Er hulihodesyke på diskus dødeligt ?

Inaktiv bruker
er hulihodesyke.på diskus dødeligt ?
Inaktiv bruker
trenger svar fort =
Hei. Har du lest i sykdoms artikkelen? Her er et utdrag ;

Hullsyke / Hull-i-hodet-syke:
Hullsyke forårsakes av tarmflagantellene hexamita og Spironucles og er mest vanlig på ciklider, spesielt på diskus. Hullsyken kjennetegnes ved at fisken får kraterformede huller i øye og nakkeregionen, som det gjerne kan sive melkeaktig veske fra. Svekket allmenntilstand er svært vanlig. Det er en del stridigheter om hvorvidt denne sykdommen skyldes disse flagantellene, eller ren mangel på mineraler og vitaminer. Det er da mest sannsynlig at det er mangel på vitamin D, fosfor og kalsium.
Bilder og beskrivelser av fisk der det påstås at det er kostrelatert, har disse hullene i forbindelse med "neseborene". På grunn av dette er det grunn til å tro at hullsyke kan komme av begge deler.
Hullsyke forårsaket av mangel på vitaminer og mineraler kan kureres ved forbedret kost, og gode vannbytter. Tilfør gjerne flytende vitaminer som eSHa Minaroll i vannet.

Hullsyke forårsaket av tarmflaganteller kan forsøksvis medisineres med blant annet eSHa Hexamita.

Hele artikkelen om sykdom skrevet av Frank Angell kan du lese her
Inaktiv bruker
er det hulihodesyke vis det er med fina på diskusen for det er der største man har fåt det?
Vet ikke om jeg helt skjønte spørsmålet Er det sår eller noe ved finnene? Jeg må bare si at jeg ikke har så god greie på sykdommer, men i forbinnelse med sykdommen jeg har fått på mine fisker, så har jeg søkt litt og lest litt om forskjellige ting.. Kanskje du kan legge ut et bilde av fisken?
Inaktiv bruker
nei ikke et sår.men en klump med noe huld i som det er hvit drit i.ser nesten ut som en kvise =
Jeg vet ikke.. men jeg fant en tråd om "kvise" lignende sak.. Du kan nå se på den og sammenligne med symptomene på din fisk.
Inaktiv bruker
takk for svar Haimat nå ble jeg lettet.
Inaktiv bruker
i går fikk jeg det oppklart størsteman av diskusen har hulihodesyke
david g
i går fikk jeg det oppklart størsteman av diskusen har hulihodesyke

Hvilken behandling skal du bruke mot det?

Du ble advart mot å kjøpe de dårlige diskuser fra butikken, ofte ender det slik.
Fisken blir syk og kanskje dør, og diskusen får enda dårligere rykte på at de er umulig å holde i akvarium.
Man bør være veldig kresen før man handler diskus, markedet flyter over av dårlige inndivider.

Men håper virkelig du får fisken frisk igjen, men ofte så er denne sykdommen en sekundær sykdom.
Så du bør skjekke alle vannverdier og tempen i karret, for et eller annet er nok ikke helt der det bør være.

Lykke til.
Her er det en medisin du kan prøve i første omgang, dem fjernet flagelatene på discusene mine. Discusene vil dø hvis du ikke medisinerer, de har vel sluttet å spise antar jeg.

Jon
Inaktiv bruker
spiser litte ja =;-C
Inaktiv bruker
redningen her komme jeg har fåt kjøpt meg medisin mot det.og det var ikke biligt =;-D
Inaktiv bruker
En supergod nyet
diskushanen min er på bedringensvei kvisegreia er nesten helt borte jippi jet om det er en som er lykelig nå =

ps.dete nå feirs med røde myglarver til diskusparet og noe aent til meg.
Det er bra at du får bukt med sykdommen David, men av ren nysgjerrighet, hvilken medesin brukte du?

Jon
Fikk de dette etter at du satte dem i 60 literen?
Inaktiv bruker
Jon Bruce
Det er bra at du får bukt med sykdommen David, men av ren nysgjerrighet, hvilken medesin brukte du? Jon

hei Jon medisinen som jeg brukte heter jbl spirohekol det var den eneste sedisinen som funket best som di hade inne =

hei Ciklide jep medisinen var i hus før di kom i 60 literen som di går i nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap