Fiskene dauer etter 2 uker!?

Hei,

Jeg kjøpte en 5 liters tank til min datter til jul. En sånn med dag/nattlys og kullfilter pumpe osv..
Vi kjøpte også en kampfisk av ett slag, som døde etter ca 2,5 uker, det ble nesten erklært landesorg.
Vi kjøpte ny, sammen med 3 bittesmå av ett annet slag. Nå tok de tre kvelden i natt, og den nye kampfisken er ikke akkurat i storform. Legger seg på bunnen, ned i planter med hue først, oppå pumpa, og er lite aktiv. Ikke spiser den heller.
Har byttet vann og renset kar og filter, men jeg er redd den tar kvelden snart den og. Den skal da ikke være så vanskelig??
Jeg tenker kanskje tanken er for liten, men damen i Buddy forretningen sier den ikke er det.
Noen som har noen tips??
Uff, her var det mye å ta fatt i. Det er ikke bare å fylle vann i akvariet og stappe fisk i med det samme. Fiskene forgiftes rett og slett. Det finnes ikke noe quick fix her. Ting tar tid når et akvarium skal innkjøres.
Akvariet ditt kan egentlig heller ikke kalles for et akvarie, ærlig talt, for fem liter er ALTFOR lite. Zoobutikken lever av å selge, så svarene du får der på dine spørsmål, er selvsagt farget av at de vil selge deg stadig flere ting. F.eks. om fiskene dine dør, så kommer du tilbake og kjøper flere hos dem ikke sant? Akvariet du bør starte med skal helst være ti ganger så stort! Nemlig minimum 50 liter og oppover.

Tro meg når jeg sier at en liten 5 liters dunk ikke er egnet som noe varig oppholdssted for levende fisk!

Istedenfor å gjenta hele leksa om innkjøring av akvarier og filterbakteriekulturer her (noe som er skrevet så uendelig mange ganger før her på forumet, spesielt under Nybegynner-delen, f.eks. her), så linker jeg til en artikkelsamling som ligger under Akvarieskolen. Det er nyttig lesning for deg å starte med. Anbefales!

OBS! Ikke kjøp mere fisk før du har satt deg inn i dette.
Det ante meg vel egentlig, og det spurte jeg også om, dette med klargjøring. Da fikk jeg med noe blått som jeg skulle ha oppi vannet, da ble det bra sa hun.
Jeg har kikket litt på bilder her og tror ganske sikkert at det er en sånn Bettans ett-eller-annet denne fisken..
Klargjøring av vannet tar vel rundt 3 uker i ett årntli akvarium, og det blir også for stort. Hva kan man ha oppi ett sånt ett da?
Tanken er for liten.

I tillegg så bruker filteret 4-6 uker på å opparbeide seg nok gode bakterier for å kunne rense vannet. Og i et så lite kar så skal det lite til før det går galt, noe dere har erfart.

Dessverre så er det sånn at de som jobber på dyrebutikkene er ute etter en ting, og det er å tjene penger. De vet at sjansen for at fiskene dør etter kort tid er veldig stor, spesielt i slike små kar. Så kommer kundene tilbake og kjøper mer fisk, og de tjener mer penger. Trist, men sant...

I Sverige er det ikke tillatt å holde fisk i boller og andre miniakvarier. Dette er fordi det rett og slett er dyreplageri. Fiskene har ingen mulighet til å ha et bra liv i et så lite volum.

Må samtidig påpeke at jeg ikke er sinna eller kaller deg for dyreplager. Du har gjort det de aller fleste gjør (og som man burde forvente å kunne gjøre) nemlig å få gode råd til hold av fisk i dyrebutikken. Jeg syns det er forferdelig at dyrebutikker ikke har strengere regler og bedre opplæring av ansatte.

Så var det gode råd for hva du kan gjøre nå. Akutt så bør du skifte halvparten av vannet hver dag. Det er heller ikke lurt å vaske filteret for grundig, da ødelegger du de gode bakteriene som renser vannet.

Om du og din datter har fått sansen for kampfisk, så invester i et akvarium på 50 liter, gjerne mer. Å se en kampfisk som får plass til å utfolde seg som normalt er et flott syn :o)

Dette er en fin artikkel som jeg anbefaler å lese.

Her kan du lese mer om kampfisk.
MortenTob1
Det ante meg vel egentlig, og det spurte jeg også om, dette med klargjøring. Da fikk jeg med noe blått som jeg skulle ha oppi vannet, da ble det bra sa hun.

Man kan ikke jukse seg forbi biologien, dessverre, samme hva slags "mirakel-midler" de påstår å kunne selge deg på en zoobutikk. Dette er en felle alle nybegynnere går i; de betaler og kjøper alle slags preparater, totalt virkningsløse, fordi zoobutikkene prakker det på dem og tjener gode penger på uvitende nybegynnere. Ingen viderekommen akvarist går på sånt, så det er kun nybegynnere som butikkene tjener grovt på.

MortenTob1
Jeg har kikket litt på bilder her og tror ganske sikkert at det er en sånn Bettans ett-eller-annet denne fisken..

Betta splendens heter den, også kalt til vanlig "kampfisk". Grunnen til det er at to hanner ikke går sammen, de slåss til den ene dør. Derfor har man den ofte alene.

De andre "små" du sier du kjøpte, var kanskje neontetra...? (hvis jeg skal gjette) Mange nybegynner som faller for dem, de er små, selges i absolutt alle zoobutikker, og pga sin beskjedne str får de plass i de fleste akvarier og har livlige farger i lysende rødt og blått.

MortenTob1
Klargjøring av vannet tar vel rundt 3 uker i ett årntli akvarium, og det blir også for stort. Hva kan man ha oppi ett sånt ett da?

Du har mye lesing foran deg, som sagt... Setter du fisk i etter 3 uker, setter du fisken i vannet når det er som aller giftigst og verst. Nitrittverdiene er skyhøye etter tre uker. Innkjøring av et akvarium tar rundt 5 uker. Og da må man starte FORSIKTIG med å sette inn kun et par fisk pr uke i tiden som følger etter det.

Som sagt; du har litt lesing foran deg for å få til et vellykket akvarium. Men det er verdt det, for det er en kjempespennende hobby når man bare lykkes!
Takk for svar!
Takker så mye for svarene her. Vi får prøve å bytte halvparten av vannet hver dag og tilsette slik Aqua ettellerannet for ph(tror jeg) og se hvordan det går. Funker ikke det får vi se hva vi gjør, me det er vel klart at vi bør vente en stund før vi setter eventuelt ny(e) fisk nedi...
Jeg skal også lese artiklene dere linker til, takk for dem
Hei=)
Stakkars deg, Jeg blir så forbanna på disse selgerene som sier dette! bla at en gullfisk kan holdes i en bolle på 15 liter..herregud.

Du har grus eller sand i bunnen?Ta oppi acuasafe,plante gjødning og sett i planter. Lys på i 12 timer og av i 12 timer, etter ca 3 uker tar du med en vannprøve til den dyrebutikken du foretrekker å handle i ( Ligger en liste her inne på forumet om akvariebutikker i norge ) Be dem å teste vanet for deg så forklarer du hvordan akvarium du har liter osv og da eventuellt kan du kjøpe fisk. Det står utrolig mye om slike ting inne på Rubrikk og her i forumet=) Jo større akvarium jo lettere er det!
Lykke til!
Vil bare tilføye at når du bytter vann til kampfisk må du påse at vannet du bytter har samme temperatur som vannet i akvariet. Kampfiskene er svært temperaturfølsomme. Det anbefales ikke svingninger høyere enn 1gr i døgnet. Lykke til
MortenTob1
det er vel klart at vi bør vente en stund før vi setter eventuelt ny(e) fisk nedi...

Ikke sett nye fisk ned i et fem-liters akvarium. De kommer bare til å dø.

Bøtta som jeg bruker til å skifte vann i det minste akvariet mitt, er dobbelt så stor som det akvariet du har, for å prøve å sette ting litt i perspektiv.

Og den bøtta er også for liten til at man kan holde fisk i den.
Kampfisk
[QUOTE=MortenTob1]det er vel klart at vi bør vente en stund før vi setter eventuelt ny(e) fisk nedi...

Ikke sett nye fisk ned i et fem-liters akvarium. De kommer bare til å dø.

Bøtta som jeg bruker til å skifte vann i det minste akvariet mitt, er dobbelt så stor som det akvariet du har, for å prøve å sette ting litt i perspektiv.

Og den bøtta er også for liten til at man kan holde fisk i den.

Så det di sier er at det ikke er mulig å holde kampfisk i en så liten tank?


På kampfisk siden din, som var veldig lærerik, får jeg inntrykk av noe annet?
Tanken min nå var å gjøre som dere foreslår her, med klargjøring av vannet i 35 dager, kjøpe noe måle utstyr for å se at vannet blir som det skal, og til slutt prøve å sette ut på nytt. For dere hardcore akvarister(er det et ord?) er sikkert det en dårlig løsning, men plass er tema her også, det er ikke plass til store tanker på 50-60 liter.

Jeg setter stor pris på tilbakemeldingene deres, takk for det!
En fisk er en levende skapning som skal bevege seg rundt. Hvis man har mus, hamster, fugler, hund og lignende. I bur, så har man mulighet å ta de ut å lufte de, og la de løpe, rulle osv. Den muligheten har man ikke akkurat med en fisk.. Dermed bør man ha såpass plass i akvariet så de får mulighet å leve mest mulig naturlig. Å ha kjæledyr er som oftest egoistisk betinget, derfor bør man tilrettelegge slik at dyret får leve under best mulige forutsetninger. 5 liter er såpass lite at fisken ikke får beveget seg godt nok, min personlige mening er at du enten bør skaffe deg et større akvarie, eller kvitte deg med fisken(da mener jeg omplassere den). At det er mulig å holde dyr på lite areal, betyr ikke at det er det beste for fisken/dyret.

MortenTob1
Så det di sier er at det ikke er mulig å holde kampfisk i en så liten tank?

Nei, det jeg sier ikke at det er umulig, bare at det ikke alltid er fornuftig å holde kampfisk i et så lite kar.

MortenTob1
For dere hardcore akvarister(er det et ord?) er sikkert det en dårlig løsning

Det er motsatt. For en hardcore-akvarist er det mulig å holde fisk i veldig små kar, men det krever (etter min mening) teknikker, erfaring og rutiner som nybegynnere umulig kan ha tilegnet seg. Det er 5-litersakvarier (og alt styret rundt) som er «hardcore», ikke 50-litersakvarier.

MortenTob1
men plass er tema her også, det er ikke plass til store tanker på 50-60 liter.

Jeg liker ikke å si det, men hvis et 5-liters-kar er alt du har plass til, så er muligens ikke dette det riktige tidspunktet for deg å starte akvariehobbyen. Kanskje du heller burde vente til livssituasjonen din eventuelt gjør det mulig å ha et akvarium med bærekraftig størrelse.

Da jeg bodde et par år i en hybel på 15 kvadratmeter, hadde jeg plass til et 375-litersakvarium ved siden av sovesofaen. Greit at det ikke var plass til så mye annet, men man må jo prioritere.

Et 60-litersakvarium med skap tar mindre plass enn en lenestol. Hvis du ikke engang har plass til det, hva er vitsen med å ha akvarium i det hele tatt?

Det er ikke noe gøy å ha syke og døende dyr. Hvorfor vil du gjøre noe som innebærer en stor risiko for å utsette deg selv (og dyret) for dette?
Det blå du tar i vannet som sikkert er aquasafe eller aquasana(samme produkt, forskjellig leverandør), kan du også droppe. Dette er et produkt som virker, men vi har lite tungmetaller og klor i vannet i springen i Norge. Kan være noen unntak om man har brønnvann. Men får du vann fra et vannverk så kan du fint droppe dette.

Bor man dermed lenger sør i europa hvor det faktisk lukter klor av vannet rett ut av springen, så vil dette hjelpe sammen med lufting av vannet for å bli kvitt klor.
MortenTob1
det er ikke plass til store tanker på 50-60 liter.

Jeg nekter å tro at du ikke finner plass i hele boligen din til et akvarium med grunnflate 60 x 30 cm (som en 54 liter har som grunnflate)
Ikke en gang oppå en kommode eller noe, evt på eget stativ...?

Hvis du helt seriøst mener at du ikke finner ledig plass på 60 x 30 cm, så er jeg enig med Kampfisken og det han svarer ovenfor her. Da er nok ikke tiden moden for deg å drive med akvariehobbyen. Ikke ennå. Vent til du klarer å finne plass til et akvarium der det er mulig for en nybegynner å holde liv i fiskene.

Det virket som det var barn i huset også, som ble svært lei seg da de første fiskene døde? Det er lite morsomt for barna å være vitne til at den ene fisken etter den andre dør, om du fortsetter og insistere på å stappe fisk i et kar som inneholder mindre vann enn en vanlig vaskebøtte...!
Folk som har holdt på med akvarie en stund, vet hvor vanskelig det er for nybegynnere å holde liv i fisk i for små akvarier. Det går som oftest dårlig.

Det er nok snarere 7 åringen som insisterer, ikke jeg, jeg er kun en ettergivende far

Og nå blir jeg nok lite populær her skjønner jeg, her, men jeg kommer til å gi det en sjanse til, som beskrevet, og med god hjelp av en nabo som har noe mere peiling en meg, og går det ikke da så må vi revurdere hele hobby'n ja, det er jeg enig i.

Takk igjen for tilbakemeldinger.
Inaktiv bruker
Mona? Jeg er enig med deg. Man kan jo faktisk hengen en SOLID, skikkelig SOLID hylle på veggen som er 60x30 cm uten problem eller Lage noe, det er utrolig hvor lite plass et akvarium EGENTLIG tar. Nå driver jeg og lager plass til 420L saltvann, det er 150 langt. Det er 1/3 av leiligheta. ;P Ingen problem, flytter bare litt på saker og ting. Hiver ut en kommode og sånt. Ta frem en meterstokk eller måleband så finner du nok plass skal du se.
Inaktiv bruker
MortenTob1
Det er nok snarere 7 åringen som insisterer, ikke jeg, jeg er kun en ettergivende far:) Og nå blir jeg nok lite populær her skjønner jeg, her, men jeg kommer til å gi det en sjanse til, som beskrevet, og med god hjelp av en nabo som har noe mere peiling en meg, og går det ikke da så må vi revurdere hele hobby'n ja, det er jeg enig i. Takk igjen for tilbakemeldinger.

Så du skal torturere ENDA en fisk? Sorry at jeg sier det men dette er forkastelig!
Du må jo skjønne at det finnes en lov mot dette? Ikke noe bra holdning her nei...
Tortur faktisk, det var ett sterkt ord i en slik sammenheng...
Vi får gjøre vårt beste for å unngå tortur, det er ikke noe særlig syns jeg.
Dyr i fangenskap er vel strengt tatt en risikosport, uansett hvordan man vrir å vender på det.
Takk for hjelpen
Hei du! Vi er så mange her som er lidenskaplig opptatt av riktig fiskehold... Kampfisk og gullfisk er vel de fiskeartene som er fullstendig missforstått.. Selv om det går ann å holde liv i en fkampfisk i 5 liters kar, så er det ikke det samme som den trives. Å du vil vel den skal ha et bra liv? ?? Hvorfor ikke kjøpe et kar på 50-60 liter, og følg rådene du har nå har lest om innkjøring.. Da vil 7-åringen din ha glede av en aktiv fisk som trives og kan leve i flere år )
I en 5 liter blir de ofte syke og dør etter kort tid dessverre....
MortenTob1
Det er nok snarere 7 åringen som insisterer, ikke jeg, jeg er kun en ettergivende far:)


Det er ikke sunt for barn å alltid få viljen sin. Dyrehold i en familie er den voksnes ansvar og det er du som er den voksne her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap