Hvilken er din yndlings-fisk - og hvorfor?

Hvilken fisk er din favoritt - og hvorfor?

Selv har jeg hatt akvarium siden oktober bare, men jeg synes det er vanskelig å svare på slike spørsmål egentlig..siden alle arter har sin sjarm.

Kuhlii-åler er jo morsomme
Platyene mine gir meg yngel av variert farge og finneform som er morsomt å følge med på. 2 som ble for store for yngelboksen holder på med "gjemsel" sammen med kampfisk-damene mine, foreløpig ser det ut som de kommer seg unna greit.. *pheew* (Tuppen og Lillemor, ja jeg vet..samboers påfunn..men søtt da..hehe)
Black Molly, samme som platy egentlig,,men siden alle mine molly er..vel..black.. så blir det ikke mye variasjon i yngelen..
Ancistrusen Svein som får servert flytende agurkbiter, festlig å se når han manøvrerer seg rundt biten i strømmen. Og er egentlig ganske kul.
Kampfisk-damene Thelma & Louise, grasiøse vakre fisker med litt for god appetitt på yngel, men det er kanskje like greit..får da fanget inn noen til yngelboksen nå og da. Litt fascinerende at de til sammen har vært 3 ganger på stuegulvet etter å ha hoppet ut foringsluka..men fortsatt er i fin form..tøffinger.
Kakadue-cicliden min, en flott fisk. Som kanskje blir ennå flottere når jeg får noen damer til han når jeg får i gang 325-literen
Så det var vel hele akvariet mitt omtrent.. ^^
Tin-Tin
Selv har jeg hatt akvarium siden oktober bare, men jeg synes det er vanskelig å svare på slike spørsmål egentlig..siden alle arter har sin sjarm. Kuhlii-åler er jo morsomme Platyene mine gir meg yngel av variert farge og finneform som er morsomt å følge med på. 2 som ble for store for yngelboksen holder på med "gjemsel" sammen med kampfisk-damene mine, foreløpig ser det ut som de kommer seg unna greit.. *pheew* (Tuppen og Lillemor, ja jeg vet..samboers påfunn..men søtt da..hehe) Black Molly, samme som platy egentlig,,men siden alle mine molly er..vel..black.. så blir det ikke mye variasjon i yngelen.. Ancistrusen Svein som får servert flytende agurkbiter, festlig å se når han manøvrerer seg rundt biten i strømmen. Og er egentlig ganske kul. Kampfisk-damene Thelma & Louise, grasiøse vakre fisker med litt for god appetitt på yngel, men det er kanskje like greit..får da fanget inn noen til yngelboksen nå og da. Litt fascinerende at de til sammen har vært 3 ganger på stuegulvet etter å ha hoppet ut foringsluka..men fortsatt er i fin form..tøffinger. Kakadue-cicliden min, en flott fisk. Som kanskje blir ennå flottere når jeg får noen damer til han når jeg får i gang 325-literen :) Så det var vel hele akvariet mitt omtrent.. ^^


Kakadue-cikliden er spennende å se på. Går den greit sammen med de andre?
Rokker. Av slekten Potamotrygon.
De mest fasinerende og flotte fiskene jeg har hatt i min ca 25 år lange akvarie "kariære". Ingen ting overgår disse. Discus kan gå og "legge seg"... he he
Jada, kakaduen går helt fint med de andre. Helt i starten var han hissig på alt og alle, men han fant vel ut at det var slitsomt i lengden.
Men har ikke damer til han ennå da, de blir jo litt territorielle når de legger egg og har yngel etter det jeg har lest meg til. Men absolutt en flott fisk.
Her er det maller og ciklider som er øverst på favorittlista.
Mest maller, men det er umulig å velge en klar favoritt blandt disse skjarmtrollene
Har ancistrus, pleco, c.trilineatus og c. aeneus selv, og blandt disse så er nok coryene først med ancistrusene hakk i hæl..
Favoritter
gurimalle
Hvilken fisk er din favoritt - og hvorfor?



Av alle typer fisk jeg har hatt, så er det uten tvil Black Ghost!!(Apteronotus albifrons) Jeg har en særing av et eksemplar på ca 25cm, som både er ute og fiser rundt på dagtid. Som sagt er den sær, for den forsyner seg godt av flakfor selv om den vet at den får røde mygglarver etterpå. Og etter jeg fikk en grenmalle (Farlowella acus ), og et par Klovneplecoer ((Panaqolus maccus ) som også er av mine favoritter), begynte jeg å fore dem med litt brokkoli. Tror du ikke Black Ghost'n forsynte seg godt, den okkuperte stilken og jaga alle som prøvde å få seg en smak. Hvorfor det er min favoritt.. Vel det er litt vanskelig å beskrive i en slik tråd, men har du stort nok avarie til å ha en slik en i. Og innreder det til de krav fisken setter så finner du fort ut hvorfor.

Jeg er også veldig fasinert av amerikanske dvergciklider. Skal kansje skeffe meg noen Apistogramma agassizii.

Black Ghost (Apteronotus albifrons):
grenmalle (Farlowella acus ):
Klovnepleco (Panaqolus maccus):
Apistogramma agassizii:


Akkurat nå er det Betta smaragdina. Kjøpte en liten hunn for 1 måned siden, og i går kjøpte jeg et oppdrettspar. Spesielt hannen er utrolig flott. Ligner litt på kampfisk, men er fredeligere. Han ser utrolig gretten ut der han vokter hulen sin og kikker ut for å passe på at ingen av hunnene kommer for nær

Betta persephone er også en nydelig, fredelig liten fisk.

Ellers er killier høyt oppe på lista.
Det er den gamle gode ancistrushunnen min :)
Da jeg begynte med denne hobbyen hadde jeg null peiling. Null. Jeg fatter ikke at denne fisken har overlevd i det hele tatt, men den har fulgt meg hele veien (4 år i år).

Hun er sær så det holder, litt aggressiv, men det får så være. I det siste har jeg vurdert å få tak i en hann til henne, men vet ikke om hun kommer til å jage den til døde..... har 95L og det burde vel være plass for 2 da, men med henne vet man aldri...

Hun har plaget det meste av det som har vært i karet, men hun er nå god likevel

Diskus, fordi de har personlighet...
De spiser hovedsaklig av hånda mi, samboeren sin er ikke interessant.
De ser fryseboksen fra akvariet, og logrer når jeg nærmer meg den.
Flørting i form av risting, noe hannen ikke alltid skjønner, han er som oftest mer opptatt av mat. (noen som kjenner seg igjen?
Dagsformen er opp og ned.

Har og har hatt en del andre ciklider og fisk, men med diskus er det noe spesielt. Har noen diskuser som er 18 cm, og noen som aldri blir større enn 13, men de er like mye verdt for meg som eier, pga av at hver og en har personliget.

Ancistrusen er nok en av mine favoritter også.

Men må si jeg er veldig svak for den flotte sverddrager-hannen. Han er fredlig mot alle og en hensynsfull kavaler til dama si. Da hun var litt stille og skulle føde, sto han stille et stykke fra henne og passet på.

Når han legger opp til parring, er han svært så galant og innsmigrende. De to er virktlig som et gammelt ektepar. Hun er en stor solid dame og han jager henne aldri. De svømmer stort sett side om side. Veldig mye personlighet på ham.
Gyrd
Diskus, fordi de har personlighet... De spiser hovedsaklig av hånda mi, samboeren sin er ikke interessant. De ser fryseboksen fra akvariet, og logrer når jeg nærmer meg den. Flørting i form av risting, noe hannen ikke alltid skjønner, han er som oftest mer opptatt av mat. (noen som kjenner seg igjen?;) Dagsformen er opp og ned. Har og har hatt en del andre ciklider og fisk, men med diskus er det noe spesielt. Har noen diskuser som er 18 cm, og noen som aldri blir større enn 13, men de er like mye verdt for meg som eier, pga av at hver og en har personliget.




Samma her!, når jeg kommer med fòr og setter meg ved akvariet så svømmer alle Sverddragene og Platyene i overflaten for da blir det mat.




Favorittenne mine er Ciklider, (Malawi) og Levefødende.
Sommerfugl ciklidene
utrolig nydelig fisk,med nydelige farger!
Det må bli knurregurami. Ikke bare er den nydelig å se på, men beveger seg rundt på en spesiell måte. Undersøker alt den svømmer forbi. Veldig våken fisk, går ikke glipp av noe! Også knurrer de, selv når jeg ikke ser på akvariet blir jeg påmint om at de er der. Hører dem ganske godt
Inaktiv bruker
Multier , de forandrer personlighet helt etter hvordan akvariet et innredet. Først hadde jeg en stor stein i akvariet, gikk helt opp til armaturet. Da holdt alle fiskene seg tett sammen, dro aldri mot steinen med mindre det var 4-5 stykker som fulgte med. Nå som den er borte er de mer avslappet. utforsker, leker med hverandre, krangler aldri og passer godt på hverandre.
Virker som om det er ett sjefs par, den største hannen og den nest største hunnen som konstant svømmer helt inntil hverandre, svømmer rundt skjell "leiren" og ser til at alt er greit.
Pluss jeg syns de ser helskjønne ut
Værålen arne
Værålen min, fordi den er så søt og tam
Hvis jeg fikser noe nede i karet, kommer hun gjerne bort og snuser og "napper" meg litt i huden ^^
Humlefisk.
Fordi de er utrolig fine, og utrolig stilige.
Dessverre har jeg aldri hatt humlefisk siden jeg ikke har hatt plass til å ha et eget kar til dem. Kanskje når jeg flytter i et stort hus!

Black Ghost er min yndlingsfisk. Den er så mystisk, liksom. Den er blind, og navigerer og jakter via et elektrisk organ ved halen. Veldig pen å se på også.
Er også svak for søramerikansk hai. Livlig fisk, som man kan HØRE(!) prate med hverandre!
:)
Selv er jeg særlig fasinert over maller.
Veldig glad i Gibbicipser og ansictrusser .
ciklider og scalarer.
Syntes også at Guramiene er ganske flotte
pft, jeg synes å favorisere ting er en dårlig vane

Koi er veldig pene og ser på en måte veldig naturlig ut til tross for alle fargene, koidam er et must en gang i tiden.

Ciklider virker mer intelligente en de fleste fisker, og mange danner par og har morsom atferd, og så kan de svømme baklengs, vel, ihvertfall noen, skal ikke påstå alle kan det.

Sør amerikanske fisker er alle en liten bit regnskog, det samme gjelder jo egentlig mange asiatiske fisker.


Og la oss ikke glemme hva man finner i norske farvann også, er så mange fisker som er moro å se i sine naturlige element her at jeg gidder ikke å gå mer innpå det, holder med å si at, kombinert med all den vakre naturen vi har under overflaten så tror jeg mange av fiskene vi higer etter å putte i akvarie hadde vært kjedelig i sammenligning i sine naturlige omgivelser, hm det var en rotete setning, jaja.

Når det virker som gjennomsnitt mengde akvarium er 3 per akvarist her så tror jeg forøvrig det er mange som ikke har enkelte favoritter heh heh.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap