Termometer til å klistre utenpå akvariet

Kjøpte et termometer som var til å bare klistre utenpå glasset til akvariet, men det fulgte ikke med noen bruksanvisning.
Jeg har satt opp termometeret, men som regel så lyser mer enn 1 av rutene som forteller hva temperaturen i vannet er. Det er forskjellig farge på de rutene som lyser. Den øverste lysende ruten er grønn/brungul ( avhengig av hvilken vinkel du ser fra ) og den nederste er virkelig mørk blå. Det er også flere ganger jeg sjekker det at det ikke lyser i noen av rutene i det hele tatt! Mens andre ganger er det meget tydelig at noen av rutene lyser.

Hvordan skal jeg tyde dette??
Etter min mening kunne du like godt hatt et helt vanlig klistremerke på glasset.
Kjøp deg heller et skikkeleg termometer som du kan ha innvendig i karet. De er ikke dyre.
Jeg må nesten si meg enig med Aggi her. Jeg har selv 2 av de termometerene du snakker om på samme akvarium, og de viser alltid forjellig fra hverandre og det innvendige "flyte-termometeret".

Råder deg til og kjøpe en sånn eller en elektronisk. Det er de som er nøyaktige.
Aggi
Etter min mening kunne du like godt hatt et helt vanlig klistremerke på glasset. Kjøp deg heller et skikkeleg termometer som du kan ha innvendig i karet. De er ikke dyre.


Enig. Jeg sliter med å i det hele tatt lese av temperaturen på disse. Gode gammeldagse flytetermometer har fått sin renessanse hos meg
Hvis to ruter lyser opp er tempen midt imellom, f eks 24.5.

Men som de andre sier ville jeg heller satset på et innvendig termometer. Har et av disse klistremerkene selv (fulgte med et brukt kar) og det er ikke særlig nøyaktig. Gir en viss pekepinn, men hvis man har fisker som er følsomme eller skal kjøre en varmekur holder det ikke.
Bruker tetra sine utvendige termometer og de fungerer helt greit for å se at ikke varmekolben har klikket. Bruker ett skikkelig IR termometer for finkontroll og instilling (industrielt +-0.01 grad) og det funker helt supert , serlig når en tillpasser vanntemperatur ved vannskift.
jeg bruker ikke flyte-temometer i frykt for at de kan knuses.. nå har jeg bare ciklider å litt "større" fisk da men. det er vel den "innvendige"\flyte\sugekopp varianten som er mest nøyaktig men så lenge man er klar over det så går det jo greit med disse "klistre" termometerne også.. men de er best når de er nye, kan bli litt vanskelig å tyde de når de er "gamle" å godt brukt..
Jeg har et flytetermonmeter med sugekopp på. Veldig billig et slikt et, og mer nøyaktig enn de klistretingene på utsiden. Jeg har et kar med klistretermometer på utsiden og et flytetermometer på innsiden. Klistertermometeret viser aldri mer enn 26 grader uansett hvor mye jeg stiller på varmen. Men det på innsiden skifter med temperaturen
Gå får kvikksølv eller digitalt..
det som kan være skummelt med de klistremerke termometerene er at de kan fort vise tempen utenfor akvariet...
desverre så passer slike best i søpledunken...
tjaa, greit nok at de ikke er helt nøyaktig. men du får jo ett vist "peke-pinn" på hvor temperaturen ligger da å så lenge en er klar over at dette ikke er helt 100% så er jo ikke det ett stort problem.. men hvis man har STORE fisker er ikke disse flytende\knusbare termometer noe godt alternativ, men hadde jo vært fint om noen kunne komme med noen andre brukbare løsninger istedenfor...?
Min løsning ligner på denne.

[External Image]

Ikke alle er enige i at det er en god løsning, men hos meg blir det i hvert fall nøyaktig nok.
kjellvis
tjaa, greit nok at de ikke er helt nøyaktig. men du får jo ett vist "peke-pinn" på hvor temperaturen ligger da å så lenge en er klar over at dette ikke er helt 100% så er jo ikke det ett stort problem.. men hvis man har STORE fisker er ikke disse flytende\knusbare termometer noe godt alternativ, men hadde jo vært fint om noen kunne komme med noen andre brukbare løsninger istedenfor...?


Ett godt IR termometer får en fra rundt 500 kroner (fluke på Elfa.se) enklere enn det blir det ikke, øyeblikkelig temperaturavlesning der en måtte ønske...
Å?
Jeg har mye stor fisk. bla a heros notatus og rotkeil. har aldri opplevd at dem har knust et termometer...
Digi
Ett godt IR termometer får en fra rundt 500 kroner (fluke på Elfa.se) enklere enn det blir det ikke, øyeblikkelig temperaturavlesning der en måtte ønske...


Jeg prøvde et IR-termometer men var kanskje uheldig? Målingene varierte med 3-4 grader i begge retninger fra virkelig temperatur.
Kampfisk
Jeg prøvde et IR-termometer men var kanskje uheldig? Målingene varierte med 3-4 grader i begge retninger fra virkelig temperatur.


Må ha vert ett dårlig IR termometer da ja, eller du har målt feil.... Mitt er iallefal helt eksakt.
tom a. joda, disse tynne glasstermometerne KAN faktisk knuse. Jeg har oscar, jaguarciklider, arowana, crenicichla å div store, sultne fisker å disse har knust en varmekolbe så jeg tviler på at ett termometer hadde vært noe stort problem.. fint for deg at herosene dine ikke har knust noe termometer det er jo vel å bra men de er jo på "knuse termometer størrelse" disse også, i alle fall som voksne 8-) men det er jo en fare for at de kan gjøre det, hos meg er det i alle fall full fart ved mating å skulle jeg måtte flytte de så er det jo full panikk, da flyr røtter å steiner vegg i mellom så hos meg er frykten stor for at et slikt termometer ville gått i knas relativt kjapt.. men da er jo ett sånt ir-termometer greit (selv om det var litt dyrt)
Bildet som Kampfisk viser må være det beste alternativet, tror jeg. Har hatt lignende slike selv, og de er fine. Den lille føleren i enden av ledningen, den som måler tempen i akvariet, kan gjemmes i et hjørne av akvariet. Selve temperaturen avleses i displayet som f.eks. henges på veggen ved siden av akvariet.

Mine slike hadde små sugekopper man kunne feste langs ledningen og feste på glasset, slik at føleren ikke hang og dinglet i karet men var klemt på plass.
Det kan være en fordel å gjemme den i en mørk krok, så den ikke blir så fort algegrodd. Men den tåler en vask, så det er bare å ta den opp og rense den i rent vann om det kommer alger på den. En ren probe virker best, selvsagt
Er ikke den kampfisk viser, et helt ordinært inne/ute termometer?
Er det noe fare for at Discus eller Scalare knuser varmekolbe eller "glasstermometer"?
Aggi
Er ikke den kampfisk viser, et helt ordinært inne/ute termometer?


Det er det, ja. Jeg foretrekker dem fordi de er billige. Etter min erfaring er også tre av fire slike termometere nøyaktige nok til akvariebruk. En halv grads avvik gjør meg ingen ting så lenge avviket ikke varierer over tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap