Trenger ikke matte under helglassakvarie?

Ja, er det ikke så viktig?
Jeg har hatt en skikkelig runde med butikkene i Oslo for å få tak i et par underlag, men det var jammen ikke lett! Etter å ha kontakta til sammen 7 butikker fikk jeg napp på en eneste butikk!
Jeg måtte jo spørre en av butikkene om de ikke solgte helglassakvarier? Jo, men du trenger jo egentlig ikke underlag hvis du vasker bordet før du setter på plass akvariet.. høh?
En annen mente også at jeg ikke trengte det, men foreslo trekkpapir hvis jeg absolutt ville ha noe under akvariet. Når jeg fortalte han at det var stor sannsynlighet for litt vannsøl rundt akvariet og fare for at trekkpapiret ville trekke vann og sørge for fukt der jeg ikke ønsket det, var han jo enig i det…

Har også fått tips om å kjøpe tynn isopor. Det har jeg brukt før. For det første så smuldrer det i stykker og hvitt syns jeg er kjempepent under akvariet –not!

Jeg skjønner bare ikke hvorfor ikke dette inngår i butikkenes sortiment. Jeg mener hvorfor ikke sørge for at kunden får det utstyret de trenger til helglassakvariet de kjøper hos dem? Jeg hadde blitt passelig sur hvis jeg hadde kjøpt et akvarie i en butikk som hadde sagt at det bare var å dra til maxbo for å få tak i isopor! Hæ?

Jeg fikk tak i flotte underlag til en rimelig penge på TAM Alna. Jeg er fast bestemt på at det beste må være å bruke dette underlaget. Når det gjelder vann og glass vil jeg virkelig sørge for å være på den sikre siden. Men bruker ikke folk disse underlaga? Er det egentlig ikke nødvendig?
Tror jeg har hørt det at garantien på helglassakvarier ikke gjelder hvis du ikke har underlag under jeg??

De selger slike underlag på nettbutikkene vet jeg hvertfall, men er litt dårlig å ikke ha det i en butikk, når de selger helglass selv :/
Det kommer an på hvor stabilt og beint bordet er.
Jeg Har en matte under min datters helglass-kar. Tør ikke annet.
De andre karene står på plastramme.
Jeg bruker aquapad-underlag under helglass
Webzoo har den [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2665&HKatID=]typen jeg bruker. Her[/URL] er det nevnt dette med garanti. Men dette er vel noe den som selger nye kar har ansvar å informere om, i så fall?
Ja det viser vel igjen hvor stor forskjell det er på hva butikken mener og folk på forumet mener.

Men det er uansett skummelt at hvis det er sikrest å bruke underlag unnlater likevel butikkene å opplyse om dette. Det ville jo også sørget for et bitte lite mersalg for butikkene å selge mattene sammen med helglass.

Når jeg jobbet i dyrebutikk for "hundre" år siden hadde vi matte i i metervis på rull. Solgte ikke et eneste helglassakvarie uten matte..
Aggi
Webzoo har den [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2665&HKatID=]typen jeg bruker. Her[/URL] er det nevnt dette med garanti. Men dette er vel noe den som selger nye kar har ansvar å informere om, i så fall?


Hvis det til og med gjelder garantien på karet er det enda mere hårreisende at butikkene gir blaffen i mattene. Jeg er litt oppgitt nå...
Dersom det virkelig er en slik klausul i garantien, så mener jeg at butikken må opplyse om klausulen for at den skal gjelde. Eller at slike matter følger med alle kar.

Tenk om det ble solgt biler og garantien bare gjalt dersom folk polstret støtfangerne, men at polsteret ikke fulgte med?

Og hva så med de helglasskarene som står på en pinglete plastramme?
Aggi
Og hva så med de helglasskarene som står på en pinglete plastramme?


Enig! Men der hjelper det vel bare å få opp akvariet fra plata, at bunnen ikke står og gnisser mot evt partikler eller ujevnheter. Jeg har et lite kar med skikkelig pinglete plastramme og det ser ikke trygt ut nei.. det skal også legges ned
Kar på under 20 liter er sikkert greit nok med plastramme. Men Jeg har nå både 64 liter med dette. Og en 96 liter. På 96 literen var den løs, så jeg lot bare være å bruke ramma, brukte matte istedet. På 64-literen så er ramma limt ganske godt fast... :S
Det er ikke sandkorn som blir problemet på et sånt kar, men om bordplata vrir seg under vekten.
En matte beskytter ikke bare mot små ujevnheter, men også en viss grad mot vridninger.
Mitt er vell også helglass når jeg tenker meg om :-O Jeg har ikke noe matte under mitt. Butikken sa ikke noe om dette i det heletatt jo... Men jeg vasket akvariumsbenken før jeg satte det oppå, var bare noe jeg automatisk gjor.

Tenkte å legge et lag med bubbleplast under, men fikk det ikke til. Å tenkte at butikken ville vell ha sagt det om jeg trengte det.. :-s
Bobleplast er ikke noe som vil holde . Men man kan bruke liggeunderlag, bare de ikke er for tykke eller oppblåsbare.
Litt for sent nå, da akvariet er færdig oppstartet med fisk i :p
Shlush
Tror jeg har hørt det at garantien på helglassakvarier ikke gjelder hvis du ikke har underlag under jeg?? De selger slike underlag på nettbutikkene vet jeg hvertfall, men er litt dårlig å ikke ha det i en butikk, når de selger helglass selv :/


Ja og alle butikker selger vel både helglass og rammekar? Tror jeg aldri har sett en butikk som kun selger rammekar?
Aggi
Bobleplast er ikke noe som vil holde . Men man kan bruke liggeunderlag, bare de ikke er for tykke eller oppblåsbare. ;)


Jeg kjøpte først et liggeunderlag for å ha under akvariene, men det var så tykt at jeg var redd akvariet ble stående å vagle oppå. Gjorde et halvhjerta forsøk på å finne liggeunderlag som jeg mente var tynt nok, men ga kjapt opp etter å ikke finne det i de største kjedene...
Opp mot en cm tykt er ok. Mer enn det blir nok vaglete.. De gamle underlagene var på denne tykkelsen, så kanskje på tide å leite opp de gamle på loftet, og bytte dem ut med mer komfortable?
Aggi
Opp mot en cm tykt er ok. Mer enn det blir nok vaglete.. De gamle underlagene var på denne tykkelsen, så kanskje på tide å leite opp de gamle på loftet, og bytte dem ut med mer komfortable? :D


He he

Men jeg vet også at tynne finnes... Kanskje ikke i sportsbutikkene, da men..
Aggi
:D Men jeg vet også at tynne finnes... Kanskje ikke i sportsbutikkene, da men.. ;)


Hvor ellers? Jo kanskje sånne jakt og fiskesjapper?
Sjekk Coop OBS,wistex, Europris, Sparkjøp, Styvis... OSv
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap