Nrks pausefisker

Hei

Jeg lurer på om noen husker NRKs pausefisker? Hvilke type fisker hadde de?
Jeg husker dem meget godt! De var nydelige, men jeg hadde ikke greie på fisker da (husker dem bare fra førskolealder, og jeg begynte på skolen i 1980), så hvilke fisker det var aner jeg ikke.
De var faktisk så fine at en gang vi var hos mormor på kveldsmat, og tv'n sto på, så ble hun så fjetret av en flott fisk MENS hun sto og skulle sjenke i rykende varm te i koppen min. Hun bommet på koppen, traff rett på mitt venstre lår... :/
Det var nok kanskje mer synd på mormor enn på meg, HUN var lei seg, hun.
Jeg hadde arr i mange år, men i dag vises det heldigvis ikke lengre.
Så jo, jeg husker godt pausefiskene!

Edit: Aha! Det brannsåret på låret fikk jeg faktisk rundt juletider i 1980, så fiskene FANTES altså ennå da.
sew
Hvilke type fisker hadde de?

Husker ikke hvilke arter de hadde, men nå er det tydeligvis
nye pausefiskarter på gang
Har sett det greiene der, ikke like fasinerende som ortlig fisk.

Jeg har sjekka på you tube om det lå noen gamle opptak av Nrk-s pausefisk, men fant ingenting.

Noen som har noen klipp liggende? Det må vil finnes en eller annen plass.
sew
Har sett det greiene der, ikke like fasinerende som ortlig fisk. Jeg har sjekka på you tube om det lå noen gamle opptak av Nrk-s pausefisk, men fant ingenting. Noen som har noen klipp liggende? Det må vil finnes en eller annen plass.

Det er IKKE det samme med programerte som naturlige fisker, nei!
NRK-pausefiskene var jo før det ble allemannseie med vhs-opptagere, og det var neppe mange som prioriterte å ta opp pausefiskene...
-men kanskje NRK har opptak? Du kan jo spørre dem?

Mener å erindre tigerbarber, men det er med forbehold.

Nrk burde ha opptak ja
Jeg har faktisk sett selve akvariet (omvisning på NRK), men husker ikke hva som var i det. Men det er vel uansett neppe de samme fiskene nå som da.
Dyrehagen
Jeg har faktisk sett selve akvariet (omvisning på NRK), men husker ikke hva som var i det. Men det er vel uansett neppe de samme fiskene nå som da. ;-)

Hvor stort var det?
inbilte meg det var slørhaler.
men hukommelsen min kan veldig fort spille meg et puss
Henriflette
Hvor stort var det?

Husker ikke! Men jeg tror ikke det var så veldig stort.
Syns uansett det var en god idee å sende det

NRK er vel ikke den eneste kanalen som har hatt pausefisker. Mener å huske at Svt hadde det 80 eller begynnelsen av 90-tallet også. Eller blander jeg og at det kansker var NRK som hadde det en stund typisk på morgenen eller etter sendig om natta...

Poenget er at jeg er født tidlig på åttitallet og mener jeg har sett pausefisker...

sew
NRK er vel ikke den eneste kanalen som har hatt pausefisker. ... Poenget er at jeg er født tidlig på åttitallet og mener jeg har sett pausefisker...

Mulig jeg husker feil her nå, men hadde ikke TV2 noe sånt da de startet opp? Ser på Wikipedia at de starta i '92.
sew
Mener å huske at Svt hadde det 80 eller begynnelsen av 90-tallet også.

Jegfantjegfant
I 92 hadde Hilde Hummelvold et program som kalles pausefisken. Det var et program om morsomme reklamer som var oppkaldt etter den orginale pausefisken...
Fjernsynets pausefisker, igjen.
Nå har jeg gravd fram fra mine gjemmer en gammel akvariebok, og inni den lå et gulnet avisutklipp datert 24.03.1965. Overskriften forteller at "En av Fjernsynets elefantfisker er syk, og den andre har fått TV-nykker og gjemmer seg under sending."
Utklippet forteller videre at disse fiskene var meget populære hos seerne og at NRK hadde fått mange henvendelser fra folk som trodde disse TV-stjernene var døde, siden de ikke hadde vært å se på skjermen på en stund.
Mannen som hadde ansvaret for akvariet, Bjarne Bunæs i rekvisittavdelingen, beroliger seerne slik:
"Den ene er syk og ligger til rekreasjon på sykehuset, dvs i akvariebutikken, mens den andre er blitt sky, og derfor søker den dekning bak den store stenen i akvariets høyre hjørne hver gang den skal på luften."
Det står også at fiskenes latinske navn er Gnathonemus Petersi, og at det nå har kommet en ny sending fisk fra Nederland med elefantfisk med enda mer utpreget snabel, nemlig Gnathonemus Petersi.
Videre blir det fortalt at "man har skiftet ut det forrige 80-liters akvariet med
et nytt 185-liters, hvilket kan tas som et bevis på vekst og utvikling i Norsk Fjernsyn."
Og: "den opprinnelige befolkningen av såkalte bunnkikkere, er komplettert med Sølvhaier, scalarer, malay-barbere, månefisk - eller monodactylys argenteus - og argusfisk - eller selonotoca pultifergiatus."
Om foring av fiskene:
"For å holde liv i fiskebestanden, forer Bjarne Bunæs med levende mygglarver og levende slammark, samt ganske alminnelige fiskeboller, hvis tilførslene av levende for svikter i vintertiden"
Og:
"Selve akvariet er plassert i damestudio, sammen med uret og de andre TV-vertinnene."
Bjarne Bunæs forteller videre at folk ringer hver gang det kommer nye fisker i akvariet, men at ingen andre fisker har vakt tilnærmelsesvis så stor interesse som elefantfiskene.

Jeg syntes jeg måtte dele dette med dere, selv om tråden begynner å bli gammel.
Damestudio...? Var herrer og damer fordelt i hver sitt studio, kunne de ikke "omgås"?
Før i tiden da ga man fiskeboller til akvariefiskene...

Ellers artig at du skrev det opp her. 1965... tenk det.
Kanskje TV-vertinnene også ble regnet som rekvisitter den gangen...?
evoT
Det står også at fiskenes latinske navn er Gnathonemus Petersi, og at det nå har kommet en ny sending fisk fra Nederland med elefantfisk med enda mer utpreget snabel, nemlig Gnathonemus Petersi.

Jeg ser at jeg har tullet litt her. Det skal stå:
.......og at det nå har kommet en ny sending fisk fra Nederland med elefantfisk med enda mer utpreget snabel, nemlig Gnathonemus Mumerius.

Pausefiskene
For de som lurer så har NRK enda pausefisker. Om dagen går det jukeboks og innimellom der viser dem fisker. Vet sikkert at de har en praktbotia for den var skikkelig hyper.
Inaktiv bruker
ja tenk det:O 1995 ja, tidlig, 5 år etter min fars fødsel, om jeg husker riktig var det da dem fikk tv aparat også:O faren min og dem altså:P
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap