Fisk til reke kar!!!
Hei, jeg har et 70 liters akvarium (midlertidig ubebodd), og planen var å ha rundt 15 sakura-reker sammen med en kampfisk.
Men jeg vil ikke at rekene skal bli spist opp, og det er jo noen her på forumet som tror at det kommer til å skje, så det jeg lurer på er om noen har et forslag til en fiskeart jeg kan ha med disse rekene? Eller om noen har erfaring med kampfisk og Kirsebærreker-varianter?
Gjerne små par-fisk fra Asia, eller eneboere som er fine å se på C:
På forhånd takk
Men jeg vil ikke at rekene skal bli spist opp, og det er jo noen her på forumet som tror at det kommer til å skje, så det jeg lurer på er om noen har et forslag til en fiskeart jeg kan ha med disse rekene? Eller om noen har erfaring med kampfisk og Kirsebærreker-varianter?
Gjerne små par-fisk fra Asia, eller eneboere som er fine å se på C:
På forhånd takk
Postet 13.12.10 kl 19:23
Endret: 13.12.10 kl 19:30
Hei. det finnes mange fine forskjellige små fisker man kan ha sammen med reker.
Cyprinidae familien er ett eksempel på fisk som passer i en 70 L med reker og som ikke tar reker. Boraras Brigittae (moskitorasbora) og Tanichthys micagemmae (Vietnamesisk kardinal) er eksempel på fisk i denne familien.
Mange i Poeciliidae (levendefødere) er vanligvis rolige og fredlige fisker og kan passe i rekekar. f.eks Micropoecilia minima (minimolly).
anbefaler deg å søke litt rundt og finne noen fisker som er små og som har små munner. f.eks Boraras brigittae blir bare 25 mm.
Lykke til
Cyprinidae familien er ett eksempel på fisk som passer i en 70 L med reker og som ikke tar reker. Boraras Brigittae (moskitorasbora) og Tanichthys micagemmae (Vietnamesisk kardinal) er eksempel på fisk i denne familien.
Mange i Poeciliidae (levendefødere) er vanligvis rolige og fredlige fisker og kan passe i rekekar. f.eks Micropoecilia minima (minimolly).
anbefaler deg å søke litt rundt og finne noen fisker som er små og som har små munner. f.eks Boraras brigittae blir bare 25 mm.
Lykke til
Postet 13.12.10 kl 19:52
Postet 13.12.10 kl 21:06
Postet 13.12.10 kl 22:02
Emil Andre Rasmussen EngøKampfisken min slukte 10 kirsebærreker på to tre dager. De må ivertfall være veldig små. Alle små Ancistrus(L-maller) funker. disse spiser bare alger. Men det finnes mange L-maller som blir veldig store for et så lite karr.
ancistrus er ikke ikke ren algeeter de eter det meste av kjøtt de kommer over, men de går ikke til angrep på andre fisk, å dreper og spiser de. guramier og kampfisker elsker reker om de får tak i de, begge har en tedens til og stresse rekene såpåss at de ikke legger egg. neontetra er veldig aggresive fisk mot reker, men har hatt god erfaringer med klovnekilli. den er litt vanskli, men ellers så passer den bra lamed som stimfisk.
Postet 13.12.10 kl 22:31
Kampfisk KAN gå bra. Jeg har to kampfisk, den ene kan svømme litt etter rekene (men er meget treig, så rekene bryr seg ikke), og den andre viser ingen interesse. At de tar yngel i ny og ne kan godt være, men stammen med reker vokser jevnt og trutt, så det er ikke mye de tar i såfall. Ville ikke tatt sjansen på kampfisk med mindre du har en kriseløsning klar, altså et akvarium du kan sette kampfisken over i dersom den er av de som tar reker. (Flesteparten tar reker, også voksne).
Jeg kan anbefale corydoras, kuhlii ål, og ancistrus sp. oppdrettervariant.
Av stimfisk kan jeg anbefale moskito rasbora (Boraras Brigittae) og danio tinwini.
Forslaget til Jonask tror jeg du bør se bort i fra. Guramier er kjent for å være veldig rå på å ta reker.
Jeg kan anbefale corydoras, kuhlii ål, og ancistrus sp. oppdrettervariant.
Av stimfisk kan jeg anbefale moskito rasbora (Boraras Brigittae) og danio tinwini.
Forslaget til Jonask tror jeg du bør se bort i fra. Guramier er kjent for å være veldig rå på å ta reker.
Postet 14.12.10 kl 00:22
Postet 14.12.10 kl 00:23
Postet 14.12.10 kl 14:31
Postet 14.12.10 kl 14:39
endles eter det meste, så de er ikke et godt eksempel. alle fisker som går nedi bunnen når de eter er ikke et godt forslag, men fisker som eter alger og ikke jakter får og få kjøtt er noe helt annet, stimfisk som liker seg høyt oppi vannflata er bedre og velge, som f.eks venusfisk. men ulempen med venusfisk er de er litt hyper og smaker på alt, men de er bedre en alt som går nedi bunnen for og ete.
alle maller som ikke jakter eller eter på levende fisk ol, går.
alle maller som ikke jakter eller eter på levende fisk ol, går.
Postet 14.12.10 kl 16:29
Postet 14.12.10 kl 17:23
Hei
Alle fisk spiser reker.De fra 2,5cm også, men coridoras,maller ,øksefisk,eller kuliål
er noen du bør prøve ut. Mvh Jan
er noen du bør prøve ut. Mvh Jan
Postet 14.12.10 kl 17:29
øksefisk er den neste fisken som du sa som ikke stresser så mye rekene, de ligger kanske høyt oppi vannet og går ikke ned, men det er ikke sant at alle fisk spiser reker, det gjør de ikke, men meste parten liker reker.
vil du drive oppdrett på reker vil jeg anbefale deg og ikke ha fisk idet hele tatt, fisk stresser rekene så de vil legge mindre egg,/ skjeldnere.
vil du drive oppdrett på reker vil jeg anbefale deg og ikke ha fisk idet hele tatt, fisk stresser rekene så de vil legge mindre egg,/ skjeldnere.
Postet 14.12.10 kl 17:54
Postet 14.12.10 kl 17:58
Dette er jeg helt enig med, men det kan være kjekt å ha litt fisk og.
Se litt på akvariereker.no .
Du kan også ringe ham, han vet en hel masse om reker!
Mvh Emil
Dette er jeg helt enig med, men det kan være kjekt å ha litt fisk og.
Se litt på akvariereker.no .
Du kan også ringe ham, han vet en hel masse om reker!
Mvh Emil
Postet 14.12.10 kl 18:06
Postet 14.12.10 kl 21:49
Du skal være forsiktig med de fleste guramiene sammen med reker. Noen av mine guramier utryddet en stor koloni med kirsebærreker på kort tid. Men en bitte liten gurami du kan prøve er lakrisgurami. jeg har sakurareker sammen med lakrisguramier og det fungerer. i et kar på 70L har du mulighet til å gi mange gjemmeplasser av masse mose og finbladede planter. men som andre sier over, skal du drive drett på rekene bør du ikke ha annen fisk enn cory eller kuhlii feks.
Men skal du bare ha en grei bestand med reker for hyggens skyld kan du ha andre fisk
Men skal du bare ha en grei bestand med reker for hyggens skyld kan du ha andre fisk
Postet 14.12.10 kl 22:01
Noen som vet noe om reker med dronningsrasbora? Den var fiin
Postet 15.12.10 kl 13:58
Postet 15.12.10 kl 15:43