Praktbotiaer med merkelig oppførsel

Jeg har 2 praktbotier i 248literen min, den ene er litt større enn den andre.. De har begynt å oppføre seg på en måte jeg aldri har sett før.. De svømmer rundt sammen, så plutselig stopper de, ser på hverandre, svømmer videre, gneger seg mot hverandre, svømmer litt til, så plutselig fyker de rundt i en sinnsyk fart i akvariet så gjør de det samme om igjen.. Hva driver de på med??? Og nå har begge gjemt seg.. I stad lå den ene inni kokosnøtt hula med bare nesetippen utenfor.. Og når den andre svømmte inn i kokosnøtt hula så svømmer den andre ut, sånn holdt de på en stund og nå er de plutselig borte vekk.. Hva skjer???
Praktbotia som ikke har merkelig oppførsel, oppfører seg merkelig.

Det er en grunn til at de kalles clown-loach andre steder i verden..

Har du funnet dem "død" enda?
Høres ut som helt normale Praktbotia dette.
minner litt om lek på en ciclide jeg leste om
Enig med de andre. Dette er helt normal oppførsel
Hvis du går til siden loaches.com så finner du ut det meste om Botia.
Dette høres ut som helt normal praktbotiaoppførsel.

Denne tråden tror jeg har havnet i feil forum. Praktbotia har vel ikke noe med maller å gjøre. Tråden burde vel ligget under "Andre fisker". (Selv om praktbotia med sin merkelige oppførsel nok "ikke er som andre fisker".)
Helt normal oppførsel. Du skal heller bli bekymret for at de er redde/ikke trives om de ikke driver på slik.
Praktbotia pleier å gjøre sånn. rykkninger - piler over i andre enden av karet, rykker litt til, klemmer seg inni en smal hule slik at eieren tror at den sitter fast, spiller litt død, lager klikkelyder, og piler litt til.

Man blir aldri lei av praktbotia! ^^
Begge er inni kokosnøtt hula.. De har vært inni der siden i går kveld.. Kan det være egg på gang eller???

Takker alle for svar=) Godt det var normal oppførsel hvertfall=)
Lissi87
Kan det være egg på gang eller???

Tviler på det. Oppdrett på praktbotia er ekstremt sjeldent. Skal man drette disse i fangenskap, så må det brukes hormoner. Så vidt jeg vet, så er det kun en person i hele europa som har klart å drette dem uten hormoner. Han bruker da sin egen spesielle teknikk.
Praktbotia er stimfisk, og vil naturlig søke sammen, selv om det ikke er egg på gang...
Okey. Takk for svar Aggi=)

Det går hvertfall ikke ann og bli lei av å se på dem=) Kule er de=)
Du kan jo kanskje skaffe flere botia? Har du bare to?
Praktbotia liker seg jo i grupper på en 5-6 stk.
Selv har jeg en gruppe på 5 med Dvergbotia.
å jeg merker at de liker seg svært godt sammen.
Da jeg tidligere hadde 4 Praktbotia, pleide også disse å holde seg nær hverandre.
Ja har bare 2.. Men hvor mange kan jeg ha i 248literen da??
Du kan fint ha 2-3 til. Jo flere du har jo mere vil du se dem. det har med trygghetsfølelse i en stim å gjøre. Det samme gjelder antall huler/gjemmsteder. Jo flere huler, jo mere vil de svømme rundt fordi de da vet at det er kort vei til nærmeste gjemmested.

Aggi; Har du en link til den personen som har klart oppdrett uten hormoner?
Jeg vet nemlig bare om en i Europa som har klart oppdrett, og det var med en voldsom mengde hormoner. Hadde vært gøy å lese om noen som hadde fått det til på den "naturlige" måten
Det er veldig lenge siden jeg leste artikkelen, men jeg mener det skal være mulig å finne en link til den her på forumet...
tender
Du kan fint ha 2-3 til. Jo flere du har jo mere vil du se dem. det har med trygghetsfølelse i en stim å gjøre. Det samme gjelder antall huler/gjemmsteder. Jo flere huler, jo mere vil de svømme rundt fordi de da vet at det er kort vei til nærmeste gjemmested.

Okey, men da får jeg kjøpe meg noen til når jeg får penger=) Vil jo det beste for fiskene mine og at de skal trivs best mulig=)
mener Frank en gang snakket om en som hadde klart Botia oppdrett med ett jækla rørsystem. med strøm osv.
Her er en artikkel om en engelskmann som fikk til oppdrett av praktbotia. Meget surt vann....ph 4,5. Eller, oppdrettet fikk han vel ikke til, eggene var ikke "dugelige", men han fikk dem i lek og de produserte enorme mengder egg. Mye er vunnet hvis man bare greier å få dem i lek først. Det er der mange sliter

Det er altså så sjeldent å få til i fangenskap i vanlige akvarier, at det skrives artikkel om det når en har greid det
mona o
[URLBLOCK1]om en engelskmann som fikk til oppdrett av praktbotia. Meget surt vann....ph 4,5. Eller, oppdrettet fikk han vel ikke til, eggene var ikke "dugelige", men han fikk dem i lek og de produserte enorme mengder egg. Det er altså så sjeldent å få til i fangenskap i vanlige akvarier, at det skrives artikkel om det når en har greid det:-)

Den skal jeg lese=) Takk for tipset mona=)
Tilfeldig bekjentskap
© Kasper
Reklame for plussmedlemskap