Går gurami og kampfisk sammen?

jeg lurer på om kampfisk og guramifisk går sammen? dem er jo labyrintfisk begge typene.

også lurer jeg på hvordan guramien kan formere seg på best mulig måte. gratene i karet er 26-28 grader. er det nok til at de kan formere seg?

håper på fortest mulig svar?
Det finnes mange forskjellige guramier, så det er litt vanskelig å svare på uten at du vet hvilke/-n gurami det er du tenker på...
Om du vet hviken gurami og hvor stort karet er så blir det mye enklere!

Labyrintfisk synes jeg er veldig fine fisker, så jeg skjønner at du ev ønsker å holde og drette de!

Disse fiskene vil gjerne ha omtrent samme vannverdier og temperatur, og temperaturen du har er veldig fin.
Har du tenkt å senke PH?
Skal du få yngel på gurami, anbefales følgende:

Du må ha et oppdrettsakvarium (75-100 liter på perlegurami, 50-60 liter på mindre arter).

Deri setter du en han og en hunn av samme guramiart, etter først å ha påsett følgende.

Du kan kjøre karet såkalt BB - bare bottom - dvs uten bunnsubstrat. Sørg for flyteplanter eller planter som vokser opp til og ut over overflaten. Overflaten skal være halveis opp i akvariet. Sett inn varmekolbe og et lite innevendig filter som er "yngelsikkert".

Mens avlsparet av gurami fremdeles går i selskapsakvariet begynner du oppforing med levendefor i form av sorte, røde eller hvite mygglarver. (Frossne myggiser går også.) Oppforingen skal skje over 8-14 dager.

Se til at fiskene er friske og uten lyter og feil før du avler på dem. (Husk at i følge Harald Eia kan alt skyldes på gener, men akvaristen har altså litt ansvar hun også. ;o)

Når avlsparet - særlig hunnen, er i toppform - og kanskje du ser eggutvikling hos henne også - setter du dem over i avlskaret. Demp lyset der og hev temperaturen til 29 grader C. (NB: Etter at fisken er flyttet, slik at de får en gradvis tilvenning til temperaturstigningen!) Dagen etter du har flyttet paret over, fjerner du filteret fra karet. Helst skal du ikke mate fisken akkurat nå. Du vil ofte oppleve at hannen like etter temperaturhevingen begynner å bygge skumredet. Deretter vil selve eggleggeleken begynne. Jeg beskriver den ikke nøye her. Når leken er helt overstått vil hannen jage hunnen bort. På dette tidspunktet bør du fjerne hunnen, slik at hun ikke blir skadet. Pass på, når du fanger hunnen, at du ikke ødelegger skumredet!

Ved en vanntemperatur på 29 grader C vil eggene klekkes etter ca 24 timer. 48 timer der etter vil yngelet svømme fritt. Nå er det en god ide å fjerne hannen også. Yngelet fores med infusorier i en ukes tid. Deretter er de store nok til å spise artemia. For å ikke miste for mye yngel er det lurt å sørge for at luften over akvarievannet er like varm som akvarievannet - slik at yngelen ikke dør når den trekker inn luft i labyrinten.

For å lære mer om yngelpleie anbefaler jeg deg en god bok, at du googler på tråder her inne, eller spør mer. Det jeg har skrevet her er utdrag hentet fra "Labyrintfisk" av Benny B. Larsen (ei dansk bok). Der står ikke når man kan sette pumpen inn i yngelkaret igjen, eller når en kan senke temperaturen fra 29 grader og ned på mer "normal" temperatur. Men - jeg håper noe av dette likevel kommer til nytte!
Jeg tror man må finne ut hvilken gurami man vil drette før man planlegger. Det finnes både skummredebyggere i overflaten(flyteplanter osv), skummredebygger i huler og munnrugere. Det er også forskjell på hvor stort karet skal være. Det er f.eks. stor forksjell på en lakrisgurami og perlegurami.
Kampfisken kan ikke være der om trådstarter tenker å bruke det samme karet til lek som som selskapskar". Man må velge
MarenB
Jeg tror man må finne ut hvilken gurami man vil drette før man planlegger. Det finnes både skummredebyggere i overflaten(flyteplanter osv), skummredebygger i huler og munnrugere. Det er også forskjell på hvor stort karet skal være. Det er f.eks. stor forksjell på en lakrisgurami og perlegurami. Kampfisken kan ikke være der om trådstarter tenker å bruke det samme karet til lek som som selskapskar". Man må velge:)


Det har du sikkert helt rett i, Maren. Lakrisgurami er ikke en gang med i boken jeg siterer fra over, så jeg vet ikke om den er en labyrintfisk?

Sjokoladeguramien er med, og den er munnruger. Sjokoladeguramien oppgis å være en noe vanskelig fisk å holde, så kanskje vi skulle advare mot den med en gang - sånn i forhold til at det kanskje er greiere å prøve seg på andre og lettere guramiarter først.

Hvilken guramiart er det lettest å få til å formere seg? Hvis trådstarter ikke har skaffet seg guramier ennå, er det kanskje noe han lurer på også.

hei igjen på gurami spørsmålet
hei jeghar et 60 liters kar og gradene er 26-28 grader jeg kjøpte gurami i dag men huskeri kke hvilket slag ,men det er ikke noe av det dere har nevnt tidligere. jeghar kjøpt en hun og en han gurami. også begynte kampfisken å svømme etter guramien i førsten men det roetsegvist litt. virker som kampfisken er litt ute etter hunnen ennå, men håper det roer seg. noe forslag hva jeg burde gjøre?. jeg synes fisken er veldig fin og har lyst på yngel og slikt er tempen oki? bør jeg hve gradene, men jeg tenker også på de andre fisken også¨om de vil tåle så høye grasder som 29 og 30 grader. jegharikke hevet noe med tempraturen etter guramien kom så den fisken jeghar nå er vant til de gradene som er nå. hadde vært kult å fått yngel, jeghar fått yngen 1 gang tidligere på platy og de ble vel født ca i september i fjor. så de begynner å bli store men er jo et lite stykketil før de er like store som moren og faren var.

håper på noen svar
Makropode
Jeg har både lakris, sjokolade og perle selv, utrolig fine fisker! Det jeg mener er viktig å vite er om det er snakk om PH-senkning og hvor hyppige vannbytter det er.
Sjokoladegurami trenger ikke å være vanskelig om man har fine verdier og riktig PH, jeg hadde drevet med akvarie litt over 1/2 år når jeg fikk mine første, men det er vel heller ikke en fisk jeg vil anbefale som en "nybegynner fisk".

En fisk som er grei å begynne med som er veldig fin å drette er en makropode, f.eks. "paradisfisken" Macropodus opercularis . Det finnes mange flere makropoder også, så det er bare å søke i basen eller google om det er interesant!
Ser jeg er litt sent ut med å poste.

Guramiene du kjøper i butikken er ofte veldig unge fisker som kanskje ikke er helt kjønnsmoden enda, så et råd er å ikke stresse med å prøve å drette de. Du har jo myyye tid fremover!
De vil nok heller ikke leke med alle de andre innbyggerne i karet tilstedet, så det er best å ha et eget artskar til de hvor de kan være alene ufrostyrret.

Har du mulighet til å legge ut bilder av guramiene?

edit: Kampfisker har veldig forskjellige personligheter, så du bør passe på i begynnelsen slik at du vet at det vil gå bra å ha han sammen med de andre innbyggerne. Det er mange som ikke kan ha kampfisken sammen med mange andre i et akvarium på din størrelse da de kan være litt aggressiv mot de andre eller at noen napper han i slørene, derfor er det greit å passe på i begynnelsen
hei igjen
vis ikke kampfisken slutter å svømme etter de nye inflytterne så må jeg skille de? men jeg har jo ikke noen flere kar så de må leve i samme kar. uff detl ikte jeg ikke det kan jo bli et stort problem. får håpe det ordner seg
sånn ser den ca ut
nå tok jeg bildet fra fiskebasen her på akvaforum, men den ligner nok denne. og jeg kan si at kampfisken gir seg ikke helt ennå med å følge etter. men det er jo første dag så vi får se.
Det ser ut som en dverggurami!?!
Om kampfisken går etter de andre, så ville jeg vurdert å gi den tilbake om det ikke ordner seg
Spørsmål om pumpe hvordan den skal være?
når jeghar labyrintfisk som gurami og kampfisk. burde jeg å ha pumpa liggende på bunn langs kortsiden på karet? jeg har i hvertfall gjort det. tenke at da er hvertfall overflaten strømfri og vis de vil lage skumrede. så kan de det av guramiene er det en han og en hun, men jeghar vel kanskje for lite kar til at det kan bli yngel.
kampfisken går bare etter guramiene, hvet ikke hvorfor? guramiene har jo nettet kommet oppi. i går
Andreas Kleven
kampfisken går bare etter guramiene, hvet ikke hvorfor? guramiene har jo nettet kommet oppi. i går


Noen kampfisker er veldig aggressive og liker ikke at andre fisker er i nærheten. Jeg har en kampfisk som drev og jaget etter mollyene mine og drev og "freste" på dem hele tiden. Jeg flyttet han over i det andre akvariet jeg hadde som en nødløsning i tilfelle noe sånt skulle skje. Så nå går han alene, med 5 svarte kuhlii-åler. Han har ingenting imot dem siden de holder seg stort sett på bunnen.

Det går sikkert an å dra tilbake med fiskene du kjøpte og spørr om du kan bytte dem i noe annet siden de ikke går bra sammen med kampfisken. Kan gjerne anbefale deg svarte kuhlii-åler! De går kjempefint sammen med min kampfisk. Vanlige kuhlii-ål skal visstnok og gå bra sammen med kampfisk, men jeg har ikke noen erfaring med dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap