Nye fisker i akvariet

Vi planlegger å skifte ut endel av fiskene våre med nye arter. De vi skal beholde er siamesisk flying fox og praktbotia og er 6-7 cm lange. De nye vi har tenkt på er neontetra, kardinaltetra, pansermalle og guppy. Vil disse gå i lag?

Bunnen i det 260 L store akvariet er av varierende størrelse. Mye er smågrus på rundt 2-5 mm i diameter, mens noe er rundt centimeteren. Har lest at pansermaller helst skal ha sandbunn, men klarer de seg fint med grusen vi har? Grunnen til at vi ønsker pansermaller er at vi vil ha fisk som gjør rent på bunnen.
Er det noen som har noen tips eller vet noe om dette?
Jeg ville ikke akkurat nedgradert corydoras til en renholdsfisk. Det er nok en misforståelse blandt folk at disse skaffer man seg som nyttefisk.. De må ha skikkelig mat som alle andre fisk og spiser ikke fiskebæsj hvis du kanskje tenkte det?

Jeg har aldri skaffet meg coryer som nyttefisk men fordi jeg syns de er pene. Er vanvittig mange forskjellige å velge mellom. Å skaffe seg fisk som nyttefisk i det hele tatt skjønner jeg egentlig ikke poenget med. Jeg fjernet feks 2 ancistrus fra mitt kar når jeg skjønte at man faktisk ikke ha nyttefisk

Cory bør absolutt gå på fin sand og ikke grus. Å gi en fisk et biotop de "kan klare seg i" syns jeg ikke er bra nok.

Anbefaler deg å lese denne artikkelen: Akvarium for fiskenes skyld?

Siden du ikke har rett type sand til cory og kun har tenkt å bruke dem som "nyttefisk" syns jeg du ikke skal skaffe deg disse. Hvis du derimot syns det er fine fisk og har lyst på pga det syns jeg du skal legge forholdene til rette og skaffe deg coryer
Coryer vil vel kunne spise for-rester på bunnen uten å ta skade av dette og således gjøre nytte for seg. Men de har også krav på ordentlig mat i form av fortabletter eller lignende som synker ned på bunnen. De er også veldig glad i røde mygglarver.

Grunnnen til at coryer ikke skal holdes på grus er at det dannes bakterier som vil skade bartene til coryene, kjøp sand på biltema.
Hvis du vurderer corydoras vil jeg anbefale deg å lese denne gode artikkelen på sidene her Akvariets største sjarmør; Corydoras
ninjo
Vi planlegger å skifte ut endel av fiskene våre med nye arter. De vi skal beholde er siamesisk flying fox og praktbotia og er 6-7 cm lange. De nye vi har tenkt på er [B]neontetra, kardinaltetra[/B], pansermalle og guppy. Vil disse gå i lag?

Bestem dere for en av tetraene. De er nesten prikk like bare at Kardinaler har finere og mer farger, pluss at de stimer bedre og blir en liten centimeter større. Selv ville jeg valgt Kardinaltetra, grunnet det jeg skrev over.

Jeg ville kvittet meg med PB'ene og heller valgt Coryer som bunnfisk. Det kan bli litt krangel om gjemmestedene. Praktbotiaer er vel ikke så godt egnet for småakvarier, fordi at de kan/skal bli store. Klart at i en 260 liter så har de god plass en god stund, men de behøver god strømning og gode gjemmesteder. Helst ett til hvert individ, men min erfaring er at de finner en hule og de skviser hele stimen inn der

En ting til.. Siamesisk flying fox finnes ikke. Det er bare Flying fox (FF) og Siamesisk Algeeter (SAE). Jeg antar at det er SAE du vil ha. Det er de som er de gode algeeterne. Min oppfatning er at FF bare gjemmer seg og jager andre

Må vel også si meg enig med Lisbeth. Coryer er ikke nyttefisk!
Nye fisk i akvariet
hei og hopp,.
sitter å leser her og funderer litt på fiske sammensetningen din,.
Siamesisk FF,. fines vel i grunn ikke, men SAE,. og vanlig flying fox,.
praktbotia blir digre,og karet ditt er litt i det minste laget.
coryer er ikke en "nyttefisk" i seg selv men hjelper til med å spise opp forester, dessuten krever den sandbunn( feks ,biltema sand) ellers skader de sine flotte barter og blir syke å dør.

-ville nok satset på kardinaltetraer og pansermaller, de krever samme vannkvalitet og er begge søramerikanere, dernest ville jeg holdt meg til Sør Amerika og bygget opp rundt det temaet,.

Neontetra er finfine, men er ikke en stimfisk dvs den stimer dårlig , og er et lett bytte for større fisk,.

-Ikke fall for fristelsen å kjøpe Scalarer til disse , uten at du med hensikt vil kaste pengene ut av vinduet. Vær kritisk når du kjøper fisk på dyrebutikk,siden de vil sansynligvis selge deg fisk som du ikke bør ha sammen.

Les deg opp om hvilken typer fisk som går i sammen,og vær bestemt,.

Når det gjelder guppyer, krever de litt annen vannkvalitet en tetrafisker generelt,gjør.
Tusen takk for tipsene. Vi får tenke litt mer gjennom hvilke fisker vi skal ha. Biltema neste!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap