Herlighet hvor lett vi er å lure;-)

Ser lenger her nede i en tråd at de faktisk selger oss stueplanter,som akvarieplanter.
da er jo plutselig mitt hodebry løst. Kjøpte noen planter som jeg syntes lignet mistenkelig på noe vi kaller Grønnrender,som jeg faktisk har hatt i mange år, de får etter hvert lange utløpere som får avleggere på...
Disse finnes i både ren grønnfarge og med lyse striper.
Syntes d var litt artig at de hadde slike akvarieplanter,men så er d altså rent bedrageri- kunne visst like godt satt ned "svigermors tunge" ser jeg!
Skulle starte opp et cory kar,og har brukt flere uker på å få d fint der ,istedet råtner de derre drittplantene og jeg har måttet plukke ut d meste- på toppen måtte jeg nok en gang gå fra butikken der de har noen få panda cory,som jeg synes lever et drittliv,nesten fri for barter var de også! Skulle gjerne kjøpt de opp,men da jeg har aenus og vil i første omgang holde meg til de(jeg blir vel satt på mentalsykehus visst d kommer fler akvarium i hus nå),så kunne jeg ikke annet enn å påpeke nok en gang at de burde gjøre noe med forholdene iom at de hadde de så lenge i butikken, og fortalte litt om hvordan de burde ha det. Heldigvis var dette ei anna jente, enn en jeg hadde pratet med før,som tok d veldig fint og sa at de skulle ta d til etterretning og gjøre noe med d. Hun syntes d var fint at jeg sa ifra.
Nå skal jeg til den andre butikken å si hva jeg mener om de derre plantene,kunne jo ikke fatte hvorfor de råttnet opp, det andre akvariet med andre planter trives jo bare godt.
Det er desverre et problem som har vært en god stund ettersom jeg har forstått.
Ser at noen av de største planteleverandørene til dyrebutikkene i norge har felles Akvarie og Terrarie liste. DEtte gjør at planter som passer bedre for sumpdyr også ender i akvariene. DEtte er sumpplanter som passer aller beste med lite av planten under vann.
Det er veldig dumt for de som går å kjøper planten.
Men det skal tas med at mange av plantene som du kjøper i akvarieforettnigner er dyrket opp med mesteparten av planten over vann. DEt lønner seg derfor å ta vare på navnelappen som står på potta eller spørre betjeningen om navn og søke den opp her eller andre steder på nettet og få tips om hvordan du forbreder planten slik at den skal trives best mulig. Noen planter skal man rive omtrent alle stilkene / bladene vekk på før de plantes. Andre skal plantes i klynge osv osv osv osv... Det er mye å lære angående planter.
Kanskje ikke så rart de i butikken ikke klarer å bestille riktig eller gjøre ting riktig ovenfor kundene.
Det er selvfølgelig beklagelig at de selger sumpplanter til akvarister og at plantene da råtner under vann. Har du noe igjen av plantene så plant dem i stuevinduet og vann de godt der så får du stjerne i boka for flott planter i vinduet.
Ja det er når butikkene bestiller plantemix at de får disse plantene. Det er ikke alle disse terrarieplantene som er sumpplanter en gang og har derfor enda kortere levetid under vann enn sumpplantene.

Det er synd at de ansatte ikke klarer å se forskjell på akvarieplanter og andre planter. Men hadde de giddet å bestille bestemte akvarieplanter etter navn hadde de sluppet å få terrarieplantene. Det er selfølgelig billigere for butikken å ta inn denne plantemixen og de tror jeg heller det ikke er navnelapper på...

Jeg syns ikke du skal plante de i vinduskarmen, men gå tilbake til butikken med de råtne plantene og kreve å få byttet til noe som er vannplanter! Plantene er jo ikke billige heller.

Det er veldig mange som faller for den stripete planta, den er nok en dracaena. Ser jeg planter med farger som dette styrer jeg langt unna. Vannplanter med andre farger enn grønt går gjerne i brun eller rødtoner. Hvitt/gult tror jeg ikke jeg har sett på en ekte vannplante?
Ja, man lærer
så lenge man lever...jeg skal gjøre det, ta med tilbake en av de plantene som det enda spinner liv i.
Kanskje de lærer noe der også, og sjekker litt bedre hva de får inn.
kjenner til problemet, vet ikke hvor klar over dette butikkene er.

Jeg har også en slik plante i ene karet mitt. Men denne lever og vokser, og har ikke dødd enda. Har hatt den i 1 år nå uten at den har fått særlig store men.
Shlush
kjenner til problemet, vet ikke hvor klar over dette butikkene er. Jeg har også en slik plante i ene karet mitt. Men denne lever og vokser, og har ikke dødd enda. Har hatt den i 1 år nå uten at den har fått særlig store men.


Jøss, det er jo egentlig veldig rart! Har du et bilde av den?
He he, by the way, jeg var innom en butikk i dag for å få tak i fiskeposer (skal selge noen fisk i morra) og stod å venta i kø. Foran meg ble en kunde hjulpet av en ung helgehjelp. Kunden skulle ha en luftpumte og hun bak kassa klarte å si at hun skulle putte luftpumpa i vannet, bare ledninga som skulle være untenfor vannet! Jeg sto der helt paralysert, klarte ikke si i fra at dette var riv ruskende! Jeg var faktisk så fyllesjuk at jeg ikke klarte noe... Hun sa også at den dingsen man setter på slangen for å justere luftstrømmen var for å få fordelt til to slanger. Var ikke det, var kun for luftstrøm... Ohh lord, hva skjer hvis man putter en luftpumpe i vannet og setter den i kontakten???
å hjelp... tipper det blir en "fornøyd" kunde.. men håper kunden hadde vett nok til å lese i bruksanvisningen o.o;
kremnils
DEt lønner seg derfor å ta vare på navnelappen som står på potta eller spørre betjeningen om navn og søke den opp her eller andre steder på nettet og få tips om hvordan du forbreder planten slik at den skal trives best mulig.


Butikkene her har ikke disse merkelappene på plantene. Faktisk ikke sett de merkene på lenge..Dette er meget irriterende, er jo nærmest umulig å indetifisere hvis man ikke har studert plantebase å bøker grundig.
Å for en nybegynner vil det jo være enda værre.. Spurte sist om hvorfor plantene ikke var merket.. "Dette er en plantemix sending, og da er ikke plantene merket." ikke hadde han mulighet til å si om det var akvarieplanter eller sump, men han visste det var litt av begge deler..

Er det vanlig at leverandør ikke merker plantene sånn?
Er det vanlig at leverandør ikke merker plantene sånn?


Det er slett ikke uvanlig, nei.
som butikk karen sa. det er en plante mix. tror det er uten lapp da.
Hadde vært lettere for oss kunder hvis de ante hva de hadde bestilt...
Linka
[QUOTE=kremnils] DEt lønner seg derfor å ta vare på navnelappen som står på potta eller spørre betjeningen om navn og søke den opp her eller andre steder på nettet og få tips om hvordan du forbreder planten slik at den skal trives best mulig.


Butikkene her har ikke disse merkelappene på plantene. Faktisk ikke sett de merkene på lenge..Dette er meget irriterende, er jo nærmest umulig å indetifisere hvis man ikke har studert plantebase å bøker grundig.
Å for en nybegynner vil det jo være enda værre.. Spurte sist om hvorfor plantene ikke var merket.. "Dette er en plantemix sending, og da er ikke plantene merket." ikke hadde han mulighet til å si om det var akvarieplanter eller sump, men han visste det var litt av begge deler..

Er det vanlig at leverandør ikke merker plantene sånn?

Er vel stort sett Tropica som merker plantene sine skikkelig. De er også dyrere så skjønner jo at butikkene kjøper disse plantemixene (tror det er no svenskeplanter) for å få plantene billigere.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap