Oppdrett av pygmegurami. noen som har råd?
Jeg har fått yngel mye tidligere enn jeg trodde jeg skulle få om jeg i hele tatt skulle få det Min kunnskap er minimal, så jeg hadde vært svart glad om noen kunne ha kommet med noen råd!
Jeg oppdaget i går at det hang yngel (små rompetroll) under den ene flyteplanten da jeg ble oppmerksom på at den ene pygmeen sto på samme plass i karet i lang tid. Jeg har hatt ett par som har lekt litt i det siste, så jeg tok noen flyteplanter oppi da for å se om det ble noe skumrede. Jeg har ikke sett noe til dette, men har altså fått yngel likevell.
Far har stått på samme plass lenge og passet på de. Jeg mistenker han for å være litt for glad i de, så glad at hen rett og slett spiser noen innimellom. Jeg vet ikke om de gjør det eller om det har med flytting å gjøre...?
Nå har de forflyttet seg på en eller annen måte mer mot rota til bladene og henger ikke lenger ned under bladet. Jeg har begynt å gi di Liquifry 1 i dag. Har også flyttet over en solid dose med fler flyteplanter og javamose.
Far passer stadig på disse små
Men jeg er jeg veldig sulten på kunnskap! Jeg har prøvd å google litt for å finne informasjon, men det er ikke helt min ting så det jeg finner er ikke mye:/
Jeg oppdaget i går at det hang yngel (små rompetroll) under den ene flyteplanten da jeg ble oppmerksom på at den ene pygmeen sto på samme plass i karet i lang tid. Jeg har hatt ett par som har lekt litt i det siste, så jeg tok noen flyteplanter oppi da for å se om det ble noe skumrede. Jeg har ikke sett noe til dette, men har altså fått yngel likevell.
Far har stått på samme plass lenge og passet på de. Jeg mistenker han for å være litt for glad i de, så glad at hen rett og slett spiser noen innimellom. Jeg vet ikke om de gjør det eller om det har med flytting å gjøre...?
Nå har de forflyttet seg på en eller annen måte mer mot rota til bladene og henger ikke lenger ned under bladet. Jeg har begynt å gi di Liquifry 1 i dag. Har også flyttet over en solid dose med fler flyteplanter og javamose.
Far passer stadig på disse små
Men jeg er jeg veldig sulten på kunnskap! Jeg har prøvd å google litt for å finne informasjon, men det er ikke helt min ting så det jeg finner er ikke mye:/
Postet 14.05.09 kl 17:55
Så spennende, håper du får svar fra noen som kan dette. Jeg har ikke peil Men mener jeg har lest i tråden til Humunukuapuaa at faren spise yngelen som er sjuk eller svak sånn at det kun er de sterkeste som får vokse opp.
Du kan jo forresten prøve å se på disse lenkene om du finner noe info:
http://www.pandaplus.dk/Parosphromenus/index.htm
http://pragtgurami.dk/
http://akvarieviden.dk/index.php
Du kan jo forresten prøve å se på disse lenkene om du finner noe info:
http://www.pandaplus.dk/Parosphromenus/index.htm
http://pragtgurami.dk/
http://akvarieviden.dk/index.php
Postet 14.05.09 kl 20:56
LisbethSå spennende, håper du får svar fra noen som kan dette. Jeg har ikke peil ;) Men mener jeg har lest i [URLBLOCK1]at faren spise yngelen som er sjuk eller svak sånn at det kun er de sterkeste som får vokse opp. Du kan jo forresten prøve å se på disse lenkene om du finner noe info: [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4]
Jeg har jo fulgt med tråden hans lenge, men kommer ikke på at jeg har lest det, så jeg lurer på om det må være ganske tidlig i tråden? Må se igjennom den for det er interesant å se hva han har funnet ut, det er det alltid! Humunukuapuaa er veldig dyktig og unik på dette forumet!
Tror nesten jeg må melde meg inni danskenes akvareforum Takk for linkene!
Postet 14.05.09 kl 23:43
Postet 15.05.09 kl 09:09
Postet 15.05.09 kl 16:59
Pygmegurami
Jeg hadde et par av den minste knurreg( Tr.pumila) alene i en 36l.med røtter som drog ned ph.og med div. planter,ikke minst flyteplanter.Jeg fanget opp noen yngel iet fødenett.Har nå 5 flotte voksne fisk sammen med en gjeng sjakkbrettciklider i en 128 liter.
Postet 15.05.09 kl 19:50
fjell revenJeg hadde et par av den minste knurreg( Tr.pumila) alene i en 36l.med røtter som drog ned ph.og med div. planter,ikke minst flyteplanter.Jeg fanget opp noen yngel iet fødenett.Har nå 5 flotte voksne fisk sammen med en gjeng sjakkbrettciklider i en 128 liter.
Det er den samme guramien Når du hadde de i fødenett, hvordan var akvariet da i forhold til dekkglass, tempratur osv og hva föret du de med?
Jeg føler ikke jeg kan fjerne de fra karet da jeg ikke har noe annet kar som har dekkglass (bare heldekkende armatur)...
Postet 15.05.09 kl 22:23
Den lille vakre
Tempen var ca.26 ,dekkglasset lå løst oppå fødenettet.Jeg regner med at det var bra luftfuktighet.Forte med liquid fry,litt senere pulver tørrfor også knust flakfor.Bytt gjerne vann 2g.i uken.Yngelen vokste forbausende fort.Lykke til.Jeg håper forøvrig og ha samme lykke med den vanlige sjok. gurami(128l.),og ikke minst den sjeldnere "valliant" ( 6stk. i et arts . akvarium på 272l).
Postet 15.05.09 kl 23:00
Jeg er litt usikker på hvordan fødenettet ditt ser ut..? Har du en link til en annonse eller ett bilde? Må bare planlegge litt fremover om jeg skal være så heldig at de leker mer
Brukte du bare liquid fry 1 eller alle 3?
Du burde oppdatere profilen din med alle karene du har og ikke minst fiskene!! Dette er jo kjempespennede, det at du prøver å få oppdrett på de andre guramiene! Gjerne en personlig tråd også slik at jeg kan følge med
Brukte du bare liquid fry 1 eller alle 3?
Du burde oppdatere profilen din med alle karene du har og ikke minst fiskene!! Dette er jo kjempespennede, det at du prøver å få oppdrett på de andre guramiene! Gjerne en personlig tråd også slik at jeg kan følge med
Postet 16.05.09 kl 01:12
Vanlig
Helt vanlig fødenett,med plastramme og disse stagene som kan tas av,samt to slags hemper til å hekte over kanten.Takk for interessen , kommer nok til å lage en profil når jeg har fåttbesøk av en ordendtlig " knipser", kan ta tid.Jeg kan forøvrig påberope meg oppdrett på sj.brett ciklide til uken.(8 uker),er litt stolt.jeg tenkte på en ting vedrørende lutfuktighet under lukket plastlokk,hva med å heve tempen ca. 2 gr.? OM LICUIDFR.husker ikke hvilken, jeg ante ikke det var flere!
Postet 16.05.09 kl 09:08
Beklager, jeg er litt treg så jeg skjønte ikke helt hva du mente med å heve tempraturen under plastlokkk...?
Grattis m opprdett!! Ble det mange som vokste opp? Du begynner å ha ei bra liste nå! Du må absolutt få en knipser til å komme, men bilder som du tar selv med ett lite kamera er absolutt bedre enn ingenting Det samme gjelder også i personlig tråd
Grattis m opprdett!! Ble det mange som vokste opp? Du begynner å ha ei bra liste nå! Du må absolutt få en knipser til å komme, men bilder som du tar selv med ett lite kamera er absolutt bedre enn ingenting Det samme gjelder også i personlig tråd
Postet 16.05.09 kl 12:05
heigjen ! Med plastlokk istedet for dekksglass så fritenkte jeg litt på dine vegne at luftfuktigheten ville øke når tempen økte, men det beste er jo å drette i oppdrettsvannet.Jeg telte 17 sjakkiser igår kveld, samtidig går det 2x128 med ap.pebas blue.Der går livet sin egen gang,jeg er egentlig ikke en dretter,jeg får bare en bra spinnof av det psykososiale liv iakvariet pluss meget gode vb.rutiner,fører logg.Litt spennende med pebas blue yngelen,i det ene er tempen bare 22-23 gr. idet andre de obligatoriske 25 -26.Så får jeg se på kjønnsfordelingen i forhold til temp og ph!
Postet 16.05.09 kl 13:01
Jeg har ingen erfaring med oppdrett på pumila. Jeg har skrevet noe om oppdrett på vanlig kampfisk, men at pappa spiser de han anser for å være defekte/svake er kanskje også relevant hos pygméene.
De bygger undervannsrede, og en metode for å ha kontroll på redet i slike tilfeller er en liten svart filmboks eller rørbit som substitutt for en hule de kan lage redet i.
Det er mange interessante treff på [URL=http://www.google.com/search?hl=no&q=breeding+trichopsis+pumila&btnG=S%F8k&lr=]Googlesøk om emnet[/URL].
De bygger undervannsrede, og en metode for å ha kontroll på redet i slike tilfeller er en liten svart filmboks eller rørbit som substitutt for en hule de kan lage redet i.
Det er mange interessante treff på [URL=http://www.google.com/search?hl=no&q=breeding+trichopsis+pumila&btnG=S%F8k&lr=]Googlesøk om emnet[/URL].
Postet 16.05.09 kl 14:29
Postet 16.05.09 kl 16:01
TørrfiskHva skulle jeg ha gjort uten internett!?! Men det er en jo en hel jungel, så det er kjempefint å få tips om sider!:) Dette med skumrede er litt interesant, for jeg rakk aldri å se noen, selv om jeg hadde øynene åpne for det!
De bygger veldig små skumreder, som Trichopsis schalleri. jeg kunne heller ikke se noe skumrede når mine T. schalleri holdt på.
Postet 16.05.09 kl 18:18
Til tørrfisk
Du er blitt hørt,fotografen bare dukket opp.Klikk og kikk (SMILEFJES).
Postet 16.05.09 kl 20:39
Postet 17.05.09 kl 23:15
Postet 17.05.09 kl 23:28
Er litt usikker, så jeg vil være litt forsiktig med ordet oppdrett
Jeg tror det er noe yngel som fortsatt er i live, men 100% sikker er jeg ikke da karet er plassert slik at jeg selv har vanskelig får å se ordentlig (kan ikke stå eller gå). Men jeg er veldig spent på mogendagen for da kommer det assistenter på jobb hos meg som har de største stillingene, ergo har hatt mest med fiskene mine å gjøre. De vet derfor hva de skal se etter for å finne ev yngel
Jeg har i alle fall fyllt karet godt med mose og flyteplanter, så det kommer faktisk nesten ikke lys inni karet:P (passer bra egentlig da jeg har fått litt for stor algevekst)
Driver og förer med Liquifry 1 enda, så om vi finner noen i morgen så vet jeg ikke hvor lenge jeg kan bruke den før jeg ev går over til Liquifry 2...? Tar fortsatt imot råd med stor takk!
Uansett hvordan utfallet blir så vil jeg nok være bedre rustet neste gang! Jeg har jo fått så mye mer kunnskap nå etter at andre har delt sine erfaringer og kommet med tips til div nettsider!
Jeg får se på det som ett slags "prøveprosjekt" og ev yngel som bonus
Men det intense håpet om at det er noen som vokser opp må jeg innrømme er der, det kan jeg ikke legge skjul på!
Jeg oppdaterer etter hvert som det skjer ting i tråden min
Jeg tror det er noe yngel som fortsatt er i live, men 100% sikker er jeg ikke da karet er plassert slik at jeg selv har vanskelig får å se ordentlig (kan ikke stå eller gå). Men jeg er veldig spent på mogendagen for da kommer det assistenter på jobb hos meg som har de største stillingene, ergo har hatt mest med fiskene mine å gjøre. De vet derfor hva de skal se etter for å finne ev yngel
Jeg har i alle fall fyllt karet godt med mose og flyteplanter, så det kommer faktisk nesten ikke lys inni karet:P (passer bra egentlig da jeg har fått litt for stor algevekst)
Driver og förer med Liquifry 1 enda, så om vi finner noen i morgen så vet jeg ikke hvor lenge jeg kan bruke den før jeg ev går over til Liquifry 2...? Tar fortsatt imot råd med stor takk!
Uansett hvordan utfallet blir så vil jeg nok være bedre rustet neste gang! Jeg har jo fått så mye mer kunnskap nå etter at andre har delt sine erfaringer og kommet med tips til div nettsider!
Jeg får se på det som ett slags "prøveprosjekt" og ev yngel som bonus
Men det intense håpet om at det er noen som vokser opp må jeg innrømme er der, det kan jeg ikke legge skjul på!
Jeg oppdaterer etter hvert som det skjer ting i tråden min
Postet 18.05.09 kl 00:31
Postet 18.05.09 kl 08:55