En annen type sommerfuglciklide? noen som har hørt om denne før og noen som eventuellt har bilde? ballong/slør?!
Har da vært i kontakt med flere dyrebutikken om å få tak i bovliansk sommerfuglciklide eller kakadueciklide, men virker som om ingen har disse inne akkurat nå når jeg vil ha dem :p de fleste får dem ikke inn igjen før på slutten av mnd, noe som er litt for sent syns jeg )
Men en av dyrebutikkene nevnte at de hadde en annen versjon av den vanlige sommerfuglcikliden (siden den vanlige er alt for skjøre til meg;( ) Det var en ballong versjon med slør, som hun selv syntes var veldig veldig fine og grasiøse. Men jeg vil ikke kjøpe noe som jeg ikke liker selv, så vil gjerne se bilde av denne typen?
Hun sa at denne ballong typen av sommerfuglciklide med slør ikke bare var fin, men at den ikke var like skjør som den vanlige og tålte egentlig ganske mye
Noen som vet litt mer om dette?
Bilde?
håper noen kan hjelpe meg )
Men en av dyrebutikkene nevnte at de hadde en annen versjon av den vanlige sommerfuglcikliden (siden den vanlige er alt for skjøre til meg;( ) Det var en ballong versjon med slør, som hun selv syntes var veldig veldig fine og grasiøse. Men jeg vil ikke kjøpe noe som jeg ikke liker selv, så vil gjerne se bilde av denne typen?
Hun sa at denne ballong typen av sommerfuglciklide med slør ikke bare var fin, men at den ikke var like skjør som den vanlige og tålte egentlig ganske mye
Noen som vet litt mer om dette?
Bilde?
håper noen kan hjelpe meg )
Postet 10.05.08 kl 17:17
Den ville jeg ikke ha kjøpt. Er litt meninger om den i denne tråden.
Postet 10.05.08 kl 18:01
Postet 10.05.08 kl 18:12
Shlushingen som har bilder da?
Google har alltid bilder ;D
Men seriøst: er motstander av slik fisk det har blitt "tuklet" med. Og den eneste måten å påvirke butikkene til å la være å ta dem inn er å la være å kjøpe dem.
Postet 10.05.08 kl 18:17
Postet 10.05.08 kl 20:05
Tittet ikke innom karet ditt før nå. Helt enig med (mangler), du har ikke plass. Og med paletter i karet fra før (noe jeg syns en 50-L er for liten til) blir det full krig om du har oppi et par ciklider til! Snakker av erfaring her, og når det ikke gikk i min 250-L vil jeg tro det går relativt dårlig i en 50-L også.
Postet 10.05.08 kl 20:25
HenrifletteTittet ikke innom karet ditt før nå. Helt enig med (mangler), du har ikke plass. Og med paletter i karet fra før (noe jeg syns en 50-L er for liten til) blir det full krig om du har oppi et par ciklider til! Snakker [URLBLOCK1] her, og når det ikke gikk i min 250-L vil jeg tro det går relativt dårlig i en 50-L også.
Har ikke palettciklider lenger...
Postet 11.05.08 kl 10:32
maskinen min har værl litt klikk i det siste, noe som har ført til at alle endringene i karet mitt ikke blir lagret, desverre. Men har vertfall ikke palettciklider lenger
Er det virkelig ingen som har bilder av denne cikliden? Var inne på den tråden du refererte til Henriflette, men linken som skulle linke til et bilde der virket nok ikke.
Er det virkelig ingen som har bilder av denne cikliden? Var inne på den tråden du refererte til Henriflette, men linken som skulle linke til et bilde der virket nok ikke.
Postet 11.05.08 kl 10:37
Postet 11.05.08 kl 11:10
hmm...
Jeg har allerede prøvd vanlig sommerfuglciklide, men desverre så klarer de seg aldri hos meg Å jeg har lett lenge etter bovliansk sommerfuglciklide, men det virker som om ingen har dem inne. Å heller ikke kakadueciklide er noe særlig lett å finne... Jeg har så lyst på fisk nå :p
Noen som har noe annet å anbefale da?
Foreløbig så er det bare ballong sommerfuglciklide å finne i mitt nærmiljø (nær og nær. 2-3 timer unna).
Jeg har allerede prøvd vanlig sommerfuglciklide, men desverre så klarer de seg aldri hos meg Å jeg har lett lenge etter bovliansk sommerfuglciklide, men det virker som om ingen har dem inne. Å heller ikke kakadueciklide er noe særlig lett å finne... Jeg har så lyst på fisk nå :p
Noen som har noe annet å anbefale da?
Foreløbig så er det bare ballong sommerfuglciklide å finne i mitt nærmiljø (nær og nær. 2-3 timer unna).
Postet 11.05.08 kl 12:45
Dette er et missfoster spør du meg, altså ikke noe fin fisk. Regner heller ikke med at den sånn genmessig er noe sterkere enn vanlig sommerfugl.
Sjekk ut kurvciklide eller rød kurvciklide, og om du går inn på min side og kikker på 54l så kan du se disse flotte fiskene lette å få i lek er dem også.
Samt tåler veldig mye
Sjekk ut kurvciklide eller rød kurvciklide, og om du går inn på min side og kikker på 54l så kan du se disse flotte fiskene lette å få i lek er dem også.
Samt tåler veldig mye
Postet 11.05.08 kl 13:40
Nå vet jeg ikke hvilken butikk som ligger nærmest deg, men uansett så vil de fleste seriøse butikker kunne bestille den fisken du ønsker deg. Skulle ikke ta så lang tid heller siden de fleste har levering hver uke og de vanligste ciklidene alltid er til stede på listene deres.
Som de andre her så anbefaler jeg ikke hold av ballongfisk. Synes det er en uting at dyr blir avlet fram med defekter som begrenser deres naturlige levevis bare for at noen mennesker mener det ser kult ut. Eneste måten å få slutt på denne handelen er å boikotte kjøp av slike.
Det finnes så mange andre vakre å velge i så prøv heller å få butikken din til å bestille noen av de.
Som de andre her så anbefaler jeg ikke hold av ballongfisk. Synes det er en uting at dyr blir avlet fram med defekter som begrenser deres naturlige levevis bare for at noen mennesker mener det ser kult ut. Eneste måten å få slutt på denne handelen er å boikotte kjøp av slike.
Det finnes så mange andre vakre å velge i så prøv heller å få butikken din til å bestille noen av de.
Postet 11.05.08 kl 14:32
Postet 11.05.08 kl 23:13
ShlushHar jo lyst på sommerfuglciklide, men de er for skjøre til å klare seg hos meg. :/
Den uttalelsen synes jeg var litt merkelig... Mener du det seriøst?
Bør du ikke heller gjøre noe for å få gode nok forhold i akvariet ditt da, enn å jakte på fisk som akkurat greier å overleve hos deg?
Hvis det står så dårlig til i akvariet at en vanlig sommerfuglciklide ikke overlever der, så bør du vel strengt tatt ikke putte noe som helst fisk i akvariet enda.
Kunne du si litt mere om akvariet ditt, f.eks. antall liter, hvor lenge det har vært i drift, beplantning, vannverdier som ph og evt andre som nitrat og nitritt.
Sommerfuglciklider trives i surt vann, altså ph nærmere 6 enn 7, og gjerne litt høyere temperatur enn i det vanlige selskapskaret. Mye planter er en fordel, både for å dempe belysningen men også for å gi gjemmesteder. Det kan være sky fisker, så mye planter og dempet lys gjør dem tryggere og mindre stresset.
Bruker man torv-filtrering i tillegg, får man fine forhold for sommerfuglciklider. De er skjøre for dårlige vannverdier, men med gode vannbytterutiner i et godt innkjørt akvarium, er jeg helt sikker på at du også ville greid å holde disse nydelige fiskene
PS!
Vær snill å IKKE støtte den grusomme fiskeindustrien som skaper misfostere ut av naturlig vakre fisk, og forvrenger naturen på det verste! Ballongkropp??! Hallo, hva skal det være godt for???
Skygg unna slikt! Jo færre som kjøper dem, jo bedre. Hvis alle boikottet den slags fisk, ville ikke industrien produsere de misfosterne lenger og trenden ville dø ut av seg selv.
Postet 11.05.08 kl 23:20
Endret: 11.05.08 kl 23:28
Som flere har opplevd, er sommerfuglciklider ganske skjøre. Forholdene i karet er bra, men vil tro det er pH som er feil sikkert...
Det har vært i drift siden jul og er på 50 liter.
Hadde palettciklider en liten stund, de trivdest som plommen i egget. Men det var nok i minste laget med 50 liter til disse ciklidene...
Visste ikke hvor mye fiskene var påvirket slik. Derfor jeg spurte om bilde, man ser egentlig ganske lett om fisken lider eller har det værre. Også om den har dårligere egenskaper med denne avlen. Spurte om bilde fordi jeg var skeptisk og såg for meg noen av de ekstreme gullfiskene som finst rundt om. (ille).
Har jo helst lyst på en fisk som trivest og har det bra.
Får se om det blir bovliansk sommerfuglciklide, kakadueciklide eller kurvciklide på meg da.
Det har vært i drift siden jul og er på 50 liter.
Hadde palettciklider en liten stund, de trivdest som plommen i egget. Men det var nok i minste laget med 50 liter til disse ciklidene...
Visste ikke hvor mye fiskene var påvirket slik. Derfor jeg spurte om bilde, man ser egentlig ganske lett om fisken lider eller har det værre. Også om den har dårligere egenskaper med denne avlen. Spurte om bilde fordi jeg var skeptisk og såg for meg noen av de ekstreme gullfiskene som finst rundt om. (ille).
Har jo helst lyst på en fisk som trivest og har det bra.
Får se om det blir bovliansk sommerfuglciklide, kakadueciklide eller kurvciklide på meg da.
Postet 12.05.08 kl 00:15
Postet 12.05.08 kl 00:20
jeg har nettopp luket ut en del planter nå. Det blir ganske fort fullt når plantene mine formerer seg som en storm. Har litt forskjellig av planter da; sverdplante, flyteplante, vasspest, javabregne (tror jeg det er) og andemat. Husker ikke navnet på alle plantene mine (men det meste ligger inne på profilen).
Men jeg vil mistenke at det er pH som gjør det. Er ikke det vanligste i kranvannet 7 og oppover? Attpåtil så prøvde jeg de vanlige sommerfuglciklidene på vinteren, og mange kommuner bruker å skru opp pH'en om vinteren (vet ikke hvorfor)... Så tror jeg kanskje skal satse på fisk som tåler pH rundt 7, og som tåler at den blir litt forandret...
Hvilken ciklide er mest fredelig av disse da: Kurvciklide, bovliansk sommerfuglciklide og kakadueciklide? )
Men jeg vil mistenke at det er pH som gjør det. Er ikke det vanligste i kranvannet 7 og oppover? Attpåtil så prøvde jeg de vanlige sommerfuglciklidene på vinteren, og mange kommuner bruker å skru opp pH'en om vinteren (vet ikke hvorfor)... Så tror jeg kanskje skal satse på fisk som tåler pH rundt 7, og som tåler at den blir litt forandret...
Hvilken ciklide er mest fredelig av disse da: Kurvciklide, bovliansk sommerfuglciklide og kakadueciklide? )
Postet 12.05.08 kl 00:22
Lissi87Jeg er helt enig med det Mona sier.. Sommerfugl ciklider synes ikke jeg er vanskelige å holde.. Men de er vel kanskje skjøre viss en ikke har de rette vannverdiene?? Hos meg er det hvertfall null problem og holde disse=)
Dette er nok litt forskjellig. Det kommer jo litt an på hvilken pH kranvannet ditt har også (jeg var ikke noe OBS på dette)...
Og litt på hvordan tilstanden var da de ble kjøpt.
Hunn sommerfuglcikliden min la jeg merke til var litt tvilsom allerede som ny. Hannen min levde i kanskje 1 mnd før han døde.
Postet 12.05.08 kl 00:25
Shlush[QUOTE=Lissi87]Jeg er helt enig med det Mona sier.. Sommerfugl ciklider synes ikke jeg er vanskelige å holde.. Men de er vel kanskje skjøre viss en ikke har de rette vannverdiene?? Hos meg er det hvertfall null problem og holde disse=)
Dette er nok litt forskjellig. Det kommer jo litt an på hvilken pH kranvannet ditt har også (jeg var ikke noe OBS på dette)...
Og litt på hvordan tilstanden var da de ble kjøpt.
Hunn sommerfuglcikliden min la jeg merke til var litt tvilsom allerede som ny. Hannen min levde i kanskje 1 mnd før han døde.
PHen i krana er på rundt 7, men jeg har torvfiltrering i karet så i karet ligger PHen på rett under 6..
Mine trivs godt med PHen på rett under 6 og leker og legger egg jevnlig=)
Postet 12.05.08 kl 00:28
Foreslår at du ser gjennom Apistogrammaslekten for inspirasjon.
Når det gjelder ballongsommerfuglciklide så så jeg denne første gang for et par år siden og den var alt annet en vakker. Jeg synes at det er tragisk at at det finnes et marked for disse.
Enhver seriøs akvariebutikk burde kunne skaffe deg ordentlige sommerfuglcicklider ved første bestilling av fisk.
Stå over disse avartene slik at akvariebutikkene brenner inne med dem, så tenker de seg nøye om før de bestiller inn på nytt.
Felles for alle dvergcicklidene er at de krever god vannkvalitet. Man må legge om rutinene litt med slike i karret.
Postet 12.05.08 kl 00:31