- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- Ang de dårlige overskriftene i det siste! viktig!
Ang de dårlige overskriftene i det siste! viktig!
Jeg begynner å bli så lei alle de "Hjeeeelp!" trådene osv. Kan ikke folk skrive mer informative overskrifter på trådene sine? Jeg stjal overskrifta fra en annen tråd der det er snakk om akkurat det samme.
Det er så mye enklere når medlemmer kan skrive hva det spesifikt gjelder. Jeg for min del begynner i alle fall å bli lei og blir litt oppgitt når jeg ser flere "Hjelp!"på "siste innlegg" i forumet og orker ikke å svare.
Det er så mye enklere når medlemmer kan skrive hva det spesifikt gjelder. Jeg for min del begynner i alle fall å bli lei og blir litt oppgitt når jeg ser flere "Hjelp!"på "siste innlegg" i forumet og orker ikke å svare.
Postet 25.01.10 kl 02:34
Postet 25.01.10 kl 12:11
Postet 25.01.10 kl 12:53
OHR:
Poenget Maren ville frem til, var ikke hva trådene handler om.
Det er hva trådstartere velger som overskrift. Overskrifter skal være beskrivende, ikke bare inneholde "HJEEELP!!!!". Det sier oss ingenting når folk bare skriker ut ordet hjelp, og det er så man blir drittlei av å se det hele tiden.
Så hvis man ikke vet når guppyen skal føde, eller lurer på om guppyen er syk, så skriver man IKKE "hjeeeelp!!!". Man skriver for eksempel "Hvor lenge til guppyen skal føde?" eller "Gravid guppy" eller "Mulig sykdom på guppy?"
Sånne ting skal man bruke som overskrift. Ikke bare vræler ut "HJEEELP!!!!!!" i overskriften!
Poenget er altså at overskrifter skal gi et hint eller fortelle litt om hva innlegget handler om.
Hvis jeg lurer på hva slags lysrør som er best eller jeg skal velge, så skriver man da: "Valg av lysrør" eller lignende. Ikke "Hjelp!"
Skjønner...?
Poenget Maren ville frem til, var ikke hva trådene handler om.
Det er hva trådstartere velger som overskrift. Overskrifter skal være beskrivende, ikke bare inneholde "HJEEELP!!!!". Det sier oss ingenting når folk bare skriker ut ordet hjelp, og det er så man blir drittlei av å se det hele tiden.
Så hvis man ikke vet når guppyen skal føde, eller lurer på om guppyen er syk, så skriver man IKKE "hjeeeelp!!!". Man skriver for eksempel "Hvor lenge til guppyen skal føde?" eller "Gravid guppy" eller "Mulig sykdom på guppy?"
Sånne ting skal man bruke som overskrift. Ikke bare vræler ut "HJEEELP!!!!!!" i overskriften!
Poenget er altså at overskrifter skal gi et hint eller fortelle litt om hva innlegget handler om.
Hvis jeg lurer på hva slags lysrør som er best eller jeg skal velge, så skriver man da: "Valg av lysrør" eller lignende. Ikke "Hjelp!"
Skjønner...?
Postet 25.01.10 kl 12:58
Endret: 25.01.10 kl 13:02
Postet 25.01.10 kl 13:35
Postet 25.01.10 kl 15:21
Jeg er enig om at det ikke alltid er like enkelt å vite hva folk vil ha hjelp til, men av egne erfaring så vet jeg at når fisk feks dør blir man stressa & må poste innlegg fort.
Jeg skrev selv. 'hjelp, hva skjer', moderator ga med da en hjelpende hånd & forandret overskriften. Syns det var helt i orden
Men 'vi' burde bli flinkere til å forklare bedre i overskriften, skal skjerpe meg jeg også.
Er jo så mye enklere å få svar også.
Jeg skrev selv. 'hjelp, hva skjer', moderator ga med da en hjelpende hånd & forandret overskriften. Syns det var helt i orden
Men 'vi' burde bli flinkere til å forklare bedre i overskriften, skal skjerpe meg jeg også.
Er jo så mye enklere å få svar også.
Postet 25.01.10 kl 15:38
Overskriftene ser også ut til å ha en sammenheng med tematikken. Er det sykdom og død så sprer panikken seg og man får "Hjeeeeelp"-overskriftene, virker det som. Men utenom det synes jeg også at de helt blodferske nybegynnerne har gode overskrifter. Særlig under identifikasjon av planter og fisk er overskriftene ofte bra, og rett mange av dem er også meget dyktige til å poste bilder.
Men jeg er enig i at det fort blir tungt å skulle trykke på enda en tråd markert av tohundre E'er og nitti utropstegn.
Men jeg er enig i at det fort blir tungt å skulle trykke på enda en tråd markert av tohundre E'er og nitti utropstegn.
Postet 25.01.10 kl 15:47
Endret: 25.01.10 kl 15:49
Postet 25.01.10 kl 15:51
Er også ufattelig irriterende når folk skriver deler av svaret sitt i en tråd i "tittel"-feltet. Dersom man ikke skriver noe der, kommer det opp "Re: *Trådens navn*). Man ser da enkelt fra "forumsiden" hvilken tråd noen har svart i. Men når noen skriver; "Tittel: Ja, det har jeg opplevd også" og så fortsetter i "Tekst"-feltet.. I tillegg er ikke tittelen så tydelig når man leser tråden, og jeg har flere ganger lest uforståelige innlegg fordi halve teksten står i tittel-feltet...
Postet 25.01.10 kl 16:31
Ja jeg er
Stine SofieEr også ufattelig irriterende når folk skriver deler av svaret sitt i en tråd i "tittel"-feltet. Dersom man ikke skriver noe der, kommer det opp "Re: *Trådens navn*). Man ser da enkelt fra "forumsiden" hvilken tråd noen har svart i. Men når noen skriver; "Tittel: Ja, det har jeg opplevd også" og så fortsetter i "Tekst"-feltet.. I tillegg er ikke tittelen så tydelig når man leser tråden, og jeg har flere ganger lest uforståelige innlegg fordi halve teksten står i tittel-feltet...
helt enig! Bare for å demonstrere :P (skrev halve svaret i tittelen, fryktelig irriterende!)
Postet 25.01.10 kl 16:33
Endret: 25.01.10 kl 16:34
Postet 25.01.10 kl 17:30
Postet 25.01.10 kl 21:19
Postet 25.01.10 kl 21:56
SGSSom nytt medlem synes jeg igrunnen det er bedre at dere korrigerer oss ganske raskt, heller enn etter at vi har drevet med de samme (irriterende) feilene i lang tid. Da ville jeg kanskje tenkt "hvorfor sa han det ikke før?" Og så er det noe med å få inn gode vaner tidlig, heller enn å avlæres :-)
Jeg og flere gjør det. Men man blir litt lei av å være den som pirker også. I perioder rekker også moderatorene å fikse mange overskrifter
Postet 25.01.10 kl 22:00
-KnutEnig i denne tråden. Vis det er en tråd det f.eks. står Hva er gale med fisken min? Så blir jeg nysgjerrig og går inn. Men vis det står Hjeeeeeeeelp fisken døøøør!!! Så kan det godt hende at jeg går inn på andre tråder først.
Men "problemet" med den bruken av ordet "hjelp" i overskriftene, er at det sjelden brukes når det faktisk er berettiget! Det "misbrukes" hver eneste dag omtrent! Folk skriker hjelp med haugevis av utropstegn, som om det gjaldt liv eller død. Og når man så haster til og klikker på innlegget, beredt til å hjelpe til med å redde fisker fra den sikre død, så står det: "Jeg vet ikke hva denne fisken heter. Noen som vet navnet?"
F.... da blir jeg rett og slett irritert, og noen ganger forbannet, hvis det er så dumme ting. Jeg gidder bare ikke svare på sånt.
Eller hvis jeg gjør det likevel, så sier jeg ganske klart i fra om sånt misbruk av ordet hjelp.
Det blir som i eventyret, å rope "Ulv! Ulv!" i unøden, til slutt er det ingen som gidder å reagere. Jeg syns ikke folk fortjener et svar når de misbruker et nødrop på den måten.
Postet 25.01.10 kl 22:52
Endret: 25.01.10 kl 22:53
Håvard Støre AndresenDer er desverre mange elendige overskrifter. Håper (og tror)dem det gjelder legger merke til det når vi endrer overskriftene til noe mer informativt. Siden dette hovedsaklig gjelder nye medlemmer er det viktig å ikke overreagere heller.
Det gjorde jeg & setter stor pris på det
Var litt stressa når fisk døde brått her & tenkte egentlig ikke over overskriften da, men var helt greit å bli rettet på syns jeg.
Dere er jo ikke alltid 'tilstede' & det er heller ikke forlangt, har vel et liv dere også...
Men skjønner den med Hjelp... om hva skal jeg ha til middag? satt litt på spissen.
Postet 25.01.10 kl 23:10