Hva slags ciklide i 60 l?

I dette karet er det 6 kobbertetra, og nå er turen kommet til en ciklideart? Har tittet litt i fiskebasen, men det er ikke enkelt å finne den rette.

PH hos meg er jevnt over ca. 7,5 og GH 5-6.
Hva med palettciklider?
Passer med vannverdier og kan gå i kar fra 60 liter i følge basen. Ville ikke hatt så mye flere fisk enn de to artene i såfall. Palettene kan være nokså aggressive i lekstiden. Er visst en av de ciklidene det er lettest å få til yngel på
Eller sommerfugl ciklider(min favoritt blant små ciklider).
Jeg fanget kobbertetraen nå og puttet dem i et annet kar sammen med pristellatetra.

Så nå står 60 l tomt og venter på ciklider. Lyst til å ha et par med fin farge. Behøver ikke være en stim, men kanskje en art som danner par.

Joda, palettciklide er bra de, men "alle" har disse, tror jeg.

Jeg får se hva de har inne i zooforretningen i morgen. Kanskje jeg ender opp med noe helt annet enn planlagt.
Ken Myrseth
Eller sommerfugl ciklider(min favoritt blant små ciklider).

Skal titte på dem i fiskebasen. Alt står på hva de har inne - om ikke må jeg bare vente og vente til ny fisk ankommer.
Ja, sommerfuglene er kjempefine!
Da må i såfall ph-en justeres. De vil ha ph på 7 eller lavere.
Tante Astrid
Ja, [URLBLOCK1] er kjempefine! Da må i såfall ph-en justeres. De vil ha ph på 7 eller lavere.

Nei, da blir det en annen ciklide. PH får være slik den er. Får lete litt til.

Har nettopp fylt på mer sand, omplantet litt, lagt klar 2 flate steiner ( den ene i nærheten av varmekolben) m.m., og så glemte jeg å se hvor høy/lav PH de skulle ha. Typisk meg.
sneglespiser?
Kan faktisk tenke meg en ciklide som spiser snegler - om det finnes noen i ciklidefamilien.

Tidligere sparte jeg på alle snegler, men nå har jeg mer enn nok av sand og pestsnegler.
Nå kjørte jeg et søk i fiskebasen med de verdiene og størrelse på kar som du har. Fant ingenting.... Har hendt før at jeg ikke har fått opp ting som jeg har søkt etter og som jeg finner når jeg går inn på spesifik fisk.
SoVe
Nå kjørte jeg et søk i fiskebasen med de verdiene og størrelse på kar som du har. Fant ingenting.... Har hendt før at jeg ikke har fått opp ting som jeg har søkt etter og som jeg finner når jeg går inn på spesifik fisk.

Gjorde det samme som deg, og fant ingenting. Blir vel palettciklide, tenker jeg. Får se det an, men det er tråkig og se på et kar uten fisk selv om jeg har noen kuhlii som svinser omkring.
Synes at det er litt rart at de to overnevnte ciklidene ikke kom opp da jeg søkte. Er de lagret under noe annet? Jeg endret til og med søket for virkelig å få inn disse to men neida... Kan godt hende det ligger flere i fiskebasen som går men da må man jo lete på en og en hvis ikke noen kjenner til flere da. Du har jo disse skjønne små som de kaller sneglehuslekere. De ligner faktisk på små Ciklider.. Hvis du søker KUN på Ciklide og kar fra 20-60 liter får du opp ca 50 forskjellige fisk. Let nedover på bildene om noe faller i smak. Deretter får du åpne og se om forholdene stemmer. Det er ikke vanskelig å endre PH og GH...
Fant en jeg skal bestille om de ikke har dem i zooforretningen. Og det er kakadueciklide.

Da kjøper jeg 1 hann og 2-3 hunner. Selv om de helst skal ha PH 5,5, kan de også tilvennes til høyere. GH er bra slik den er her hos meg.

Da kan de til og med være sammen med en liten stim av tetra, og det er flott.
Åh nei, ikke gi deg så lett!
Hva med apistogramma panduro!?
Her er linken: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1123
Hunnene har en vakker gulfarge, og hannen er sølvblå. I tillegg har de spennende hale- og hodetegninger. Om de holdes i par, vil de ganske snart finne seg en hule under en rot, en tom krukke eller hos meg - kokosnøtthule og få yngel. Hun passer dem der inne minst 1 uke, og så en dag paraderer hun rundt i karet med hele skokken på slep. Kan fint gå sammen med små tetra, men de vil ble jaget endel mens paret har "barn"... Nope, apistoer spiser ikke snegler. pH er kanskje litt høy, men tror det vil gå bra. Hiv oppi en rot? Jeg har også hatt apistogramma cacatuiodes, men synes at disse er for kranglete mot hverandre. Har selv blitt frarådet å ha harem, for hunner som ikke blir foretrukket - kan mobbes til døde Selv prøver jeg nå Apistogramma agassizii, og også den virker grei selv om panduro er favoritt.
Kan også anbefale Laetacara dorsigera. Den er enda fredeligere enn apistoer generelt. Paret får vanvittige leksfarger: hvitt/grått og lilla. Søk i basen!

Lykke til!
Jeg skal skrive på en lapp de du foreslår og så se hva som finnes av utvalg i zooforretningen. Kanskje de har en av disse. Hvemt vet?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap