Kulefisk, kreps og krabbe i lite ferskvannsakvarium

Eg er heilt ny på akvarium og tenkte det kunne vera lurt å henta råd og tips frå all den kunnskapen som ligger her i forumet.

Det eg har lyst til å få til er:
Lite frittstående kar, ca 60 liter, med innsyn frå alle sider
Pumpe og varmekolbe i bunn ("usynlig")
Overhengande lampe
Runde steinar og sand slik at det ser ut som ei strand
Ingen planter, men gras
Små kulefisk, ca ti stk (ikkje grønn dverg, men mindre og snillare)
To tøffe krabbar
Eremittkreps
Sandsneglar


Siden eg kan lite om dette veit eg ikkje om denne kombinasjonen er mulig.

Setter veldig pris på hjelp
Tenker du på dvergkulefisk? Jeg ville nok ikke hatt så mange som 10 stk i 60L. Dessuten snakker du vel om langt færre liter enn 60L hvis du skal ha landområde til krabbe/eremittkreps også?

Jeg hadde 5 dvergkuler i en 85L og det så ut for meg å være helt passe. Varierer veldig på kulefisken hvordan de tåler "trynet" på hverandre, men aldri lurt å stappe for mange av denne type fisk i samme kar

Dvergkulefisken er også veldig nyskjerrig, så jeg vet ikke om de er lure nok til å holde seg unna klørne til krabbene? Jeg aner ikke -bare et tankekors.
Ja, det er nok dvergkulefisk ja, og det betyr nok at eg ikkje kan ha meir enn fire, sånn som du seier.

Eg håper det fins krabbar som klarer seg uten landområder. Dette vil eg selvfølgelig sjekka nøye først, men meiner at eg har lest at det fins.

Og viss eg finner krabbar som er små nok er vel fiskane trygge? Eller er dvergkulefisk så små at ingen krabbe er liten nok til å la dei vera i fred?

Og er dvergkulefiskane små nok til å la krepsane vera i fred? Eller motsatt?

Og alle desse kjem til å veksa!

Hmm, det er visst ein kabal som må gå opp her...

Mulig eg har gått ut på litt for djupt vatn her :P


Takk for hjelp, forresten
Tror de fleste krabber trenger landområde. Det kan holde med en rot som går opp over overflaten og samtidig et stykke over der Tror eremittkreps også trenger landområde (bare rett meg hvis jeg tar feil folkens)...
Har sjekket det ut. eremittkrepsen må komme seg over overflaten, eller så drukner den Ser ut som du enten må ha en plass med landmulighet eller bare å glemme krabbe og eremittkreps.
Hmm, der brast den drømmen...

Og eg som hadde laga ein så fin skisse...
Heine
Hmm, der brast den drømmen... Og eg som hadde laga ein så fin skisse...


Aaah, du tenkte vann over hele... nei det går nok ikke så bra
Du kan jo forandre litt på drømmen din Eller realisere drømmen uten eremittkreps og krabbe
Jo, vatn over det heile blir det. Eg blei forelska i eit Elos kar i Stavanger, så det skal eg ha når tida blir moden (=kontoen får fleire siffer)

Og så må eg overbevisa meg sjøl om at saltvannsakvarium er moralsk forsvarlig..

Men no blir det altså eit lite ferskvannskar først, og eg vil at det skal vera litt i samme stil som det Elos karet. Og landkrabbar og -kreps må vika
Du kan vel ha krabbe? Hvis du senker vannstanden med 5-10 cm, legger opp røtter slik at de ligger langs vannoverflata med litt planter mellom, går det helt fint. Har krabbe selv, og det fungerer fint hos meg. Røttene henger med sugekopper langs sidene, og så er det røtter som går opp til dem.. Krabba er like mye der som i vann..

Vet ikke hvordan det ville vært med en eremittkreps, men den røde mangrovekrabba ser ut til å trives


- men d bør ha lokk da krabbene er gode klatrere. Noen sier de stikker av, men det har ikke min gjort enda...selv om jeg har glemt å lukke lokket innimellom..
Men spiser mangrovekrabbe dvergkulefisk..? Dei er vel ganske aktive og har lange kjappe klør?
He he.. ikke min! Det eneste den knerter er andre krabber.. Har gitt opp å ha flere med den.. Den går med sverddragere, amano-/krisebær-/gabon-/indiske-kloreker. Eneste reka den tok var en som allerede var død.. Ellers spiser den planter og pellets.

Babykloreker har brukt den som klatrestativ, sverddrageryngel har brukt "stranda" til krabba som skjulested. Snegler blir ikke tatt..

Røde mangrovekrabber er veldig fine, har ikke lange klør..Klørne er røde og kraftige, men ikke lange..
Den høyrest ut som ein veldig kjekk krabbe!

Ser at dei har vanskelighetsgrad lett og det passer meg bra, og 5-10 cm mindre vatn kan eg kanskje leva med
Ja, 5-10 cm er til å leve med Bare pass på at du har ei pumpe som fungerer med den vannstanden

Her er min sjarmør!
Det står på profilen at rød mangrovekrabbe bør ha tilgang til saltvann.. Bare lurer, trenger de ikke det? ) *har lyst på selv*
Er ikke sikker, de i dyrebutikken mente at de godt kunne leve i ferskvann hele tiden. De bruker saltvann når de yngler.. siden yngelen skal leve i saltvann først.. tror jeg..

Vi har hatt vår i ett år nå. Har fungert bra
Hei
hva er prisen på ein slik kmangrovekrabbe?
Ang eremittkreps, lever ikke de egentlig på land? Altså de vi får kjøpt i dyrebutikkene. Mener jeg har lest at de kun trenger litt vann i en skål for å dyppe seg?
Eragon
hva er prisen på ein slik kmangrovekrabbe?


Jeg skal kjøpe magrovekrabbe i desember nå. Til kr 79 i butikken
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap