Hva skal dere med alle de ekle sneglene

Det sa jeg får et år siden..
hehe.. Men kan vel ikke akkurat si det nå.. smiler..
Nå synes jeg det er supert.. storkoser meg.. har et 60 liters kar som bare er til eplesneglene mine.. og jeg storkoser meg med det.. lurer på å kjøpe en fisk til det.. men blir vel bare til å ha sneglene i det=)
Jaaa.. så dere som synes sneglene er kjedelige dyr.. pass på så dere ikke blir hekta
Hehe, jeg tenkte også at snegler er ekle og stygge, men så kjøpte jeg en kun for renholdets skyld og fant ut at de er jo utrolig kule
Så lenge det ikke er pestsnegler! Hehe
Smiler. .synes ikke pestsneglene er noe problem jeg.. men de er ikke fine da
Pestsnegler kan jo være utrolig nydelige :O Mine er svarte med gullflekker, og de finnes også i et vidt spekter av farger og former. Her må man ikke dra alle under en kam.
Her er noen snegler folk kaller for pestsnegler. Jeg syns de er utrolig vakre. Se bare på de nydelige forskjellige fargene. Skallet på den øverste er litt slitt men se den nydelige fargen på kroppen...Mine forrmerer seg ikke i rekordfart for jeg tror ancistrusen eller eplesneglene spiser eggene deres når de kommer over de. De er skikkelige fargeklatter i karet mitt...
Hvem var det som sa at pestsnegler ikke kan være vakre
Snegler er ålreite dyr ;- =)
Må bare si meg enig. Hehe, jeg har og så sett på snegler som skadedyr - men nå har jeg fått tre eplesnegler og de er kjempeartige !

(men slike små som kommer med plantene de liker jeg ikke)
Hvorfor er pestsnegler noe de fleste skyr...? Har 0 peiling. Og greit å vite om jeg bør styre unna.
Personlig lar jeg pestsneglene være i fred. Hvor mange man får kommer an på hvor mye man forer, så dersom man har masse pestsnegler forer man som regel for mye.

Pestsnegler forsyner seg gjerne av planter i tillegg til alger, og det er ikke alle som liker bitemerker på plantene sine.

Mine lar plantene mine være i fred, så jeg lar dem være.
ok. Ikke værre altså... Syntes navnet "pest" hørtes veldig skummelt ut jeg da hehe...
Glemte å nevne at de gjerne formerer seg ganske raskt, derav navnet pest Men som nevnt avhenger mengden snegler av hvor mye du forer. Dersom det blir liggende mye mat på bunnen etter foring er dette et ypperlig måltid for snegler
Jeg har oppdaget pestsnegler i euroakvariet mitt, og jeg synes ikke de er noe pene. De er gråbrune, og ca 6-8 mm store.
Jeg hater snegler for min del. Jeg er ikke redd for å si det, det er min personlige mening og den har jeg rett til å ha. Alt fra iberiasnegler til pestsnegler. Snegler er ekkelt etter mitt syn. Og nei, hehe - jeg spiser IKKE escargos for å si det slik.

Men jeg har faktisk erfart at sandsnegler kan være litt kjekt å ha i akvarium med sandbunn. En ser dem ikke men de gjør en himla jobb. Trenger ikke å slamsuge ved hvert vannbytte, bare bytte vann. Så litt kjekke allikavel, *grøss*
Jeg kjøpte min første snegl for noen dager siden; -Gul eplesnegl. Jeg har alltid syns at de er så ufattelig ekle! Men du verden! Gitt hvem som satt i timesvis og fulgte med på sneglen som "vagga" rundt nede på bunnen der! Oppi planter, og oppå agurk og alle veier! He he, synes den er grådig vittig! En snegl, og du e hekta
vero9ca
Syntes navnet "pest" hørtes veldig skummelt ut jeg da hehe...

Ja, og på norsk er det egentlig feil. "Pest" betyr skadedyr på engelsk, så "skadedyrsnegler" hadde vært mer riktig, men det er nok ingen som gidder å bruke det ordet siden det er så krøkkete.

"Skadesnegler" kanskje? Eller "usnegler" etter mønster fra "ugress"?
vero9ca
Hvorfor er pestsnegler noe de fleste skyr...? Har 0 peiling. Og greit å vite om jeg bør styre unna.

Jeg vil tro dette er fordi de formerer seg så utrolig fort og fordi de går til angrep på planter. Ikke kjekt å ha hundrevis av pestsnegler i karet og hullete planter.
jeg lurer litt på disse sandsneglene . hvor store er de?

Bor de nedi sanden og graver tuneller da, eller hvordan virker de?

Jeg har mitt første akvarium med sand nå, og ser jo at det blir liggende en del rusk og rask oppå sanden og det er ikke så pent å se på, så jeg må nok slamsuge snart - slipper man det med sandsnegler?
Du kan egentlig sammenligne sandsneglen med meitemarken. De lever under jorden/sanden og roterer bunnlaget slik at det får puste og holder det rent, er rett og slett et nyttedyr. De er der og gjør jobben sin, men du ser de ikke. Du må nok ta en og annen slamsuging innimellom fordet, men sjelden i forhold til å ikke ha de. Det er min erfaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap