Kampfisken min døde brått!

Hei.

Er ny på forumet. Tenkte jeg kunne spørre her.

Kampfisken vår døde brått i dag. Den har vært helt frisk og fin så lenge vi har hatt den, to måneder. Den begynte hos oss i en bolle, men vi kjøpte et akvarium på 28 liter for en måneds tid siden. Da fikk den også filter, for en ukes tid siden kjøpte vi også varmekolbe da temperaturen svingte mellom 18 og 23 grader. Stilte inn temperaturen så den har vært 24 grader siden da. Skiftet også 2/3-deler av vannet forrige tirsdag. For to uker siden fikk den to kamerater, en tetra og en molly. Da jeg kjøpte varmekolben og skiftet vann fikk den to guppyer og fire tetraer til som selskap. Dette har gått ganske fint, selv om guppyene har fått litt juling. I dag døde først den ene guppyen. Den har oppført seg litt rart siden i går og har ikke villet hatt mat. Da vi kom hjem etter å ha vært borte noen timer, var den død. Tok den da ut. Kampfisken virket frisk, men et par timer etter var også den død. De andre som er igjen svømmer som bare det, og spiser maten de får.

Så nå lurer jeg på hvorfor kampfisken kan ha dødd? Kan det ha vært for at den ikke har likt all selskapen? Den har vært mer aggressiv etter at den fikk selskap, men har ikke merket at den har blitt plaget på noe vis. Den har spist både sin egen kampfiskmat og gullfiskmat (som var med i akvariesettet). Alt har virket bra, så at den døde kom som en overraskelse.

Trist var det og. Det var den første gullfisken, og han har vært en sjarmør fra dag èn. Møtt opp og vært helt tullete hver gang vi har sett på han!

Hva kan vi ha gjort feil? Tenker på å anskaffe en ny, men vet ikke helt. Noe jeg bør gjøre annerledes? Håper på svar!
Dette er garantert pga nitritt, som er utrolig giftig for fisk.
Jeg synes du skal lese DENNE tråden, og les også de linkene som gis i den tråden. Det er viktig lesning, og gir deg svar på hvorfor, og hva du nå må gjøre!
Les alt og spør så etterpå her, om det er noe du lurer på i den forbindelse.
Nitritt
enig med deg Mona,. det her høres typisk ut som nitritt forgiftning,.
Det tar Livet av fisken raskt dessverre,.
Ok. Takk for svar. Da skal jeg begynne å skifte ut vann. Får kjøpe meg utstyr og teste vannet. Håper de andre småtassene klarer seg da.

Søren at jeg ikke visste det her fra før da... Er visst mer å sette seg inn i enn det jeg trodde.

Har lest et par tråder her nå. Sannsynligvis er årsaken at jeg har skylt filteret. Det skulle jeg visst ikke gjort! Da er vi i gang med å skifte vann!
Vannbytte
Vil bare tipse deg om vannbytte, I stedet for å bære bøtter i hundrevis, fins det på dyrebutikken noe som heter "In and out system" med slange,slammer,og kranstykker som man setter i kranen eller Dusjen,Med den regulerer vannet vri kranstykket en vei og du tømmer karret,den andre veien og du fyller karet ditt.
Den har spart meg for mange time med bøtte bæring,slit å mas
fyller og tømmer 325 litern på 20 minutter,de andre på 10,.
Og vannsøl og alt slikt er en saga blott,.


Disse In and out, må du ikke tappe vann fra krana samtidig for å drive den?
På meg virker det som en enorm sløsing med vann...
Takk for tips! Det får en tenke på når den tid kommer. Med eh... 28 liter... så klarer jeg meg foreløpig. Har sånn greie med trakt i enden for å få opp skitten fra bunnen når jeg tapper. Bruker blomsterkanne og sil når jeg fyller opp igjen. Greit det på så lite akvarium.

Så får en se om en kan lage plass til større senere. Er jo litt bitt av basillen da. Var kampfisken som førte til interessen egentlig. Var jo så fin! Knall rød og et sjarmtroll i grunn. Rart i grunn, at en liten fisk kan ha en form for personlighet. I hvertfall har jeg lyst å tro det! Kjedelig at min egen uvitenhet tok livet av den. Regner med at det er riktig at det er nitritt som har gjort det.

Har nå skiftet ut en tredel av vannet. Står noen tetraer i et hjørne og skjelver av skrekk etter at en stor, stygg mann har skremt dem... Mollyen og guppyen (sistnevnte ble jo enkemann før i dag) har funnet tonen, så de bryr seg ikke om meg.

Venter en stund med å adoptere ny kampfisk, til vannet blir friskmeldt!
ko-stens
Bruker blomsterkanne og sil når jeg fyller opp igjen. Greit det på så lite akvarium.


Hva bruker du sil til?? Bruker du plantegjødsel i blomsterkanna? Tror ikke du vil ha rester av det i akvarievannet..
In out system
jo vannet renner fra springen renner igjenom munnstytten som igjen skaper et vakkum som drar vannet ut,. når karet er tomt vrir du på munnstykket og du fyller opp..
Det går vel i grunn en del vann, men med tanke på at man bruker kaldt vann ved tømming evt lunken springvann(obs obs Ikke varmevann fra varmtvannsbeholder om den er gammel eller har gammle rør)til etterfylling.
fungerer i alle fal super fint her, Mht på 3 kar,ett på 325, 2 på 200 liter,. så slipper jeg å bære alle litrene med vann selv og raskt er det også
Lisbeth
[QUOTE=ko-stens] Bruker blomsterkanne og sil når jeg fyller opp igjen. Greit det på så lite akvarium.


Hva bruker du sil til?? Bruker du plantegjødsel i blomsterkanna? Tror ikke du vil ha rester av det i akvarievannet..
Blomstergjødsel er ikke det verste mht på at det er farlig for fiskene,. MEN du vil lett på en ENORM alge oppblomstring som i sin tur vil gi det litt av et hodebry samt en del lite morsomme svingninger av vannversier etter hvert. Gjorde selv den tabben ved at jeg fikk den ideen at Plantenæring var plantenæring, det ligner på den master grow saken Men den inneholdt jo phosfater og store mengder Nitrater å greier,. HUff
Skal si plantene voskte godt Men algene Vokste seg Digre så rask at alt inventar måtte fjernes å kokes å tørkes, noe ble kasta,. og akvariet ble Kokt med vrme vann, sanden måtte kastes og fsikene flyttes I nytt kar,.
eneste som jeg hadde igjen fra den glupe ideen var i grunn karet. og filteret,.

-Note To self heretter "Ikke Bruke PLante gjødsel eller ha rester av på det som man bruker til fiskene."

det skal så innmari lite til før balansen blir bare satt helt ut på høygir og går rett på skråplanet rett i dass.

Samme gjelder med Bøtter som skal brukes til fisk,det må ikke være såpe rester eller Noe annet I dem som kan være skadelig for dyra dine,.

Har selv jobbet på dyrebutikk en periode, hvor en kunde kom fortvilt inn etter at fiskene Hadde daua.
Jeg spurte hva som hadde skjedd?
Joda dama hadde renset akvariet sitt, og brukt Klorin som vaskemiddel,. O_o

BIIIG NO NO! klor kan være og er skadelig for vannlevende organismer.
små menger som er i kranvannet er en ting.Det luftes som regel ut men Når man benytter det til å vaske glass, grus å røtter, var nok det en Bombe som tok liv ..

Uansett stell godt med fiskene dine , skift vann jevnlig,se etter sykdom, spør om man lurer på noe,finnes ingen dumme spm oftest bare dumme svar.

Kos og klemm

-thor
Kanna har ikke hatt plantegjødsel i seg nei. Sil bruker jeg så ikke stråla (er ganske tynt munnstykke på kanna) skal virvle opp bunnrask. Sila sprer vannet. Er ikke så dypt det lille akvariumet mitt.
Supert
vet det, men man må være sikker vet du,. mange som kan finne på mye rart bare fordi det er beleilig,der å da.
uansett pass deg for liter syken,. den bassilen er snikende,.thihi
Jeg setter ei skål på bunnen av akvariet som jeg styrer vannstrålen mot. På den måten unngår jeg at sanda pløyes av vannstrålen
Da døde en fisk til i dag. Det var en Molly som slet veldig oppdaget jeg da jeg kom hjem fra jobb. Tok den over i en liten bolle for seg sjøl, med fersk vann og aquasafe. Den holdt ut en times tid, men så var det slutt.

Har skiftet vann tre ganger siden lørdag. Er det noe mer jeg kan gjøre? Er jo ikke store karet det her, så det går jo fort å skifte, men hadde vært kjekt å vite litt mer i farta. Har jo ikke lyst å miste all fisken! Har en gullfiskbolle på 14 - 15 liter. Burde jeg ta dem over der med ferskt vann og ha dem der noen dager og få karet stabilt?

Hadde få fisker i utgangspunktet. En kampfisk, to guppyer, en molly og fem serpaetetraer. Den siste guppyen er jeg faktisk usikker på. Fra å være ivrig og aktiv har den nå stilt seg opp i et hjørne. Ser frisk ut, men... Både mollyen og den andre guppyen gjorde det samme før de ble syke. Tetraene er friske og veldig aktive. Mollyen var i toppform i dag tidlig. Begynner å bli litt kjett det her!

Rakk ikke å få tak i utstyr til å sjekke vannet for nitritt i dag, men får prøve i morgen.
Du får ikke gjort så mye annet enn å bytte 20-25 prosent vann morgen og kveld og fore minimalt.

Hvis du ikke leverer fiskene tilbake til butikken, da. Tror kanskje jeg ville gjort det og startet opp karet på nytt "etter boka".

Uansett hadde du anskaffet altfor mange fisk i en 28-liter. Og serpatetra trenger minst 60 liter. Guppiene trenger også større kar enn 28-liter. Det gjorde mollyen også.

Enig med Mona i at de har blitt forgiftet. Kan også være av ammoniakk dersom du har ph over 7 og satte inn mange fisker i et så lite kar på en gang.

Hvis du skylte filteret hadde du så og si ingen rensing av vannet, så de kan ha dødd av sin egen tiss og bæsj.


Jaha? For mange fisk? Fem tetraer og en guppy som er igjen nå da. Rart ikke de i butikken har sagt noe om noe av dette! Men det er vel ikke alle som har peiling der heller... Får prøve litt med de som er igjen først vel. Venter med å få tak i flere fisker da!

Har jo veldig lyst på kampfisk igjen da. Hva og hvor mange andre fiskeslag kan jeg ha sammen med den i et 28 liters kar (heter Aquakids for øvrig)? Har lyst å få til det her. Samtidig har jeg verken plass eller behov for noe større enda. Meningen var bare å ha den enslige kampfisken oppi der da jeg fikk dårlig samvittighet over at den tuslet rundt i en bolle uten filter og varme. Også tenkte jeg at det kunne vært artig med litt selskap for den. Og nå er den død i stedet... Huff...

Har skiftet vann i efta. Får ta det to ganger om dagen en periode nå da.

Takker for gode svar. Så får jeg lese meg opp litt på hvordan drifte et akvarium. Trodde ikke det var så mye å tenke på.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap