- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Merkelig oppførsel på albino-maller...
Merkelig oppførsel på albino-maller...
Jeg har fått meg fisk. Hvite maller - tror de heter albino-ett eller annet. Allerede nå etter bare en halvannen uke, ser det ut som mitt 41 liters greier to slike og en kampfisk Greide ikke å vente lengre - tar heller sjansen på å skifte 1/4 av vannet hver dag - selv om jeg måler trygge verdier av NO3 og NO2.
En ting jeg lurer på er jo at maller er bunnfisk. Men mine svømmer som raketter på kryss og tvers, ligger anpustene på bunn i 30 sekunder, så er det full fart igjen. De liker spesielt å romstere rundt tuten på pumpa. Her går de helt bananas, og svømmer i full fart frem og tilbake i vanstrømmen. Kampfisken (En hann) er litt roligere. Tar seg en spasertur blandt plantene. Legger seg litt nede ved bunn og undesøker om rengjøringen fra mallene er god nok. Tar seg en tur i overflaten og henter seg en litn boble og spytter den ut igjen. Og tar av og til noen kolbøtter i full fart. Når en av mallene ligger nede på bunn, kommer kampfisken og nærmer seg sakte - blir stående stille en stund, og snur - hver gang en malle legger seg på bunn Kampfisken er forøvrig svært interessert i hva mallene spiser, for plutselig napper kampfisken tak i bunntablettene til mallene, men bare når mallene spiser.
Vidar
En ting jeg lurer på er jo at maller er bunnfisk. Men mine svømmer som raketter på kryss og tvers, ligger anpustene på bunn i 30 sekunder, så er det full fart igjen. De liker spesielt å romstere rundt tuten på pumpa. Her går de helt bananas, og svømmer i full fart frem og tilbake i vanstrømmen. Kampfisken (En hann) er litt roligere. Tar seg en spasertur blandt plantene. Legger seg litt nede ved bunn og undesøker om rengjøringen fra mallene er god nok. Tar seg en tur i overflaten og henter seg en litn boble og spytter den ut igjen. Og tar av og til noen kolbøtter i full fart. Når en av mallene ligger nede på bunn, kommer kampfisken og nærmer seg sakte - blir stående stille en stund, og snur - hver gang en malle legger seg på bunn Kampfisken er forøvrig svært interessert i hva mallene spiser, for plutselig napper kampfisken tak i bunntablettene til mallene, men bare når mallene spiser.
Vidar
Postet 30.07.09 kl 16:40
Postet 30.07.09 kl 17:27
Endret: 30.07.09 kl 17:28
Postet 30.07.09 kl 17:29
Postet 30.07.09 kl 21:06
Jeg liker ikke det du beskriver ang. oppførselen til fiskene dine. Det kan virke som mallene forgiftes og tar krampeaktige spurt for å komme vekk fra det. Og når du i tillegg skriver at kampfisken tar kolbøtter, er det illevarslende tegn. Kampfisker gjør ikke sånt.
Har du testet med dråpetester?? Eller med strips?
Har du sjekket for ammoniakk?
Når du sier "albino malle" så er det to muligheter, og det dreier seg om fisk fra to vidt forskjellige familier.
Den ene er Corydoras aeneus, albino. Og den andre er vanlig Ancistrus, også den selges mye av albino.
Hvilken er det du har? Jeg tipper du har Corydorasene, siden du ikke nevner et ord om at de henger på glasset i blant. Det gjør Ancistrus, siden de har sugemunn.
Har du testet med dråpetester?? Eller med strips?
Har du sjekket for ammoniakk?
Når du sier "albino malle" så er det to muligheter, og det dreier seg om fisk fra to vidt forskjellige familier.
Den ene er Corydoras aeneus, albino. Og den andre er vanlig Ancistrus, også den selges mye av albino.
Hvilken er det du har? Jeg tipper du har Corydorasene, siden du ikke nevner et ord om at de henger på glasset i blant. Det gjør Ancistrus, siden de har sugemunn.
Postet 30.07.09 kl 21:18
Endret: 30.07.09 kl 21:19
Du burde virkelig ta en grundig test av vannet, eventuelt utelukke sykdom. Kampfisker er svært rolige av seg, de er aktive og er over alt i karet, men de tar ikke kolbøtte og slikt, da er noe galt.
Om du har ancistrus albino så skal heller ikke de være så rolige, de ligger litt her og der, stort sett rolig med mindre de blir skremt. Corydoras er mer aktive, men svømmer ikke som raketter rundt om kring.
Du får ha lykke til, håper du finner ut hva som kan være galt.
Om du har ancistrus albino så skal heller ikke de være så rolige, de ligger litt her og der, stort sett rolig med mindre de blir skremt. Corydoras er mer aktive, men svømmer ikke som raketter rundt om kring.
Du får ha lykke til, håper du finner ut hva som kan være galt.
Postet 30.07.09 kl 21:33
Postet 30.07.09 kl 22:53
Det er Corydoras aeneus, Albino. Så den i fiskebasen nå. Begge spiser når de får mat, og driver ellers mye med å vandre langs glasset, og de saumfarer mest bunnen og spiser ser det ut til av det som måtte ligge der. I dag har de nok vært ekstra urolige, men det skjedde samtidig som jeg dirigerte pumpa i en annen retning, kom jeg til å tenke på nå, og jeg har fikla mye nedi der med plantene og diverse steiner og ei rot, og det kan vel kanskje ha stresset dem unødig?mona oJeg liker ikke det du beskriver ang. oppførselen til fiskene dine. Det kan virke som mallene forgiftes og tar krampeaktige spurt for å komme vekk fra det. Og når du i tillegg skriver at kampfisken tar kolbøtter, er det illevarslende tegn. Kampfisker gjør ikke sånt. Har du testet med dråpetester?? Eller med strips? Har du sjekket for ammoniakk? Når du sier "albino malle" så er det to muligheter, og det dreier seg om fisk fra to vidt forskjellige familier. Den ene er [URLBLOCK1]. Og den andre er [URLBLOCK2], også den selges mye av albino. Hvilken er det du har? Jeg tipper du har Corydorasene, siden du ikke nevner et ord om at de henger på glasset i blant. Det gjør Ancistrus, siden de har sugemunn.
Jeg har brukt strips for å teste vannet nå i kveld:
NO3: mellom 10 og 25mg/l (Safe)(Bruker
NO2: 1mg/l (Safe)
GH: 4
KH: 3
PH: 7.2 (Vannet rett fra springen er på ca 6.6) i følge stripsen.
CL2: 0 (Vannet rett fra springen viser 0 klor også, men jeg bruker AquaSafe for sikkerhets skyld)
Temp. 27[sup[o[/sup]C
Kampfisken er stort sett rolig, og det med kolbøtter var nok litt overdrevet. Jeg har observert den mye i dag for å se om det er mønstere i oppførselen, og disse "kolbøttene" kommer av at den kommer i jetstrømmen fra pumpa og svømmer for å gjenopprette balansen kan det se ut som. Og av og til svømmer den mellom glasset og plantene, og da jobber den ekstra for å komme gjennom. Ute i fritt vann er den svært rolig og bruker hele akvariet fra bunn til topp like mye.
Siste observasjon nå er at mallene er rolige og holder seg på bunnen, men de tar en kjapp opptur mot overflaten og smetter ned igjen før de legger seg til ro på bunnen et minutts tid - så fortsetter spisingen uten videre virring over alt. De er jo aktive andre steder i akvariet også, og svømmer litt på kryss og tvers, men ikke HELT rabiate. Jeg skulle kanskje filmet de så dere fikk se hvordan oppførselen er. Kampfisken er helt rolig, og bare svømmer stille og fredlig rundt over alt - med mindre den ikke kommer rett i jetstrømmen til pumpa.
Jeg lager en liten video og legger ut på youtube, eller legger inn en link til min server.
Vidar
Postet 30.07.09 kl 23:42
Postet 31.07.09 kl 00:31
Når det gjelder pansermallene så anbefaler jeg at du leser monas link Disse trenger fint substrat og er ikke algespisere f.eks. De trives også bedre i gruppe på minimum 5 stk.
Les også litt om kampfisk i "labyrintfisker" under fiske-forumet. De trives ikke med mye strøm fra pumpa, de vil helst ha helt stille vann
Les også litt om kampfisk i "labyrintfisker" under fiske-forumet. De trives ikke med mye strøm fra pumpa, de vil helst ha helt stille vann
Postet 31.07.09 kl 00:42
Endret: 31.07.09 kl 00:44
Vidar ØieråsJeg har brukt strips for å teste vannet nå i kveld: NO3: mellom 10 og 25mg/l (Safe)(Bruker NO2: 1mg/l (Safe) GH: 4 KH: 3 PH: 7.2 (Vannet rett fra springen er på ca 6.6) i følge stripsen. CL2: 0 (Vannet rett fra springen viser 0 klor også, men jeg bruker AquaSafe for sikkerhets skyld) Temp. 27[sup[o[/sup]C
Dessverre er ikke strips noe å stole på overhodet. Det blir rene gjetteleken. "Hvor langt fra sannheten viser de på de forskjellige vannverdiene og hvem er nærmest?" Eller "Stemmer noen av dem i det hele tatt?"
Du må skaffe deg dråpetester, hvis du har lyst å vite. Ellers kan du like gjerne sette deg til å gjette Les denne fine artikkelen om vanntesting.
En ting er iallefall sikkert: har du virkelig 1 mg/l NO² i vannet slik du skriver at du har, så svømmer fiskene dine i en uhyre giftig suppe!
Kh på 3 og ph på 7.2 ser ut til å kunne stemme sånn nogelunde, ettersom de to verdiene henger sammen og følger hverandre.
Jeg tror ikke NO³ verdien stemmer i et så nyoppsatt akvarium. Nitrat er det siste leddet i nedbrytningsprosessen i et modent filter. Og siden akvariet ditt enda ikke har rukket gjennom alt, tror jeg ikke filteret greier å lage NO³ enda. Rekkefølgen er slik: Ammoniakk, Nitritt, Nitrat. Prosessen tar mellom fire og fem uker. Først etter disse ukene vil filteret produsere nitrat.
Nitrat er det minst farlige av dem. Litt nitrat er fint å ha i beplantede akvarier, ettersom plantene bruker det som næring. En verdi mellom 10-15 er bra. Over 20 er ikke så bra. Derfor bytter de fleste av oss vann en gang pr uke, for å tynne ut og fjerne overskuddet av nitrat. Dette kan bare gjøres ved vannbytter.
Nitrat fremmer algevekst, så det er ikke ønskelig å ha for høy verdi av det for de fleste av oss. I tillegg er det veksthemmende og usunt for fisk, hvis verdiene er høye over tid.
Postet 31.07.09 kl 01:07
Endret: 31.07.09 kl 01:12
Her er video av dem. Da jeg kom til akvariumet nå virket det som de ble skremt av meg. Den ene tok sats og så ut som den skulle gjennom glasset - "dunk" sa det. Kampfisken tar det helt med ro nå. Se på videoen, så kan jo ekspertene uttale seg. På forhånd, takk for hjelp.
Jeg har endret posissjon til pumpa. Dette ga litt stillere vann. Jeg skal også lage en "spreder" på utgangen som demper og fordeler jetstrømmen bedre. Dette får i alle fall ned hastigheten på vannet.
http://www.youtube.com/watch?v=cdzE5h_YMJ0
Vidar
Jeg har endret posissjon til pumpa. Dette ga litt stillere vann. Jeg skal også lage en "spreder" på utgangen som demper og fordeler jetstrømmen bedre. Dette får i alle fall ned hastigheten på vannet.
http://www.youtube.com/watch?v=cdzE5h_YMJ0
Vidar
Postet 31.07.09 kl 07:54
Endret: 31.07.09 kl 08:02
Jeg har tatt noen vannprøver før og etter at jeg byttet ut 1/2 del av vannet, og skal sammenligne mine strips og hva jeg har notert, med en test i dyrebutikken. Så får vi se hvor pålitelige disse stripsene er.
Jeg prøvde en halvtimes tid å la kampfisken svømme i eget kar (med vann fra akvariet), men mallene oppfører seg likt uten kampfisken. De holder seg på bunnen, men det virker som den ene mallen er mer aktiv over alt enn den andre. De ser jo helt like ut så jeg er ikke 100% sikker på om det er samme fisk som skiller seg ut. Men altså, de holder seg oftest på bunnen å spiser og "rydder" - med og uten kampfisken oppi.
Vidar
Jeg prøvde en halvtimes tid å la kampfisken svømme i eget kar (med vann fra akvariet), men mallene oppfører seg likt uten kampfisken. De holder seg på bunnen, men det virker som den ene mallen er mer aktiv over alt enn den andre. De ser jo helt like ut så jeg er ikke 100% sikker på om det er samme fisk som skiller seg ut. Men altså, de holder seg oftest på bunnen å spiser og "rydder" - med og uten kampfisken oppi.
Vidar
Postet 31.07.09 kl 12:33
Da har jeg tatt en vanntest hos dyrebutikken.
NO2 var på litt over 0.3mg/l, og ikke 1mg som stripsen viste.
PH var på 7.5. Der viste stripsen 6.8.
Så fikk jeg tips om å rote i vannet før jeg skiftet, for da for jeg opp mye skitt fra bunn som lager nitritt. Mye av denne skitten får jeg med i det vannet jeg heller ut. Jeg byttet 1/2 del av vannet kl. 18 i kveld på den måten mens jeg lot fiskene være i en egen bolle med rent akvarievann. Forskjellen fra forrige vannskiftet var stor med "rotemetoden". Jeg kjøpte meg dråpetest forresten, og nå viser det ikke utslag på nitritt i det heletatt. Blir spennende å se i morgen hvordan vannet er da. Så skal jeg roe matingen litt. De spiser å ufattelig lite ift. hva jeg forventer, men de spiser når de får mat, og spiser visst nok det de skal ha.
Oppførselen på mallene er helt etter boka. Jeg forklarte hvordan de oppførte seg, og hun i dyrebutikken nikket bekreftende på at dette var normalt. Dessuten oppførte de samme type mallene seg helt likt i dyrebutikken.
Kampfisken tar det mer ro som vanlig - spesiellt nå som jeg har litt spredning på vannet for å dempe hastigheten på jetstrømen fra pumpa.
Vidar
NO2 var på litt over 0.3mg/l, og ikke 1mg som stripsen viste.
PH var på 7.5. Der viste stripsen 6.8.
Så fikk jeg tips om å rote i vannet før jeg skiftet, for da for jeg opp mye skitt fra bunn som lager nitritt. Mye av denne skitten får jeg med i det vannet jeg heller ut. Jeg byttet 1/2 del av vannet kl. 18 i kveld på den måten mens jeg lot fiskene være i en egen bolle med rent akvarievann. Forskjellen fra forrige vannskiftet var stor med "rotemetoden". Jeg kjøpte meg dråpetest forresten, og nå viser det ikke utslag på nitritt i det heletatt. Blir spennende å se i morgen hvordan vannet er da. Så skal jeg roe matingen litt. De spiser å ufattelig lite ift. hva jeg forventer, men de spiser når de får mat, og spiser visst nok det de skal ha.
Oppførselen på mallene er helt etter boka. Jeg forklarte hvordan de oppførte seg, og hun i dyrebutikken nikket bekreftende på at dette var normalt. Dessuten oppførte de samme type mallene seg helt likt i dyrebutikken.
Kampfisken tar det mer ro som vanlig - spesiellt nå som jeg har litt spredning på vannet for å dempe hastigheten på jetstrømen fra pumpa.
Vidar
Postet 31.07.09 kl 21:45
Postet 31.07.09 kl 21:53