- Hjem
- Forum
- Maller - Andre
- Drektig banjomalle....
Drektig banjomalle....
Vi har to tofargede banjomaller som tydligvis har vært å kosa litt på natterstidene.. Tittet inn i akvariet idag og den ene mallen klarer nesten ikke å ligge på magen lenger. har prøvd å finne no info om ynglingsprosessen, men har ikke funnet noe .. Lurer bla på hvor mange barn og om de beskytter barna sine osv. (har også 2 ansistruser, en kampfisk, guppyer, og en annen mallelignende skapning som for det meste er fullstendig harmløs.) noen som kan hjelpe??
hilsen vibeke.
hilsen vibeke.
Postet 21.05.08 kl 22:30
Postet 22.05.08 kl 10:48
Kanskje litt bedre info på denne siden
Postet 22.05.08 kl 10:55
En banjomalle er ikke drektig. Drektig er et dyr eller en fisk hvis de bærer levende foster i magen. Dette er en eggleggende fisk. De blir altså ikke gravide, det er det ingen eggleggende fisk som gjør. En eggleggende hunn-fisk har egg i buken, men de er ikke befruktet. Befruktningen skjer utenfor fiskens kropp, etter at hunnen har lagt eggene, kommer hannen og sprer melken over dem (melke er hannfiskenes spermier).
For å si det sånn; jeg har også egg i buken, men jeg er ikke gravid eller drektig fordet
Hvis din banjomalle har fått kulemage så og si over natta (noe jeg får inntrykk av siden du skriver du oppdaget det nå når du tittet inn i akvariet), er det altså helt andre årsaker enn det du tror. Jeg ville tippe forstoppelse eller noe lignende. Du bør holde øye med den, og kanskje prøve å finne ut hva årsaken kan være. Oppsvulming av buken hos maller er vanligvis ikke av det gode...
Litt Googling og treff:
Info fra Scotcat om Bunocephalus coracoideus
Info fra Planetcatfish om Bunocephalus coracoideus
For å si det sånn; jeg har også egg i buken, men jeg er ikke gravid eller drektig fordet
Hvis din banjomalle har fått kulemage så og si over natta (noe jeg får inntrykk av siden du skriver du oppdaget det nå når du tittet inn i akvariet), er det altså helt andre årsaker enn det du tror. Jeg ville tippe forstoppelse eller noe lignende. Du bør holde øye med den, og kanskje prøve å finne ut hva årsaken kan være. Oppsvulming av buken hos maller er vanligvis ikke av det gode...
Litt Googling og treff:
Info fra Scotcat om Bunocephalus coracoideus
Info fra Planetcatfish om Bunocephalus coracoideus
Postet 22.05.08 kl 11:09
Endret: 22.05.08 kl 11:16
PS Mona: Når det gjelder banjomaller, så kan man utmerket godt plutselig oppdage sånt. Banjomaller er fisker man bare aldri ser. Etter at jeg slapp ut banjoene mine i 325-literen min i januar, har jeg ikke sett dem en eneste gang! De lever begravd i sanda, og er i tillegg svært så late. Måten man får fanget dem inn på er å bruke hånda og rote rundt i sanda til man kjenner den. Deretter plukker man den ganske enkelt opp. De fleste er så trege at de ikke gidder å flytte på seg når du tar på dem. En fascinerende, men også kjedelig fisk (fordi man aldri ser dem). Det er utrolig at en kjedelig fisk faktisk også kan være skikkelig kul, men sånn er det med banjoene. Jeg elsker mine, men har altså ikke sett dem siden januar, da jeg måtte rote rundt i sanda for å plukke dem. Siden jeg kjøpte dem for ca. ett år siden, har jeg sett dem 4-5 ganger til sammen!
Postet 22.05.08 kl 11:19
Postet 22.05.08 kl 11:28
Endret: 22.05.08 kl 11:29
Jeg har også en tofarget banjomalle=) Skikkelig kule skapninger er de=) Min er fremme om natta og cruser rundt i akvarie på let etter mat. Jeg pleier slippe oppi 1 malletablett om natta og da kommer den frem for å spise. Min er også veldig tykk, men det har den vært helt siden jeg kjøpte den så jeg regner med at det er et tegn på at den har nok tilgang til mat???
Det hender den er fremme om dagen også for å ta seg en runde å kikke i akvarie eller for å finne seg en ny plass og grave seg ned.. Jeg ser min nesten hver dag=) Synes bare den er kanon kul og har veldig lyst på fler=)
P.S. noen som vet hvor man får tak i disse i rogaland område???
Det hender den er fremme om dagen også for å ta seg en runde å kikke i akvarie eller for å finne seg en ny plass og grave seg ned.. Jeg ser min nesten hver dag=) Synes bare den er kanon kul og har veldig lyst på fler=)
P.S. noen som vet hvor man får tak i disse i rogaland område???
Postet 22.05.08 kl 14:57
mona oJo, jeg tenkte den tanken, Inger Anne, men samtidig skriver hun ingenting om at hun har sand i akvariet heller. Graver de seg ned i grus også? (AU!)
før jeg viste noe som helst om denne fisken, kjøpte jeg en for 2 år siden...
jeg har kun små korna grus i mine akvarium, men banjo malla graver seg ned for det.... har ikke sett den i løpet av disse to årene,unntatt når jeg skal plante nye planter ol. da jeg kanskje kommer borti han,så han flytter på seg...
ser også til tider små groper som den har ligget i...
meeeen,har ikke sett noen sår,eller skurver på den,så grus(kommer jo ann på hvor grov) har ikke så mye å si når det gjelder denne fisken tror jeg...
Postet 24.05.08 kl 11:49
Lissi87Jeg har også en tofarget banjomalle=) Skikkelig kule skapninger er de=) Min er fremme om natta og cruser rundt i akvarie på let etter mat. Jeg pleier slippe oppi 1 malletablett om natta og da kommer den frem for å spise. Min er også veldig tykk, men det har den vært helt siden jeg kjøpte den så jeg regner med at det er et tegn på at den har nok tilgang til mat??? Det hender den er fremme om dagen også for å ta seg en runde å kikke i akvarie eller for å finne seg en ny plass og grave seg ned.. Jeg ser min nesten hver dag=) Synes bare den er kanon kul og har veldig lyst på fler=) P.S. noen som vet hvor man får tak i disse i rogaland område???
I Rogaland? jo de har på Dyrego Zoo på Kilden
Var der idag ( 26 Mai) og kjøpte 2 fine Otocinclus (: og kan bekrefte det er et eget akvarie med ca 20-30 Tofargede Banjomaller er og noen andre fisker også da men (:
Postet 26.05.08 kl 14:57
Thobbus[QUOTE=Lissi87]Jeg har også en tofarget banjomalle=) Skikkelig kule skapninger er de=) Min er fremme om natta og cruser rundt i akvarie på let etter mat. Jeg pleier slippe oppi 1 malletablett om natta og da kommer den frem for å spise. Min er også veldig tykk, men det har den vært helt siden jeg kjøpte den så jeg regner med at det er et tegn på at den har nok tilgang til mat??? Det hender den er fremme om dagen også for å ta seg en runde å kikke i akvarie eller for å finne seg en ny plass og grave seg ned.. Jeg ser min nesten hver dag=) Synes bare den er kanon kul og har veldig lyst på fler=) P.S. noen som vet hvor man får tak i disse i rogaland område???
I Rogaland? jo de har på Dyrego Zoo på Kilden
Var der idag ( 26 Mai) og kjøpte 2 fine Otocinclus (: og kan bekrefte det er et eget akvarie med ca 20-30 Tofargede Banjomaller er og noen andre fisker også da men (:
Tusen takk for tipset=) Du så ikke prisen på de vel???
Postet 26.05.08 kl 14:59
Postet 26.05.08 kl 15:36
Jeg elsker banjomaller. Å selv om de omtrent aldri rører seg, og ofte graver seg ned i sanden, synes jeg ikke de er så kjedelig forde.
Jeg ser min ganske ofte jeg da.
Jeg saumfarer sanda med øynene til jeg oppdager det lille pustehullet den pleier å lage seg.
Den er i ett 155 liters akvarium og skal oppi en 400 liter ganske snart. (Kanskje skaffer jeg flere banjoer da?)
Min banjomalle ligger stort sett der maten faller ned, med litt sand over seg.
Når jeg slipper nedi malletabeletter til Coryene, ligger den helt i ro til corydorasene knuffer tabeletten helt bort til munnen dens.
Da setter den i ett veldig jafs, å sluker tabeletten hel.
Corydorasene står dermed forvirret tilbake uten å skjønne hvor det ble av tabeletten, å jeg må kaste oppi en ny.
Banjomallen blir etterhvert som tabeletten utvider seg veldig feit, (kanskje dette har skjedd med trådstarters malle?)
og kan etter dette ligge i en uke eller mer uten å spise noe annet. (som jeg kan se ihvertfall)
Jeg ser min ganske ofte jeg da.
Jeg saumfarer sanda med øynene til jeg oppdager det lille pustehullet den pleier å lage seg.
Den er i ett 155 liters akvarium og skal oppi en 400 liter ganske snart. (Kanskje skaffer jeg flere banjoer da?)
Min banjomalle ligger stort sett der maten faller ned, med litt sand over seg.
Når jeg slipper nedi malletabeletter til Coryene, ligger den helt i ro til corydorasene knuffer tabeletten helt bort til munnen dens.
Da setter den i ett veldig jafs, å sluker tabeletten hel.
Corydorasene står dermed forvirret tilbake uten å skjønne hvor det ble av tabeletten, å jeg må kaste oppi en ny.
Banjomallen blir etterhvert som tabeletten utvider seg veldig feit, (kanskje dette har skjedd med trådstarters malle?)
og kan etter dette ligge i en uke eller mer uten å spise noe annet. (som jeg kan se ihvertfall)
Postet 26.05.08 kl 16:40