Aggresive fisker !haster!

Jeg har et stort problem med mine "Melanochromis johannii". Jeg har to av dem, er usikker på hvilket kjønn, men er sikker på at en av dem er jente.
Problemet startet egentlig for en måneds tid siden da den ene johannii'en satt seg fast bak sirkulasjonspumpa. Den ble liggende med halen over vann, men jeg så den tidsnok til å redde livet dens, men halsen "smuldret" bort. Siden dette har den vært veldig svak og har ikke svømt så mye rundt i karet, men liggi oppå det røret som kommer med vann fra pumpa. Ellers har den spist som normalt, men fargene er blitt veldig svake. Etter min mening har den vært på bedringens vei, og halen har begynt å gro. Men når jeg stod opp i dag, og jeg satt å så på TV hørte jeg plaskelyder fra karet, dette er i og for seg normalt siden den ene fisken min har det med å gjøre brå vendinger i nærheten av vannoverflaten, men jeg la merke til at det var mere lyder enn vanelig, så jeg gikk da bort for å sjekke. Da hadde den friske johannii'en begynt å jage den andre, og jeg tror den friske har spist litt av halen til den andre, fordi den hadde blitt mer rød på tuppen av det den har av hale. Tenkte dette kanskje bare var litt moro de drev med, men de fortsatte en stund, så nå har jeg tatt den "syke" av dem og putet den i yngelekaret for at den skal få litt hvile, men jeg kan jo ikke la den være der for alltid!!! Noen som vet hva jeg kan gjøre?????

PS: link til karet
Halen så veldig ødelagt ut. Er jaggu ikke sikker på om det der blir helt bra igjen.
Men selv har jeg en Juvelciklide-hunn som klarer seg kjempebra uten halefinne.
Har du ikke ett ekstra akvarium som fisken kan hvile noen uker i?
Om ikke kan du jo lage ett av en stor bolle eller noe.
Å sette oppi ett lite filter og en varmekolbe. Å deretter bytte vann ofte.
(Ikke nødvendigvis alt, vi vil jo ikke stresse fisken for mye, men en del vann.)
Ville ha tatt den ut snarest mulig. Før den utvikler sykdom som kan smitte de andre fiskene.
Dessuten er yngleboksen igjennomsiktig.
Hvilket gjør at den andre fisken fremdeles kan se den syke.
Å da kan det hende at den prøver å angripe den igjen - som da vil stresse den syke fisken enda mer.

Når du setter den syke fisken tilbake i hovedakvariet igjen (forhåpentligvis for godt) bør du kanskje ta ut den friske fisken å sette den ett annet sted noen dager. Så den andre får vennet seg til akvariet i fred.
Ellers vil den gamle fisken bare jage den unna siden den kom inn på territoriet dens.
Å da er du jo like langt.
Er vel i og for seg en god ide, men problemet er at det enste karet jeg har som er ledig er på 8 liter. Selv med min begrensede kunskap om fisk, tror jeg nok det kan bli litt lite.......

Men jeg kunne jo kanskje fått tak i en stor balje, og sette en pumpe og en varmekolbe oppi der (og en hel haug av steiner). Vil det funke?
Det er jo bedre enn ingenting.
Ta noe av vannet fra hovedakvariet.
å litt av filterguffen i det innkjørte filteret.
Er det nødvendig å ha noen form for lokk på dette?
Problemet ligger i at du har for lite fisk i karet. Kjøp deg litt flere Johanni så blir det nok bedre, helst flere hunner. Da blir det flere som tar imot "juling" og det blir ikke mye på hver enkelt.
Skal se om jeg kan få gjort det
Skal se om jeg kommer meg til butikken på fredag, så jeg kanskje kan få kjøpt flere av arten

Her er mitt alternativ til et midlertidig hjem, 90 liter balje. Kom gjerne med komentarer, trenger alt jeg jeg kan få her nå.
Det er naturlig at fisk hakker på de svakeste i gruppa, du kan risikere at eventuelle nye du kjøper alle hakker på den svake. Det er sånn de sterkeste overlever og tar rasen videre i naturen, selv om det ikke er kjekt for oss som har dem i akvariet. Det beste er nok å skille dem til den blir frisk, da minker kanskje plagingen litt.
Nå har hann/hunn vært oppi der i to timer, og det virker som om den har det bra. Når jeg flytta den bare lå den stille og sømte ikke i det hele tatt, men når jeg kom hjem nå, så svømte den rundt oppi der
Christine91
Noen bilder:

Sett en luftpumpe opp i der hvis du har. Husk å skift vann hver dag.
Inaktiv bruker
det vargot å høre at fisken din er på bedringens vei Christine91 =

ps.jeg ønsker fisken din lyke og at den skal bli bra ijen =

med vennlig hilsen david gabrielsen =
Vel, du har jo to hanner, har du ikke det da?
Da burde i hvert fall kjøpe deg noen hunner, hvis ikke kommer det til å ende med at den som allerede er skada blir mer skada og dør, desverre.

Er det ikke sånn at hoene er gule?
Ser ut som om det blir fint til den der!

Men husk vannbytter og som en annen sa; om du har så sett fram en luftpumpe med brusestein.
Ja jeg har luftpumpe, og en sån rar stein. Men hva er egentlig hensikten med luftpumpe????
Luftpumpe er for mer sirkulasjon i vannet

Den kan også være underholdnene for noen fisker, kampfisken min driver å svømme rundt den og fange bobler

Håper fisken din blir frisk

Kos fra Charlotte
Luftpumpe brukes for å tilføre surstoff i vannet.
Her er definisjonen fra AF`s akvarieordliste "Pumpe, som settes på utsiden av akvariet, som forsyner akvariet med mye surstoff. Kobles til akvairiet med lufteslange, og luftesten"
Aggresive fisker
jeg synes balja de så flott ut, kanskje på tide med ett større akvarium+ flere hunner som også ble nevt av andre her.Min oplevelse med denne type ciklide erat de erganska aggresive.jeg tror de trenger noen gode gjemme plasser ogstor plass. Lykke til med dem jeg synes du står på som bare det.Som regel får man igjen en gjør for dem. Lykke til
Istedenfor luftpumpe kan du vel også bare heve Fluvalen litt og åpne luftinntaket? Det skulle gjøre samme nytten.

Ser ut som et flott "sykehus" det der
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap