Hva slags fisk passer sammen med kampfisk?

Hei!
jeg har nå nedlagt det lille akvariet mitt en stund grunnet flytting, men har veldig lyst til å få det i stand igjen. Så er jo spørsmålet hva slags fisk jeg skal ha i...
Jeg har en liten svakhet for kampfisk og har en i et mindre kar nå. Men disse er jo litt småsære å ha med å gjøre... hva slags fisk kan jeg putte oppi et 48 l akvarium sammen med kampfisken min? har blitt anbefalt alt fra gullfisk til guppy og det har jo da ikke gått så utrolig bra... noen som har no forslag?
gullfisk og guppy!? det er å be om å få dødsfall i karet... de fleste vil si at ingen fisker går sammen med kampfisk. selv har jeg kampfisk i mitt 120 liter kar sammen med praktbotia (men disse skal visst være notoriske finnenappere) kileflekkrasbora, sugemalle, scalarer og krabber. hadde også sølvhai (men da trenger du et kar på minimum 750 liter) seilfinne molly og black molly. seilfinne molly'n døde og jeg regner med at det er kampfisken sin skyld. black molly'n fikk også gjennomgå, men den fikk jeg heldigvis fjernet fra karet før det var for sent. jeg vil vel nesten konkuludere med at min erfaring med kampfisken er at så lenge fisken kan i det helle tatt minne om kampfisk enten i farge eller størrelse eller form eller oppførsel, vil kampfisken angripe. prøv deg litt frem, men for all del, ha en nødløsning i bakhånd. dessuten er nok 48 liter i det minste laget til å ha mange fisk oppi.
Kuhlii-ål ser ut til å gå bra. Ellers så virker det som det er veldig delte erfaringer når det gjelder samboere. Det som går hos noen, fungerer ikke hos andre. I tillegg er dette et lite kar at slik at mulige kandidater begrenser seg av den grunn.
Eg har min kampfisk i kar med platy og neontetra og det går veldig bra. Hadde også guppy ei stund, men det gikk ikkje like bra. En guppyhann med litt slørete hale og kampfisken røk i tottene på kvarandre og eg holdt på å miste kampfisken.. :-/ Men det har som sagt godt veldig bra med platy og neontetra.
Takker
Takker for alle forslag... får egentlig bare prøve meg litt frem tror kampfiskem min er ganske snill i og med at det gikk bra å ha den i en pepperkakebok sammen med noen neontetrar når jeg flytta og alt gikk bra...
har jo uansett ikke så grusomt mye å velge mellom siden jeg har så gruelig lite kar:P men slik er det når man har så liten stue:p
Neontetra kan være finnenappere, så de vil jeg ikke anbefale.

Guppy har slør og blir derfor ofte sett på som trussel av kampfisken. Og dermed blir de antageligvis drept av guppy.

Gullfisk er kaltvannsfisk som vil ha fra 10 - 20 grader, mens kampfisk vil ha nermest mulig 30 grader.

Jeg har hatt platy sammen med min kampfisk. De røde platyene ble fort tatt, men hadde noen grønne (mørk grønn) ilag med han lenge, han brydde seg ikke om dem.

Akkurat nå har jeg villguppy ilag med kampfisken min. Villguppy har ikke slør, og ikke like sterke farger. Disse får være i fred )
Jeg tror jeg ville latt kampfisken råde i fred, og heller satt inn noen artige bunnfisker. Kuhli er nevnt, og de krever vel ikke store plassen for å trives? Sommerfuglcichlider er små og rolige, og holder seg i nedre vannlag i motsetning til kampfisken. Kanskje det er en mulighet? Her stemmer ihvertfall vannkravene omtrentlig med kampfisken.

Jeg ville prøvd å legge til rette med litt flyteplanter for kampfisken, så den kanskje føler seg mindre truet.

Det ble mye gjetning her, men jeg ble engasjert siden jeg tenker mye på kampfisk om dagen selv. Problematisk det der.
Gemyttet på kampfisk er temmelig variert fra fisk til fisk. Den kan risikere å ende som mobbeoffer fordi den kanskje ikke har like gode svømmeferdigheter som de andre fiskene (altså har problemer med å komme seg unna) eller den kan være så hissig at den knerter alt annet liv i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap