.
Det kan være et tegn på begynnende problemer med vannverdiene, eller for lite oksygen i vannet. Hvis jeg ser at de plutselig og helt uten videre begynner å gjøre det hos meg, så tester jeg straks vannet. Finner jeg ikke noe galt, bytter jeg vann likevel. Det er ofte alt som skal til, da slutter de med luftsnappingen. Så det er ikke alltid man finner årsaken i testene man tar, men noe galt var det. Uansett; et friskt vannbytte fikser det alltid.
Det er heldigvis svært sjelden jeg ser det.
MEN det kan også være en form for "self adjusting" som Corydoras gjør f.eks. når det nettopp er byttet større mengder vann eller de er blitt flyttet på. Det ser jeg hver gang jeg har gjort et større vannbytte i et kar. Et eller annet gjør da at Coryene rett etterpå må "justere litt inni seg" til det nye vannet, og da tar de et sprint opp til overflaten, snapper en munnfull luft, og "promper ut" den brukte luften på vei ned igjen (man ser det slipper ut en luftboble eller to). Men så ser det ut til at det er greit, de går tilbake til normalen og gjør det ikke mer. Det er kun med en gang jeg har fyllt opp karet igjen etter vannbyttet.
Som du skjønner; flere grunner kan være årsaken. Siden dine er helt nye i karet, kan det være årsaken. Men på den annen side, du har hatt dem i flere dager alt, så jeg synes egentlig det er litt mistenkelig. Du bør lufte vannet litt med en luftestein, for å se om det kan hjelpe. Plasser luftsteinen så langt ned mot bunnen som mulig. Ordner det problemet, så har du fått svaret på hvorfor
Postet 19.03.09 kl 15:26
Endret: 19.03.09 kl 15:27
Siden tirsdagen.. Da er de jo enda litt stressa
Men fluval utvendig filtret gjorde nok saken mye bedre
Om du har kanter rundt så setter du bare noe mellom pumpa og glasset nederst sånn at den blåser luft opp i vannskorpa
Hva er tempraturen på karet?
Veldig viktig med strøm i overflaten
En luftpumpe er det bare å sette inn om den ikke er veldig nødvendig et annet sted
Men fluval utvendig filtret gjorde nok saken mye bedre
Om du har kanter rundt så setter du bare noe mellom pumpa og glasset nederst sånn at den blåser luft opp i vannskorpa
Hva er tempraturen på karet?
Veldig viktig med strøm i overflaten
En luftpumpe er det bare å sette inn om den ikke er veldig nødvendig et annet sted
Postet 19.03.09 kl 15:27
Det er 25 grader i vannet.
Nå er det ikke ofte i det hele tatt at de tar seg turer, men det er vansklig enda å si om det går på omgang eller om det er snakk om en eller 2 fisker som gjør det..
Jeg tror nok at oksygenen kan være årsaken. Jeg får ikke noe strøm i vannflata med små bobler har bare utsyg(?) under vannflata, litt lengere ned i karet. Tror jeg må dra og kjøpe luftsten med en gang i fall det hjlelper!
Den kom jo ganske sent på Tirsdagen og var vel ferdig akklimatisert ca kl 21.00. Vet ikke om det kan være litt derfor, men det ser ut som de er i bra form fra mitt ståsted (som sagt veldig fersk)
Jeg er selvfølgelig nøye med vanntesting og skifter alltid vann for sikkerhets skyld om det skal være noe!
Men jeg lurer på hvor stort vannbytte bør man ta på Corydoras?
Nå er det ikke ofte i det hele tatt at de tar seg turer, men det er vansklig enda å si om det går på omgang eller om det er snakk om en eller 2 fisker som gjør det..
Jeg tror nok at oksygenen kan være årsaken. Jeg får ikke noe strøm i vannflata med små bobler har bare utsyg(?) under vannflata, litt lengere ned i karet. Tror jeg må dra og kjøpe luftsten med en gang i fall det hjlelper!
Den kom jo ganske sent på Tirsdagen og var vel ferdig akklimatisert ca kl 21.00. Vet ikke om det kan være litt derfor, men det ser ut som de er i bra form fra mitt ståsted (som sagt veldig fersk)
Jeg er selvfølgelig nøye med vanntesting og skifter alltid vann for sikkerhets skyld om det skal være noe!
Men jeg lurer på hvor stort vannbytte bør man ta på Corydoras?
Postet 19.03.09 kl 17:18
Samlern 2008Siden tirsdagen.. Da er de jo enda litt stressa :) Men fluval utvendig filtret gjorde nok saken mye bedre :) Om du har kanter rundt så setter du bare noe mellom pumpa og glasset nederst sånn at den blåser luft opp i vannskorpa :) [B]hmm. Hva mente du her?[/B] Hva er tempraturen på karet? Veldig viktig med strøm i overflaten :) En luftpumpe er det bare å sette inn om den ikke er veldig nødvendig et annet sted :)
Postet 19.03.09 kl 17:20
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke klarer å få sirkulasjon i overflaten med Fluval 2+.
Utløpet fra dette filteret er jo rett under vannflaten (medmindre du har skjøvet filteret langt ned mot bunnen...). Det burde bli nok sirkulasjon med dette.
Eller er filteret nesten tett?
Du trenger ikke luftbobler for å gi nok oksygen i karet, men du har jo muligheten med diffusoren som følger med Fluval 2+-filteret.
Corydoras klarer seg med 30 % vannbytte i uka (som andre fisk) ved normale tilstander.
Utløpet fra dette filteret er jo rett under vannflaten (medmindre du har skjøvet filteret langt ned mot bunnen...). Det burde bli nok sirkulasjon med dette.
Eller er filteret nesten tett?
Du trenger ikke luftbobler for å gi nok oksygen i karet, men du har jo muligheten med diffusoren som følger med Fluval 2+-filteret.
Corydoras klarer seg med 30 % vannbytte i uka (som andre fisk) ved normale tilstander.
Postet 19.03.09 kl 17:29
Du har festet fluvalen din med sugekopper ikke sant?
Om du da tar å setter noe i mellom glasset og nederste delen av pumpa sånn at strålen spruter litt oppover Så blir det mere oksygen i vannet
25 grader er flott
Mener selv at alle akvarium burde skiftes vann på minst 2-3 ganger i uka uansett fisk og planter.
Min egen erfaring er å bytte 20 % vann for eksempel mandag, torsdag, og lørdag. i ditt tilfelle ca 15 liter vann om gangen.
Erfaringen med dette er bedre trivsel på fisk og bedre trivsel på planter.
Har da prøvd med 1 gang i uka skifter og hyppigere vann skift etter hva jeg så og opplevde så er det bedre med 20 % 3 ganger i uka.
Men det er jo opp til en vær og bedømme på sitt eget akvarium, er vel som alt annet at noe funker for noen bedre enn andre
Men om du får litt fart på vannskorpa er det ikke noe behov for luft pumpe
Nå hakke jeg sett så mye på akvariumet om du har røtter og ligende.
Men viktig med litt skjulesteder når man har corydoras
Om du da tar å setter noe i mellom glasset og nederste delen av pumpa sånn at strålen spruter litt oppover Så blir det mere oksygen i vannet
25 grader er flott
Mener selv at alle akvarium burde skiftes vann på minst 2-3 ganger i uka uansett fisk og planter.
Min egen erfaring er å bytte 20 % vann for eksempel mandag, torsdag, og lørdag. i ditt tilfelle ca 15 liter vann om gangen.
Erfaringen med dette er bedre trivsel på fisk og bedre trivsel på planter.
Har da prøvd med 1 gang i uka skifter og hyppigere vann skift etter hva jeg så og opplevde så er det bedre med 20 % 3 ganger i uka.
Men det er jo opp til en vær og bedømme på sitt eget akvarium, er vel som alt annet at noe funker for noen bedre enn andre
Men om du får litt fart på vannskorpa er det ikke noe behov for luft pumpe
Nå hakke jeg sett så mye på akvariumet om du har røtter og ligende.
Men viktig med litt skjulesteder når man har corydoras
Postet 19.03.09 kl 18:15
Jeg kjøpte fluval 2+brukt og den er med blåsvamp. Jeg renset den i dag, men kanten på akvariet (skal ta bilde) er så dumt laget at filteret ikke kommer langt nok opp mot overflata. Jeg har akkurat vært og kjøpt meg en luftsten og har nå luftpumpa på.
Beklager, men kan jeg spørre hva diffusor er?
En Ildtetra hadde store kramper og holdt på å dø, så den måtte jeg desverre avlive for at den skulle slippe å lide mer..
Jeg ser også 1 til som muligens stryker med.. Ikke noe artig dette!!! Får skikkelig vondt inni meg!
Håper det blir bedre nå. Har skrudd på litt mer styrke på fluvalen (innvendig). Krysser fingrene!
Hva skal jeg se etter på Coryene for å se om noen av de ikke har det så bra?
Jeg har tatt nye vannprøver og de er helt fine (bank i bordet!). Skal jeg ta vannbytte? Har allerede tatt ca 30L idag...
Beklager, men kan jeg spørre hva diffusor er?
En Ildtetra hadde store kramper og holdt på å dø, så den måtte jeg desverre avlive for at den skulle slippe å lide mer..
Jeg ser også 1 til som muligens stryker med.. Ikke noe artig dette!!! Får skikkelig vondt inni meg!
Håper det blir bedre nå. Har skrudd på litt mer styrke på fluvalen (innvendig). Krysser fingrene!
Hva skal jeg se etter på Coryene for å se om noen av de ikke har det så bra?
Jeg har tatt nye vannprøver og de er helt fine (bank i bordet!). Skal jeg ta vannbytte? Har allerede tatt ca 30L idag...
Postet 19.03.09 kl 19:21
Endret: 19.03.09 kl 19:25
Postet 19.03.09 kl 19:35