- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Vurderer asiabiotop
Vurderer asiabiotop
Hei.
Jeg vil etterhvert sette opp 92l min på nytt. Og har mange spørsmål om litt av hvert. Denne gangen vil jeg gjerne prøve meg på Asiabiotop og funnet noen fisker jeg har forelsket meg i. Men lurer på om disse kan trives i karet:
1Kampfiskhann
5SAE
5Pangio Kuhli
10-15 Kileflekkrasbora
Jeg har sjekket at de trenger den samme hardheten og og PH og grader.
Men siden det er så mange stimfisk så lurte jeg på om det kanskje blir litt for fullt? Trenger jeg evt flere av SAE og Pangio Kuhli?
Jeg har mellomgrov grus, burde jeg heller ha fin grus eller sand?
Jeg må skaffe meg en ny filterpumpe og varmekolbe. Men er det noen som vet om en god filterpumpe til disse fiskene i en 92l?
Og om noen har noen forslag til planter som passer inn her så er dere velkomne til å komme med dem=)
Takk på forhånd fra en akvarist som vil gjøre alt riktig denne gangen=)
Jeg vil etterhvert sette opp 92l min på nytt. Og har mange spørsmål om litt av hvert. Denne gangen vil jeg gjerne prøve meg på Asiabiotop og funnet noen fisker jeg har forelsket meg i. Men lurer på om disse kan trives i karet:
1Kampfiskhann
5SAE
5Pangio Kuhli
10-15 Kileflekkrasbora
Jeg har sjekket at de trenger den samme hardheten og og PH og grader.
Men siden det er så mange stimfisk så lurte jeg på om det kanskje blir litt for fullt? Trenger jeg evt flere av SAE og Pangio Kuhli?
Jeg har mellomgrov grus, burde jeg heller ha fin grus eller sand?
Jeg må skaffe meg en ny filterpumpe og varmekolbe. Men er det noen som vet om en god filterpumpe til disse fiskene i en 92l?
Og om noen har noen forslag til planter som passer inn her så er dere velkomne til å komme med dem=)
Takk på forhånd fra en akvarist som vil gjøre alt riktig denne gangen=)
Postet 04.10.10 kl 13:31
Hei.
Hvis du skal ha kuhlii så bør du skifte til sand. Du kan gjerne doble antallet i 90-literen.
SAE synes jeg du burde la være. De blir ganske store og krever plass.
Kileflekkrasbora er ikke anbefalt sammen med kampfisk.
Men noen har disse sammen uten problem.
Hvis du skal ha kuhlii så bør du skifte til sand. Du kan gjerne doble antallet i 90-literen.
SAE synes jeg du burde la være. De blir ganske store og krever plass.
Kileflekkrasbora er ikke anbefalt sammen med kampfisk.
Men noen har disse sammen uten problem.
Postet 04.10.10 kl 14:28
Postet 04.10.10 kl 15:05
Da skal jeg ikke ha SAE, var noen som anbefalte meg dem. Har dere noen andre forslag til hvilken algeeter jeg kan ha isteden? Er nesten bare å prøve når det gjelder Kileflekkrasbora? Men tenker på hå ha fullt med planter så kanskje de overlever med å gjemme seg, mens de er små? Kan evt kjøpe 15stk for å se om de kan gå sammen med kampfisken. Er det evt noen andre asiatiske fisk som går bedre med kampfisk?
Postet 05.10.10 kl 00:56
Nå fant jeg en fin tråd på forumet om algeetere fra Asia og virker som Beaufortia kweichowensis er den jeg burde satse på i mitt kar da den ikke blir så stor. Men den liker å være i grupper så jeg så kanskje noe sånt vil svømme i karet etterhvert:
1Kampfisk
5Beaufortia kweichowensis
15-30 Kileflekkrasbora
6-7 Pangio Kuhlii
Må få sjekket med en dyrebutikk om jeg kan få en avtale om at jeg kan levere tilbake Kileflekkrasborane om de ikke går sammen med kampfisken. Veldig lyst til å prøve på den sammensetningen.
Pangio Kuhlii får sand, bruker heller grusen i 60l som jeg håper å sette opp som rent Guppykar.
Skal søke litt mer rundt og se om det er noen fisk jeg vil bytte ut Kileflekkrasbora
1Kampfisk
5Beaufortia kweichowensis
15-30 Kileflekkrasbora
6-7 Pangio Kuhlii
Må få sjekket med en dyrebutikk om jeg kan få en avtale om at jeg kan levere tilbake Kileflekkrasborane om de ikke går sammen med kampfisken. Veldig lyst til å prøve på den sammensetningen.
Pangio Kuhlii får sand, bruker heller grusen i 60l som jeg håper å sette opp som rent Guppykar.
Skal søke litt mer rundt og se om det er noen fisk jeg vil bytte ut Kileflekkrasbora
Postet 05.10.10 kl 02:19
Jeg må bare tipse om dronningrasbora. Én av mine favoritter! Jeg har både kileflekkrasbora og dronningrasbora, og jeg synes dronningrasboraene har mye mye flottere farge og fasong enn kileflekkrasboraene.
Fine asiaplanter er Cryptocoryne, mange sorter å velge mellom. Ellers kan du jo bruke Hygrophila, Javabregne, Lotus og Vallisneria.
Og én ting til; du må huske å ta bilde av akvariet når det er ferdig oppsatt, og legg ut bildet her slik at vi får se!
Fine asiaplanter er Cryptocoryne, mange sorter å velge mellom. Ellers kan du jo bruke Hygrophila, Javabregne, Lotus og Vallisneria.
Og én ting til; du må huske å ta bilde av akvariet når det er ferdig oppsatt, og legg ut bildet her slik at vi får se!
Postet 05.10.10 kl 02:47
Tusen takk for alle svar. Jeg datt innom Indisk Ciklide og forelsket meg totalt Er dette et par jeg kunne legge til som blikkfang?
Og selvfølgelig kommer det bilder etterhvert. Men det blir dessverre En liten stund til
Hadde vært utrolig kult med Dronningrasbora istedet (HvemErJeg du har rett de var veldig fine)
Og så nå når jeg skrev det nå (har så dårlig hukommelse) at Ciklidene absolutt ikke skal ha de samme vannverdiene Kjempe dumt
Og selvfølgelig kommer det bilder etterhvert. Men det blir dessverre En liten stund til
Hadde vært utrolig kult med Dronningrasbora istedet (HvemErJeg du har rett de var veldig fine)
Og så nå når jeg skrev det nå (har så dårlig hukommelse) at Ciklidene absolutt ikke skal ha de samme vannverdiene Kjempe dumt
Postet 05.10.10 kl 11:32
Hvis jeg hadde kuttet kampfisken kunnet jeg paradisfisk eller båndgurami da? Eller kan de gå sammen med kampfisken? Vil gjerne ha en litt større fisk med flotte farger som blikkfang og dronningsrasbora som svømmer i stim rundt og Pangio Kuhlii som leker på bunn.
Jeg blir bar mer og mer fascinert av å skulle lage asiatisk biotop=)
Jeg blir bar mer og mer fascinert av å skulle lage asiatisk biotop=)
Postet 05.10.10 kl 11:57
Postet 05.10.10 kl 12:07
Guramier kan gå bra sammen med kampfisk, men det er ikke garantert. Jeg kan tenke meg at kampfisken vil bli jaget en del når guramiene leker, og kampfisker er jo ikke så raske svømmere og kan få problemer med å komme seg raskt nok unna.
Dessuten tror jeg 92 liter blir litt i snaueste laget for båndgurami, hvis du ikke har tenkt til å ha veldig tett med planter. Enkelte typer gurami kan bli ganske hissige ved lek og trenger enten stor plass, eller masse planter som gjemmesteder. Dverggurami er kanskje et bedre valg for akvariet ditt.
Paradisfisk har jeg ingen erfaring med. Det kan hende de vil passe i akvariet ditt, men det tør jeg ikke gå god for.
Og et tips til; hør gjerne med dyrebutikken ang. priser og slikt, men ikke stol 100% på hva de sier om hvilke fisker som passer sammen. Gjør som du allerede har gjort her; undersøk saken selv før du kjøper.
Gleder meg til å se bilder av den ferdige asia-biotopen!
Dessuten tror jeg 92 liter blir litt i snaueste laget for båndgurami, hvis du ikke har tenkt til å ha veldig tett med planter. Enkelte typer gurami kan bli ganske hissige ved lek og trenger enten stor plass, eller masse planter som gjemmesteder. Dverggurami er kanskje et bedre valg for akvariet ditt.
Paradisfisk har jeg ingen erfaring med. Det kan hende de vil passe i akvariet ditt, men det tør jeg ikke gå god for.
Og et tips til; hør gjerne med dyrebutikken ang. priser og slikt, men ikke stol 100% på hva de sier om hvilke fisker som passer sammen. Gjør som du allerede har gjort her; undersøk saken selv før du kjøper.
Gleder meg til å se bilder av den ferdige asia-biotopen!
Postet 05.10.10 kl 18:15
Har tenkt å ha tjukt med planter og gode gjemmesteder for fisken Og er en grunn til at jeg spør her inne og ikke i dyrebutikken Og har også akvariet A-Ø boka. Men vet bare ikke helt hvor den er:P Så skal lese litt der også først. Er nesten bare å prøve seg frem litt med kampfisken virker det som. Og heller sette kampfisken tilbake i 17l hvis han blir jaget.
Det blir nok enten dverggurami eller paradisfisk sammen med de jeg har foreslått ovenfor her=) Dette blir bra. Har også overtalt samboern til å starte opp 60l med guppy. Så det blir gjort i løpet av uka
Tusen takk for mange fine svar =) Har blitt mange erfaringer rikere
Det blir nok enten dverggurami eller paradisfisk sammen med de jeg har foreslått ovenfor her=) Dette blir bra. Har også overtalt samboern til å starte opp 60l med guppy. Så det blir gjort i løpet av uka
Tusen takk for mange fine svar =) Har blitt mange erfaringer rikere
Postet 05.10.10 kl 22:14
Postet 05.10.10 kl 23:27
Da er det bare å løpe å kjøpe når jeg får råd:P Blir dessverre ikke før november Men nå har jeg nesten alt klart og da er det bare å lese og lese og lese meg grønn og blå om de forskjellige artene sånn at jeg er klar den dagen fisken kommer hjem
Godt at jeg som nybegynner kan være med å inspirere litt da
Godt at jeg som nybegynner kan være med å inspirere litt da
Postet 06.10.10 kl 00:29
Postet 08.10.10 kl 23:30
Postet 08.10.10 kl 23:41
Jeg vil bare advare om at paradisfisken kan være litt hissige av seg, men det er fullt mulig at de passer i ditt akvarium likevell Det finnes også andre makropoder som er mer "snille" av seg som f.eks. Pseudosphromenus cupanus og [URL=http://www.labyrintfisk.no/index.php/nb/pseudosphromenus/90-pseudosphromenus-dayi-]Pseudosphromenus dayi[/URL]. Disse 2 går vel for å være de mest fredelige av makropodene.
Postet 09.10.10 kl 18:28
Postet 10.10.10 kl 11:57
Da var jeg her igjen
Hei.
Vil gjerne ta opp igjen denne tråden nå som jeg har tenkt å kjøpe meg et 240l akvariet for å endelig realisere drømmen om Asia biotop =)
Snakket tidligere om å ha dverggurami, men vil da ha litt større gurami, enten båndgurami eller leppegurami. Men kan jeg ha 2-3par med gurami eller blir det for trangt. Pangio kuhlii skal fortsatt være med også vil jeg kanskje ha en stim med danio tinwini. Pluss noen reker til å holde rent =) Tenkte også det kunne være kult med en stim med dronningrasbora i tillegg. Eller blir det for mye med to stimer?
Hvordan høres dette ut? Og hvor mange av hver burde jeg ha?
En annen liten ting. Hvordan er det med det innvendige filteret til Juwel bioflow 6 1000L/T. Leste litt på en annen tråd her om akkurat det samme akvariet med samme filter, men ble ikke så mye klokere. For de diskuterte innvendig vs utvendig og jeg er ikke så klok på hvordan dette fungerer. Så gjerne noen tips og råd om filter =)
På forhånd takk
Vil gjerne ta opp igjen denne tråden nå som jeg har tenkt å kjøpe meg et 240l akvariet for å endelig realisere drømmen om Asia biotop =)
Snakket tidligere om å ha dverggurami, men vil da ha litt større gurami, enten båndgurami eller leppegurami. Men kan jeg ha 2-3par med gurami eller blir det for trangt. Pangio kuhlii skal fortsatt være med også vil jeg kanskje ha en stim med danio tinwini. Pluss noen reker til å holde rent =) Tenkte også det kunne være kult med en stim med dronningrasbora i tillegg. Eller blir det for mye med to stimer?
Hvordan høres dette ut? Og hvor mange av hver burde jeg ha?
En annen liten ting. Hvordan er det med det innvendige filteret til Juwel bioflow 6 1000L/T. Leste litt på en annen tråd her om akkurat det samme akvariet med samme filter, men ble ikke så mye klokere. For de diskuterte innvendig vs utvendig og jeg er ikke så klok på hvordan dette fungerer. Så gjerne noen tips og råd om filter =)
På forhånd takk
Postet 18.09.11 kl 18:46