Metallpansermallene mine dør

Men bare noen av dem, og med mange ukers mellomrom.

To dager etter at jeg hadde fisk i akvariet (etter først å ha kjørt uker med fiskeløs innkøring) så døde en malle. Vannverdiene var da som de skulle være, så jeg antok det enten var en syk fisk fra butikken, eller overforing fra min side. Så idag, 4 uker seinere, så ligger nok en malle med buken opp. Vannverdiene er fortsatt som de skal. Karet er et 110 liters, og det går neontetra oppi der også, men ingen av de har dødd (enda).

Noen ide hva som skjer ? Mater en gang pr dag, men er jo fortsatt nybegynner jeg da, og usikker på hvor mye eller lite "en klype" er. Kanskje klypene mine er for store, men da skulle vel flere ha spist seg ihjel.... tenker jeg da.
Det er ikke rart at de dør om du mater de med flak. - de får jo ikke tak i maten (?).
Pansermaller skal ha tabletter. F.eks PlecoMin.
Mater med både Mikrovit Basic og Sera Vipachips. sistnevnte skulle være mallefor, men de har en hard tørn da tetraene mine går ned på bunnen og slåss om den maten.
Tabeletter som synker er fint for maller. om du ikke har i hus kan du feks. gi ærter. (obs. ta den ut igjen etter 12. timer om det er rester)

De spiser: tabelettfór, rekepellets, frossenfór og det meste av hva som daler ned på bunnen. Tar også noe grøntfór (bl.a. erter)
Inaktiv bruker
Har ikke hørt at cory spiser erter. Men for alldel det er mye som ikke forundrer meg. Jeg vet at ansistrus "sugemaller" spiser erter. Cory snuser rundt i sanden etter mat og siler sanden gjennom gjellene etter mat.
Den første sultet neppe ihjel etter to dager.
du seier at du måler verdiane, men kva måler du med og kva verdiar har du målt?

har du grus eller sand i akvariet?
Bruker den anbefalte grove Biltemasanden, og måler med dråpeteller (både jbl og tetra).
Har følgende verdier:
Nitritt: 0
NH3/4: 0
Ph: ca 6
GH: 3

Har byttet ca 30% vann hver 10. dag så langt. Nytt vann klargjøres først i en liten tønne. Tapper kaldtvann, og har i eikebarkekstrakt for å få ned ph. Dette står så og godtgjør seg på badegolvet i ett døgn for å bli passe temperert. Etter hva jeg har lest her inne virker det som rette måten å gjøre det på.
Inaktiv bruker
Er det ikke sånn at NO3 skal være noe med 10? Bare spør, tror jeg har missforstått.
Men de vannverdiene ser bra ut.
OleBV
Bruker den anbefalte grove Biltemasanden, og måler med dråpeteller (både jbl og tetra). Har følgende verdier: Nitritt: 0 NH3/4: 0 Ph: ca 6 GH: 3 Har byttet ca 30% vann hver 10. dag så langt. Nytt vann klargjøres først i en liten tønne. Tapper kaldtvann, og har i eikebarkekstrakt for å få ned ph. Dette står så og godtgjør seg på badegolvet i ett døgn for å bli passe temperert. Etter hva jeg har lest her inne virker det som rette måten å gjøre det på.

Ser ut som greie verdier (uten at jeg er den store eksperten).
Jeg ville fylt på kranvann (eventuelt romtemperert vann), og heller lagt noen catappa blader i akvariet i stedet for å styre med ekstrakt.
Kan dety være at den grove sanden blir for grov for Corydoras? jag har hvertfall hørt og lest at de burde ha ganske rundkornet sand. Kan du se noe skader på "bartene" på¨fisken? Kanskje problemet kan ligge i bunnsubstratet?
Vi bruker "alle" den grove biltema-sanden, og den er ikke grov i det hele tatt...
fiskene kan ha vore utsulta frå butikken, dersom dei er det så er dei vanskeleg å redde sjølv med kraftfor. dette kan forklare den første som døde i vertfall.
NO3 og NO4 er ikke de samme.

No3 er nitrat, og skal finnes i et innkjørt akvarium. Det er ikke farlig for fiskene så lenge det ikke blir for mye av det.

NO4 er ammoniakk og skal ikke finnes i et innkjørt akvarium. Dette er giftig for fiskene.

Hadde du bare 2 coyer? Cory er stimfisk og bør være minst 6, helst flere. De bruker bartene sine og roter rundt i sanda på jakt etter mat. De spiser ikke alger, men må ha animalsk føde ( eks novo tab), dvs tabletter som er beregnet for de, ikke tabletter til algespisende sugemaller (eks novo fect).

Om coryene gikk på grus i butikken, så kan det hende av bartene som de bruker til å lete etter mat er forsvunnet, og de vil få problemer med å lete etter mat.
cara79
Hadde du bare 2 coyer? Cory er stimfisk og bør være minst 6, helst flere.

Neida, startet med 7 stk, så er nå nede i 5.
cara79
NO3 og NO4 er ikke de samme. No3 er nitrat, og skal finnes i et innkjørt akvarium. Det er ikke farlig for fiskene så lenge det ikke blir for mye av det. NO4 er ammoniakk og skal ikke finnes i et innkjørt akvarium. Dette er giftig for fiskene.

NO4 er IKKE ammoniakk. (Hva NO4 er vet jeg ikke.)
Ammoniakk har kjemisk formel NH3.
Ammonium NH4 og ammoniakk NH3, dannes begge under nitrifikasjonsprosessen. Ved pH under 7 er det mest ammonium, som er mindre farlig enn ammoniakk. Ved pH over 7 er det mest ammoniakk. NB! Dette er VELDIG enkelt forklart.
cara79
No3 er nitrat, og skal finnes i et innkjørt akvarium. Det er ikke farlig for fiskene så lenge det ikke blir for mye av det. [B]NO4[/B] er ammoniakk og skal ikke finnes i et innkjørt akvarium. Dette er giftig for fiskene.

Ikke helt. Det er ikke NO, men NH og så tallet; NH3/NH4 er ammonium og ammoniakk.

Men ellers syns jeg det var påfallende og litt snodig at det er null i nitrat i dette akvariet til trådstarter... Det vil alltid være litt nitrat i et akvarium, med mindre man kjører et superstrengt vannbytteregime med nytt vann hver eneste dag omtrent....eller at akvariet er så nytt at filteret ikke er innkjørt ennå...(så det ikke produserer nitrat ennå)

Hvorfor er NO3 null, lurer jeg på...? Fungerer ikke akvariets filter? Eller ble vanntesten tatt rett etter et stort vannbytte?
mona o
Men ellers syns jeg det var påfallende og litt snodig at det er null i nitrat i dette akvariet til trådstarter... Det vil alltid være litt nitrat i et akvarium, med mindre man kjører et superstrengt vannbytteregime med nytt vann hver eneste dag omtrent....[I]eller[/I] at akvariet er så nytt at filteret ikke er innkjørt ennå...(så det ikke produserer nitrat ennå) Hvorfor er NO3 null, lurer jeg på...? Fungerer ikke akvariets filter? Eller ble vanntesten tatt rett etter et stort vannbytte?

Det står ingenting om nitrat i trådstarters målinger, men det står at det er 0 nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap